Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@17:04:56 GMT

هرمزگان نیازمند بهبود خدمات رسانی در بیمارستان ها

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۳۴۲۰۹

هرمزگان نیازمند بهبود خدمات رسانی در بیمارستان ها

به گزارش ایرنا، در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولتمردان سعی در هموار کردن مسیر پر پیچ و خم حوزه سلامت هرمزگان داشته اند و گام های مهمی نیز در این مسیر برداشته اند.
در استانی همانند هرمزگان در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی زیرساخت ‌های شبکه بهداشت تکمیل، سازه‌ ها و امکانات بیمارستانی و درمانگاهی جدید احداث و یا توسعه یافته و در رویه ‌ای امید بخش تمامی مراکز شهرستان ‌ها از بشاگرد در شرق هرمزگان تا پارسیان در غرب استان دارای مراکز بیمارستانی شده ‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبیعی است که با گذار از مرحله تامین «کمیت‌ها»، ارتقاء و ایجاد کیفیت ‌ها و برند ها در حوزه حیاتی سلامت مورد توجه و خواست مردم باشد، فرآیندی که به ویژه در یک دهه اخیر با نوسان های اقتصادی و توان‌ دولت ‌ها دست کم در استانی همانند هرمزگان دستخوش امواج گاهی بلند و گاهی کوتاه شده است.
ناگفته نماند که با تلاش های دولت تدبیر و امید و با اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش کیفیت ها نیز گام های بسیارخوبی برداشته شده است اما در این میان گاهی نارسایی های نیز وجود دارد، نارسایی ها که به طور یقین تنها اختصاص به هرمزگان ندارد و در بسیاری از نقاط کشور حتی در پایتخت و در کنار گوش وزارت بهداشت نیز وجود دارد که این خود جای بسی تامل دارد.
استان هرمزگان در جنوب ایران با جمعیت حدود یک میلیون و 776 هزار نفر دارای 21 بیمارستان دانشگاهی و غیردانشگاهی با ییش از دو هزار تخت مصوب است که بنا به اظهارات دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفری که بهمن ماه سال گذشته به بندرعباس داشته، این استان نیازمند یک هزار تخت بیمارستانی دیگر است.
در گزارش میدانی خبرنگار ایرنا، عمده مشکلاتی که مردم و بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها و مراکز درمانی استان هرمزگان اظهار داشته اند شامل روند طولانی نوبت دهی برای ویزیت پزشکان متخصص در کلینیک های بیمارستانی و حتی مطب ها و بی توجهی برخی پزشکان به بیماران و ارجاع آنها به مطب است.
آنان افزودند: خرابی های طولانی مدت برخی تجهیزات از جمله ام آر آی و سونوگرافی، وجود نارسایی هایی در بحث تکریم ارباب رجوع توسط پرسنل بهداشت و درمان که باعث گله مندی و گاه سر درگمی بیماران به ویژه در بیمارستان ها می شود نیز از دیگر مشکلات بهداشت و درمان در هرمزگان است.
مردم هم چنین نبود مدیریت مناسب در کلینیک های تخصصی به خصوص شیوه نوبت دهی و عدم وجود ارتباط با گیرندگان خدمت و نبود زمان کافی برای ویزیت بیماران به دلیل ازدحام مراجعه کنندگان عنوان کردند.
این اعتراض از سوی مردم شهرستان ها به ویژه شهرستان هایی همانند جاسک و بشاگرد که فاصله ای سه تا چهار ساعته تا بندرعباس مرکز استان دارند، بسیار بیشتر است.
البته در میان اظهار گله مندی از برخی نارسایی ها در ارایه خدمات درمانی، برخی از شهروندان معتقد هستند که حوزه بهداشت و درمان هرمزگان به ویژه در بحث خدمات بیمارستانی در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است که وجود کلینیک های بیمارستانی، بهبود هتلینگ بیمارستان ها، افزایش تعداد متخصصان در شهرستان ها از جمله این موارد است.

** برخی خارج از دایره انصاف نسبت به وضعیت بهداشت استان نظر می کنند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص گله مندی های مردم نسبت به وضعیت خدمات رسانی در بیمارستان های استان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تمام پیشرفتهایی که در چند سال اخیر در حوزه سلامت وجود داشته است، منکر وجود برخی از نارسایی ها در حوزه بهداشت و درمان استان از جمله خدمات رسانی در بیمارستان ها نیستیم اما معتقدیم که متاسفانه برخی ها نا آگاهانه و گاهی خارج از دایره انصاف نسبت به وضعیت بهداشت و درمان استان اظهار نظر می کنند.
دکتر عبدالله غریب زاده بیان داشت: در حال حاضر بیش از 21 کلینیک بیمارستانی تخصصی و فوق تخصصی در سطح بیمارستان های استان هرمزگان با حضور پزشکان مجرب به مردم این استان خدمت رسانی می کند.
وی ادامه داد: میزان مراجعان به این کلینیک ها با توجه به پایین بودن نرخ تعرفه های دولتی، بسیار بالا می باشد که این مساله تنها مختص کلینیک های دولتی هرمزگان نیست و در دیگر استان ها نیز شاهد همین امر هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تعرفه ویزیت ها در بخش دولتی حدود یک دهم بخش خصوصی و مطب ها است و به طور طبیعی تعداد مراجعه کنندگان بسیار بالاست و در عمل امکان پاسخ دهی به تمام بیماران در یک زمان کوتاه وجود ندارد.

** تمام بیمارستان های استان حائز رتبه درجه یک شده اند
غریب زاده در ادامه اظهار کرد: با تلاش های صورت گرفته در هرمزگان، تمام بیمارستان های استان در اعتباربخشی که از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته به جز یک مورد حائز رتبه درجه یک شده اند.
وی بیان داشت: اعتبار بخشی ابزاری قدرتمند برای هدایت بیمارستان ها به سمت تحقق ایمنی و کیفیت در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی و اطمینان از حصول آنها به شمار می رود.
دکتر غریب زاده با اشاره به تلاش های مدیریت عالی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به جذب بیشتر متخصصان و افزایش ضریب ماندگاری آن ها در استان با توجه به محدودیت ها و شرایط آب و هوایی که موجب بی میلی برخی پزشکان به این استان است، گفت: با وجود همه این محدودیت‌ها هفته گذشته 64 پزشک متخصص جذب دانشگاه شده و جهت خدمت رسانی به مناطق کمتر برخوردار استان اعزام شدند.

** اختلاف نظر میان پزشکان در شیوه های درمان امری طبیعی است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص مراجعه برخی از بیماران استان به دیگر استان ها برای دریافت خدمات بیمارستانی و درمانی، گفت: اختلاف نظر میان پزشکان در خصوص شیوه های درمان امری طبیعی و در همه جای دنیا وجود دارد.
وی ادامه داد: اینکه یک پزشک در بندرعباس در خصوص یک بیماری ، یک نوع تشخیص و تجویز دارو دارد و پزشک دیگر در سایر نقاط نظر دیگری، دلیل بر تشخیص اشتباه نیست، بلکه شیوه های درمانی متفاوت است.
دکتر غریب زاده با بیان این که البته پزشکان نیز هم چون مشاغل دیگر ممکن است دچار اشتباه شوند، ادامه داد: متاسفانه شاهد مواردی هستیم که پزشک در بندرعباس تشخیص بر انجام جراحی داده، اما بیمار قبول نکرده و پس از مراجعه به استان دیگری، براساس نظر پزشک آنجا شیوه درمانی دیگری در پیش گرفته است.
وی ادامه داد: متاسفانه این بیماران در برخی موارد با این شیوه های دارویی درمان نمی شوند و زمان طلایی یک جراحی را از دست می دهند و مجدد نزد پزشک خود می روند که در این زمان دیگر فرصت کافی برای درمان وجود ندارد.
وی بیان داشت: چندی پیش یک بیمار در بندرعباس دچار تب کریمه کنگو شد که این بیماری بومی هرمزگان بود و بلافاصله از سوی پزشکان تشخیص و تحت درمان قرار گرفت و با وجود مثبت بودن روند درمانش، خواهان ترخیص و ادامه درمان در استان دیگری شد.
دکتر غریب زاده گفت: این بیمار به دلیل همین بی اعتمادی و مراجعه به استان همجوار به دلیل وقفه و تاخیر در ادامه درمان به کما می رود و در نهایت جان خود را از دست می دهد که علت این موضوع نیز جدا شدن بیمار از زنجیره درمان و از دست دادن زمان طلایی درمان بود.

** بهبود خدمات رسانی نیازمند نیروی انسانی و تجهیزات کافی است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه تصریح کرد: مجموعه دانشگاه نیز خواهان بهبود وضعیت خدمات رسانی به بیماران استان است اما تحقق این مساله نیازمند نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات کافی و هم چنین فراهم بودن فضاهای درمانی مناسب است که تنها با اعتبارات وزارت بهداشت امکان پذیر نیست.
وی بیان داشت: بدهی بالای بیمه ها به بیمارستان ها نیز از جمله مشکلات موجود در روند ارائه خدمات درمانی هر چه بهتر به بیماران است، زیرا پزشک، پرستار و دیگر نیروها نیز هم چون کارکنان سایر نهادها باید بتوانند حقوق خود را دریافت کنند در حالی که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات بیمارستان ها از سوی بیمه ها، در این بخش با مشکلاتی مواجه هستیم.
دکتر غریب زاده اظهار کرد: با توجه به این مشکلات، تمایل و انگیزه ماندن پزشکان در بخش دولتی بسیار کم و خروج از سیستم دولتی زیاد است که این خود باعث عدم امکان تامین پزشکان متخصص و فوق تخصص به تعداد مورد نیاز در بخش دولتی می شود.

** با پرسنلی که برخورد تند با بیماران داشته باشند برخورد می شود
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حوزه بهداشت و درمان هرمزگان در سال های پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت ، ارتقاء چشمگیری داشته است.
دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: درجه یک شدن تمام بیمارستان های استان به جز یکی، از سوی وزارت بهداشت خود موید این مطلب می باشد.
وی ادامه داد: گاهی برخی بیماران از شیوه رفتار پزشکان و یا پرستاران و یا حتی وضعیت خدمات رسانی بیمارستان ها گله مندی هایی دارند، که برخی از این گله مندی ها به حق، اما برخی هم به حق نیست.
وی با بیان این که گاهی شکایت های مردمی ناشی از عدم رعایت قوانین هست، افزود: البته ممکن است گاهی برخورد تندی از سوی کارکنان داشته باشیم که اگر چنین موضوعی به دانشگاه و مسئولین مربوطه گزارش شود حتما برخورد لازم صورت می گیرد.
دکتر نوروزیان ادامه داد: گاهی اوقات بعضی بیماران ، مواردی را در بیمارستان طلب می کنند که امکان انجام آنها به صورت عملی یا قانونی وجود ندارد و یا اینکه موانعی پیش می آید که بیمار و خانواده اش شاکی می شوند، به طور مثال گاهی به دلیل شرایط نامناسب علایم حیاتی بیمار و یا سایر علل پزشکی ، انجام اعمال جراحی لغو می شود و یا به تاخیر می افتد.
وی افزود: گاهی در بخش بستری، بیماران و همراهان اقدام هایی انجام می دهند که ممنوع است، مانند سیگار کشیدن و یا تجمع در راهروهای بیمارستان و بخش ها و زمانی که پرسنل بیمارستان مانع انجام این امور می شوند باعث گله مندی آن ها می شود.
دکتر نوروزیان تاکید کرد: در حال حاضر چندین طرح بیمارستانی در هرمزگان در سطح احداث است که از جمله آن ها می توان به بیمارستان 220 تختخوابی مادر و کودک، پردیس دانشگاه و بیمارستان شریعتی ، اشاره کرد که با اتمام آنها تحولات قابل توجهی در خدمت رسانی به بیماران استان ایجاد خواهد شد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تسریع در تکمیل این بیمارستان که از نیازهای جدی استان است، نیازمند تخصیص اعتبار ویژه به جز اعتبارات دانشگاهی است که این مهم باید از سوی مسئولان عالی استان در تخصیص بودجه های استانی و فراسازمانی در نظر گرفته شود.
7198/ 7408
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۴۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه

رئیس اداره اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: براساس دستوالعمل ارائه خدمات ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال و ابلاغیه وزارت بهداشت در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی دانشگاهی و بیمارستان‌های دولتی موظف به ارائه کلیه خدمات بستری رایگان هستند.

دکتر طباطبایی افزود: وزیر بهداشت اسفند سال گذشته از خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال خبرداد که این طرح در استان از اول اردیبهشت به طور کام در حال اجرا است.

او گفت: در اجرای این طرح بیمارستان‌های دولتی موظفند این خدمات را ارائه دهند و هیچ گونه دریافتی از از بیماران زیر هفت سال نداشته باشند.

به گفته طباطبایی دارندگان بیمه پایه مشمول این طرح هستند و چنانچه بیماری فاقد بیمه پایه باشد، می‌تواند با مراجعه به سازمان بیمه سلامت برای بیمه خود اقدام کند و از مزایای این طرح بهره‌مند شود.

والدین کودکان زیر هفت در صورت مشاهده تخلف در روند اجرای این طرح می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت موضوع را در میان بگذارند. 

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • بهبود خدمات‌رسانی شهرداری تبریز با بهره‌برداری از مرکز کنترل ترافیک و مدیریت بحران
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • بیمارستان رازی کوهدشت سال ۱۴۰۴ افتتاح می‌شود
  • تکمیل بیمارستان رازی کوهدشت تا پایان سال ۱۴۰۴