Web Analytics Made Easy - Statcounter

از اعتیاد به عنوان بلایی خانمان سوز یاد می شود، بلایی که آینده و زندگی را نابود می کند و با آگاه کردن و با اجرای برنامه ها می توان از اعتیاد پیشگیری کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از سفیر افلاک شیوع اعتیاد به یکی از معظلات تبدیل شده که متاسفانه اعتیاد در سنین پایین و حتی در بین دانش آموزان دیده می شود، اعتیادی که آینده و زندگی نوجوانان و جوانان را با هم دود می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

علت گرایش افراد در سنین مختلف به اعتیاد متفاوت است اما گاهی همین اعتیاد با پُک هایی از قلیان شروع می شود که متاسفانه در جمع های خانوادگی و یا در کنار دوستان قلیانی دست به دست می چرخد و همین دروازه ای برای ورود به اعتیاد می شود.

 

گسترش مواد مخدر و در دسترس بودن آن سبب شده تا استعمال آن افزایش یابد و زمینه بروز بسیاری از مشکلات را برای این دسته از افراد فراهم نماید.

گاهی نوجوانان بدون آگاهی از مضرات و خطرات این بلای خانمان سوز در دام اعتیاد گرفتار می شوند و متاسفانه بهار دوران نوجوانی آنها خزان می شود.

 

از 22 آبان ماه به مدت یک هفته به عنوان هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی نامگذاری شده و فرصتی را فراهم کرده تا بیشتر به این موضوع پرداخته شود و آگاهی دانش آموزان نسبت به آن افزایش یابد.

 

امروزه مواد مخدر در تباکوهای قلیان ها و یا داروهایی در عطاری ها وجود دارد که براحتی در دسترس همگان است و ممکن است افرادی بدون آگاهی عمر و زندگی خود را گرفتار کنند.

 

گاهی نوجوانان و جوانان برای فرار از بیکاری و یا به عنوان تفریح از قلیان استفاده می کنند و بعد از مدتی، قلیان به سیگار می رسد و سپس این افراد در دام اعتیاد گرفتار می شوند.

سرهنگ "علیرضا دلیری" فرمانده انتظامی بروجرد در گفت و گو باسفیر افلاک گفت: مواد مخدر از سنتی به صنعتی تغییر یافته و افرادی که از مواد مخدر صنعتی استفاده می کنند در دراز مدت چهره آنها تغییر می کند اما افرادی که از مواد مخدر سنتی استفاده می کردند از همان ابتدا در چهره ظاهری این افراد اعتیاد مشاهده می شد.

 

وی اضافه کرد: اعتیاد به انواع مواد مخدر در سنین مختلف دیده می شود و کاهش سن اعتیاد موضوعی است که وجود دارد و نباید در موضوع اعتیاد اصل قضیه را پاک کرد چرا که پاک کردن اصل مسئله بسیار خطرناک است اما می توان با آگاه کردن جوانان و نوجوانان و برنامه ریزی برای پیشگیری از اعتیاد اقدامات مهمی را انجام داد.

 

دلیری اظهار داشت: متاسفانه شیشه یکی از مواد مخدری است که به سادگی توزیع می شود که نیاز است نوجوانان را از خطر این ماده بسیار خطرناک آگاه کرد تا دانش آموزان در سن پائین همه فکر و ذهنشان به سمت تحصیل باشد.

 

"شهاب روزبهانی" رئیس آموزش و پرورش بروجرد افزود: به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی برنامه های مختلفی از جمله آموزش خانواده و برگزاری جلسات انجام می شود که هدف اصلی از این برنامه ها، آگاه کردن دانش آموزان است.

 

وی نقش دوستان را در اعتیاد موثر خواند و گفت: خانواده ها نیاز است فرزندان خود را کنترل کنند و نسبت به دوستان آنها آگاهی داشته باشند چرا که دوستان معتاد و قرار گرفتن در محیط ناسالم قطعا می تواند بر روی دانش آموزان اثر گذار باشد.

 

روزبهانی تصریح کرد: قرار گرفتن دانش آموزان در محیطی سالم و همچنین برنامه ریزی برای پشگیری از اعتیاد بسیار لازم و ضروری است و با این اقدامات می توان فرزندان را در مسیری سالم و بدون اعتیاد قرار داد.

 

"امین روشن پور" جامعه شناس در این راستا گفت: متاسفانه آمار سازی به موضوع اعتیاد هم نفوذ پیدا کرده و در برخی از موارد دستگاه ها به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند در حالی که تا شناخت و آمار و اطلاعات اولیه نباشد نمی توان اقدامی انجام داد.

 

وی اضافه کرد: به نظر می رسد اجرای برنامه های عملیاتی خاصی برای مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از ضعیف است و این عدم برنامه ریزی سبب افزایش اعتیاد می شود.

روشن پور نقش آموزش در پیشگیری از اعتیاد را ضروری خواند و افزود: ارائه آموزش های لازم به صورت برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف می تواند در کاهس اعتیاد و کاهش سن اعتیاد بسیار اثر گذار باشد.

 

به گفته وی دلایل متعددی برای روی آوردن نوجوانان و جوان به اعتیاد وجود دارد که گاهی استفاده از مواد مخدر برای دور شدن از استرس و یا افزایش حافظه و یا مواردی دیگر پیشنهاد می شود اما باید توجه داشت که استفاده از هر نوع مواد مخدر بلایی بزرگ است که سلامتی و زندگی را نابود می کند.

 

باید گفت اعتیاد بیشتر در کمین نوجوانان و جوانان است و با برنامه ریزی، آگاه سازی و ایجاد تفریحات سالم برای این قشر می توان از اعتیاد در امان ماند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۱۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

سردار احمد نگهبان جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: در راستای رسیدگی به مطالبات و خواسته‌های مردمی، طرح ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر در سطح شهر مشهد اجرا شد.

او افزود: در این طرح یک روزه پلیس مبارزه با مواد مخدر مشهد با همکاری کلانتری‌های سطح شهرستان ۳۲ خرده فروش را شناسایی و دستگیر کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی ادامه داد: در اجرای این طرح بیش از پنج کیلوگرم انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی آماده فروش کشف، ۱۱ باب واحد کسب مهر و موم و هشت دستگاه موتورسیکلت و ۶ دستگاه خودرو سواری که برای توزیع مواد مخدر استفاده می‌شد، توقیف و روانه پارکینگ شد.

نگهبان بیان کرد: طرح‌های پاکسازی معتادان متجاهر و کارتون خواب ادامه دارد و شهروندان نیز در صورت اطلاع از فعالیت قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر موضوع را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون