Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلام – ایرنا –بعد از سال های زیاد کاشت غلات در دیمزارهای کم بازده با بهره ورانی کم بازده در ملکشاهی به نظر می رسد زمان مناسب برای تغییر الگو کشت سنتی به احداث باغ های مثمر با توجیه اقتصادی مناسب در این شهرستان کوهپایه ای فرا رسیده باشد .

به گزارش ایرنا سرزمین کوهپایه ای ،اقلیم اب و هوایی متنوع و معتدل، منابع آبی سرشار فضای مستعد و مناسبی برای کاشت ،احداث و توسعه باغی شهرستان ملکشاهی با گستره بیش از 2هزار و 20 کیلومتر مربع ،محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شهرستان در حال حاضر با تولید سالانه سه هزار تن محصول از 700 هکتار باغ انواع میوه از قبیل هلو ، انجیر ، شلیل ، زردآلو و گردو از قطب های اصلی تولید میوه در سطح استان ایلام محسوب می شود که نسبت به 24 هزار هکتار اراضی زراعی این شهرستان کم ونازل تلقی می شود.
بدتر انکه تنها رهاورد و دسترنج کاشت دیم غلات به عنوان اصلی ترین الگوی زراعی در شهرستان ملکشاهی معیشت نازل و محرومیت مزمن برای بیشتر زارعان و بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان بوده است.
این درحالی است که وجود پنج رود دائمی گل گل،میانتنگ،خوشادول،سیاب وپاریاب و صدها چشمه و رود کوچک در دل کوهستان ها و حجم عظیم رودخانه های فصلی که با کمترین اعتبارات ممکن قابل مهار و ذخیره سازی هستند می تواند زمینه تأمین آب باغ در سطح گسترده ای را فراهم کنند.
همچنین برخورداری این شهرستان از هوای معتدل و خاک مرغوب کوهستانی که برای رشد باغ بسیار مناسب است زمینه سرمایه گذاری در این حوزه را مقرون به صرفه می کند.
وجود تعداد قابل توجه نیروی انسانی توانمند جویای کار و تحصیل کرده مرتبط با حوزه کشاورزی نیز از دیگر ظرفیت هایی است که می تواند زمینه علمی کردن هر چه بیشتر تولیدات میوه و افزایش بهره وری زراعت مبتنی بر باغ را در ملبکمشاهیس موجه کند.
برغم چنین ظرفیت هایی به دلایل فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی متناسب با ظرفیت های موجود اب و خاک ، تغییر الگو از دیم زارهای کم بازده به باغ های سرسبز و مثمر محقق نشده است با با این وصف گام های امید بخشی برداشته شده است.
در جهت بهره وری بهینه از منابع اب و خاک در چند سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی کاشت تلفیقی باغ پسته و بادام درمناطق مختلف استان ایلام از جمله شهرستان ملکشاهی را مورد تاکید و پیگیری قرار داده است.
یکی از باغداران شهرستان که با تغییر الگوی کاشت به سمت کاشت باغات پسته رفته است ضمن اعلام رضایت از بازدهی مناسب باغ پسته در این خصوص می گوید: از سال 88 در سطح 2 هکتار شروع به کاشت باغ پسته نموده وامسال برای اولین بار این باغ به ثمر نشت.
حسین عباسی افزود: برغم اینکه هنوز این باغ تا تکمیل فرایند ثمر دهی مطلوب فاصله دارد توانسته است 700 کیلو پسته برداشت و به فروش برساند.
وی با بیان اینکه بازدهی اقتصادی باغات پسته بسیار بیشتر از سایر محصولات باغی سنتی است گفت: باید جهاد کشاورزی در این زمینه با ارائه تسهیلات از باغداران حمایت کند.
مدیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: سطح باغات میوه این شهرستان 700 هکتار است که نسبت به 24 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی شهرستان زمینه افزایش سطح باغی فراهم است .
حیدرعلی حسینی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های مناسب این شهرستان ، جهاد کشاورزی از هر گونه سرمایه گذاری مردم در حوزه تولیدات باغی با ارائه تسهیلات بلاعوض و کم بهره حمایت می کند.
وی افزود: از سال گذشته تا کنون چندین سایت باغات با حمایت جهاد کشاورزی در سطح شهرستان ایجاد شده و زمینه اشتغالزایی برای جمع کثیری از جوانان فراهم گردیده است.
علی حسینی اضافه کرد: دولت با ارائه تسهیلات ویژه 85 درصد بلاعوض و 15 درصد آورده از سرمایه گذاری مردم به جد حمایت می کند.
مدیر جهاد کشاورزی گفت: در سال های گذشته چندین بند ذخیره آب و صدها مترکانال در مناطق مختلف این شهرستان احداث شده است که در طول تابستان مورد استفاده باغداران قرار می گیرد.
وی با استقبال از تغییر الگوی کاشت به سمت باغات با بازدهی مناسب خاطر نشان کرد: قطعا بازدهی اقتصادی بزرگترین مشوق برای جوانان و سرمایه گذاری گسترده است و این مدیریت نیز حمایت لازم خود را از باغداران خواهد داشت.
از چند سال گذشته با توجه به اقلیم مناسب این شهرستان مورد توجه باغداران قرار گرفته و هم اکنون 12 هکتار باغ پسته و 12 هکتار باغ بادام در این شهرستان وجود دارد که امسال در مجموع 15 تن پسته و بادام از باغ های این شهرستان برداشت شد.
خبرنگار: روح اله احمدی **انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
7179/6034

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۳۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور

ایسنا/کرمان فرماندار راور گفت: بارندگی روزهای گذشته در مجموع حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی، راه‌ها و دام شهرستان وارد کرده است.

رضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره خسارت اولیه ناشی از بارش‌های اخیر در شهرستان راور اظهار کرد: ۱۴ رشته قنات در این بارش‌ها آسیب دیده که ارزش ریالی آن چهار میلیارد تومان برآورد شده می‌شود.

وی با اشاره به خسارت پنج میلیارد تومانی به کانال و لوله‌های آب کشاورزی افزود: بارندگی روزهای پایانی هفته گذشته ۹ میلیارد ریال به مزارع گندم، استخرهای ذخیره آب و تعدادی دام خسارت زده است.

فرماندار راور با اشاره به آسیب ۲۰ هکتار باغ زیتون و پسته با برآورد اولیه یک و نیم میلیارد تومان بیان کرد: ۲۰۰ کیلومتر راه‌های عشایری شهرستان تخریب شده است. 

وی با اشاره به تخریب بندهای انحرافی در سطح شهرستان راور در بارش‌های روزهای گذشته گفت: جمع کل خسارت اولیه در این بخش بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده است.

عباسی خسارت بارندگی و سیلاب به ابنیه راهداری از جمله پل‌ها، روکش آسفالت و شانه جاده‌ها در شهرستان راور را ۱۵۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: خسارت نوسانات دمایی و عدم تامین نیاز سرمایی در ۶۰۰۰ هکتار از باغات پسته شهرستان به ویژه رقم کله قوچی نیز باعث ریزش بیش از ۶۰ درصد جوانه‌های گل پسته شده که برآورد خسارت به میزان ۱۴۴۰ میلیارد تومان است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته