Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز- ایرنا- سد خاکی خداآفرین با هسته رسی که در پایین دست رودخانه خروشان ارس در شمال آذربایجان شرقی ساخته شده است، از مهمترین سدهای کشور به شمار می رود که ظرفیت و قابلیت های بی بدیلی برای ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و حوزه های زیرمجموعه دارد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این سد که مطالعات اولیه آن در سال 1352 آغاز شد، پس از 9 سال کار و تلاش سرانجام در سال 1388 به بهره برداری رسید و آبیاری بالغ بر 80 هزار هکتار از اراضی پایاب سد و در کنار آن تامین برق از جمله اهداف اصلی ساخت آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارتفاع این سد از پی 65 متر، طول تاج 400 متر، حجم مخزن افزون بر یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب و حوزه آبریز آن حدود 40 هزار هکتار می باشد که متاسفانه تاکنون بهره مندی بخش کشاورزی از آن چندان مطلوب نبوده است.
کارشناسان می گویند هر گونه تاخیر در بهره برداری از این ظرفیت بسیار ویژه کشور در بخش سدسازی به ضرر اقتصاد کشاورزی آذربایجان شرقی و اردبیل بوده و با توجه به نرخ بیکاری رو به تزاید در کشور و منطقه، اقدام در جهت رفع مشکلات موجود می تواند بخش قابل توجهی از اشتغال دو استان را پوشش دهد.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای جوانان دغدغه اساسی و جزو برنامه های اصلی دولت تدبیر و امید در بخش های مختلف است، سد خداآفرین را نمونه ای برجسته از ظرفیت های بالقوه اشتغالزائی در کشور و استان ارزیابی کرد.
شهرام شفیعی، بر ضرورت تغییر نگرش از مشاغل دولتی به سمت و سوی تولید و اشتغال در بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: سد خداآفرین و بخشی از سد ارسباران ظرفیت بزرگی برای فعالیت و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی است که در این راه اعتمادسازی از طریق افزایش توانایی های علمی و فنی فارغ التحصیلان کشاورزی در حوزه بخش خصوصی می تواند موثر و مفید واقع شود.
وی، قیمت گذاری مناسب اراضی، مشارکت سرمایه گذاران و حمایت دولت و منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس و نیز استفاده از توان مهندسان کشاورزی از طریق ارایه راهکار برای کشاورزان از جمله تولید بذر را در بهره برداری از مزارع پایین دستی سد خداآفرین موثر دانست.
شفیعی از اعلام آمادگی مدیران استانی برای اجرای طرح های قابل بازدهی اقتصادی در اراضی پایین دست سد خداآفرین خبر داد و بر ضرورت ایجاد و تشکیل شرکت های دانش بنیان در این حوزه تاکید کرد.
وی گفت: از طریق پنجره واحد دولت صدور مجوز برای طرح های مشارکتی و فعالیت در این حوزه فراهم است.
فرماندار شهرستان خداآفرین نیز در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه مبنا و سنجش علم، تبدیل تفکر و دانش به عمل از طریق کارآفرینی است، گفت: برای حمایت از طرح های قابل اجرا و نتیجه بخش در راستای تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی شهرستان به طور کامل آمادگی داریم.
امین امینیان اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با اجرای پروژه های متعدد آبی با زیرساخت های کشاورزی از جمله ایجاد کانال های اصلی و شبکه های فرعی پایاب سد خداآفرین و نیز شبکه گذاری دو هزار و 500 هکتاری از اراضی بخش منجوان و یکهزار و 500هکتار از اراضی 17 روستای بخش مرکزی شهرستان خداآفرین، اهتمام جدی در تولید و اشتغال در راستای ایجاد کشاورزی پایدار دارد.
وی افزود: دانش آموختگان رشته های کشاورزی به عنوان راهبر و پیش قدم باید با برقراری ارتباط با شرایط محیطی ومردم و تکنولوژی نقش ایفا کنند و جهت واگذاری زمین برای فعالیت آنان باید با نشان دادن توانایی و کارآمدی برای اعتمادسازی در تولید محصول در بازار رقابت، تلاش کنند.
امینیان ادامه داد: دانش آموختگان حوزه کشاورزی ذینفعان این بخش هستند که باید در قالب شرکت های سهامی و کشت یکپارچه با ارایه طرح های موجه و قابل اجرا اقدام کنند که در این صورت دولت نیز آماده ارایه تسهیلات برای طرح های مربوطه است.
وی با اشاره به ظرفیت های کشاورزی خداآفرین، آبزی پروری و صید ماهی، تولید گیاهان دارویی و محصولات ارگانیک را از ظرفیت های این شهرستان نام برد و افزود: با پیگیری های انجام شده شرکت های بومی شهرستان می توانند از این فرصت برای فعالیت در این حوزه ها و در اراضی پایین دشت سد خداآفرین اقدام کنند.
شهرستان خداآفرین با مساحت یکهزار و 525 کیلومترمربع در نوار مرزی رود ارس و در فاصله 240 کیلومتری تبریز شمال شرق مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
این شهرستان با 204 پارچه روستا و یک شهر جزو مناطق روستایی استان است که شغل 80 درصد اهالی آن کشاورزی و دامداری است.
گزارش: الهام جوادزاده ** تنظیم: مرتضائی**انتشار: عزیزی راد
3038/7468/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۶۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۸۰ درصد تور ماهیگیری و ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در این استان تولید می‌شود.

بتول دانش شهرکی شامگاه جمعه در شورای سرمایه گذاری استان سیستان و بلوچستان افزود: وجود بیش از ۳۱۰ کیلومتر نوار ساحلی و ظرفیت‌های فراوان بالقوه مناطق ساحلی چابهار، کنارک و دشتیاری، سیستان و بلوچستان را به مرکز تولید و اشتغال این منطقه تبدیل و زمینه های سرمایه گذاری در بخش های مختلف را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی سواحل بکر مَکُران است که می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال و نقش‌آفرینی گسترده در صادرات آبزیان و ارزآوری، زمینه توسعه هرچه سریعتر این سواحل را فراهم کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: چابهار، دشتیاری و کنارک از شهرستانهای ساحلی زیبا و با ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی و بویژه تن ماهیان است.

وی بیان کرد: حوزه شیلات یکی از بخش های کم هزینه برای ایجاد اشتغال است و می تواند اشتغال را به چند برابر افزایش دهد و به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات با صرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مکران محسوب می‌شود.

شهرکی با اشاره به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در حوزه صنعت گفت: وجود ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت چهار هزار و ۵۳۶ هکتار بستر مناسبی را همراه با مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف صنعتی، صنایع تبدیلی معدنی، کشاورزی و شیلاتی فراهم آورده است.

وی افزود: علاوه بر و جود سه کارخانه تولید سیمان و تعداد هشت واحد تولیدی شناور سازی ۳۰ درصد پاکت سیمان، ۴۰ درصد پای بند ریل آهن، ۱۲ درصد سموم دفع آفات مورد نیاز کشور نیز در این استان تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخشهای گردشگری و کشاورزی
  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخهشای گردشگری و کشاورزی
  • آذربایجان‌غربی ۱۸۰۳ اثر ثبت شده ملی دارد
  • تاکید مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی بر اهمیت استعداد یابی
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • رونق تولید در بخش کشاورزی معطل صدور مجوز