Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار فارس گفت: بخش‌های گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن استان فارس ظرفیت‌های معطل مانده زیادی دارد که باید حلقه‌های گم‌شده توسعه صادرات استان از لابه‌لای اینها کشف شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اسماعیل تبادار ظهر امروز در جلسه تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان فارس با بیان اینکه بخش‌های گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن استان فارس ظرفیت‌های معطل مانده زیادی دارد که باید حلقه‌های گم‌شده توسعه صادرات استان از لابه‌لای اینها کشف شود، اظهار داشت: در کنار تولید محصولات باید نگاه جدی به بازاریابی داشته باشیم زیرا در حال حاضر عمده واحدهای تولیدی استان فارس با مشکل روبه‌رو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبادار با بیان اینکه تولیدکنندگان ما یکی از عمده مشکلات خود را بهره بالای تسهیلات بانکی عنوان می‌کند اما مشاهده می‌شود که آن واحدهای تولیدی و صنعتی که تسهیلات با بهره کم دریافت کرده‌اند هم روند خوبی ندارند، خاطرنشان کرد: مجموعه‌های تولیدی از خرد تا کلان نگاهشان به درون است در صورتی که باید با توجه به بازار رقابتی دنیا و تکنولوژی روز محصولات خود را عرضه کنند تا از این طریق بازار مناسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه استان فارس بازارهای صادراتی زیای داشته اما بیشتر این بازارها را از دست داده است و کارشناسان و اهل فن باید این موضوع را عارضه‌یابی کنند، افزود: در چند ماه اخیر بستر مناسبی برای صادرات به قطر ایجاد شد اما در این موضوع خوب عمل نکردیم و باید بررسی شود که چرا سهم ما از بازار قطر کاهش و در مقابل سهم کشورهای دیگر افزایش یافت.

استاندار فارس با بیان اینکه باید از صادرکنندگان نمونه استان فارس برای دیگر افراد الگوسازی کرد و دلایل موفقیت آنها بررسی و به بقیه واحدهای تولیدی آموزش داده شود، عنوان کرد: باید از ظرفیت و تجربیات صادرکنندگان نمونه استان در کارگروه توسعه صادرات بهره برد و از طریق این افراد به سمت تقویت ارکان صادرات حرکت کرد.

وی با بیان اینکه فراهم بودن زیرساخت‌های حمل و نقل برای توصعه صادرات امر مهمی است اما مشکل استان فارس برای صادرات محصولات تنها عدم اتصال خطوط ریلی به بنادر، نبود خطوط ریلی و غیره نیست، گفت: احداث راه‌آهن شیراز ـ بوشهر و شیراز ـ گل‌گهر به صورت جدی پیگری خواهد شد و خطوط ریلی استان فارس توسعه می‌یابد اما در حال حاضر باید با توجه به داشته‌های موجود حرکت کنیم.

تنها 10 درصد گرفتاری واحدهای تولیدی فارس داخل استانی است

جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز، نیز در این مراسم با بیان اینکه با حرکت خوبی که در استان فارس انجام شد صادرات غیرنفتی این استان در سال گذشته به بیش از یک میلیارد دلار رسید، اظهار داشت: تولید اولویت اول کشور است و اولویت اول هر واحد تولیدی نیز صادرات است اما متاسفانه واحدهای تولیدی برای تولید و صادرات محصولات خود با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.

وی با بیان اینکه بحران قیمت تمام شده سبب شده که محصولات ما در بازار جهانی قدرت رقابت خود را از دست بدهند و در بازار داخلی نیز توانایی رقابت با کالاهای خارجی را نداشته باشند، افزود: نظام بانکی و بهره‌ بالای تسهیلات بانکی، نظام مالیاتی کشور، نظام تامین اجتماعی، قانون کار و سیستم بروکراسی ادارای سبب ایجاد بحران قیمت تمام شده کالا شده است.

رازقی با بیان اینکه حدود 90 درصد مشکلات واحدهای دولتی به دلیل مسائل ملی و تنها 10 درصد گرفتاری‌های آنها به مسائل استانی بازمی‌گردد که با حمایت خوب مسئولان ارشد استان موانع و مشکلات داخل استان برطرف شده است، عنوان کرد: همین مشکلات سبب شده که فضای کسب و کار ایران در بین 190 کشور جهان از 120 به 124 نزول پیدا کند.

عدم وجود نگاه صادراتی در ایجاد 95 درصد واحدهای تولیدی فارس

علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، نیز در این مراسم با بیان اینکه هدف‌گذاری میزان صادرات استان فارس در سال 96 معادل یک میلیارد و 347 میلیون دلار است و هدف‌گذاری 6 ماهه نخست 672 میلیون دلار بوده که 83 درصد آن محقق شده است، اظهار داشت: صادرات استان فارس در 6 ماهه نخست امسال 556 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات بخش صنعت 64 درصد، بخش معدن 24 درصد، فرش دستباف 22 درصد، خدمات گردشگری 16 درصد رشد ارزشی داشته است و بخش کشاورزی از نظر ارزشی 2 درصد کاهش داشته است، گفت: در حوزه فرش دستباف قالی و گبه قشقایی ثبت جهانی شده است.

همتی نبود دپارتمان تجارت و صادرات در بنگاه‌های تولیدی و صادرات را یکی از مشکلات حوزه تجارت خارجی و صادرات استان فارس عنوان و بیان کرد: 95 درصد واحدهای تولیدی ما با نگاه صادراتی ایجاد نشده‌اند.

وی نبود دفتر بازاریابی در بازارهای هدف صادراتی، عدم اتصال شبکه ریلی استان به بنادر خروجی کشور، عدم اتصال استان فارس به دریا و نبود اسکله صادراتی در حوزه صادرات سیمان، عدم استاندار کیفی بین‌المللی کالا و فقدان بسته‌بندی مناسب محصولات و عدم تعرفه ترجیحی با کشورهای هدف صادرات را از دیگر مشکلات حوزه صادرات در استان فارس عنوان کرد.

در پایان این مراسم از 5 صادرکننده نمونه ملی استان فارس، 19 صادرکننده نمونه استانی و 6 واحد صادرکننده شایسته تقدیر با حضور استاندار فارس تجلیل شد.

انتهای پیام/

R41382/P1377/S6,61/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۱۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ موسوی با بیان اینکه سالانه هفت هزار تن آثار مسی در استان تولید می‌شود، گفت: این میزان تولیدات توسط سه هزار هنرمند فعال در حوزه مسگری انجام می‌شود و همچنین سه هزار هنرمند نیز در زمینه چاقوسازی و دیگر رشته‌ها فعال هستند.

وی در ادامه به فعالیت حدود چهار هزار گیوه دوز در استان اشاره کرد و افزود: هنرمندان گیوه دوز به صورت خانواری در امر تولیدات این هنر دستی فعال هستند که مشارکت قشر‌های مختلف مردم در حوزه صنایع دستی را نشان می‌دهد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم این اداره کل در سال جهش تولید با مشارکت مردم، حمایت از هنرمندان صنایع دستی است، گفت: هم اکنون مواد اولیه رشته‌های هنری نظیر مس و ملیله، گران بوده که در حد توان خود حمایت‌های لازم را برای تهیه آنها در دستور کار قرار داده ایم.


وی با بیان اینکه این اداره کل در سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وام به متقاضیان صنایع دستی پرداخت کرد، افزود: در مجموع با احتساب اعتبارات سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، این تسهیلات به حدود ۸۰۰ متقاضی اعطاء شد.

موسوی با تأکید بر اینکه پرداخت وام به هنرمندان صنایع دستی در راستای رونق بخشی به کار آنها و تهیه مواد اولیه و خرید تجهیزات انجام می‌شود، گفت: ایجاد اشتغال در بخش صنعت هزینه‌های بالایی دارد، اما در حوزه صنایع دستی با مبلغ کمتری می‌توان اشتغالزایی کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه سود بانکی تسهیلات پرداختی چهار درصد و به نوعی قرض الحسنه است، ادامه داد: این نوع تسهیلات برای ایجاد اشتغال خانگی صنایع دستی نقش اساسی دارد و می‌تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در تحقق نامگذاری شعار سال بسیار موثر است، افزود: طبق پیش بینی‌ها اشتغال صنایع دستی استان طی امسال به حدود ۷۰۰ نفر خواهد رسید.

موسوی با بیان اینکه مهمترین عامل رونق صنایع دستی، توجه به صادرات است، گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما طی امسال صادرات محصولات صنایع دستی به ویژه در حوزه مس، چاقو و ملیله از طریق گمرک استان است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: هدف این اداره کل صادرات تجمیعی محصولات مختلف صنایع دستی استان است و برنامه ریزی‌ها بر این موضوع مهم بیشتر متمرکز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • نگران رسوب پروژه های عمرانی معطل مانده در اردبیل هستیم
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور