ناجوانمردی سیاسی به بهانه زلزله
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۸۵۹۲
متاسفانه با گسترش فضای مجازی با مشکل جدید سیل اظهارنظرهای غیرکارشناسی و نگرشهای برآمده از نگاه سیاستزده مواجهایم.
جام جم؛ دکتر صادق کوشکی: متاسفانه با گسترش فضای مجازی با مشکل جدید سیل اظهارنظرهای غیرکارشناسی و نگرشهای برآمده از نگاه سیاستزده مواجهایم. با وقوع هر حادثه مثبت یا ناخوشایند در همان لحظات اول شاهد صدها پیام عموما غیرکارشناسی و برآمده از جهل برخی مخاطبان در فضای مجازی هستیم که اذهان مردم را آلوده و نگاه آنها را توام با ناامیدی میکند.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این فضا اظهارنظرهای غیر کارشناسی درباره مسکن مهر مطرح شده که معلوم نیست کسانی که در این باره اظهارنظر میکنند چه اندازه تخصص دارند و آیا اساسا توقع این است که مسکن مهر یا هر ساختوساز دیگری در برابر زلزلهای با قوت هفت ریشتری آسیب نبیند.
اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در این زمینه علاوه بر تلخی زلزله، تلخی دیگری را با دروغ در ذهن مخاطب ایجاد میکند تا این مساله را القا کند که ایرانیها حتی توان ساخت سازههای مقاوم را ندارند.
در همین راستا، مقایسهای هم میان تدارکات در بحث اربعین با نحوه امدادرسانی به زلزلهزدگان مطرح میشود و کسانی که با اصل دیانت مشکل دارند از احساسات جامعه سوءاستفاده کرده و سعی در ایجاد تقابل دارند. آنها سعی در القای این موضوع دارند، کسانی که به زمینهسازی راهپیمایی اربعین کمک کردند اقدامی در جهت خدمترسانی به زلزلهزدگان انجام ندادند. این در حالی است که همواره مومنان ما در خدمت رسانی چه در حوزه دین و چه در حوزه اجتماع پیشگام هستند. از سوی دیگر در چنین مقطعی باید حس آرامش به جامعه القا شود و از هر گونه شایعه پردازی و ایجاد ترس و یاس خودداری و تلاش شود از امکان فضای مجازی برای برانگیختن مردم جهت کمک و یاری به زلزلهزدگان استفاده بهینه شود تا درد آنها التیام پیدا کند. فضای مجازی میتواند آیینه و انعکاسی از مسائل و مشکلات زلزلهزدگان نیز باشد تا با اطلاعرسانی درست در جهت رفع نواقص کوشید. اینجا اهمیت تاکیدات رهبر انقلاب مشخص میشود که فرمودند: فضای مجازی باید فضای پالایش شدهای باشد.
نکته دیگر، سوءاستفاده برخی از جریانهای سیاسی از حوادث و مصیبتها برای تسویه حساب با جناحهای دیگر است که ناجوانمردانهترین اقدام در این زمینه است. کسانی که در عرصه سیاست از هر فرصتی برای پشتپا زدن به رقبای خود بهره میبرند لااقل مصیبتهای عمومی را بهانه تسویه حسابهای سیاسی خود نکنند و در این روزها خویشتندار باشند و اجازه دهند جامعه آرامش پیدا کند.
استاد دانشگاه کلمات کلیدی: صادق کوشکی ، ناجوانمردی سیاسی ، فضای مجازی ، زلزله کرمانشاه خبرهای مرتبط رسانه در بحران بحران در رسانه ساخت ۵۰ درصد منازل مسکونی زلزلهزدگان توسط سپاه حاشیههای پررنگتر از متن! انتقاد آیتالله خاتمی از سوءاستفاده سیاسی از زلزله کرمانشاه قاسمی خبر پیشنهاد کمک امارات به زلزله زدگان را جعلی خواند همدردی مسئولان با زلزلهزدگان در عرصه عمل و کمک با قوت ادامه یابد پیشنهاد ویژه پیشنهاد ویژه ۸ راهکار طلایی برای اینکه به کتابخواندن عادت کنیم تصاویر: شگفتانگیزترین کتابخانه جهان در چین راه رفتن لاریجانی میان اصولگرایان و اصلاح طلبان با ۱۰۰ هزار تومان سرمایه برای ۱۴ نفر شغل ایجاد کردیم ۷ هشدار عجیب در بدن که میگوید شما نیاز به خواب بیشتری دارید هزينه تعمیرات خانه با چه کسی است؟ مستاجر یا صاحبخانه؟ نظر شما نام: ایمیل: * نظر: فیلم حضور آنجلینا جولی در یک فیلم ایرانی! دوربین مخفی نود از یکی از جادوگران فوتبال تخریب عظیم خانهها در زلزله دیشب کرمانشاه! ماجرای استوری اشتباه محسن افشانی چه بود؟ مستند «بعد از حصر» خادمی که نتوانست جلوی بغض خود را بگیرد اتحاد در پیاده روی اربعین با حضور اهل سنت بند بازی روی رودخانه پر از تمساح! امید جهان: از چهارچوب موسیقی شاد بیرون نمیآیم! آهنگهای جدید میثم ابراهیمی در راه انتشار تازه های سایت فاجعه تلخ زلزله بم به روایت عکاس دانمارکی +تصاویر عربستان پدافند هوایی خود را با رهگیرهای پاتریوت تقویت میکند سقوط هواپیما در روسیه ۶ کشته برجا گذاشت ناجوانمردی سیاسی به بهانه زلزله سلفیهای تاریخی یک راننده وقتی سلفی مُد نبود +تصاویر آخرین وضعیت برقرسانی به زلزلهزدگان کرمانشاه زن عجیبی که از پایش میخ و سوزن میبارد! +تصاویر هشدار آمریکا در مورد حملات سایبری کره شمالی تابعیت فرزندان ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی چه میشود؟ بازداشت یک اسب بخاطر تصادف با خودرو! +تصاویر پیشنهاد نمایشی نتانیاهو برای کمک به زلزله زدگان ایران ۱.۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند سفر آسیایی ترامپ دستاورد چندانی برای آمریکا نداشت ساخت ۵۰ درصد منازل مسکونی زلزلهزدگان توسط سپاه اقدام نامناسب «آناهیتا همتی» بعد از زلزله؟! +عکس تصاویر: صفحه اول روزنامههای چهارشنبه ۲۴ آبان رئیس پارلمان عراق با رئیس کنگره آمریکا دیدار کرد ازدواج عجیب زوج کوهنورد روی صخره +تصاویر مین روبی کامل شهر «دیرالزور» سوریه انفجار و تیراندازی در «زیمبابوه» عکس: انار یک کیلویی! رسانه در بحران بحران در رسانه حاشیههای پررنگتر از متن! استعفای حریری؛ سناریوی عربستان چیست؟ توموری که پیرزن را شبیه مورچه خوار کرد! +تصاویر حماس: مقاومت به فرهنگ ملت فلسطین تبدیل شده است تصویب بودجه ۷۰۰ میلیارد دلاری نظامی آمریکا نجات معجزه آسای کودک ۶ساله از زیر آوار زلزله تصویری عجیب از ستونهای مسکن مهر پس از زلزله افزایش بیسابقه شمار بیسرپناهان در آلمان تصاویر: فرست کلاس ۳۹ میلیون تومانی هواپیمایی امارات روسیه: ترزا میقصد انحراف اذهان عمومی را دارد اثر هنری به جا مانده از زلزله +تصاویر افزایش جرم و جنایت در آمریکا در سال ۲۰۱۶ کنفرانس امنیتی ازبکستان یادآور تهدیدات امنیتی مشترک است خطرناکترین خوراکیها که مغز را خاموش میکند با چند روش ساده، خانهتان را عاشقانه کنید هزاران سار تصویری از دایناسور ترسیم کردند! +تصاویر چرا افغانستانیها مهاجرت میکنند؟ +نمودار واقعیتی که انکار میشود! خواص دارویی کدو حلوایی عکس: ریزه میزهترین قورباغهای که تا بحال دیده اید! واکنش سوئدیها به درخشش قدوس در ایران اصلاحات ساختگی برای مردم عربستان کاملاً تشریفاتی است خواص آنتی اکسیدانی ۶ نوع ادویه را بشناسید! خانهای که قرنها در تسخیر ارواح است +تصاویر نشانهای از احتمال آزادی شاهزادگان سعودی وجود ندارد همه دنیا به جز آمریکا علاقمند به حضور در بازار ایران هستند باور غلط لاغر شدن در سونای خشک آیا وبکم لپ تاپ امنیت دارد؟ بادام بخورید تا دیابت نگیرید نور چشمیهای شفر چه کسانی هستند؟ نقش عربستان در استعفای حریری از دیدگاه شاکری خیار بخورید آلزایمر نگیرید چگونه با اینستاگرام کسبوکار خود را رونق دهیم؟ سفر پهلوان شاهنامه به تهران +عکس کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان حل بحران قطر نیستند تضمینِ گندم در بورس کالا واقعیتهای علمی درباره ماهی تیلاپیا خواص ویژه زرشک را بشناسید یوتیوب عرصه را بر فعالیت افراطگرایان تنگتر میکند تصاویر: دیدار سران سه قوه و مسئولان نظام با رهبر انقلاب معرفی سازندگان متخلف مسکن مهر کرمانشاه به قوه قضائیه بمبهای هدایتشونده لیزری آمریکا در راه امارات دستور تحقیق آخوندی درباره خسارات ساختمانهای مسکن مهر پربازدید ها ۶ آذر امسال تعطیل رسمی است؟ عکسی دردناک از زلزله کرمانشاه آخرین وضعیت خسارات زلزله امشب زلزله ۴.۵ ریشتری ازگله کرمانشاه را لرزاند تصویری غم انگیز از زلزله دیشب سر پل ذهاب در رویترز پربحث ترین ۵۱ : ظریف اگر دین داشت برجام را امضا نمیکرد!! ۴۰ : بهترین و بدترین شغل در کشور ما چیست؟ ۳۴ : برای رفع خطر جنگ باید تسلیم شویم ۳۰ : آیا واقعا بادمجان به ولایت خدا اعتراف کرده است؟! ۲۳ : احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهور قبول نداشتم پیوندها آرشیو درباره ما خانه سیاست اقتصاد فرهنگ ورزش جامعه عکس و فیلم بینالملل سبک زندگی حسینیه کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. طراحی و تولید: "ایران سامانه"
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۸۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
فرارو- الکس گارلند نگران این است که دنیا به کدامین سو پیش میرود به خصوص با وجود درگیریهای بین المللی در هر بولتن خبری و انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در گوشه و کنار. این فیلمساز ۵۳ ساله بریتانیایی کمتر نگران بحثهای شدیدی است که جدیدترین فیلم اش به راه انداخته است. او میگوید: "این اجتناب ناپذیر است که این روزها همه چیز دو قطبی شده دقیقا همین تضاد اجتماعی دائمی ایده ساخت "جنگ داخلی" را ایجاد کرد فیلمی که به موضوعات بسیار حساس میپردازد".
به گزارش فرارو به نقل از الپائیس، او در مادرید میگوید:" یک هیستری جمعی وجود دارد. این یکی از دلایلی است که من فیلم را ساختم. نمونه مشابه آن پاسخ تحریف شده به سخنرانی "جاناتان گلیزر" کارگردان فیلم "منطقه مورد علاقه" درباره غزه در مراسم اسکار است".
به همین دلیل است که در میانه اختلافات عمیق فیلم چهارم گارلند در همان لحظهای که آنونس آن پخش شد بحثهایی را برانگیخت. جنگ داخلی به دنبال ارائه پاسخ نیست و بخشی از پیام خود را به تفسیر بیننده واگذار میکند. در آنونس فیلم یک میلیشیای ستیزه جو دیده میشود که یک تفنگ را به طرف قهرمانها نشانه گرفته است و میپرسد:"شما چه جور آمریکاییای هستید؟ " یک سوال کاملا سیاسی.
در سادهترین خلاصه از داستان "جنگ داخلی" میتوان گفت که این فیلم درباره گروهی از روزنامه نگاران است که در یک سفر جادهای در ایالات متحده ویران شده در جستجوی کشفیات بزرگی درباره منازعه و درگیری هستند. در مرکز این فیلم سیاست قرار ندارد بلکه درگیری نسلی بین دو عکاس جنگ به چشم میخورد: "لی" کهنه کار (با بازی کرستن دانست) که شاهد فهرست بلندبالایی از رخدادهای وحشتناک بوده و "جسی" جوان سال (با بازی کیلی اسپانی) که آماده است تا با دوربین و عکسهای سیاه و سفید خود جهان را به تصویر بکشد.
در فیلم این "لی" است که توضیح میدهد هدف از عکاسی جنگ ارائه پاسخ نیست بلکه اجازه دادن به عموم مردم برای نتیجه گیری توسط خودشان است هدفی که گارلند در "جنگ داخلی" به دنبال رسیدن به آن است. لی همانند کارگردان فیلم در مورد این که آیا میتواند به آن هدف دست یابد یا خیر تردید دارد. جنگ داخلی تصمیم میگیرد که وابستگیهای سیاسی خود را اعلام نکند و هیچ اشارهای به احزاب یا ایدئولوژیها نمیکند. این تصمیمی است که به شدت از سوی روزنامههایی مانند نیویورک تایمز و همچنین نشریاتی که معمولا در مورد فیلمها گزارشی منتشر نمیکنند مانند "فایننشال تایمز" و "فارین افرز" مورد انتقاد قرار گرفته است. رسانهها درباره این فیلم نوشته اند: "جنگ داخلی موفقیت آمیز است، زیرا سیاست اش موفق است: غیر منطقی و بی معنی است". در واقع، گارلند به دلیل عدم جانبداری و بازی نکردن در فضای قطبی شده مورد انتقاد رسانهها قرار گرفته است.
گارلند هنگام نگارش فیلمنامه که در واقع از خشم سال ۲۰۲۰ میلادی متولد شد نشان داد آن چه از نظرش اهمیت دارد نه سیاست امریکا بلکه افراط گرایی است که میتواند در هر نقطهای از جهان فوران کند. او میگوید: "قطبی شدن هم در دموکراسیهای غربی و هم در خارج از حیطه کشورهای دموکراتیک غربی به روندی جهانی تبدیل شده است. این موضوع به طور کامل به دونالد ترامپ مربوط نمیشود، زیرا اگر بخواهیم روی ترامپ متمرکز شویم نمیتوانیم توضیحی درباره پدیدههای دیگری مانند برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) داشته باشیم. باید بپرسیم چرا چنین روندی در حال رخ دادن است؟
من فکر میکنم این شامل مواردی مانند رسانههای اجتماعی و شکست مرکزگرایی است. من یک میانه رو هستم و در دسته بندیهای سیاسی در جناح چپ قرار دارم، اما تعلق خاطرم به چپ میانه است. چپ و راست چندین دهه است که در حال جابجایی و تغییر قدرت هستند، اما زندگی مردم تغییر نکرده است. مردم در تله فقر باقی مانده اند. بنابراین، جای تعجبی ندارد که آنان دچار عصبانیت و ناامیدی میشوند".
او میافزاید: "من در جایگاه یک فرد و یک انسان پاسخ میدهم احساس نمیکنم با بند ناف فیلم مرتبط باشم. من کارگردانی فیلم را صرفا به عنوان یک شغل میبینم بنابراین، بحثها برایم جالب هستند. چیزی که من با آن مشکل دارم سازمانهای بزرگ و قدرتمند خبری هستند که برنامه سیاسی واحدی دارند و این برنامه سیاسی و رویکرد نه صرفا روی نحوه گزارش داستانها و روایتها بلکه در مورد این که اصولا آن داستان و روایت را گزارش کنند یا خیر نیز سایه انداخته است".
گارلند تصمیم گرفت جنگ داخلی را در فضای ایالات متحده بسازد چرا که به گفته خودش آن کشور دارای نظام سیاسیای است که بقیه جهان آن را میشناسند او میگوید حتی گاهی اوقات سایرین ان را بهتر از خود امریکاییها میشناسند. با این وجود، بحث در مورد این فیلم پس از موفقیت آن در سینماهای ایالات متحده داغتر شده است. جنگ داخلی پرفروشترین فیلم در تاریخ فعالیت استودیوی مستقل A۲۴ در مقایسه با سایر فیلمهای ساخته شده توسط آن استودیو بوده است.
"متئو بلونی" روزنامه نگار در پادکست هالیوودی The Town این سوال را مطرح کرد که آیا آمریکاییها مایل هستند برای تماشای "مشکلاتی که هر روز در اخبار مطرح میشوند" به سینما بروند و فجایع سال انتخابات که از "سی ان ان" و "فاکس نیوز" پخش میشوند را یک گام جلوتر ببرند.
به نظر میرسد آنان تمایل داشتند. دست کم آنان از روی کنجکاوی یا به شکل بیمارگونهای علاقمند بودند که ایالات متحده ویران شده را ببینند به طوری که ۱۷ درصد از تماشاگران باور داشتند که در حال تماشای نگاهی دیستوپیایی درباره امریکا هستند و سایر تماشاگران آن را واقع بینانه و منطبق با شرایط امروز امریکا قلمداد کرده بودند. جنگ داخلی با بودجه ۵۰ میلیون دلاری گرانترین فیلم ساخته شده توسط استودیوی A۴ بوده است.
رئیس جمهور سه دورهایاین فیلم با فضای ژورنالیستی خود توضیح نمیدهد که ایالات متحده چگونه به شرایطی که در آن قرار دارد رسید اگرچه سرنخهایی در این باره وجود دارد: در فیلم نشان داده میشود که رئیس جمهور (با بازی نیک آفرمن) با دور زدن قانون اساسی و انحلال پلیس فدرال امریکا (اف بی آی) اقامت خود در کاخ سفید را با دور زدن قانون اساسی برای سومین دوره تمدید کرد. در فیلم گفته میشود که "قتل عام آنتیفا" رخ داده اگرچه تماشاگر نمیداند که قربانیان و عامل کشتار چه کسانی بودند و گفته میشود که یک گروه مائوئیست در پورتلند امریکا شورش کرده است.
در فیلم کالیفرنیا و تگزاس در دو سوی طیف سیاسی در زندگی واقعی با یک هدف متحد میشوند: سرنگونی یک رئیس جمهور فاشیست. گارلند معتقد است خوش بینی خاصی در این جنبش وجود دارد. او میگوید: "برای برخی این یک جنون بود. برای من دیوانه کننده است اگر فکر کنم این دو طیف حتی در مواجهه با یک رئیس جمهرو فاشیست نیز نمیتوانند با یکدیگر به اجماع نظر برسند. در مورد دوره پس از جنگ جهانی دوم نیز خوش بینی خاصی میبینم. بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیدند که فاشیسم یک ایده وحشتناک است و باید از حقوق بشر محافظت شود. جنبه بدبینانه آنجاست است که انسانها در اجتناب از مشکلات وحشتناک به شکلی درخشان عمل نمیکنند. ما از یک مشکل وحشتناک برمی گردیم، اما این کار را دوباره و دوباره انجام میدهیم".
گارنر هم چنین زمانی که ایدهآل روزنامه نگاری را در کانون توجه قرار میدهد نگاهی اجمالی به این خوش بینی دارد اگرچه میداند که این حرفه امروزه چندان محبوب نیست. او میگوید میداند که همه از آن حرفه متنفر هستند!
علاقه او به روزنامه نگاری از طرق حرفه پدرش نزدیک میشود که دهههای متمادی کاریکاتوریست سیاسی نشریات و مطبوعات بود. گارلند در جوانی سعی کرد تا کاراکتر خبرنگار حوزه جنگ را در فیلم هایش خلق کند. او در ۲۶ سالگی فیلمنامه "ساحل" را درباره جوانی همراه با ناامیدی اش نوشت که سالها بعد با کارگردانی "دنی بویل" آن را به فیلم تبدیل کرد. گارلند پس از ان در طول چهار فیلم خود به دنبال موضوعاتی بود که اغلب در روزنامهها پیدا میشوند.
او در "اکس ماکینا" در سال ۲۰۱۴ میلادی در قدرت شرکتهای فناوری، هوش مصنوعی و حتی رضایت غوطهور شد. او در فیلم "نابودی" در سال ۲۰۱۸ میلادی استعارهای بی نظیر درباره تغییرات آب و هوایی ایجاد کرد. سبک کار گارلند این گونه است که همواره در فیلم هایش تماشاگر را رها میکند تا خود نتیجه گیری کند.
جنگ داخلی احتمالا سادهترین چارچوب را برای درک دارد، زیرا اگرچه گارنر فیلمنامه را در سال ۲۰۲۰ نوشت، اما تصاویر به ناچار آن چه را که از آن زمان اتفاق افتاده بازتاب میدهد: از جمله شورشیان به ساختمان کنگره گرفته تا جنگ اوکراین. امروز صحبت کردن در مورد جنگی که در غزه رخ داده نیز اجتناب ناپذیر است. گارنر افراط گرایی واضح را در مورد رخدادهای غزه میبیند. او نوع رفتار با روزنامه نگاران در مورد بازتاب رخدادهای غزه را قابل تامل میداند.
او میگوید: "من فکر میکنم دلیل آن که اسرائیل اجازه نمیدهد روزنامه نگاران آزادانه به تمام نقاط غزه دسترسی داشته باشند بدان خاطر است که نمیخواهد با یک کارزار روابط عمومی مواجه شده و مجبور به مقابله با آن شود. در جنگ ویتنام به روزنامه نگاران امکان دسترسی بسیار نامحدودی داده شد. علیرغم محدود بودن صرف دسترسی باعث شد تا افکار عمومی به شدت علیه جنگ ویتنام موضع گیری کند. از آن زمان به این سو هنگامی که دولتها درگیر جنگ شده اند از تاکتیکهایی برای محدود کردن فعالیت روزنامه نگاران استفاده کرده اند. در عراق تاکتیک این بود که روزنامه نگاران با ارتش همراه شوند استدلال مطرح شده برای این منظور آن بود که از روزنامه نگاران محافظت بعمل آید، اما آن چه واقعا در عمل انجام میشد این بود که ارتش روزنامه نگاران را کنترل میکرد".
این دیدگاه ضد جنگ همان چیزی است که گارلند را هدایت میکند. او میگوید: "وقتی وقت زیادی را در اطراف سربازان میگذرانید میتوانید در یک روز ترس، لذت، شوخی و کسالت را به طور همزمان ببینید. این وضعیتی انسانی است. درست مانند فراموش کردن وحشت از یک درگیری به درگیری دیگر از اوکراین گرفته تا غزه".
گارنر هم چنین با دنی بویل و کیلین مورفی دوباره به هم میپیوندد تا دنباله "۲۸ روز بعد" سومین فیلم حماسه آخرالزمان زامبی که برای دهها سال به تعویق افتاده را دوباره بسازند.