Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@04:42:10 GMT

رشد 23.8 درصدی نقدینگی نیمه نخست امسال نسبت به پارسال

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۱۳۳۶

رشد 23.8 درصدی نقدینگی نیمه نخست امسال نسبت به پارسال

تهران- ایرنا- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: نقدینگی کشور در پایان شهریور ماه به 13899 هزار و 500 میلیارد ریال رسید که نسبت به شهریور ماه پارسال 23.8 درصد و نسبت به آغاز امسال 10.9 درصد رشد کرد.

به گزارش دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، بررسی تازه ترین جدول گزیده های آماری بانک مرکزی نشان می دهد پول با 1682.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 هزار میلیارد ریال و شبه پول با 12217.1 هزار میلیارد ریال در ایجاد این نقدینگی نقش داشت.
حجم پول از شهریور ماه پارسال تاکنون 13.7 درصد و از ابتدای امسال 3.2 درصد رشد کرد اما شبه پول که همان سپرده های اشخاص نزد بانک هاست، در یکسال منتهی به شهریور امسال 25.3 درصد و در نیمه نخست امسال 12 درصد رشد کرد.
همچنین ضرب آهنگ تغییر سرمایه گذاری کوتاه مدت به بلندمدت در بانک ها در این آمار قابل مشاهده است؛ سرمایه گذاری کوتاه مدت در شهریورماه امسال نسبت به اسفندماه پارسال 8.9 درصد کاهش یافت.
سرمایه گذاری بلند مدت در همین بازه زمانی 35.4 درصد رشد کرد که بیانگر اثر بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر الزام بانک ها به رعایت نرخ سود 15 درصدی سپرده های یکساله و نرخ سود 10 درصدی برای حساب های کوتاه مدت است که سبب شد در شهریور ماه گذشته بانک ها حساب های سپرده گذاران خود را به سپرده های بلندمدت تبدیل کنند.

** آخرین وضعت بدهی دولت به نظام بانکی
بدهی موسسه ها و شرکت های دولتی به نظام بانکی در پایان شهریور ماه امسال به 2373.7 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به شهریور پارسال 16.3 درصد و از ابتدای امسال هشت درصد رشد کرد.
سهم دولت از این بدهی 2089.1 هزار میلیارد ریال و سهم شرکت ها و موسسات دولتی 284.6 هزار میلیارد ریال است؛ همچنین در حالی که بدهی دولت به شبکه بانکی از شهریور پارسال تا پایان شهریور امسال 21.3 درصد و از ابتدای امسال 12.4 درصد رشد کرد.
بدهی شرکت ها و موسسه های دولتی در یکسال منتهی به شهریور امسال 10.9 درصد و از ابتدای امسال 16.2 درصد کاهش یافت که نشان دهنده تاثیر استفاده از منابع تسعیر ارز برای پرداخت بخشی از بدهی های دولت به نظام بانکی در سال گذشته است که بر اساس قانون بودجه سال 95 اجرایی شد.
همچنین نگاهی به بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی نشان می دهد این رقم در پایان شهریور ماه به 613.7 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به شهریور ماه پارسال 3.5 درصد کاهش یافت اما نسبت به پایان اسفند 95 از رشد 6.5 درصدی برخوردار شد.
از این میزان بدهی، سهم دولت 370 هزار میلیارد ریال و سهم شرکت ها و موسسه های دولتی 243.7 هزار میلیارد ریال بود.
اگر چه میزان بدهی دولت در یکسال منتهی به پایان شهریور ماه 4.3 درصد و از ابتدای امسال 35.1 درصد رشد کرد اما بدهی شرکت ها و موسسه های دولتی در یکسال منتهی به شهریور امسال 13.4 درصد و از ابتدای امسال 19.4 درصد کاهش ثبت شد.
همچنین بدهی بانک ها به بانک مرکزی در پایان شهریور ماه به رقم 1097.1 هزار میلیارد ریال رسید که در یکسال منتهی به شهریور امسال 16.4درصد و از ابتدای امسال 10.1 درصد رشد کرد.

** دارایی های بانک مرکزی
در پایان شهریور ماه امسال میزان دارایی های خارجی بانک مرکزی به 3542.6 هزار میلیارد ریال رسید که در یکسال منتهی به پایان شهریور ماه امسال چهار درصد و از ابتدای امسال 4.4 درصد رشد کرد.
همچنین میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص نیز 74.3 هزار میلیارد ریال اعلام شد که از شهریور پارسال تا شهریور 96 برابر 43.4 درصد و از ابتدای امسال 48.2 درصد رشد را به ثبت رساند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام IRNAeco@
اقتصام*2025*1961*
گزارش: لیلا جودی* انتشار: مریم مسعود

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۱۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان لرستان گفت: در فروردین ماه سال جاری متوسط تردد بین استانی ۲ میلیون و ۹۴۹ و ۷۰۳ وسیله نقلیه ثبت شده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است.

مرتضی شیروانی پنجم اردیبهشت اظهار کرد: از یکم تا ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ تردد ۲ میلیون و  ۹۴۹ هزار و ۷۰۳ وسیله نقلیه به وسیله ۶۸ دوربین تردد شمار به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این تعداد تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته، همچنین نسبت به ماه گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان بیان کرد: پیشینه حضور وسایل نقلیه غیر بومی براساس پلاک خوانده شده توسط سامانه‌های پلاک خوان در بازه یک ماهه فروردین ۱۴۰۳ معادل ۶۹۸ هزار و ۲۴۷ وسایل نقلیه مشاهده شده که در بازه یک ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

شیروانی تصریح کرد: محورهای بیشترین تردد وسایل نقلیه در یک‌ماهه اول سال جاری به ترتیب مربوط به محور پلدختر _خرم‌آباد(چم انجیر) و  محور خرم‌آباد_سه راهی چالانچولان (بروجرد)هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی | خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی
  • پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت
  • عملیات اجرایی بیمارستان عسلویه نیمه نخست امسال آغاز خواهد شد
  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان