Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@07:15:41 GMT

ایران در صدد رفع محدودیت های بانکی با مالزی است

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۱۵۶۲۴

ایران در صدد رفع محدودیت های بانکی با مالزی است

کوالالامپور - ایرنا - مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران درپی گسترش روابط کارگزاری با برخی کشورها از جمله مالزی است ، اعلام کرد: برای رفع محدودیت ها بین دو طرف ،کمیته مشترک بانکی را پیشنهاده داده ایم.

' حسین یعقوبی میاب' عصر امروز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در کوالالامپور پیش از عزیمت برای شرکت در سیزدهمین مجمع جهانی اقتصاد اسلامی که از فردا در ایالت ساراوک مالزی آغاز می شود، افزود : قبل از تشدید تحریم های بین المللی روابط خوبی با بانک های بزرگ و تراز اول مالزی وجود داشت، اما در دوران تحریم ها این شرایط به گونه ای دیگر پدیدار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه ایران بعد از برجام در صدد روابط کارگزاری یا برخی کشورها از جمله مالزی است ، افزود:
ظرفیت های بالا نظیر وجود جمعیت زیادی از اتباع و دانشجویان ایرانی در این کشور و همچنین علاقه مندی شرکت های مالزی برای همکاری در حوزه های تجاری با ایران از جمله دلایلی است که حوزه بانکی کشورمان خواستار همکاری با مالزی است.
یعقوبی میاب که دریک گروه اقتصادی به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی مالزی شرکت می کند، تاکید کرد: لازمه محقق شدن این اهداف این است که باید یک بستر بانکی مناسب ایجاد شود و اکنون به دلیل فقدان مناسبات بانکی مطلوب، عمده روابط تجاری دو کشور از طریق صرافی ها و یا از طریق بانک های دیگر کشورها انجام می شود که زیبنده دو کشور نیست.
وی افزود: یکی از اهداف سفر هیات اقتصادی ایران به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مالزی ،دیدار با مقام های اقتصادی ،مالی و بانکی این کشور و طرح این موضوعات است.
یعقوبی میاب تصریح کرد: پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی به کشور مالزی این است که یک کمیته مشترک بانکی با حضور بانک های مرکزی دو طرف و بانک ها منتخب تجاری دو کشور برگزار شود، تا مشکلات و محدودیت های موجود را به چالش بکشیم و بحث کنیم و در تلاش باشیم روابط کارگزار مستقیم بانکی ابتدا به ارز محلی و بعد به ارزهای جهانی صورت گیرد.
این مقام مسئول گفت : نتیجه این اقدامات، قطعا کاهش هزینه ها مربوطه و تنزل ریسک های آن به احتمال تسویه نشدن به موقع مبادلات تجاری است.
وی افزود: پیش از این بانک های مرکزی دو کشور تفاهمنامه هایی را امضا کرده بودند و در حوزه همکاری های بانکی ،دو طرف در این سفر تلاش می کنند این تفاهم نامه ها را اجرایی سازند.
یعقوبی میاب اضافه کرد: یکی از راهکارهایی خیلی فوری تشکیل کمیته مشترک بانکی و برگزاری نشستی بین اتحادیه بانکداران دو کشور است، که بستر آن در حال فراهم شدن است.
وی افزود : دو تن از نمایندگان ارشد بانک های ملی و ملت که در هیات مدیره این دو بانک حضور دارند، در این سفر به مالزی آمده اند، تا در ملاقات با همتایان خود بتوانند، این موضوع ها را پیش ببرند.
مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی ایران خاطرنشان ساخت : موضوع ایجاد روابط کارگزاری بانکی با مالزی برای جمهوری اسلامی بسیار اهمیت دارد و در این سفر هم با توجه به تجربه که با سایر کشورهای اروپایی و آسیایی مثل ژاپن و چین به دست آمده، مدل کار را ارایه می دهیم.
وی گفت: برخی بانک های مالزی سخت گیری بیش از اندازه دارند و افراد مقیم و یا تجار دو کشور ترجیح می دهند برای اقرار نگرفتن در این مراحل طولانی مدت،به سراغ راههای سهل تر از جمله صرافی ها و شرکت های تجارت عمومی بروند که خطرات بالقوه فراوانی دارد و این مواقع است که سرمایه های ایرانیان با مخاطرات زیادی روبرو می شود.
وی گفت : چنانچه بتوانیم بستر مناسب بانکی را حداقل بین چند بانک معتبر دو کشور فراهم سازیم، بطور قطع از برخی ریسک های این حوزه جلوگیری به عمل خواهد آمد.
به گفته این مقام مسئول ، بعضی شرکت های بیمه نیز در مالزی به دلیل وجود برخی سهامداران آمریکایی، کانادایی و یا اروپایی رویه های احتیاط آمیز بالایی را اتخاد کرده اند، و اینها ناشی از دغدغه ها و نگرانی هایی است که مطرح می کنند، و ممکن است کار با برخی شرکت ها و پوشش بیمه تجاری برای آنهاچالش برانگیز باشد.
وی با بیان اینکه این شرکت های بیمه با احتیاط عمل می کنند و این از نظر تهران قابل قبول نیست،تصریح کرد: هرگز پذیرفتنی نیست که کار با ایران مشکلی دارد و قطعا هیچ مشکلی نیست.
یعقوبی میاب در زمینه FATF هم گفت : تعاملات بسیار خوبی را شروع کرده ایم و ایران الان به عنوان یک کشور غیرهمکار شناخته نمی شود، بلکه یک کشور همکار است و در کنفرانس آینده که یک تا دو ماه آینده در پاریس برگزار می شود، در آنجا همه عملکردها که به توصیه FATF انجام شده ،ارائه خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: ایران به دنبال آن است که یک اطمینان خاطر به FATF بدهد از جمله اینکه با تمام مقررات مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم مطابقت داشته ایم ، قانون ایران در مورد مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوبه مجلس است و رعایت همه آنها در تمام موسسه های مالی و بانکی ایران الزامی است.
به گفته این مقام مسئول ، بسیاری از بانک ها از جمله در مالزی به دلیل فقدات اطلاعات و دانش کامل راجع به عملکرد بانک های ایرانی، سیاست های احتیاطی را اتخاد کرده اند، در صورتی که اکنون باید این فضا شکسته شود.
وی خاطرنشان ساخت : امروز ایران با بانک های بزرگ ایتالیا، ژاپن، بانک های آسیایی و اروپایی همکاری می کند و همه آنها شرایط مرتبط با سیاست احراز مشتری را دارند.
وی گفت : همکاری نکردن با ایران به منزله هزینه فرصت برای مالزی تلقی می شود و بانک های این کشور را از دریافت یک سود متعارف ناشی از ارائه خدمات بین المللی محروم می سازد و باعث مراجعه به صرافی ها می شود.
این مقام بانکی افزود : اطلاعات مرتبط با صرافی های ایرانی در مالزی دریافت شده که معمولا شریک مالزیایی دارند و با آنها کار می کنند، اما، نظر بانک مرکزی این است که بعد از برجام ، این وضع قابل توجیه نیست که بخواهیم مناسبات تجاری ایران با سایر کشورها را از طریق صرافی ها انجام دهیم.
به گفته وی، بانک ها باید از طریق ابزار های پرداخت از قبیل ال سی و ضمانت نامه بانک و براوات اسنادی استفاده کنند و از اینرو تلاش شده تا بستر همکاری بانکی، فراهم شود.
سیزدهمین مجمع جهانی اقتصاد اسلامی از فردا به مدت سه روز در شهر کوچینگ ایالت ساراواک مالزی و با شعار 'تغییر تحول آفرین: فرصت ها و چالش ها' با حضور هیات اقتصادی ایران به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود.
کشورهای شرکت کننده در پنج دوره گذشته این مجمع جهانی توافق ها و قراردادهای تجاری به ارزش بیش از 13 میلیارد دلار به امضاء رسانده اند.
آساق ** 241**1599 **1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۵۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف

سفارت طالبان در مالزی اعلام کرد: رئیس سازمان بررسی و توسعه اتاق تجارت مالزی از نقیب‌الله احمدی، سفیر طالبان در این کشور برای حضور در کنفرانس بین‌المللی وقف که به میزبانی مالزی برگزار می‌شود، دعوت کرد.

این سفارت افزود: این مقام مالزیایی اظهارداشت که سرمایه‌گذاران مالزی خواهان سرمایه‌گذاری در افغانستان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • سقف خرید و تراکنش کارتی در پست بانک ایران افزایش یافت