Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدزاده گفت: بالاترین هنر پیغمبر(ص) اندیشه‌سازی ایشان در قالب حکومت اسلامی بود، تا زمانی که حکومت به معنای واقعی کلمه، اسلامی نشود، نباید انتظار اخلاق و رفتار متعالی از مردم داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حجت الاسلام حسن محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آناج اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) کامل‌ترین وجود انسانی در جهان هستی است که نمی‌توان تنها یک بُعد از ابعاد وجودی ایشان را مطرح و از دیگر  بخش‌های وجودی ایشان غافل بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این یک خطای بزرگ تاریخی است که بخواهیم تنها خوش اخلاقی پیامبر(ص) را در سطح جامعه مطرح کنیم و در مقابل افرادی که سعی در خشن جلوه دادن پیغمبر(ص) و دین پیغمبر(ص) دارند به حدیث "إنما بُعثت لاتمّم مکارم الاخلاق"   استناد کنیم.

این استاد حوزه علمیه گفت: صحیح نیست که برخی سبک زندگی پیامبر(ص) را طوری ترسیم کنند که گویی ایشان فقط برای خود زندگی می‌کرد و یا تنها در مقابل بدی‌ها و اذیت‌های دیگران خوش اخلاقی نشان می‌داد، این نمی‌تواند یک چهره کاملی از پیامبر(ص) باشد.

وی با بیان اینکه پیامبر در عین خوش اخلاقی اهل استقامت و اهل سیاست نیز بود، عنوان کرد: اهل استقامت بود به این دلیل که در مقابل کلمه ناحق سرسختانه می ایستاد.

این استاد دانشگاه با اشاره به آیه شریفه 29 سوره فتح متذکر شد: در این آیه می‌خوانیم《محمدٌ رسولُ الله والذین آمنوا اشداءُ علی الکفار رُحماءُ بینهم》مفسر بزرگ و فیلسوف زمان علامه طباطبائی(ره) در تفسیر این آیه فرموده‌اند:《اگر در آیه شریفه دو عبارت "رحماء بینهم" و " اشداء علی الکفار " بلافاصله بیان شده، علتش این است که شدت پیامبر(ص) در مقابل دشمن و رحمت او با مومنین نشانگر یک حقیقت و یک سیره در وجود پیامبر(ص) بود نه اینکه این دو خصلت، دو صفت مجزای از هم بوده باشند؛ یعنی همانگونه که پیامبر(ص) اهل رحمت بود اهل شدت نیز بود.》

محمدزاده خاطر نشان ساخت: پیامبر اکرم(ص) اهل سیاست نیز بودند چرا که از اولین روزهای بعثت به فکر اندیشه‌سازی و تشکیل حکومت اسلامی بودند.

وی ادامه داد: تلاش و فعالیت‌های اجتماعی پیامبر(ص) به اندازه‌ای بود که می‌توان از ایشان به عنوان اجتماعی‌ترین شخصیت تاریخ نام برد، چه علی بن ابی طالب(ع) در نهج البلاغه شریف در خطبه 108 در وصف ایشان می‌فرماید: 《طبیبٌ دوّارٌ بِطبّه ... مُتتبعٌ بدوائه مواضعَ الغفلة و مواطنَ الحیرة》 یعنی نه تنها ایشان مراجعاتی از سوی مردم داشتند که هیچ بلکه خود نیز سراغ مردم رفته و طبیبانه در پی حل شبهات علمی و مشکلات معیشتی مردم بودند.

این استاد دانشگاه متذکر شد: بالاترین هنر پیغمبر(ص) اندیشه‌سازی ایشان در قالب حکومت اسلامی بود، چیزی که در جامعه کنونی سخت بدان نیازمندیم، تا زمانی که حکومت به معنای واقعی کلمه، اسلامی نشود، نباید انتظار اخلاق و رفتار متعالی از مردم داشت. 

وی با تاکید بر اینکه کوچکترین رفتارهای مردم تابع کردار و پندار مسئولین جامعه است، گفت: ائمه علیهم السلام فرموده‌اند "الناسُ علی دینِ ملوکهم" رفتار و اعمال و سبک زندگی مسئولین به قدری در شکل گیری فرهنگ و نوع زیست مردم تاثیر دارد که علی علیه السلام دین مردم را تابع نوع رفتار مسئولین جامعه می‌داند و این تبعیت به اندازه‌ای سرعت و دقت دارد که گاهی غیر ارادی و غیرملموس انجام می‌گیرد از این رو می توان آن را یک تبعیت خاموش نامید.

وی با اشاره به آیات 47 غافر و 21 ابراهیم، عنوان کرد: در این آیات نیز همان حقیقت اجتماعی بیان شده است، "هنگامی که در آتش با یکدیگر نزاع و کشمکش می‌کنند پس ضعیفان به مستکبران می‌گویند ما [در دنیا] پیرو شما بودیم، آیا می‌توانید بخشی از این آتش را از ما قبول کنید؟"

محمدزاده در خصوص چرایی انتخاب امام علی(ع) در روز غدیر به جانشینی خود، انتخاب امام علی(ع) در جنگ تبوک به عنوان نماینده تامّ الاختیار خود در شهر مدینه، مسئولیت ابلاغ نامه برائت از مشرکین توسط علی بن ابی طالب(ع) اذعان کرد: زیرا علی (علیه السلام) به منزله نفس پیامبر(ص) بود و قرار بر این بود که امتی را هدایت کند و آنچنان که در قرآن می‌خوانیم سلامت فکری و رفتاری مسئول و رهبر جامعه در هدایت مردم نقش بسزائی دارد.

وی تصریح کرد: تا حکومت، یک حکومت اسلامی نبوده و دولت مردان خود تفکر و رفتار اسلامی نداشته باشند، امکان انتشار و تاثیرگذاری معارف نیز از بین می‌رود، بنابراین باید گفت بزرگترین معروف، خود حکومت است.

این استاد حوزه علمیه گفت: وجود مبارک پیامبر(ص) به این مطلب بسیار مهم توجه داشتند به همین خاطر پس از سه سال دعوت سرّی و ایجاد اصل اندیشه در جان و فکر تعدادی از افراد، دعوت خود را علنی کرده و همه جهانیان را به سوی این اندیشه ناب دعوت کردند.

وی ادانه داد: اصولا نباید بدون وجود حکومت و دولت اسلامی انتظار پیاده سازی احکام الهی را داشت، چون بخش اعظمی از احکام دین که اصالتا اجتماعی است و بخش دیگر هم شاید در ابتدای نظر اجتماعی نباشد ولی ظهور و بروز اجتماعی دارند ولی هر دو بخش در این مساله مشترکند که برای تحقق کاملشان به تشکیل نظام اسلامی و مجریان معتقد به اسلام نیاز دارند.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۰۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد

 ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مسجد جامع شهر سنندج، با تبریک روز معلم، اظهار کرد: خداوند جایگاه والایی برای علم، علم‌آموزی و عالم قرار داده است.

امام جمعه سنندج افزود: خداوند از سینه معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد و در روز قیامت خداوند مرکب عالمان و دانشمندان را همراه و همتراز با شهدا قرار داده است.

وی اضافه کرد: علما و معلمین از چنان جایگاهی برخوردار هستند که پیامبر مکرم اسلام در مورد آنها می‌فرمایند نزدیک‌ترین افراد در جامعه بشری به پیامبری اهل علم هستند.

امام جمعه سنندج همچنین با تبریک روز بسیج دانش آموزی و بسیج سازندگی، ابراز امیداری کرد، بسیجیان همواره در مسیر ارزشمند خدمت به مردم سربلند و ثابت قدم باشند.

ماموستا رستمی در ادامه با بیان اینکه خدمت به جامعه مهمترین اصل در دین اسلام است، عنوان کرد: احساس مسئولیت، تعامل با جامعه، امانت‌داری و تلاش در مسیر توسعه و آبادانی از دستورات دین اسلام است که پیامبر مکرم هم همواره بر آن تاکید فرموده‌اند.

وی اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام در ترویج دین اسلام خشکاندن ریشه‌های شرک در دوران جاهلیت سخت‌ترین شرایط را به جان مبارک خریدند و چراغ دین اسلام را که هرگز و در هیچ زمانی خاموش شدنی نیست روشن نمود و جامعه بشریت را از جهل و نادانی نجات داد.

امام جمعه سنندج تصریح کرد: امروز دشمنان اسلام تمام توان خود را برای ضربه زدن به اسلام و ارزش‌های دینی بکار گرفته و در این راستا بانوان را بیش از سایر اقشار جامعه هدف توطئه‌هایشان قرار داده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه
  • طرح نور مبنای شرعی عقلی دارد و مورد حمایت رهبر و مراجع و مردم است
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • عطر افشانی مزار شهدا درپلدشت
  • جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است
  • کدام دستاورد‌های دولت رئیسی را می‌توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • پروژه قهرمان‌سازی از رئیسی؛ کدام دستاورد دولت در قالب فیلم و سریال می‌گنجـد؟
  • کدام دستاوردهای دولت رئیسی را می توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟