Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-03@22:39:05 GMT

پشت‌پرده‌های مثله کردن حیاط کافه نادری

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۳۴۹۶۴

رویداد۲۴-تقسیم حیاط کافه نادری با اقدام به موقع فعالان میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری منطقه فعلا متوقف شده است.شب گذشته خبری مبنی بر تخریب  بخشی از بنای با ارزش و تاریخی کافه نادری در فضای مجازی منتشر شد.

با انتشار این خبر، سخنگوی شورای شهر تهران در کانال رسمی تلگرامی خود اعلام کرد که در این زمینه با شهردار منطقه 12 صحبت کرده و نیروهای شهرداری و یگان میراث در محل مستقر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدباقر  فرهند (مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 12) ؛ در تشریح جزئیات ماجرا گفت: شب گذشته ساعت 19:45 از سوی یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی به ما اطلاع دادند که یکی از دستگاه‌های حاکمیتی که مالک ضلع جنوبی حیاط کافه نادری است، قصد دارد بخشی جنوبی حیاط را با دیوارکشی از  بقیه کافه نادری جدا کند، در حقیقت حیاط مجموعه را به دو قسمت تقسیم کند.

 او با اشاره بر اینکه  کافه‌ نادری اثر ثبت شده میراث فرهنگی است، اثر ملی محسوب شده و تنها کافه ثبت شده تهران است،‌ ادامه داد: کافه نادری دارای ویژگی‌های ویژه‌ای است و نقشی کلیدی و اساسی در شکل‌گیری تاریخ ادبیات ایران معاصر دارد. در نتیجه شهرداری و میراث فرهنگی حساسیت ویژه‌ای روی آن دارد. در همین راستا وقتی مطمئن شدیم که احتمال دارد که این اتفاق بیفتد ساعت 20 به شهردار منطقه اعلام شد و ایشان به سرعت دستور دادند واحدهای گشتی در آنجا مستقر شوند، همچنین تردد در خیابان نیز ممنوع شد و به رسانه‌ها و فعالان میراث فرهنگی نیز اعلام کردیم که ما در آنجا مستقریم تا مانع هر گونه مداخله در این بنا شویم.

حسن خلیل آبادی (عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران) نیز ضمن تایید این خبر و پیگیری‌های صورت گرفته به ایلنا گفت: دیشب شهردار منطقه به ما قول داد که این مساله را پیگیری و مشکل آن را حل کند و شهردار به دنبال آن است که هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید. بحث تخریب در میان نبوده است بلکه مجوز گرفته بودند تا قسمتی از حیاط را از هتل و کافه جدا کنند اما فعلا شهرداری مانع آنها شده است.

عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا مالکان خود هتل و کافه نادری قصد داشتند دیوارکشی کنند، تصریح کرد: خیر، بخش مذکور متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است و باقی متعلق به مالکان دیگر است و ستاد اجرایی فرمان امام قصد داشت سهم خود را از بقیه جدا کند.

 او ادامه داد: از قرار آنها  اسناد را نشان مالک هتل و کافه دادند و اعلام کردند که این بخش از ملک متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است و قصد دارند بخش خود را جدا کنند. اما پیرو نگرانی‌های به وجود آمده با اعضای شورای شهر تهران تماس گرفته شد و اعضای شورا نیز با شهردار منطقه تماس گرفتند.

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه  12هم ضمن تایید سخنان عضو شورا با تاکید بر اینکه مالک قدیمی هیچ علاقه‌ای برای مداخله به آن بخش از حیاط ساختمان ندارد، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام  به هیچ عنوان صحت داشتن و یا نداشتن این ماجرا را تایید نکرده است. اقدامات شهرداری هم جنبه پیشگیری داشته چراکه نه شهرداری و نه میراث و نه هیچ نهاد دیگری علاقه‌ای برای آسیب رسیدن به این بنای با ارزش ندارند. از سوی اگر قرار باشد مداخله‌ای در یک اثر ثبت ملی شده انجام دهند باید طرح توسط شهرداری منطقه و میراث فرهنگی تصویب شود. اما مرجع ذیصلاح که تاکنون هیچ گونه مجوز قانونی برای مداخله نسبت به این بنا صادر نکردند.

او در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تاکنون پیشنهادی برای خرید این بنای باارزش داده است، یا خیر گفت: سال گذشت شهردار وقت منطقه از من خواست درباره خرید کل مجموعه مذاکره کنیم، اما آنها مخالفت کردند. همچنین  پیشنهاد دادیم که به شرط آنکه درِ حیاط را برای ورود عموم باز شده تا تبدیل به پاتوق محلی شود حیاط و فضای سبز را با هماهنگی میراث مرمت و احیا کنیم اما مالکان با این پیشنهاد هم مخالفت کردند و تمایلی برای مرمت نشان ندادند.

کافه نادری یکی از قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین کافه‌های شهر تهران به شمار می‌رود. این کافه در قسمت شرقی پل حافظ و در خیابان نادری (جمهوری فعلی) قرار دارد و مهاجری ارمنی به نام «خاچیک مادیکیاس» در سال 1306 این کافه را تأسیس کرد.، کافه نادری نیز روزگاری پاتوق روشنفکران و ادیبان ایرانی بوده است. افرادی چون صادق هدایت، جلال آل احمد، احمد فردید، نیما یوشیج، سیمین دانشور، نادر پور و احمد شاملو زمانی دور میزهای این کافه دورهم جمع می‌شدند. روزنامه می‌خواندند، بحث‌های سیاسی، ادبی و هنری می‌کردند و مهم‌تر از همه تاریخ ادبی این مملکت را رقم می‌زدند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۴۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار عیلامی در خطر تعرض است؟

پس از انتشار گسترده‌ٔ این ویدئو، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان واکنش نشان داد و طی بیانیه‌ای اعلام کرد این ویدئو مربوط به کاوش‌های فصل پنجم در سال ۱۳۹۸ است و این بازنشر شیطنتی از سوی برخی افراد نامشخص بود.

آستانه‌ٔ حساسیت

آنچه دربارهٔ این خبر و واکنش‌های مربوط به آن نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند، حساسیت و واکنش تند مردم نسبت به آثار تاریخی و هویتی بود که نشان می‌دهد میزان حساسیت مردم نسبت به این آثار در خوزستان بالاست. اما چرا منطقهٔ «جوبجی» در رامهرمز از توابع استان خوزستان مهم است؟

«جوبجی» منطقه‌ای است که از نیمه‌ٔ دوم سال ۱۳۹۷ فعالیت کاوش و نجات‌بخشی در آن توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی شروع شد و بعداً با کشف چند تابوت در این منطقهٔ تاریخی در صدر اخبار قرار گرفت و هر روز دربارهٔ این منطقه‌ٔ تاریخی و تابوت‌هایی که کشف شد، اخبار جدیدتری به گوش می‌رسید.

البته که شهرت جوبجی فقط به‌خاطر کشف این چند تابوت نبود، بلکه «جوبجی» همان محوطه‌ای است که گنجینهٔ معروفی از دل آن توسط باستان شناسان بیرون آمد.

گنجینهٔ طلایی و مفرغی حاکم عیلامی رامهرمز در روستایی به‌نام «جوبجی» است که در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و برق خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ کشف شد، متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپهٔ باستانی «جوبجی» است.

بازار شایعات

هرچند در این میان برخی از خبرها حکایت از وجود مومیایی در این تابوت‌ها داشت، اما «میثم حسین‌زاده»، سرپرست هیئت کاوش نجات‌بخشی وقت محوطهٔ تاریخی «جوبجی»، وجود مومیایی را از اساس تکذیب کرد.

اما اخبار منطقه‌ٔ «جوبجی» چگونه برجسته شد؟ ماجرا از این قرار بود که بیل مکانیکی کارگران لوله‌گذاری به دو تابوت عیلامی خورد و تاریخ ناشناخته با ۵۰۰ شیء طلایی و مفرغی پیش چشم همه گشوده شد.

البته این محوطه بارها مورد تهدید و تعرض قرار می‌گرفت؛ مدتی از سوی لوله‌ٔ انتقال آب و بعدها از طریق جاده‌سازی مورد تهدید قرار گرفته بود. پس از مدتی سکوت خبری درباره‌ٔ منطقه‌ٔ «جوبجی» رامهرمز، این‌بار بازنشر ویدئویی قدیمی دوباره «جوبجی» را به بورس اخبار کشاند.


شیطنت درکار است

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان دراین‌باره با اشاره به ویدئویی که چندروز اخیر در چند کانال خبری منتشر شده است، به «پیام ما» گفت: «این ویدئو مربوط به مراحل کاوش‌های فصل پنجم در سال ۱۳۹۸ است.»

«سیدمحسن حسینی» اظهار کرد: «با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، هیئت باستان‌شناسی به‌منظور کاوش علمی و نجات‌بخشی در محل محوطهٔ تاریخی جوبجی حضور یافت که به‌دنبال آن، کاوش کاملاً علمی با حضور کارشناسان متخصص باستان‌شناس و مرمتگر انجام شد که حاصل این کاوش‌ها کشف تعدادی تابوت بود که در بعضی از آنها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.»

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: «ازهمین‌رو، با حضور کارشناس مرمتگر در هیئت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت‌ها و اسکلت‌ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همهٔ تابوت‌ها به‌منظور اقدامات بعدی از جمله مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و آزمایشگاه پایگاه میراث‌جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و کاملاً علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و در حال حاضر نیز این تابوت‌ها در انبار قرار دارند و به‌محض راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی رامهرمز، همهٔ اشیا و تابوت‌ها به موزهٔ رامهرمز انتقال خواهند یافت.»

او افزود: «از آغاز کار دولت سیزدهم، حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث‌فرهنگی قرار گرفته است و در سال جدید هم به‌منظور ساماندهی این تابوت‌ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تأمین اعتبار انجام داده‌ایم.»


حسینی با اشاره به ویدئوی منتشرشده دربارهٔ نابودی اسکلت‌های کشف‌شده در جوبجی گفت: «بعد از گذشت پنج سال دوباره این فیلم که در زمان خود پاسخ داده شده بود، بازپخش شده است.»

او افزود: «در هر هیئت کاوش باستان‌شناسی حداقل یک نفر مرمتگر و یک نفر استخوان‌شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیای مکشوف انجام می‌دهند.»

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان بیان کرد: «اشیا و اموال حاصل از کاوش‌های جوبجی در محل استاندارد و مخزن امن قرار دارند. بخشی از کشفیات هم در مجهزترین آزمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.»

«جوبجی» اردیبهشت سال گذشته هم در صدر اخبار قرار گرفته بود؛ هجوم کامیون‌ها و تریلرهای معدن‌کاوان به جادۀ ممنوعۀ جوبجی، مشهور به جادۀ رودخانه که البته همان زمان «فاطمه داوری»، مدیر اداره‌کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور، به «پیام ما» گفته بود رفت‌وآمد کامیون‌ها در محوطۀ تاریخی جوبجی ممنوع شده است. حالا هم گرچه ویدئوی منتشرشده مربوط به سال‌ها قبل بود، اما همچنان بسیاری از محوطه‌های باستانی در خوزستان مورد تعرض سوداگران قرار می‌گیرند و این مسئله بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی را آزرده‌خاطر کرده است. فعالان میراث‌فرهنگی از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌خواهند نسبت به حفظ و امنیت محوطه‌ و آثار تاریخی اقدامات شایسته و درخوری اتخاذ کند تا شهروندان و خصوصاً علاقه‌مندان، کمتر شاهد تعرض و تخریب محوطه‌های تاریخی باشند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902374

دیگر خبرها

  • فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • یک استقلالی و نمایش مطمئن در چپ تراکتور
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود