Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز؛ اولین نشست پژوهشگران ایرانی غیر مقیم با حضور دکتر احمدی رئیس، دکتر فتح الهی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، مهندس بی رنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از همکاران این طرح در دانشگاه تربیت مدرس روز سه شنبه 23 آبان ماه در سالن شورای دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این نشست دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه هدف از برگزاری جلسه را گفتگو و تبادل نظر پیرامون نقاط ضعف و قوت طرح و بیان دیدگاهها و نقطه نظرات پژوهشگران غیر مقیمی که در قالب این طرح با دانشگاه تربیت مدرس همکاری می کنند در جهت بهبود امور و روشن تر شدن مسیر آینده عنوان کرد.
در ادامه مهندس علی مرتضی بی رنگ معاون امور بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مقدمه ای از نحوه شکل گیری طرح همکاری با متخصصان ایرانی غیر مقیم ارائه کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان از زمان تأسیس در سال 86 و در 7 سال نخست فعالیت خود بر استعدادهای نخبه و برتر داخل کشور تمرکز داشت. از سال 92 و با حضور دکتر ستاری به عنوان رئیس بنیاد ملی نخبگان، بخش بین الملل بنیاد راه اندازی شد تا از ظرفیت نخبگان خارج از کشور نیز استفاده شود.
وی افزود: ما با استفاده از تجربیات کشورهای هند، چین، تایوان و کره جنوبی در خصوص استفاده از متخصصین غیر مقیم خود، زمینه بهره مندی از دانش و تجربیات این نخبگان در کشور را فراهم کردیم.
مهندس بی رنگ تصریح کرد: مسئولین کشورهای هند و چین اذعان دارند که جهش تکنولوژی این کشورها از زمانی آغاز شد که به سوی متخخصین غیر مقیم خود رفته و برای بازگشت و یا همکاری با آنها برنامه ریزی کردند.
وی با بیان این مهم که بسیاری از متخصصان و اساتید ایرانی غیر مقیم دغدغه کمک و پیشرفت کشور را دارند اما به دلیل وجود برخی ابهامات و موانع نسبت به بازگشت تردید می کنند، اظهار داشت: حس تجربه اندوزی و علم آموزی سبب می شود بسیاری از نخبگان برای تحصیل به خارج از کشور بروند اما پس از اتمام تحصیل به دلیل مشکلات و موانع برای بازگشت تردید می کنند و با عدم قطعیت های زیادی مواجه می شوند. فرایندهای وقت گیر، پیچیده و طولانی خدمت سربازی، تأیید مدرک، جذب در دانشگاه و هیأت علمی شدن، استخدام و گزینش و ... آنها را دچار سرخوردگی کرده و به فکر بازگشت می اندازد.
مهندس بی رنگ خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم به نیازهای متخصصان غیر مقیم توجه کنیم، موانع را از سر راه برگشت آنها برداریم و مسیر همکاری و ارتباط با مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی کشور را برای آنان شفاف سازیم، می توانیم به بازگشت و ماندگاری آنها در کشور و موفقیت های روز افزون این پژوهشگران امیدوار باشیم.
وی اضافه کرد: اگر از این متخصصان در یک سال اول بازگشت به کشور حمایت های لازم صورت گیرد، آنها می توانند از فرصت های بسیاری که در خارج دارند برای خدمت به کشورشان، صرف نظر کنند. این افراد، پژوهشگرانی هستند که دارای لینک های بین المللی معتبر می باشند، علم آنها به روز و دانش آنها در حد بین المللی است. آنها قادر به باز کردن مباحث جدید علمی هستند و می توانند به گسترده شدن تعاملات بین المللی دانشگاه با دانشگاه های خارجی کمک کنند و بدین ترتیب موجب ارتقاء دانشگاه های کشور شوند.
معاون امور بین الملل بنیاد ملی نخبگان در تشریح طرح همکاری با پژوهشگران ایرانی غیر مقیم گفت: متخصصان و اندیشمندان غیر مقیم می توانند در دوره های پسا دکتری، فرصت های مطالعاتی شرکت کرده و یا به صورت همکاری به عنوان استاد مدعو فعالیت کنند. برگزاری سخنرانی و کارگاههای تخصصی نیز یکی دیگری از زمینه های انجام طرح است. دانش آموختگان دوره دکتری و اساتید غیر مقیم می توانند در سامانه بنیاد ملی نخبگان ثبت نام کرده و پس از بررسی اولیه رزومه آنها بر اساس الویت ها، ظرف مدت 5 روز به دانشگاهها و پژوهشکده های پایگاه های همکار معرفی خواهند شد. برقراری ارتباط، بررسی و ارزیابی جهت پذیرش این محققین توسط دانشگاهها به عنوان پایگاه همکار ی نیز 15 روز کاری طول می کشد و پس از پذیرش در دانشگاه ها، قراداد یکساله همکاری در کوتاه ترین زمان منعقد می شود.
مهندس بی رنگ از این فرصت یکساله به عنوان دوره ی گذار نام برد و افزود: با استفاده از این طرح، متخصصان پس از بازگشت به ایران، بلافاصله کار را شروع می کنند و از این فرصت یک ساله برای تأیید مدرک، فرایند سربازی و اثبات توانمندی های خود استفاده کرده و در صورت عملکرد موفقیت آمیز خود پس از یکسال می توانند یک کار دائمی در حوزه آکادمیک یا صنعت برای خود پیدا کنند.
وی یادآور شد: در سال اول اجرای این طرح یعنی از اسفند 93 تا پایان سال 94، حدود 126 نفر و در سال دوم 450 نفر در قالب این طرح به کشور بازگشتند. در این خصوص اطلاع رسانی خود نخبگان تأثیر بسیاری داشت. در 6 ماهه ی نخست امسال نیز 230 نفر بازگشتند و تا به امروز که 2 و نیم سال از آغاز این برنامه می گذرد، 833 نفر در قالب این طرح به کشور برگشتند.

مهندس بی رنگ اضافه کرد: با وجود کمبود بودجه و بحران مالی، این ظرفیت وجود دارد که سالیانه هزار نفر با استفاده از این طرح به کشورمان بازگردند. یکی از شروط بهره مندی نخبگان در این طرح، دانش آموختگی آنها در یکی از 400 دانشگاه برتر دنیا بود که این مورد برای مخاطبان جدید طرح تغییر کرد و از امسال پژوهشگرانی واجد شرایط ثبت نام در سامانه هستند که از یکی از 100 دانشگاه برتر دنیا مدرک دکتری خود را اخذ کرده باشند.
معاون امور بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به آمار کذب فرار مغزها و سیاه نمایی رسانه ها در خصوص مهاجرت نخبگان ایرانی اشاره کرد و گفت: اینکه ایران دارای بالاترین آمار فرار مغزها در دنیاست، تنها یک دروغ بزرگ است که متأسفانه مدام تکرار می شود. ارائه آمار غلط مهاجرت سالانه 150 هزار نخبه از کشور توسط یکی از مسئولین، مانور رسانه ای و سیاه نمایی ژورنالیستی پیرامون این خبر در خارج از کشور، باعث ایجاد فضای منفی شد و این را نشان داد که ما قادر به حفظ و نگهداری نخبگان و سرمایه های علمی در کشورمان نیستیم. اما واقعیت این است که ایران نه به لحاظ مهاجرت نخبگان، نه به لحاظ تعداد دانشجو در خارج کشور و نه به لحاظ فرار مغزها بر اساس شاخص های مختلف، دارای بالاترین آمارها در جهان نیست.
وی تشریح کرد: برای مثال ما در سال 1357 دارای 270 هزار دانشجو بودیم که از این تعداد 170 هزار نفر در ایران و 100 هزار نفر در خارج مشغول تحصیل بودند. در همان سال، 57 هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل می کردند در حالی که هم اکنون 12 هزار دانشجو ایرانی در آن کشور مشغول تحصیل هستند. این آمار بر اساس ویزاهای صادر شده و اطلاعات دقیق کشور آمریکا ست که به صورت کاملا شفاف اعلام می شود.
مهندس بی رنگ در پایان دانشگاه تربیت مدرس را به عنوان یکی از برترین پایگاه های تخصصی همکار در این طرح برشمرد و تأکید کرد: دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاه های برتر کشور است که با حضور این پژوهشگران می تواند ارتقاء بیشتری هم پیدا کند. این دانشگاه تا کنون بیش از 20 نفر از بهترین پژهشگران غیر مقیم را گلچین کرده و از آنها حمایت می کند. پشتیبانی دکتر احمدی، دکتر فتح الهی و همکارانشان در معاونت پژوهشی دانشگاه از متخصصان غیر مقیم می تواند به ایجاد سرمایه ای غنی برای دانشگاه تربیت مدرس منجر شود و جایگاه این دانشگاه را بیش از پیش ارتقاء دهد.
در پایان این نشست، پژوهشگران غیر مقیم که در قالب این طرح با دانشگاه تربیت مدرس همکاری می کنند ضمن اشاره به نقاط قوت طرح به بیان برخی مشکلات موجود نظیر مشکل پرداخت های مالی، ابهامات در خصوص آینده شغلی، کمبود امکانات و تجهیزات و هدر رفتن وقت محققق، مشکلات سیستم جذب، کمبود وقت یک ساله برای اتمام برخی پروژه ها، مقالات و تحقیقات و نیاز به تجدید قرارداد ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب، عدم توازن میان امکانات و انتظارات از پژوهشگران، ارتباط محدود دانشگاه های داخلی با دانشگاه های و اساتید خارجی، وجود سیاست های عقب راننده در برخی دانشکده ها و گروه های آموزشی، پرداخته و خواستار حمایت بیشتر به خصوص از پروژه های منجر به کارآفرینی و تولید محصول تجاری شدند.

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۷۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست پرسش و پاسخ دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی عصر دیروز (دوشنبه) در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای نشست نمایندگان انجمن‌های علمی دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج دانشجویی ضمن بیان درخواست‌های خود در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، مطالبی را بیان کردند.

وزیر علوم در این نشست با یادآوری تعطیلی دانشگاه‌ها در دوران کرونا گفت: یک سال نخست مسئولیت من در وزارت علوم، همه‌گیری کرونا بود و خوابگاه‌های خودگردان و سلف سرویس دانشگاه‌های مختلف شرایط مناسبی نداشت و مجبور به بازسازی زیرساخت‌ها شدیم. در این شرایط فعال کردن مجدد تشکل‌های دانشجویی دشوار و زمان‌بر بود. دانشگاه‌ها در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از نظر نشاط سیاسی، فعال بودند و حضور مسئولان در دهه فجر و ایام انتخابات این موضوع را تایید می‌کند.

وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه فرنما برای ثبت فعالیت‌های فرهنگی اشاره و اظهار کرد: برای اطلاع دقیق از فعالیت‌های فرهنگی این سامانه را تاسیس کردیم که بر اساس آن امروز دقیق می‌توانیم بگوییم، دانشگاه علامه‌طباطبائی در ۱۴۰۲ در مجموع هزار و ۳۰۰ فعالیت فرهنگی داشته است. همچنین در ارزیابی روسای دانشگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی ثبت شده بر اساس سامانه فرنما معیار مهمی است و از روی همین سامانه کارنامه فرهنگی برای دانشجویان صادر می‌شود.

تولید علم باید برونداد داشته باشد

زلفی‌گل با اشاره به اهمیت انجمن‌های علمی، خاطرنشان کرد: برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت و جشنواره رویش به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می‌آیند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیل شده است. تولید علم باید برونداد داشته باشد. تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاورد‌های علمی یا هنری یکی از این برونداد‌ها است و استادان باید برخی از این برونداد‌ها را داشته باشند. این موضوع در آیین‌نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیئت علمی که در حال تدوین است، قید شده است که استاد می‌تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین ۷ امتیاز، مقالاتی که نیازی از جامعه رفع کنند، ۱۴ امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

وی افزود: فردی که رساله‌های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می‌کند، فردی که رساله‌های کاربردی دارد دو برابر و فردی که رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت نیز به صورت ویژه تشویق می‌شوند. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان حمایت مالی می‌کنیم.

وزیر علوم درباره مطالبه دانشجویان در خصوص قانون حمایت از خانواده و ایجاد خوابگاه‌های متاهلی گفت: در همه دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هزار واحد خوابگاه متاهلی داشتیم ولی ما در مدت مسئولیت، ۳۵۰ واحد اضافه کردیم، 3 هزار و 200 واحد تا آخر سال نیز اضافه می‌شود که احداث 2 هزار و 600 آن شروع شده است. ساخت خوابگاه بودجه می‌خواهد. یکی از این کار‌ها طرح تهاتر و مولدسازی است. به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است املاکی که دارند را تغییر کاربری دهند و از آنها برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی استفاده کنند. ما پول نداریم و سازمان برنامه به ما اعتبار نمی‌دهد ولی سرمایه و امکانات بدون استفاده‌ای که داریم را می‌توانیم به گونه‌ای دیگر مورد استفاده قرار دادیم.

بر اساس قانون ما را مواخذه کنید

وی در ادامه نشست به دانشجویان پیشنهاد کرد انتقاد‌های خود را از وزارت علوم در چارچوب قانون بیان کنید. بر اساس قانون ما را مورد ارزیابی قرار دهید. به طور مثال بگویید چرا رتبه علمی کشور کاهش پیدا کرده است.

۷۵ اقدام جدید در وزارت علوم انجام شد

وی در ادامه نشست به بیان اقدامات انجام شده در وزارت علوم و ایجاد ۷۵ اقدام جدید، پرداخت و خاطرنشان کرد: افزایش پایه‌های تشویقی استادان به ۶۰ پایه، بورسیه رتبه‌های برتر کنکور هر سال و المپیادی‌ها، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی نو استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک‌درصد و دودرصد، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت‌های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت‌های فرهنگی، راه‌اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه‌های بین‌المللی، تاسیس صندوق عالی عتف از جمله این فعالیت‌هاست.

وزیر علوم به راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از ۱۵ هزار نیاز در این سامانه ثبت شده و استادانی که روی رفع نیاز‌های ثبت شده در این سامانه کار کنند، پژوهانه دریافت می‌کنند. برای حمایت از پژوهشگران نیز سامانه پژوهشگران مستقل را راه‌اندازی کردیم که بتوانند از مزایای بیمه و حقوق بهره‌مند شوند. سامانه دانا (درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان) نیز تاسیس شد تا همه دانشمندان در این سامانه صفحه خانگی داشته باشند و دستاورد‌های علمی و مقالات خود را در این صفحه ثبت کنند. پژوهانه بر این اساس و روزآمد بودن صفحه به آنها تعلق می‌گیرد.

عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود

وی همچنین با تجلیل از اقدامات عالمان و مدیران پیشین وزارت علوم مطرح کرد: عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود و شهید طهرانی مقدم‌ها، شهید شهریاری‌ها و شهید احمدی روشن‌ها در همین دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، باید قدردان وزیران و دانشمندان پیشین باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه را نهاد انسان ساز دانست و گفت: در این راستا فعالیت فرهنگی را توسعه دادیم. از دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنیم، اعتبارات فرهنگی را برای تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌دهیم. برای نخستین بار مرکز علوم انسانی را در وزارت علوم تاسیس کردیم و بخشی از ماموریت تحول در علوم انسانی به این مرکز محول شده است.

وی با تأکید بر اهمیت سلامت جسمی و روحی انسان‌ها اظهار کرد: سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود و اگر به این رشته‌ها بی توجهی شود، در راستای سلامت روحی و روانی جامعه به خوبی گام برنداشته‌ایم. باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم. در بسیاری از کشور‌ها نخبگان داخلی به رشته‌های علوم انسانی هدایت می‌شوند و برای رشته‌های علوم پایه از نخبگان خارجی کمک گرفته می‌شود.

وزیر علوم در پایان این نشست از دانشجویان خواست راهکار‌های جدید خود را برای اداره بهتر آموزش عالی ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • امروز نیروی هوایی ارتش، نیرویی آماده و با اقتدار برای حفاظت از کیان کشور است
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی
  • نقشه سرایدار سابق برای سرقت میلیاردی از خانه ۲ ایرانی مقیم کانادا
  • نقشه سرایدار برای سرقت میلیاردی از خانه ۲ ایرانی مقیم کانادا
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • بازگشت ماشاریپوف به تمرینات استقلال