Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@21:28:59 GMT

ولیعهد نوپای سعودی و انگیزه هیاهوگری ضدایرانی

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۲۳۶۰

ولیعهد نوپای سعودی و انگیزه هیاهوگری ضدایرانی

تهران- ایرنا- مواضع ولیعهد سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر تندتر از همیشه در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب یافته است. بسیاری از تحلیلگران، حملات لفظی سعودی ها را راهی برای فرار از چالش های داخلی می دانند و برخی دیگر این موضع گیری ها را متاثر از قدرت های فرامنطقه ای ارزیابی می کنند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اظهارات تازه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان علیه ایران، واکنش و تحلیل های متفاوتی در پی داشت که در روزنامه های چاپ امروز شنبه 4 آذرماه مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت اتحاد مسلمانان در کلام رهبر انقلاب و بازتاب انتقادها و مطالبات از دولت از دیگر محورهای مورد توجه در روزنامه های امروز بود.

** تداوم تنش زایی ولیعهد جوان سعودی علیه ایران
موضع گیری‌های مقامات سعودی علیه ایران طی روزها و هفته های گذشته سیر صعودی پیدا کرده است. محمدبن سلمان ولیعهد سعودی روز گذشته اتهام های تندی را علیه مقامات کشورمان مطرح کرد. تحلیل رفتار سعودی ها و موضع گیری های اخیر مسوولان این کشور علیه ایران و چالش های داخلی عربستان کانون توجه روزنامه های امروز بود. اظهارات فرمانده سپاه پاسداران درباره خویشتنداری مقابل عربستان هم مورد توجه قرار گرفت.
روزنامه «ایران» در بخش اول دفتر خود نوشت: بخشی از این موضعگیری‌ها ناشی از باور راهبران عربستان است که ایران را اصلی‌ترین رقیب منطقه‌ای خود می‌دانند و این در حالی است که مقامات ایران، بیش و پیش از رقابت به صلح مبتنی بر همکاری سازنده در منطقه اولویت می‌دهند. علت دیگر، تنگناهای دیپلماسی سعودی است که آنان را وادار می‌کند برای گریز از فشارهای جهانی و داخلی به ترفند نخ نمای «ایران هراسی» پناه ببرند. «ریاض» با تدارک نظامی میلیارد دلاری و تمهید جبهه‌ای از متحدین به یمن حمله کرد و رؤیای پیروزی آسان را در سر می‌پروراند. کلیدی‌تر از همه این تحولات، قرار گرفتن ریاض در موضع انزوایی است که سعودی‌ها را ناچار به پوشیدن جامه رسوایی رابطه با رژیم اسرائیل کرده است. عربستانی که در سال های نه چندان دور داعیه رهبری اتحاد اعراب در برابر اشغالگران صهیونیست را داشت امروز نه تنها ناچار به عدول از همه آن آرمان‌های عربی- اسلامی است که خود در جایگاه پیرو تل آویو در منطقه قرار داده و به‌دلیل الزامات همپیمانی با دشمن دیرین اعراب، مواضع همسو با سیاست‌های رژیم صهیونیستی را تعقیب می‌کند. در چنین شرایطی، دور از انتظار نیست که راهبران جوان و خام عربستان که هنوز از پس لرزه‌های «کودتای سفید» علیه رقبای داخلی خود، فارغ نشده‌اند و از بحران مشروعیت مزمن رنج می‌برند، تحت فشار واقعیت‌های موجود بکوشند تا برای انحراف افکار عمومی و گریز از نتایج وخیم سیاست‌هایشان، نوک پیکان انتقادهای ناروای خود را به سمت ایران نشانه بروند.
روزنامه «اعتماد» در سرمقاله خود به قلم «الیاس حضرتی» نماینده مجلس آورد: نیازی به تیزهوشی سیاسی نیست تا دریابیم حاکمان خام و جوان و ماجراجوی عربستان، فریب امریکا و اسراییل را خورده‌اند و وارد بازی خطرناکی شده‌اند. برای اینکه بدانیم در حجاز چه می‌گذرد همین سرخط خبرها کافی است. این لحن حرف زدن، این بی‌ادبی سیاسی، این گستاخی قبیله‌ای که در ریاض رایج شده، ما را به یاد داستان‌های صدر اسلام می‌اندازد و افرادی چون ابوجهل و امیه و بت‌پرستان سرمایه‌دار را برای‌مان تداعی می‌کند. پیداست که اینها چیزی از مناسبات سیاسی دنیای جدید نمی‌دانند و هنوز نتوانسته‌اند عادت‌های جاهلانه قومی – قبیله‌ای را کنار بگذارند و به اقتضائات دیپلماتیک تن بدهند. ولیعهد خودکامه عربستان در وضعیت نابسامانی گیر کرده است. از یک‌سو با بحران مشروعیت دست به گریبان است و مجبور است با بگیر و ببند و زور اسلحه منتقدین خود را ساکت کند و از سوی دیگر موقعیت بین‌المللی‌اش به خطر افتاده است.
این روزنامه در تحلیل دیگری به قلم «محمود محمدی» سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه به انزوای عربستان پرداخت و نوشت: از مدت‌ها قبل نشانه‌ها در روابط میان ریاض-تهران حاکی از آن بود که اگر طرفین به یک تفاهم در راستای حل مشکلات منطقه نرسند این جریان به کشدار شدن جنگ منتهی خواهد شد. این موضوع از آن جهت است که عربستان تصمیم خود را گرفته و مدت‌ها است که در این مسیر (عراق و سوریه و یمن) گام برمی‌دارد. اما حج امسال فرصتی بود تا تغییری در شرایط ایجاد شود. این شرایط می‌توانست با یک دیپلماسی پویا به یک نتیجه منتهی شود که تنها معطوف به حج نباشد، بلکه حج مبنای یک تفاهم و همکاری سیاسی، امنیتی شود. اما این اتفاق رخ نداد، اکنون نیز در مجموع روند به سمتی سوق پیدا کرده است که وقتی سعودی‌ها به نزدیکان خود رحم نمی‌کنند و اینگونه به خود خنجر می‌زنند چه انتظاری وجود دارد که با سایر کشورهای عربی نظیر قطر و لبنان علاوه بر عراق و سوریه و یمن و به ویژه ایرانی که یک نوع کینه ایدئولوژیک، ژئوپولتیک اقتصادی و سیاسی نظامی نسبت به آن دارد رفتاری متفاوت را اتخاذ کند.
«ولیعهد جوان و کفش‌های پاشنه بلند!» عنوان یادداشت روز روزنامه «کیهان» از عملکرد بن سلمان ولیعهد عربستان است که در بخش هایی از آن می خوانیم: خیلی چیزها را شاید بتوان با بزک کردن تا حدی قابل تحمل و یا حتی فریبنده کرد اما بدون شک آرایش کردن یک عجوزه، تنها نتیجه‌ای چندش‌آور و در عین حال مضحک خواهد داشت. آنچه این روزها از آل‌سعود می‌بینیم تلاشی مذبوحانه است که بیشتر به دست و پا زدن در باتلاق می‌ماند و برای دانستن فرجام آن نیازی به انتظار نیست. در کشوری که سینما ندارد و هنوز زنان حق رانندگی ندارند و پادشاه آن مرحمت نموده و از سال جدید میلادی بصورت آزمایشی این حق را به زنان خواهد داد، ولیعهد آن با نیویورک‌تایمز مصاحبه کرده و گفته است؛ «اولین قاضی تجاری مدینه زن بوده و در زمان پیغمبر در عربستان نمایشنامه موزیکال اجرا می‌شد!» ولیعهد سعودی که عملاً باید او را پادشاه و همه کاره عربستان دانست، مدتهاست به دنبال جبران شکست‌های مزمن و پی‌در‌پی ریاض بوده و اقدامات رادیکالی را در دو بعد خارجی و داخلی انجام داده و در دست انجام دارد.
«جوان» در گزارش خود به مشکلات داخلی عربستان پرداخت. در گزارش این روزنامه با عنوان «بازی نجات عربستان از مردم‌سالاری!» می خوانیم: امروز عربستان هم صنعتی مشخص دارد: جنگ افروزی در منطقه و مداخله‌جویی در کشورهای دیگر تا زمینه برای سرکوب هر نوع تغییر بنیادین که بوی مردم‌سالاری را بدهد، فراهم شود. اما باز هم سرعت و مهارت ایران در ورود به این جبهه آنها را غافگیر کرد. در این میان قرار بود دست و دلبازی در تأمین اعتبار تروریسم در سوریه و عربستان از سویی با روی کار آوردن دولتی در ترکیه که همسو با عربستان باشد، جبران شود که با کمی اقبال و البته همکاری روس‌ها- ایرانی‌‌‌ها با اردوغان به سنگ خورد و پروژه بعدی شکار قطر هم که می‌توانست این کشور بسیار ثروتمند را به استانی از استان‌های عربستان تبدیل کند و هزینه‌های مداخلات را پوشش دهد، با حمایت ایران و ترکیه به گل نشست.به این شکل،در نهایت تأمین این مخارج اکنون به دوش شاهزادگانی افتاده است که ذره‌ای زمینه واگرایی با آل‌سلمان داشته‌اند. پروژه‌ای که در نوع خود خوب پیش رفته است یا بهتر است بگوییم در این چند سال تنها پروژه‌ای بوده است که کاملاً طبق خواست واشنگتن - تل‌آویو پیش رفته است و به نام مبارزه با فساد اقتصادی به اعتراف خود مقامات آل‌سعود 100 میلیارد سود داشته است.
این روزنامه همچنین به نقل از سردار «محمدعلی باقری» فرمانده سپاه پاسداران درباره واکنش ایران به سیاست های عربستان نوشت: انقلاب اسلامی یک اصل و جهت‌گیری اهدافی دارد که به صورت طبیعی با منافع برخی کشورها از جمله امریکا و اسرائیل و دست‌نشانده‌های آنها در منطقه در تضاد قرار می‌گیرد. عربستان متأسفانه یکی از این کشورهاست و ‌دست‌نشانده استکبار است، همکاری اطلاعاتی و امنیتی‌اش با اسرائیل بارها اثبات شده است و طبیعی‌ است که سعودی‌ها خودشان را در جبهه مقابل انقلاب اسلامی ببینند. حرف ما این است که نه با دست‌نشانده‌های استکبار، بلکه با خود شیطان بزرگ و عامل اصلی یعنی امریکا و اسرائیل کار داریم، بنابراین خویشتنداری ایران را در برابر عربستان می‌بینیم و نمی‌خواهیم وارد مقابله مستقیم با آنها شویم، توصیه می‌کنیم دست از این کارها بردارند وگرنه در جبهه مقابل انقلاب هستند و ترکش‌های آن را دریافت می‌کنند.
روزنامه «سیاست روز» از باج 100میلیارد دلاری بن سلمان از شاهزادگان سعودی خبر داد و در گزارش خود نوشت: ولیعهد عربستان در حالی تاکنون 100 میلیارد دالار از شاهزادگان برای بازداشت نشدن باج‌گیری کرده ادعا کرده که بیشتر شاهزادگان و مسئولانی که در چارچوب طرح مبارزه با فساد بازداشت شده‌اند، حل و فصل مسالمت‌آمیز موضوع اتهامات را به محاکمه ترجیح داده‌اند. در هفته‌های اخیر ولیعهد سعودی ابعاد جدیدی از اقدامات علیه شاهزادگان را به راه انداخته در حالی که از یک سو به سرکیسه کردن و باج گیری از آنان می‌پردازد و از سوی دیگر برای تثبیت قدرت خود گام بر می‌دارد.

**همدلی؛ رمز پیروزی امت اسلام
رهبر انقلاب روز پنج‌شنبه با مهمانان شرکت‌کننده در اجلاس «محبان اهل‌بیت(ع) و مسئله تکفیری‌ها»، دیدار کردند. رهبری در این دیدار اتحاد و همدلی امت اسلامی در شرایط کنونی را از اوجب واجبات دانستند و تاکید کردند که ایران در مقابل توطئه جبهه استکبار و صهیونیسم برای ایجاد جنگ و نزاع میان مسلمانان ایستاده و خواهد ایستاد. روزنامه های امروز محورهای سخنان رهبری در این دیدار را بازتاب دادند.
روزنامه کیهان در گزارش خود از این دیدار نوشت: رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند که اگرچه داعش در عراق و سوریه به نقطه‌‌ پایان خود رسید اما نباید از کید و مکر دشمنان غافل بود زیرا آمریکا و صهیونیسم و دنباله‌های آن‌ها، از دشمنی با اسلام دست نخواهند کشید و ممکن است توطئه‌ای همچون داعش و امثال آن را در منطقه‌ای دیگر طراحی و اجرا کنند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه نمی‌توان دشمن را نادیده گرفت و باید بیدار و هوشیار بود، افزودند: یکی از اقتضائات این بیداری، محبت و برادری میان امت اسلامی است و لازمه‌‌ این محبت نیز مقابله با عواملی است که صراحتاً با دنیای اسلام دشمنی و یا به دشمنان اسلام کمک می‌کنند.
«کلید غلبه بر دشمنان اسلام مسئله فلسطین است» تیتر گزارش روزنامه جوان از اظهارات رهبری است که در بخش هایی از آن می خوانیم: رهبر انقلاب اسلامی، موضوع فلسطین را مسئله اول دنیای اسلام خواندند و افزودند کلید غلبه بر دشمنان اسلام، مسئله فلسطین است زیرا جبهه کفر و استکبار و صیهونیسم با غصب کشور اسلامی فلسطین، آن را به پایگاهی برای ایجاد اخلال در امنیت کشورهای منطقه تبدیل کرده‌اند و باید با غده سرطانی اسرائیل مقابله کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هدف اصلی دشمنان از اختلاف افکنی و نزاع میان مسلمانان را، ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی برشمردند و گفتند که امیدواریم روزی فرا برسد که مردم فلسطین مالک سرزمین خود شوند و آن روز، روز جشن و عید دنیای اسلام خواهد بود. ایشان تأکید کردند روزی که فلسطین به مردم فلسطین برگردد، ضربه واقعی به کمر استکبار وارد خواهد شد و ما برای آن روز، تلاش خواهیم کرد.
روزنامه «اطلاعات» هم نوشت: رهبر معظم انقلاب حب اهل بیت علیهم‌السلام را یکی از زمینه‌های مناسب برای ایجاد وحدت و همدلی میان مسلمانان دانستند و گفتند که مهمترین وظیفه محبان اهل بیت علیهم السلام در کشورهای مختلف، آگاهی بخشی به مسلمانان درخصوص حقایق دنیای اسلام و ایجاد روحیه بیداری و هوشیاری در قبال توطئه ایجاد اختلاف در درون امت اسلامی است. رهبر انقلاب اسلامی، مسلمانان در کشورهای مختلف را یک واقعیت تحمیل‌شده بر جبهه استکبار و کفر برشمردند و خاطرنشان کردند که دنیای اسلام امروز می تواند مقابل کفر و استکبار بایستد و نظام اسلامی در ایران که به دنبال تحقق کامل شریعت اسلامی است، وسیله پیروزی بر دشمنان اسلام خواهد بود.
روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارش خود از دیدار رهبر انقلاب آورد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حدود 40 سال توطئه و فشار و تحریم از جانب امریکا و صهیونیسم بر ضد نظام اسلامی، گفتند: با وجود همه این فشارها، جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند، پیشرفت‌های شگرفی داشته و با کمال قدرت و قوت در مقابل جبهه استکبار ایستاده است و با صراحت اعلام می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران در هر جایی که برای مقابله با کفر و استکبار، نیاز به حضور باشد، کمک خواهد کرد و در بیان این موضوع ملاحظه هیچ‌کس را نمی‌کنیم. پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی، شعار اجلاس «محبان اهل بیت(ع) و مسئله تکفیری‌ها» را «حُبِ اهل بیت(ع)، نویدبخش وحدت و احیای تمدن اسلامی» خواند و گفت: دشمنان اسلام در سال‌های اخیر به‌دنبال خنثی کردن آثار و نتایج بیداری اسلامی با دو راهبرد «ایجاد تفرقه مذهبی» و «اسلام‌هراسی» بودند. در اختتامیه اجلاس جهانی محبان اهل بیت و مسئله تکفیری‌ها شرکت‌کنندگان بر اهمیت موضوع فلسطین و آزادی آن و همچنین حمایت از مواضع جمهوری اسلامی و محور مقاومت بودن ایران تأکید کردند.
روزنامه «رسالت» در سرمقاله خود به تحلیل سخنان رهبری به ضرورت وحدت امت اسلامی پرداخته و نوشته است: پیرو رصد هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، «داعش» یا دیگر گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه یک جریان مستقل نیست بلکه جزئی از پازل آمریکا و متحدان و عمال آن محسوب می شونداین موضوع بایددر رصد امنیتی اوضاع منطقه نیز در نظر گرفته شود. «داعش» هم اکنون یک متغیر امنیتی مستقل محسوب نمی شود بلکه متغیری وابسته به غرب و ارتجاع عرب است. از این رو در ریشه یابی امنیتی تحرکات داعش باید روی مصادر اصلی و حامیان واقعی آن متمرکز شد و تمرکز بر «صحنه عملیات میدانی در جنگ » ما را از «رصد جامع میدان نبرد واقعی» دور نکند.هم اکنون داعش دیگر دارای خلافت، عمارت و .... نیست اما ایالات متحده آمریکا و متحدان آن در صدد احیای این جسد در قالب عناوین و اسامی دیگر هستند. ازا ین رو باید علمای جهان اسلام و ملت‌های مسلمان، ضمن رصد هوشمندانه تحرکات غرب و رژیم صهیونیستی در منطقه، برای مقابله با هر سناریویی از سوی آنها آماده باشند. همفکری و هم اندیشی و اتحاد علمای مسلمان و وحدت امت اسلامی، مهم ترین پیش شرط مواجهه با هر گونه تهدیدی در زمان حال و آینده محسوب می شود.

**مطبوعات و انعکاس انتقاد و مطالبه گری از دولت
مطالبه گری و انتقاد از برخی عملکردهای دولت در کنار انعکاس تلاش های قوه مجریه در پیگیری اجرای قانون محورهای شماری از مطبوعات امروز، به ویژه رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب درباره دولت بود. سخنان حجت الاسلام «عبدالله نوری» وزیر کشور دولت اصلاحات مهمترین بخش این توصیه ها را به خود اختصاص داد. انتظار از دولت در موضوع رفع خشونت علیه زنان و انتقاد از رویکرد رییس جمهوری سیاسن هم در گفتگوهای منتشر شده در روزنامه های امروز برجسته شد.
روزنامه آرمان به بازتاب سخنان عبدالله نوری درباره پیگری مطالبات از رییس جمهوری پرداخت و نوشت: عبدا... نوری با اشاره به نقش دانشگاه و دانشجویان در روند ‏تکاملی جامعه تاکید کرد که یکی ‏‏از مسائلی که در این مقطع زمانی، دانشجویان می‌توانند پیگیر آن باشند، پیگیری وعده‌‏های انتخاباتی ‏رئیس جمهور محترم است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد باید توجه داشت ‏دولت به ‏لحاظ اقتصادی ، اجرایی و ساختاری با مشکلات فراوانی روبه‌روست. اما در این سو هم، جامعه باید مطالبات خود و ‏وعده‌های ریاست محترم جمهور را ‏پیگیری کند. شما باید پیوسته ‏سوال کنید که تحقق ‏حقوق مردم در قانون اساسی به کجا رسید؟ وعده‌های انتخاباتی ‏درباره زنان و جوانان و اقلیت‌ها چه شد؟ چرا ‏ارتقا مدیریتی زنان در ایران مشکل و مانع ‏دارد؟ ما هنوز برای انتخاب یک وزیر زن، مشکل داریم. ‏وزیر کشور دولت اصلاحات در این ارتباط که شرکت ‏در هر انتخاباتی، ‏رأی به تأیید همه شرایط موجود و کلیت نظام مستقر تلقی می‌شود یا ‏خیر، گفت ممکن ‏است شما از مجموعه شرایط و عملکرد ‏سیستم مستقر رضایت نداشته باشید و یا با بسیاری از ‏مسائل مخالف باشید؛ اما در یک مقطع، درباره یک موضوع، ‏بین چند گزینه‌ای که معرفی ‏شده است، به شما حق انتخاب می‌دهند. در این شرایط اگر رفتید و یکی از آن ‏گزینه‌ها را ‏انتخاب کردید، معنایش تأیید همه شرایط و وضعیت نیست.
این روزنامه همچنین به نقل از «زهرا شجاعی» فعال سیاسی درباره محافظه کاری رییس جمهوری آورد: آقای روحانی از ابتدا هم یک محافظه‌کار بوده است. اگر به سوابق ایشان در گذشته نگاه کنیم متوجه می‌شویم که ایشان همواره از مشی محافظه‌کاری برخوردار بوده و هیچ‌گاه رفتاری رادیکال از خود نشان نداده است. البته آقای روحانی را نمی‌توان در زمره محافظه‌کاران سنتی قرار داد، بلکه ایشان همواره دارای مشی اعتدالی بوده‌اند و از عقلای جریان محافظه‌کاری کشور به‌شمار می‌رفته‌اند. در رقابت‌‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال 96 رفتار و مواضعی از ایشان بروز پیدا کرد که شاید در گذشته کمتر از ایشان مشاهده کرده بودیم. با این‌همه، رفتار آقای روحانی در رقابت‌‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نوعی واکنش و عکس‌العمل به رفتار رقبای انتخاباتی ایشان بود. شاید اگر رقبا چنان رفتاری از خود نشان نمی‌دادند، آقای روحانی نیز این مواضع را اتخاذ نمی‌کرد. در نتیجه به نظر من آقای روحانی تغییر زیادی نکرده‌اند.
«روحانی از حق خود می‌گذرد؟» عنوان سرمقاله روزنامه شرق است که در بخش هایی از آن به قلم «احمد غلامی» سردبیر این روزنامه می خوانیم: این روزها روحانی آشکارا از مردم کناره‌ می‌گیرد. زلزله کرمانشاه تجلی این کناره‌گیری و انزوا است. چرا دولتی که با آرای مردم روی کار آمده، نتوانست یکصدا آنان را بسیج کند و اشتیاق مردم را برای کمک به آسیب‌دیدگان به کنشی سیاسی تبدیل کند. گرچه اسحاق جهانگیری تلاش کرد با علنی‌کردن تلفاتِ مسکن مهر، ناکارآمدی دولتِ قبل را عیان کند. آیا مردم اعتمادشان را به دولت روحانی از دست داده‌اند و به انتظارش نمی‌مانند، یا اینکه دولت روحانی دنبال دردسر نیست و بر این باور است که مردم هرجا باشند دردسر زودتر به آنجا می‌رود؟ شاید دولت روحانی در تلاش است به قدرت مطمئن‌تری پناه ببرد. هرچه هست دولت روحانی بیش از گذشته از مردم کناره می‌گیرد. شاید روحانی در این انزوا به‌دنبال سیاستی کلان‌تر باشد. سیاستی مغایر با این ایده که حق هرکس به‌اندازه توان او است، توانی که نشئت‌گرفته از قدرت مردم است. آیا روحانی سال‌های پایانی را بدون استفاده از حق خود سپری خواهد کرد.
روزنامه اعتماد در گزارش امروز خود با عنوان «در انتظار دولت» به بررسی لایحه منع خشونت علیه زنان و تلاش دولت در این زمینه پرداخت و نوشت: آن‌طور که دولتی‌ها می‌گویند لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در مراحل پایانی است. این همان لایحه‌ای است که دولت دهم به مجلس فرستاد و به خاطر ایرادات کمیسیون لوایح به بخش‌های قضایی آن به نتیجه نرسید. دولت یازدهم از ابتدای کار، تلاش خود را کرد تا ایرادات مذکور رفع شود و در آخرین ماه‌های کار خود از رسیدن به مراحل نهایی خبر داد. دولت دوازدهم نیز با وجود جابه‌جایی‌هایی‌ که در معاونت زنان و معاونت حقوقی شده است، موضوع را رها نکرد. این طور که معصومه ابتکار، معاون امور زنان در دولت دوازدهم گفته است این لایحه در مرحله نهایی است و بعد از هم‌اندیشی‌های دولت و قوه قضاییه به مجلس ارسال خواهد شد. نمایندگان مجلس نیز بی‌صبرانه منتظر دریافت این لایحه هستند و تاکید دارند که هم‌اندیشی‌ با دیگر نهادها نیز بعد از ارایه لایحه به آنها انجام شود.

**پژوهشم**9402**9279**تنظیم: لیلا واحدی**انتشار:سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۲۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه ۱۲ در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشار‌هایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه ۱۲ اعلام کرد نیازمند تضمین‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود: امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم. امروز ما نیازمند تضمین‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرز‌های ۱۹۶۷ تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است. ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه ۱۲ تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده، اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از ۷ اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات ۷ اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه، عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت