Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@23:02:14 GMT

قزوین می تواند « هاب لجستیک» منطقه شود

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۴۳۱۶

قزوین می تواند « هاب لجستیک» منطقه شود

قزوین- معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت:قزوین با داشتن راههای مواصلاتی مهم و کشاورزی و صنعت شاخص میتواند به عنوان« هاب لجستیک» منطقه سهم خود را از ارزش افزوده بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر امینی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که روز چهارشنبه در استانداری برگزار شد اظهارداشت: قزوین می تواند در یک «هاب لجستیک» در کشور نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده از ترانزیت کالا ایجاد کند و در اقتصاد کشور موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: گذشته قزوین و داشتن موقعیت استراتژیک قرار گرفتن در کریدورهای شمال به جنوب این فرصت را ایجاد کرده تا بتوان از ظرفیت های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی این منطقه برای اجرای طرح های ملی بهره برد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد زندگی مردم با وزارت راه در ارتباط است و معاونت حمل و نقل در این وزارت خانه برای پاسخگویی به نیازهای مردم شکل گرفته و برنامه های مدونی برای توسعه این بخش پیش بینی و اجرایی شده است.

وی گفت: در نقشه تراسیکا که در اتحادیه اروپا مطرح شده ۱۰ کریدور مهم تعریف شده که ایران در آن نقش مهمی دارد و باید از این فرصت بتوانیم سهم خود را در ایجاد ارزش افزوده از ترانزیت کالا بدست آوریم.

امینی بیان کرد: ۱۰ سند جامع حمل و نقل در کشور تعریف شده که قزوین به عنوان یک شاهراه دیده شده و می تواند نقش ملی و منطقه ای ایفا کند اما متاسفانه در این زمینه نتوانسته ایم نه شبکه حمل و نقل منطقه ای را تعریف کنیم و نه ملی و استانی را و در این محورها نقش خود را درست تعیین نکرده ایم.

وی یادآورشد: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرازی نقش همه استانها را تعریف و تدوین کرده تا بتوانیم ارتباط ایمنی در سطح بین المللی برقرار کنیم.

امینی بیان کرد: ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه ناقص تحت سرویس پایین در ارتباط با مرز داریم که این مشکلات باید برطرف شده و نیازها تامین شود.

وی گفت: مجموع درآمد مستقیم از ترانزیت کالا در سال ۹۴ حدود ۷۹۰ میلیون دلار بوده که حدود ۲۹۰ میلیون دلار از شبکه ریلی و ۵۰۰ میلیون دلار از حمل و نقل جاده ای بدست آمده که به نظر می رسد در ایجاد ارزش افزوده سهم کمی داریم.

ایجاد ارزش افزوده از ترانزت کالا در کشور

امینی اظهارداشت: به جای جابجایی کالا باید به فکر ایجاد ارزش افزوده از ترانزیت کالا در کریدور شمال به جنوب باشیم که در این میان در سال ۲۰۱۵  مجموع تجارت شرق اسیا ۴۰۰ میلیارد یورو بود که ۱۰ درصد آن از جاده ها صورت گرفته معادل ۴۰ میلیارد یورو که سهم عبوری از کشور ما کمتر از هشت درصد بوده است.

وی بیان کرد: به دلیل پیچیدگی و تنوع نیروهای دخیل در کشورمان به نظر می رسد بارها از ایران گریزان است و قزوین این ظرفیت را دارد که به «هاب لجستیک» منطقه تبدیل شود و در ارزش افزوده سهم خود را پیدا کند.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: قزوین به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد می تواند در مسیر شرق اسیا به سمت اروپا می تواند نقش مهمی ایفا کند و اگر بتواند کالاهایی که از کره، چین و مواد خامی که از ژاپن می اید دریافت کرده و به محصول تبدیل کند و در یک بازار جمعیتی ۲۰۰ میلیون نفری اجناس خود را فروخته و سهم ارزش افزوده خود را دریافت کند.

وی بیان کرد: برای تحقق این امر باید دنبال سرمایه گذار بخش خصوصی باشیم تا هاب لجستیک در قزوین ایجاد شود اما باید تعریف خود را داشته باشید و اگر می خواهید نقش منطقه ای ایفا کنید باید برای اسکان و اشتغال ۴۰ هزار نفر و در سطح ملی برای ۱۰ زهار نفر برنامه ریزی کنید.

امینی گفت: داشتن محصولاتی در رتبه های یک تا ۵ کشوری ایک فرصت خوب است اما نتوانسته اید بازارهای اصلی را از این محصول اشباع کنید و در بازارهایی مانند روسیه حضور فعال داشته باشید که با کمک اتاق بازرگانی این خلاء باید جبران شود.

تردد ۱۵ میلیون خودرو در جاده ها

وی در ادامه گفت: در حمل و نقل عمومی نتوانسته ایم سهم خوبی را به خود اختصاص دهیم که در این راستا آمارها نشان می دهد در سال گذشته بیشترین ترد با ثبت ۱۵ میلیون تردد انجام شده که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خودور در بزرگراه و آزاد راهها، دو میلیون تردد در راههای اصلی و ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد توسط خودروهای شخصی سواری و وانت صورت گرفته و تنها ۳۰۰ هزار ترد مربوط به خودروهای عمومی مانند اتوبوس و کامیون و تریلر بوده است.

امینی بیان کرد: در استان قزوین با جابجایی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا فقط ۲۴۰ هزار تن آن با شبکه ریلی بوده و از مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر حدود ۶۶۰ هزار نفر با راه آهن جابجا شده اند که این سهم بسیار ناچیز است.

وی اظهارداشت: این آمار نشان می دهد قزوین در هاب لجستیک نتوانسته از ظرفیت ریلی خود بخوبی استفاده کند لذا توسعه شبکه ریلی و دو خطه و چهارخطه کردن راه آهن باید در اولویت باشد.

امینی بیان کرد: استان قزوین در حمل و نقل حومه ای و مترو می تواند جایگاه خوبی پیدا کند و در توسعه حمل و نقل کشور و اقتصاد منطقه نقش بیشتری را ایفا کند.

     

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۴۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش بخشودگی مالیات برای مودیان لرستانی

حجت اله صالحی در جلسه با معاونین اداره‌کل مالیانی استان از تمدید ارائه اظهارنامه ارزش افزوده و بخشودگی صد درصد آن خبر داد.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای مقررات ماده (۳) قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان آخرین مهلت استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم فصل زمستان سال ۱۴۰۲ یک ماه پس از پایان دوره مزبور است.
مدیرکل امور مالیاتی لرستان بیان داشت: به دلیل درخواست‌‏های مکرر مودیان مالیاتی و به منظور تکریم و فراهم آوردن زمینه اجرای صحیح تکالیف قانونی برای آنان در اولین دوره اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، بنا به اختیار حاصل از ماده (۱۹۱) قانون مالیات‌های مستقیم، و بخشنامه صادره در خصوص مؤدیانی که تا پایان روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره مالیاتی چهارم سال ۱۴۰۲ خود را اصلاح و یا تکمیل (ثبت خرید و فروش‏هایی که صورتحساب‏های آنها در سامانه مؤدیان صادر نشده است) و به سازمان امور مالیاتی کشور مسترد نمایند امکان برخورداری صد درصدی از بخشودگی جریمه تأخیر موضوع ماده (۳۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ را تا زمان فوق و همچنین جرائم موضوع بند (ب) ماده (۳۶) قانون مذکور را تا سقف جرائم متعلق به مالیات و عوارض ابرازی (مندرج در اظهارنامه مسترد شده) برای موارد مذکور فراهم نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است
  • واریز تسهیم عوارض ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری ها
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • ◄ مالیات و مشکلات شرکت های ریلی
  • کمبودی در عرضه چای نداریم
  • درخواست اجرایی شدن معافیت تولیدکنندگان از پرداخت ارزش افزوده در منطقه آزاد ارس
  • خبر خوش بخشودگی مالیات برای مودیان لرستانی
  • ۳۶۰۰ نفر به جمعیت حامیان ایتام در قزوین افزوده شد
  • پرداخت ۱۲ هزارمیلیارد ریال عوارض ارزش افزوده در آذربایجان غربی
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد