Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا ، هوشنگ بازوند صبح چهارشنبه در نشستی خبری که در استانداری کرمانشاه برگزار شد،  گفت : زلزله 21 آبان کرمانشاه، زلزله ای نادر بود که بزرگترین زلزله 100 سال اخیر کشور محسوب می شود.

وی افزود: در ساعت نخست وقوع زلزله هلال احمر با وجود امکانات خوبی که داشت نمی توانست به تنهایی وارد میدان شود از این رو امداد رسانی در روستاها به سپاه و در شهرها به ارتش سپرده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بیمارستان های مناطق زلزله زده به دلیل مقاوم نبودن نتوانستند به مردم خدمات مطلوب را ارائه دهند، گفت: در روز نخست پرسنل ارتش و سپاه و اعضای هلال احمر حضور داشتند و توانستند 2 هزار و 900 نفر را از زیر آوار خارج کنند.

بازوند با بیان اینکه در انتقال مجروحان به مرکز استان کار فوق العاده ای انجام شد، عنوان کرد: بالگردهای هلال احمر، سپاه و هوانیروز بیش از شش هزار و 500 مجروح را به صورت هوایی به کرمانشاه منتقل کردند و بسیاری از بیماران از کرمانشاه به صورت هوایی به همدان، تهران و البرز منتقل شدند.

وی ادامه داد: 94 هزار تخته چادر بین مردم زلزله زده توزیع شد که میزان هدر رفت آنها در کرمانشاه نسبت به زلزله های قبلی کشور بسیار کمتر بود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اکنون اسکان اضطراری زلزله زدگان پایان یافته است، گفت: به دلیل فرا رسیدن فصل سرما باید اسکان موقت را برای زلزله زدگان اجرا کنیم که این مرحله از اسکان در کرمانشاه 300 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

به گفته بازوند، براساس قراردادی که با قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسته شده است، این قرارگاه کار ایجاد شرایط اسکان موقت زلزله زدگان با کانکس را اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه 12 هزار کانکس در مناطق زلزله زده نصب می شود، اعلام کرد: روزانه حدود 400 کانکس در مناطق زلزله زده کرمانشاه توزیع می شود‌.

استاندار کرمانشاه اعلام کرد: در روستاها 2 میلیون تومان برای معیشت و پنج میلیون تومان به صورت بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت می شود.

به گفته بازوند، علاوه بر این تسهیلات در صورت تلفات دام ها برای دام های سبک 600 هزار تومان و برای دام های سنگین سه میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

وی با اشاره به شایعات مطرح شده در فضای مجازی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات بلاعوض هیچ ربطی به دریافت کانکس ندارد و حتی افرادی که کانکس های کمک مردمی را دریافت کرده اند نیز می توانند از کانکس های قرارگاه خاتم بهره مند شوند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اسکان دائم همزمان با اسکان موقت در حال پیگیری است، گفت: ارزیابی های بنیاد مسکن از خسارت ها تا پایان هفته تکمیل می شود و به دنبال این هستیم که مردم خودشان برای بازسازی دست به کار شوند.

بازوند اعلام کرد: علاوه بر کمک های بلاعوض در روستاها 30 میلیون تومان و در شهرها 40 میلیون تومان تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی پرداخت می شود.

وی افزود: به خانواده هایی که قصد خرید اسباب و لوازم منزل را داشته باشند نیز وام قرض الحسنه 10 میلیون تومانی پرداخت می شود.

استاندار کرمانشاه در رابطه با خسارت به واحدهای اقتصادی گفت: 75 واحد تولیدی صنعتی، 575 واحد سنتی و هفت هزار واحد صنفی در زلزله اخیر خسارت دیده اند.

بازوند اعلام کرد: براساس تصمیم هیات دولت 2 هزار و 100 میلیارد تومان برای بازسازی مسکن و واحدهای اقتصادی در مناطق زلزله زده تسهیلات کم بهره پرداخت می شود.

وی افزود: علاوه بر این میزان 281 میلیارد تومان نیز کمک بلاعوض به مردم مناطق زلزله زده پرداخت خواهد شد.

استاندار کرمانشاه همچنین اعلام کرد که در بودجه سال 97 ردیف بودجه ای مستقل برای توسعه و ایجاد زیرساخت ها به استان کرمانشاه اختصاص پیدا کرده است.

به گفته بازوند، در زلزله اخیر یک هزار و 240 میلیارد تومان به تاسیسات دولتی خسارت وارد شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بر لزوم نظارت بر ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: 35 هزار واحد مسکونی در استان باید ساخته شود و ما تلاش داریم که فواید حاصل از ساخت و ساز آن به جیب مردم استان برود.

استاندار کرمانشاه همچنین اعلام کرد: براساس تصمیم هیات دولت تمام ‌کسانی‌ که تحت تاثیر زلزله قرار گرفته و به سیستم بانکی بدهی دارند، برای بازپرداخت وام خود 2 سال نفس دریافت می کنند و از 2 سال مالیاتی و تامین اجتماعی بهره مند می شوند.

بازوند افزود: براساس تصمیم هیات دولت همچنین بعد از زلزله کرمانشاه تمام روستاهای مناطق زلزله زده به سرعت گازرسانی خواهند شد و به خانواده هایی که عزیزانشان در زلزله فوت کرده اند پنج میلیون تومان پرداخت خواهد شد‌.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی 400 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت های کرمانشاه اختصاص داده گفت: بنیاد مستضعفان نیز به هر واحد زلزله زده هشت تن سیمان رایگان خواهد داد.

استاندار کرمانشاه همچنین به اهمیت اسکان دائم زلزله زدگان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد اسکان موقت زلزله زدگان بین شش تا 12 ماه طول بکشد و سپس آنان به منازل خود باز گردند.

بازوند همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با نظم و امنیت در منطقه گفت: خوشبختانه با حضور به موقع نیروهای انتظامی امنیت کامل در مناطق زلزله بر قرار است.

وی با بیان اینکه حتی یک مورد سرقت از منازل زلزله زدگان رخ نداده است، گفت: بی نظمی های روزهای نخست را نمی شود به معنی ایجاد ناامنی در منطقه تلقی کرد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه به اندازه 600 هزار نفر روزانه زباله در مناطق زلزله زده تولید می شود، گفت: شهرداری تهران به منظور بهبود وضعیت بهداشت و نظافت در مناطق حضور دارد.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 484 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و طبق برآورد اولیه دستکم 30 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۵۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است

به گزارش خبرنگار مهر محمدطیب صحرایی بعد از ظهر شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این استان که با ریاست رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: وقتی صحبت از بحران می‌شود مدیریت و کنترل به‌موقع آن مدنظر است تا عوارض احتمالی به حداقل ممکن برسد.

وی با اشاره به وقوع حوادث طبیعی طی سال‌های اخیر در کرمانشاه، افزود: به دلیل شرایط اقلیمی موجود، مجموعه‌ای از حوادث ممکن شامل حوادث کوهستانی، آتش سوزی پوشش گیاهی، پدیده ریزگردها، سیل، زلزله و… این استان را در بر می‌گیرد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه برای مجموعه این حوادث باید آماده باشیم، تصریح کرد: می‌طلبد این استان در بحث اعتبارات، تجهیزات و امکانات با یک عنایت ویژه دیده شود.

صحرایی با بیان اینکه ما وارث برخی از اقدامات و پروژه‌های نیمه تمام دولت‌های قبلی هستیم که باید آنها را به سرانجام برسانیم، گفت: یکی از این موارد بحث بازسازی مناطق زلزله زده سال ۱۳۹۶ کرمانشاه است که با اعلام جشن بی‌موقع اتمام بازسازی این مناطق، از ردیف اعتباری بودجه حذف شد.

وی اضافه کرد: در حالی که هنوز هم خرابی‌های زلزله قابل مشاهده است و ده‌ها ساختمان دولتی و عام‌المنفعه تخریب شده در این مناطق باقی مانده‌اند و قابلیت استفاده ندارند.

صحرایی تاکید کرد: برخی از این ساختمان‌ها تا مرحله ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم پیش رفته، اما با اعلام جشن اتمام بازسازی هم اکنون بلاتکلیف رها شده و کمترین اتفاقی برای بازسازی آنها انجام نشده است.

وی از راه آهن کرمانشاه به‌عنوان دیگر پروژه نیمه تمام افتتاح شده در دولت قبلی نام برد و گفت: برای ادامه این راه آهن تا شهر کرمانشاه در حال حاضر یک همت اعتبار نیاز است.

به گفته صحرایی، این پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده در دولت قبلی، بیش از پیش بر دوش کرمانشاه سنگینی می‌کند.

استاندار کرمانشاه به مسئله آبشوران پرداخت و تاکید کرد: در حال حاضر وجود این رودخانه خطرساز و به دغدغه مردم شهر کرمانشاه تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: اگر آبشوران ساماندهی شود، نه تنها رفع بحران صورت گرفته بلکه مسیر این رودخانه به یکی از زیبایی‌ها و جاذبه‌های تفریحی شهر کرمانشاه تبدیل می‌شود.

صحرایی گفت: بر اساس برآوردها ۲.۷ همت برای بازسازی و ایمن سازی مناطق زلزله زده و ۱.۳ همت برای ایمن سازی سایر نقاط و در مجموع چهار همت برای ایمن سازی این استان نیاز است.

کد خبر 6090256

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند