Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@02:54:51 GMT

از وضعیت مناسب پروازها تا انتقادها از مسکن مهر

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۲۵۰۱

از وضعیت مناسب پروازها تا انتقادها از مسکن مهر

زلزله شب گذشته در غرب کشور، علاوه بر ویرانی‌هایی که برای منازل و ساختمان‌های اداری این مناطق به بار آورد، بخش زیادی از جاده‌های زیرساختی غرب را نیز با مشکل مواجه کرد و وضعیت پروازها به این مناطق را نیز تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش ایسنا، به گزارش ایسنا، ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شب گذشته (۲۱ آبان ماه) زلزله‌ای شدید به‌بزرگی هفت و سه‌دهم ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری زمین در شهر ازگله از توابع استان کرمانشاه به وقوع پیوست که در بسیاری از بخشهای کشور احساس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعلام فعال بودن تمام فرودگاه‌های غرب کشور

در نخستین ساعات پس از وقوع زلزله شرکت فرودگاه های کشور اعلام کرد با وجود زلزله به وقوع پیوسته در غرب ایران، تمام فرودگاه های این منطقه فعال هستند.

طبق اعلام این شرکت و به دنبال بررسی های صورت گرفته مشخص شد که با وجود وقوع زمین لرزه ٧.٦ ریشتری در مرز ایران و عراق که در استانهای ایران از جمله تهران حس شد، هیچگونه اختلالی در عملیات فرودگاههای کشوربه وجود نیامده است.
بر این اساس، فرودگاههای ایلام، همدان، سنندج، ارومیه و کرمانشاه هیچ اشکالی در فعالیت ندارند و تمامی این فرودگاهها عملیاتی هستند.

زلزله اخیر دارای گسلی مجزا از محدوده تهران و البرز

در یکی از نخستین تحلیل‌های وضعیت مناطق زلزله‌زده در نخستین ساعات بامداد، دبیر کارگروه ملی زلزله گفت: زمین لرزه یکشنبه شب در غرب کشور دارای گسلی مجزا از محدوده تهران و البرز است و موجب ایجاد زمین لرزه در تهران نخواهد شد.

علی بیت الهی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: زلزله امشب که ما به آن ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس می گوییم با وجود آنکه در تهران هم احساس شد تاثیری روی گسلهای سایر مناطق از جمله  تهران و البرز نخواهد داشت؛ چرا که این یک زون لرزه ای مجزا است. زاگرس گسلهای متعدد و موازی دارد که در همان مرز غربی ایران کشیده شده است. ساختار فعالیت این گسل با سایر گسلها متفاوت است و اینکه تصور کنیم این زلزله باعث زمین لرزه در منطقه البرز یا تهران شود چنین چیزی امکان ندارد. وی افزود: زلزله یکشنبه شب بسیار شدید و گسترده بوده و ما تا به حال با چنین موردی مواجه نشده بودیم. با این حال تلفات چندان بالا نبود اما اگر خدای نکرده این زمین لرزه در یک زمین منطقه با تراکم جمعیتی بالا با ساختمانهای زیاد به وقوع می پیوست مطمئنا تلفات از حد زلزله بم هم بیشتر می شد.

نخستین اظهارات وزیر راه و شهرسازی

صبح دوشنبه، وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز تسلیت به مردم ایران و خانواده‌های جانباختگان زلزله استان کرمانشاه گفت: تا چند روز دیگر بنیاد مسکن برای بازسازی خانه‌های آسیب دیده در زلزله کرمانشاه وارد عمل می‌شوند.

عباس آخوندی درباره زلزله ۷.۳ ریشتری غرب کشور اظهار کرد: زلزله بسیار شدیدی در منطقه غرب کشور روی داد که دیشب آخرین وضعیت را با مدیرکل و مسئولان حاضر در کرمانشاه کنترل کردم، خوشبختانه تا این لحظه، بخش اعظم راه‌ها بازگشایی شده و امکان امدادرسانی و تردد فراهم است که در این بخش با مشکل بنیادین مواجه نیستیم. وی افزود: البته ممکن است در برخی راه‌های روستایی هنوز مشکلاتی وجود داشته باشد، ولی تمام راه‌های اصلی و شهری باز است و امدادرسانی انجام می‌شود.    وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز تسلیت به مردم ایران و خانواده‌های جانباختگان گفت: بلافاصله پس از زلزله نهادهای امدادی فعالیت‌های مربوطه را آغاز کردند و چند روز پس از این اقدامات، بنیاد مسکن سریعا برای بازسازی خانه‌های ویران شده فعالیت‌های خود را انجام خواهد داد که در چند روز اولیه باید منتظر امدادرسانی باشیم.  

ادامه مسدود بودن گردنه پاوه-مریوان

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ساعت ۱۰:۲۹ از بازگشایی تمام محورهای شریانی، ‌اصلی، فرعی و روستایی خبر داد و گفت: یکی از اقدامات مهم بازبینی و کنترل پل‌های بزرگ واقع در محورهای استان‌های زلزله‌زده است که هم‌اکنون بازدید میدانی توسط همکاران راهداری در حال انجام است تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود. عبدالهاشم حسن نیا با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پس از وقوع زلزله شب گذشته اظهار داشت: پس از وقوع زلزله در ساعت ۲۲ شب گذشته نیروهای راهداری در حوزه استحفاظی خود بلافاصله و در کمتر از ۳۰ دقیقه تمامی نیروها و ماشین‌آلات راهداری را برای انجام فعالیت آماده کردند. حسن‌نیا بیان داشت: البته گردنه‌ پاوه-مریوان واقع در نوار مرزی نیز در دست پاک‌سازی است و امیدواریم طی چند ساعت آینده پاک‌سازی به اتمام برسد و مسیر بازگشایی شود.

وی با بیان اینکه «تمامی نیروهای راهداری در مناطق زلزله‌زده در دو زمینه بازگشایی و پاک‌سازی راه‌ها به‌منظور تردد ایمن فعالیت دارند» خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم بازبینی و کنترل پل‌های بزرگ واقع در محورهای استان‌های زلزله‌زده است که هم‌اکنون بازدید میدانی توسط همکاران راهداری در حال انجام است تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود یا کنارگذرهایی برای جلوگیری از تردد مردم از روی پل احداث شود.

پروازهای بی‌وقفه به شهرهای غرب کشور

مدیرکل فرودگاه مهرآباد نیز دقایقی بعد اعلام کرد که با وجود وقوع زمین لرزه شدید در مرز ایران و عراق خوشبختانه هیچگونه اختلالی در عملیات فرودگاه‌های کشورمان در غرب و جنوب به وجود نیامده است.
علی رستمی اعلام کرد که کلیه پروازها به شهرهای غرب بویژه فرودگاه‌های ایلام، همدان، سنندج، ارومیه و کرمانشاه و آذربایجان غربی برقرار بوده و بحران ایجاد شده در منطقه هیچ‌گونه خللی در پروازهای این مناطق ایجاد نکرده است.

آخرین وضعیت راه‌های مناطق زلزله زده تا پیش از ظهر امروز

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از ظهر امروز اعلام کرد: با وجود بزرگی زلزله شب گذشته و گستردگی آن در نقاط مختلف کشور اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد راه‌های این مناطق مشکل خاصی ندارد.

سید حسین میرشفیع در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این که تنها چند ساعت از این حادثه گذشته نیاز به جمع‌بندی و ارزیابی دقیق شرایط راه‌ها و موقعیت آنها پس از زلزله خواهد بود. به گفته وی، با این وجود شرایط راه‌های این منطقه به نوعی است که احتمالا اکثریت قریب به اتفاق آنها در این حادثه با مشکل بزرگی مواجه نشده‌اند. معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی، خاطر نشان کرد: امیدواریم با فعال بودن این محورها شریانی و راه‌های روستایی در منطقه غرب کشور امکان جابه‌جایی و امدادرسانی احتمالی به مناطق زلزله زده فراهم شود.

آخرین وضعیت ظرفیت و قیمت بلیت پروازهای مناطق زلزله‌زده

تقاضا برای سفر به مناطق زلزله زده یا بازگشت از این مناطق درحالی به اوج خود رسیده بود که بررسی‌ها نشان می‌داد با وجود آنکه بخش قابل توجهی از ظرفیت بلیت پرواز به سمت مناطق زلزله زده به اتمام رسیده، اما همچنان خبری از افزایش قابل توجه قیمت‌ها نیست.

بررسی وضعیت پروازها در فرودگاه کرمانشاه، ایلام، اهواز و دیگر مناطق زلزله زده شب گذشته حاکی از آن است که تقریبا تمامی پروازهای برنامه‌ای این فرودگاه‌ها بدون وقفه و مشکل خاصی انجام می‌شود و نمی‌توان در آنها نشانه بحران یا مشکلات جدی و برنامه‌های پروازی دید. این در حالی است که پس از حادثه شب گذشته تقاضا برای سفر به این مناطق و حتی تقاضا برای پروازهای خروجی از آنها به شکل قابل توجهی افزایش یافته و بسیاری از پروازهای امروز و حتی صبح فردا با تکمیل ظرفیت مواجه شده‌اند. پیگیری ایسنا از آژانس‌های هوایی و سامانه‌های فروش بلیت اینترنتی نشان می‌دهد تعداد محدودی از پروازهایی که همچنان برای مسافرپذیری جا دارد برخلاف برخی شایعات با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه نشده‌اند و تنها در سطح کلاس پروازی متفاوت قیمت‌های آنها قدری بالاتر از نرخ معمول رفته است.

اختصاص ۵ پرواز فوق‌العاده برای مناطق زلزله زده

ظهر امروز مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد به منظور امدادرسانی و تسهیل رفت و آمد به شهرهای زلزله‌زده پنج پرواز اختصاصی و فوق‌العاده به دو استان ایلام و کرمانشاه انجام خواهد شد.

رضا جعفرزاده با بیان این خبر گفت: این پنج پرواز که با هماهنگی شرکت فرودگاه‌ها و برای امروز و فردا اجرایی می‌شوند به منظور بهبود شرایط امدادرسانی به مناطق زلزله زده و تسهیل رفت  وآمد به این مناطق خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که وضعیت پرواز به فرودگاه‌های مناطق زلزله زده چگونه است نیز گفت: خوشبختانه فعلا اوضاع این فرودگاه‌ها شکلی عادی دارد و تمام پروازهای برنامه‌ای به مقصد یا از مبدا آنها بدون مشکل انجام می‌شود.

آمادگی بنیاد مستضعفان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله

در پی وقوع زلزله شب گذشته در غرب کشور، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامینیز  پیام تسلیتی صادر کرد و از آمادگی خود برای کمک به آسیب دیدگان زلزله خبر داد.

همه راه‌های کرمانشاه و ایلام باز است

در ساعت ۱۳:۰۲ ظهر امروز، معاون راهداری سازمان راهداری کشور گفت: با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر تمام راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان‌های کرمانشاه و ایلام باز هستند.

عبدالهاشم حسن‌نیا اعلام کرد: صبح امروز کلیه واحدهای مستقر در استان‌های آسیب دیده کار خود را برای پیگیری وضعیت و بهبود شرایط تردد در استان‌های زلزله زده آغاز کرده‌اند و خوشبختانه در حال حاضر تمامی محورهای این استان‌ها باز بوده و در آنها تردد انجام می‌شود. به گفته وی، شرایط طوری فراهم شده تا در این جاده‌ها امکان تردد خودروهای امداد رسانی و تردد برای جابه‌جایی مصدومان فراهم شود. معاون راهداری سازمان راهداری کشور درباره‌ی وضعیت آسیب‌های احتمالی وارد شده به جاده‌های این استان‌ها نیز توضیح داد: قطعا زلزله شب گذشته آسیب‌هایی را به بعضی محورها وارد کرده، اما خوشبختانه هیچ یک از آنها تاثیراتی جدی که منجر به مسدود شدن طولانی مدت جاده‌ها شود نشده و شرایط طوری برنامه ریزی شده که آسیب‌های احتمالی وارد شده به برخی جاده‌ها نیز در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شده و اجازه استفاده حداکثری از آنها را بدهد.

افزایش پروازهای فوق العاده مناطق زلزله زده به ۱۰ پرواز/ انتقال مصدومان با آمبولانس هوایی

سازمان هواپیمایی کشوری عصر امروز در اطلاعیه ای از افزایش پروازهای فوق العاده به فرودگاههای مناطق زلزله زده به ۱۰ پرواز خبرداد.

این سازمان اعلام کرده که شرکت هواپیمایی پویا صبح امروز یک فروند هواپیمای ایلوشین با ظرفیت ۷۰ تخت و ۳۰ مسافر همراه، یک فروند هواپیمای آنتونف با ظرفیت  ۲۴ تخت و ۳۰ مسافر همراه، یک فروند هواپیمای چلنجر و سه فروند بالگرد را مناطق زلزله زده اعزام و از همان دقایق نخستین عملیات انتقال مصدومان و مجروحان این حادثه را آغاز کردند. از آنجا که روزانه ۸ پرواز برنامه ای به فرودگاه‌های کرمانشاه و ایلام انجام می شود، سازمان هواپیمایی کشوری به منظور تسهیل در امر امداد رسانی به مناطق مذکور، پروازهای فوق العاده به فرودگاه های مناطق زلزله زده را به ۱۰ پرواز افزایش داد. پیش از این اعلام شده بود ۵ پرواز فوق العاده برای مناطق زلزله زده اختصاص پیدا کرده است.

شناسایی آژانس متخلف در فروش بلیت گران

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز عصر امروز درباره وضعیت قیمت بلیت سفر به مناطق زلزله‌زده اعلام کرد: قیمت بلیت سفر با هواپیما به مناطق زلزله‌زده در حال حاضر به شکلی عادی و طبق شرایط بازار فروخته می‌شود و با نهایی شدن پروازهای فوق‌العاده حتی احتمال کاهش قیمت نیز وجود دارد. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اشکالات به وجود آمده در فروش بلیت و شایعاتی که حکایت از افزایش نرخ نجومی بلیت هواپیما به مقصد مناطق زلزله‌زده داشت، توضیح داد: آنچه که اتفاق افتاده بود، تخلف یک آژانس هواپیمایی بود که با خرید تعدادی از بلیت‌ها قصد فروش گرانقیمت آنها را داشت. با شناسایی این آژانس مراتب شکایت نهایی شده و در حال حاضر فرآیند تعلیق مجوز آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری می‌شود. به گفته وی، به‌جز این آژانس متخلف دیگر بلیت‌ها طبق روال عادی فروخته می‌شوند و می‌توان با ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بسته به کلاس متفاوت پروازی به سمت شهرهای مناطق زلزله‌زده پرواز کرد.

پی‌ریزی مسکن مهر سرپل‌ذهاب در دولت‌های نهم و دهم

یکی دیگر از مسایل مورد انتقاد در روز پس از وقوع زلزله، وضعیت نابسامان واحدهای مسکن مهر بود؛ به طوری که حجم بالای تخریب این واحدها که زمان زیادی از ساختشان نمی‌گذشت با انتقاداتی همراه شد. در این زمینه  مدیرکل دفتر بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن گفت: با توجه به این‌که واحده مسکن مهر تخریب شده در جریان زلزله غرب کشور مربوط به حیطه فعالیت وزارت راه و شهرسازی است، تاریخچه دقیقی از زمان احداث این واحدها نداریم اما به نظر می‌رسد پی‌ریزی اولیه در زمان دولت‌های نهم و دهم انجام شده است.

مجید جودی اظهار کرد: واحدهای احداث شده مسکن مهر که در جریان زلزله غرب کشور دچار تخریب شده‌اند مربوط به وزارت راه و شهرسازی است و ربطی به بنیاد مسکن ندارد. به همین لحاظ اطلاعات دقیقی از تاریخچه این واحدها نداریم اما به نظر می‌رسد فوندانسیون و پی‌ریزی اولیه این واحدها در دولت‌های نهم و دهم انجام شده است. وی افزود: آنچه که من در جریان حضور در منطقه مشاهده کردم نشان می‌داد بیشتر دیوارهای جداکننده ریخته است. این‌که علت این آسیب‌ها چیست هنوز با کارشناسی اولیه نمی‌توان تشخیص داد. ولی قطعا می‌توان گفت مسکن مهر منطقه سرپل ذهاب مسکن نسبت به دیگر ساختمان‌ها آسیب بیشتری دیده است. مدیرکل دفتر بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود واحدهای مسکن مهر تخریبی روی گسل احداث شده بودند گفت: گسل را نمی‌توان تا قبل از وقوع زلزله تشخیص داد. خیلی از گسل‌ها ناشناخته است. تا زمانی که موضوع به صورت دقیق بررسی نشود، هر نوع اظهارنظر درخصوص مسکن مهر غرب کشور به نظر من احساسی برخورد کردن با این موضوع خواهد بود.
 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۲۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب

 مهدی خسروی بنجار مدیرکل فرودگاه های استان سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر گفت: با هدف ارائه خدمات مطلوب و افزایش ظرفیت مسافر، پرواز های فوق العاده در مسیر تهران زاهدان تهران در روزهای دوشنبه ، چهارشنبه و پنجشنبه و در مسیر مشهد زاهدان مشهد در روز پنج شنبه هفته جاری برقرار شد.

وی اشاره کرد؛ رزرو بلیط این پروازها با نرخ مصوب بر روی سایت های معتبر فروش در دسترس می باشد و مسافرین گرامی می توانند مستقیما سایت فروش یا از آژانس های هواپیمایی بلیط تهیه نمایند.

 تاکنون ظریف این پروازها تکمیل نشده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی
  • زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری این کشور را لرزاند (فیلم)
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار