Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، عباس آخوندی در همایش بررسی ایمنی راه ها در مجمع جهانی راه (پیارک) با بیان اینکه در موقعیت سختی قرار داریم و تعداد زیادی از هموطنان ما در فاجعه زلزله اخیر، مصیبت زده هستند و جان و روان مردم ایران متوجه آنهاست، گفت: موضوع ایمنی راه ها یک بحث جهانی است و در تمام دنیا مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه در دنیا ۱.۳ میلیون نفر کشته و بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر در سال در اثر سوانح رانندگی مجروح می شوند که رقم کوچکی نیست و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم. به همین دلیل است که سازمان ملل ۱۰ سال آتی را دهه اقدام نام نهاده است.

وی افزود: در کشور ما در زمان مناسبی که موضوع کاهش سوانح رانندگی و تلفات جاده ای توجه شد و نقشه راه افزایش ایمنی راه ها در کمیسیون ایمنی راه ها به تصویب رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این نقشه راه در ۵ محور راهبردی شامل جاده ایمن، خودرو ایمن، اعمال قانون، اقدامات ایمنی و راهداری ایمن را شامل می شود که این ۵ راهبرد اساسی در سیاست های عملیاتی شامل ۸۰۰ اقدام عملی تنظیم و تدوین شده است.

آخوندی با تأکید بر اینکه در هر یک از این ۵ محور راهبردی ایمنی راه ها باید به صورت ساختاری ورود کرد، اظهار داشت: اگر در ساختارهای حمل و نقل جاده ای ایران تجدیدنظر نکنیم موفقیت ما در ایمنی راه ها محدود خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدیریت سنتی جاده ها به شیوه ای که در سالهای ابتدای انقلاب و زمانی که تنها ۵۰ هزار کیلومتر جاده و دو میلیون دستگاه خودرو داشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵۰ هزار کیلومتر و بیش از ۲۰ میلیون خودرو داریم که باید با تغییر مدیریت سنتی به مدیریت هوشمند، سطح ایمنی جاده ها را ارتقاء بخشیم.

وی مدیریت هوشمند جاده را شامل همه اقدامات اعم از مدیریت سیستم، نصب تجهیزات، نصب دوربین، سامانه MIM، سامانه های یکپارچه امدادی و غیره دانست و گفت: دستیابی به این اقدامات، فرآیندهای بزرگتری همچون ارتقای دانش فنی کاربران سامانه ها، سرمایه گذاری کلان ریالی، آموزش کادر و سطح هماهنگی ها می شود.

آخوندی در ادامه با اشاره به افزوده شدن سالانه ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو به مجموعه خودروهای فعال در کشور یادآور شد: در بحث ایمنی راه ها علاوه بر اقدامات مذکور باید موضوع امداد و نجات را نیز ارتقاء داده و به سیستم امداد یکپارچه برسیم. در حال حاضر علیرغم وجود نیروهای ورزیده امدادی اما به دلیل نبود سیستم یکپارچه امداد میان پلیس راهور، هلال احمر، بهداشت و درمان، راهداری و امداد خودرو میزان موفقیت ها در سطح مطلوب نیست.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اجرای این تحولات ساختاری اجماع ملی، راهبری ملی و پشتیبانی ملی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: رسیدن به این اجماع کار یک دستگاه و یا دولت نیست باید نظام به این اجماع برسد و هماهنگی ها در بالاترین سطوح اجرا شود که امیدواریم با تکرار گفتگوهای انجام شده در این زمینه در سطح کمیسیون راه ها، مجلس شورای اسلامی و رسانه ملی، موضوع ایمنی راه ها به یک مسئله ملی منجر شود.

افزایش حمل و نقل ریلی؛ کاهش حمل و نقل شخصی

وی با تأکید بر اینکه حمل و نقل شخصی جاده ای در ایران به شدت فزاینده است، افزود:نیاز به دو اقدام داریم، یکی افزایش سهم حمل نقل ریلی در برابر جاده ای و دوم انتقال حمل و نقل شخصی به عمومی. ایمنی در بستر حمل و نقل عمومی تحقق خواهد یافت.

آخوندی ادامه داد: آیا تصور می کنید که همچنان می توانیم بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار را در جاده ها داشته باشیم، تعداد خودروها نیز به ۳۰ میلیون دستگاه برسد اما باز هم ایمنی در جاده داشته باشیم؟

به گفته وزیر راه و شهرسازی، اگر به این سمت برویم که ریل ۲۰ درصد جابجایی مسافر و ۳۰ درصد جابجایی بار را برعهده بگیرد نیازمند سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد دلاری در صنعت ریلی هستیم که یک تصمیم بزرگ است و رهبر معظم انقلاب نیز در سیاست های ابلاغی نظام به موضوع توسعه حمل و نقل ریلی توجه ویژه داشتند.

وی از دیگر موارد منجر به ارتقای ایمنی راه ها را یکپارچه شدن حمل و نقل همگانی درون و برون شهری عنوان و اظهار داشت: در حال حاضر در ایران یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر سفر در سال انجام می شود که ۷۰۰ میلیون نفر سفر آن مربوط به حمل و نقل حومه ای است. یعنی مردمی که صبح وارد کلان شهرها می شوند و عصرها به شهرهای خود باز می گردند.

آخوندی ادامه داد: به عنوان مثال در تهران روزانه ۲.۵ میلیون سفر حومه ای انجام می شود. از سوی دیگر ۳۰ درصد تلفات جاده ای در ۳۰ کیلومتری ابتدایی جاده ها واقع می شوند. بنابراین اگر حمل و نقل حومه ای را با این حجم از تصادفات و سوانح، تقارن بدهیم، اهمیت توسعه حمل و نقل حومه ای آشکار می شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزانه این ۲.۵ میلیون نفر از طریق ۵۵۰ هزار وسیله نقلیه شهری وارد تهران می شوند و عصرها از پایتخت خارج می شوند. اهمیت ایمنی سفر این تعداد مسافر فارغ از اهمیت کاهش مصرف سوخت و آلایندگی مطرح می شود که با افزودن اینها، اهمیت موضوع دوچندان می شود بنابراین چاره ای جز اینکه تردد عمومی به سمت ریل منتقل شود، نداریم.

وی افزود: حمل و نقل عمومی با قیمت تمام شده سفر در ایران ارتباط ویژه ای دارد از آنجایی که هزینه سفر با خودرو شخصی از تهران تا کرج مقرون به صرفه تر از تردد با ریل است، به سختی می توان این جمعیت را به حمل و نقل ریلی منتقل کرد. تا زمانی که کشور ما دومین کشور ارزان سوخت دنیا باشد حمل و نقل عمومی مزیت چندانی ندارد.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه کامیون در ایران داریم که ۲۰ سال است در نوسازی این ناوگان موفق نبوده ایم. دلیلش این است که وقتی می توان با سوخت ارزان که ۱۰ درصد قیمت جهانی سوخت خودروهای سنگین است در جاده های کشور تردد داشت دیگر دلیلی برای تغییر خودروی پرمصرف و نوسازی ناوگان وجود ندارد به خصوص اینکه ۲۰ درصد این تعداد کامیون ها در وضعیت بسیار فرسوده قرار دارند.

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۵۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۴۷۵ نقطه پرتصادف در جاده های کشور

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از شناسایی ۸۸۷ نقطه پرتصادف در جاده های کشور خبر داد و گفت: ۴۱۲ نقطه با منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی برطرف شده و ۴۷۵ نقطه دیگر در اولویت برنامه‌های امسال قرار دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید کمال هادیان فر با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه ایمنی راه ها و رفع نقاط حادثه‌خیز اظهار کرد: برخی از نقاط پر تصادف مربوط به گذشته است و باید توجه داشت که 46 هزار کیلومتر از 270 هزار کیلومتر راه موجود در کشور را راه‌های شریانی و برخوردار از جدا شونده و نیوجرسی تشکیل می دهند، اما راه های فرعی بسیاری با استانداردهای مخصوص خود و بدون برخورداری از جداشونده نیز در دست بهره برداری هستند که ارتقای راه ها و تبدیل به دوبانده یا تعریض آنها نیازمند منابع مالی زیادی است.

وی افزود: در جلساتی که با حضور مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور فراجا برگزار شد، از 3200 نقطه، بالغ بر 887 نقطه پرتصادف شناسایی شده است که 412 نقطه با منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی برطرف شده و 475 نقطه دیگر در اولویت برنامه‌های امسال قرار دارد.

هادیان فر ادامه داد: دولت برای برنامه هفتم توسعه 3 هزار میلیارد تومان برای تسریع رفع نقاط پر تصادف پیشنهاد کرده بود که مورد قبول مجلس قرار گرفت اما در برخی بخش ها ابهامات مختصری برای نمایندگان به وجود آمد که در جلسات برگزار شده این موارد روشن شد و امید است در چند روز آینده به تصویب برسد.

60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری ورودی شهرها رخ می‌دهد 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتر ورودی شهرها رخ می دهد، گفت: این آمار به رفتار رانندگی از جاده به بزرگراه درون شهری بر می گردد و بی توجهی به کاهش سرعت یا خستگی و خواب آلودگی بر آن تاثیر دارد. از این رو وظایف مربوط به رفع مشکلات حریم جاده و حریم شهر به استانداران محول شده است تا نسبت آن اقدام کنند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مستمر کمیسیون ایمنی ترافیک و شورای عالی ترافیک تصریح کرد: برگزاری جلسات کمیسیون ایمنی راه ها با حضور دستگاه های عضو بسیار تاثیرگذار است. به طور مثال در جلسه گذشته کمیسیون ایمنی راه ها طرح کاهش 10 درصدی تصادفات سالانه ارائه شد و مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

حوزه ترانزیت ساماندهی می‌شود 

هادیان فر در ادامه به حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اشاره کرد و گفت: با جدیت کامل به دنبال تکمیل شاخه ریلی کریدور شمال-جنوب و قطعه رشت به آستارا هستیم.

وی افزود: هدف ما در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، سازمان یافتگی در حوزه ترانزیت است و نیازمند ایجاد بستری هستیم که نقش تمامی دستگاه های دست اندرکار ترانزیت در آن دیده شود و صاحب کالا از قیمت، زمان و سطح خدمات ارائه شده در کریدور ترانزیتی  عبوری از ایران آسوده خاطر باشد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بر ابتکار وزیر راه و شهرسازی با عنوان "ایران راه" تاکید کرد و گفت: باید پلتفورم نام برده ایجاد شود و استقبال صاحبان کالا برای عبور بار بین المللی از کریدورهای عبوری از داخل ایران به عنوان مسیرهای امن، ارزان و سریع جلب شود.

امسال 4 میلیون زائر در مراسم اربعین شرکت می‌کنند

هادیان فر به تدابیر اندیشیده شده برای جابه‌جایی‌ زائران  اربعین حسینی درسال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مسائل ما اقدام برای رفع ناترازی ناوگان نسبت به زائرین در ایام اربعین است که طبق  پیش‌بینی ها امسال   بالغ بر 4 میلیون زائر در این مراسم شرکت می کنند که در این راستا از طرف عراقی درخواست شده،‌ خودروهای زائران ایرانی بتوانند با تمهیداتی که در نظر گرفته شده وارد خاک عراق شوند. همچنین 150 میلیون یورو به واردات 2000 دستگاه اتوبوس با کارکرد زیر 5 سال اختصاص داده شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • وجود ۴۷۵ نقطه پرتصادف در جاده های کشور
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • کاهش ۵۰ درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • لکه های پرخطر و حادثه خیز، شناسایی شود
  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها