Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:29:16 GMT

مهم‌ترین اخبار امروز اقتصادی در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۰۲۳۲

مهم‌ترین اخبار امروز اقتصادی در یک نگاه

تحولات بازار سکه و ارز هنوز بخش مهمی از رویدادهای اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، تاجایی که اخبار این حوزه امروز هم از مهم‌ترین اخبار اقتصادی محسوب می‌شود و فعالان بازارهای اقتصادی، با دقت نبض این بازار را رصد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در بازار امروز - شنبه - دلار آمریکا با روند کاهشی نسبت به آخر هفته قبل ۴۱۹۰ تومان قیمت خورد و سکه تمام طرح جدید به کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی خبر رسید که بازار طلا نیز کاهشی شده است و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۸ هزار و ۶۱۵ تومان و مثقال طلا ۵۵۶ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود.

اما از سوی دیگر، خبری منتشر شد که تاحدودی پیش‌بینی‌ها از تداوم روند نزولی بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد. بر این اساس، دلار مبادله‌ای که برای حدود دو هفته از سرعت گرانی آن کم شده بود، دوباره روند رشد سریع خود را در پیش گرفته است.

در چنین شرایطی، هنوز ارزیابی‌های متفاوتی نسبت به اقدامات بانک مرکزی برای مهار بازار سکه و ارز مطرح می‌شود. درحالیکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حراج سکه به نفع کشور نیست، گفته است که حراج سکه باعث دلال بازی می شود و بهتر است که این کار صورت نگیرد چون سود آن بیشتر به جیب دلالان می رود، از سوی دیگر عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر درباره تاثیر اقدام بانک کارگشایی درباره حراج سکه برای پایین آوردن قیمت این‌گونه تحلیل کرده که اقدام بانک مرکزی و حراج سکه توسط بانک کارگشایی تا چند روز اثرگذار بود و قیمت سکه را پایین آورد اما بالا رفتن نرخ دلار باعث شد که این اقدام بانک مرکزی تاثیر خود را از دست بدهد و مجددا قیمت سکه افزایشی شود.

ادامه حباب بازی در بازار خودروهای وارداتی!

وضعیت بازار سکه و ارز در روزهای گذشته درشرایطی به ضربان نسبتا منظم رسیده که بازار یکی دیگر از کالاهای سرمایه‌ای، یعنی خودرو اوضاع چندان باثباتی ندارد و حباب قیمت خودروها به‌خصوص در بخش خودروهای وارداتی درحال بزرگ‌تر شدن است.

آمارها نشان می‌دهد که هفته جاری نیز مانند هفته پیش قیمت برخی خودروهای وارداتی حباب‌گونه و بی‌ضابطه افزایش یافته است.

معاملات مسکن در آذرماه تکان خورد

ارزیابی شرایط در بازار مسکن نشان می‌دهد میزان معاملات در پایتخت در آخرین ماه پاییز تکان قابل توجهی خورده و در ۱۶ روز ابتدای آذرماه معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۷ درصد افزایش نشان می دهد.

بازار مسکن شهر تهران در مسیر پیش رونق و افزایش نسبی معاملات قرار دارد. به دنبال کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد، افزایش ورود خانه اولیهای مجهز به تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی، نزدیک شدن قیمت مسکن به کف و بالا رفتن نسبی جذابیت بازار مسکن، در هشت ماهه ابتدای سال جاری معاملات مسکن شهر تهران ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این در حالی است که از ابتدای پاییز این رقم بالاتر از میانگین هشت ماهه قرار دارد.

گشایشی برای "فرشتگان"

گره کور موسسات مالی و اعتباری درحالی همچنان پیکره نظام مالی کشور را آزار می‌دهد که به‌نظر می‌رسد با تصمیم‌های گرفته شده در بالاترین سطوح کشور، در بخش‌هایی شاهد وقوع گشایش در حل این معمای چندمجهوله هستیم. امروز نیز خبر رسید افرادی که از تعاونی منحله فرشتگان تسهیلات دریافت کرده بودند اکنون امکان واریز اقساط طبق شرایطی برای آنها در موسسه کاسپین فراهم شده است.

از پایان اردیبهشت‌ماه امسال تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان به عنوان یکی از هشت تعاونی زیرمجموعه کاسپین به طور مرحله‌ای در این موسسه آغاز شد، به طوری که از سپرده‌های سه میلیون تومانی شروع و تا ۲۰۰ میلیون تومان پیش رفت. اما در این فاصله و از مردادماه بود که حساب‌های کاسپین با دستور قضایی مسدود و روند پرداخت‌ها متوقف شد تا این‌که با جلساتی که بین سران قوا برگزار شد تصمیم گرفتند که با موافقت بانک مرکزی بار دیگر روند پرداخت‌ها از اواخر آبان ماه از سر گرفته شده و سپرده‌های تا سقف ۲۰۰ میلیون و بالاتر امکان تعیین وضعیت داشته باشند.

وقتی گوشت هم خبرساز می‌شود

گوشت هم امروز در بین خبرسازان حضور قابل توجهی داشت. در حالی که مسئولان بخش خصوصی از وجود گوشت گیاهی کیلویی ۷۰۰۰ تومانی و چلوکباب ۱۰۰۰ تومانی در بازار خبر داده بودند، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید انواع گوشت و محصولات پروتئینی، خبری از این مساله ندارد.

محمدرضا ملاصالحی - رییس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی - در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت که احتمالا منظور از گوشت‌های گیاهی، کنجاله سویا باشد که سال‌هاست به عنوان جایگزین گوشت توسط برخی افراد که دچار بیماری‌های خاص هستند یا نمی‌خواهند به هر دلیلی گوشت قرمز مصرف کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با بیان این‌که تولید گوشت گیاهی در کشور نداریم و هیچ اطلاعی در این زمینه در دسترس نیست، افزود: سوال اینجاست که چنین واحدهایی مجوز خود را از چه سازمان، نهاد و ارگانی می‌گیرند و چگونه می‌شود کنجاله سویا را در دمای بالا کباب کرد، چرا که این محصول اگر به عنوان گوشت گیاهی مدنظر باشد در حرارت تهیه کباب کوبیده نمی‌تواند دوام بیاورد و می‌سوزد.

در همین حال در خبری دیگر، مسئول بازرسی و نظارت اتاق اصناف از کشف گوشت‌های فاسد خبر داده و گفته است که از مدتی پیش برخی واحدهای متخلف شناسایی شده بودند و هفته گذشته با همکاری بازرسان بهداشت و اتاق اصناف به طور سرزده برای نظارت به این واحدها رفتیم که در این بازرسی‌ها مقداری گوشت‌های فاسد یا تقلبی یعنی گوشتی که با پسمانده‌های مرغ مخلوط شده بود کشف و امحاء شد و برای این واحدها نیز برگه‌های تخلف و جریمه صادر شد.

تاثیر ترامپ بر قیمت نفت

تکانه‌های تصمیم عجیب و جنجالی رییس‌جمهور آمریکا برای جابجایی سفارت این کشور در رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس هنوز در بازار نفت حس می‌شود، به طوریکه در پایان هفته کم هیجان در بازارهای نفت، قیمت‌ها در معاملات پنج‌شنبه و جمعه پس از اینکه دولت ترامپ اعلام کرد سفارتش در رژیم صهیونیستی را به بیت المقدس منتقل خواهد کرد، افزایش یافت.

واردات تلفن های همراه، به پیش!

درحالی که طرح رجیستری گوشی‌های همراه در تب‌وتاب اجرا به سر می‌برد، آمارهای رسمی از واردات گوشی، تصور دقیق‌تری از حجم تجارتی می‌دهد که در این حوزه در جریان است. تازه‌ترین آمار گمرک از اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی نشان می‌دهد که واردات انواع گوشی‌های تلفن همراه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.

بر این اساس از ابتدای سال جاری نزدیک به یک میلیون و ۷۴۲ هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه از طریق گمرکات وارد کشور شده است که ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی به میزان ۲۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.

سوت قطار در کرمانشاه شنیده می‌شود؟

کرمانشاه باوجودی که جزو کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود و یکی از دروازه‌های اصلی مسیر کربلا نیز به شمار می‌رود، در سال‌های اخیر در تب و تاب رسیدن ریل قطار در انتظار بوده است، انتظاری که به نظر می‌رسد به‌زودی به سر می‌رسد.

در این خصوص معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: با رسیدن به مراحل پایانی عملیات نصب علائم الکترونیکی و نشانه‌های مسیر ریلی در آینده‌ای نزدیک حرکت رسمی قطارها در کرمانشاه آغاز می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۰۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد

نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری کشور را بیشتر توضیح می‌دهد.

به گزارش مهر، نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلوگرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳.۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید.

این عدد در هفته پایانی فروردین بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار تومان متغیر بوده و باید دید تا پایان سال، قرار است این بازار چه وضعیت قیمتی به ثبت خواهد رساند.

کاهش مصرف

در حالی که به گفته فعالان بازار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش بسیاری داشته و بخشی از مشتریان به سمت بازار گوشت مرغ سوق پیدا کرده‌اند، رئیس سازمان دامپزشکی مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را ۷ کیلوگرم عنوان کرد. پیش‌تر (سال ۱۴۰۲) مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این عدد را ۶ کیلوگرم اعلام کرده بود. افشین صدر دادرس گفته بود طی چند سال اخیر با افزایش قیمت گوشت مصرف سرانه هر ایرانی از ۱۲ کیلوگرم به حدود ۶ کیلوگرم رسیده است.

وضعیت نجومی نرخ این کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ که جهش‌های قیمتی را تجربه کرد قطعا سرانه مصرف را در سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات بیشتر کرده است.

برنامه‌های روی زمین‌مانده

متولیان بخش دولتی و خصوصی برای ساماندهی بازار گوشت، پیشنهاد‌های متعدد داشته‌اند که یکی از این پیشنهاد‌ها با توجه به کمبود نقدینگی و کشتار دام‌های مولد، واردات دام پایه پروار بود. به گفته دامداران حدود ۴ ماه زمان نیاز است تا گوشت دام پایه پروار آماده توزیع در بازار شود.

این موضوع تا امروز هنوز محقق نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص گفت: مجوز واردات دام پایه پروار از برخی کشور‌ها از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. واردکنندگان و بخش خصوصی برای این امر باید اقدام کنند که استقبال نشده است.

این کشور‌ها شامل روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند و برزیل است. البته قرار گرفتن برزیل در فهرست موجود با ارسال اطلاعات درخواستی ایران از سرویس دامپزشکی این کشور خواهد بود.

اما سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره عدم واردات دام پایه پروار، دی ماه سال گذشته گفته بود، معاونت تخصصی در حال برنامه ریزی است که چه حجمی دام پایه پروار نیاز به واردات دارد. محدودیتی هم برای منابع ارزی وجود ندارد و با توجه به تولید دام پروار در داخل، میزان کسری در حال برآورد است که بر اساس آن تأمین ارز شود.

در نهایت گویا صرفه اقتصادی در واردات دام آماده کشتار و گوشت گرم و منجمد است.

عرضه ۳۰ هزار تن گوشت در نیمه دوم سال

بخشی از نیازمندی بازار گوشت قرمز به وسیله جامعه عشایر تأمین می‌شود. این عدد حدود ۲۵ درصد است. رئیس پیشین سازمان امور عشایر، مهر سال گذشته از آمادگی جامعه عشایر برای افزایش تولید گفته بود. سیاوش احمدی قائد با اشاره به طرح تولید قراردادی گوشت دام تاکید کرد: عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام ظرفیت دارند.

در این خصوص فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان هم اظهار کرده، سال گذشته با حمایت دولت با وجود تمام تنگناها، قرارداد تأمین ۱۲۲ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز با جامعه عشایری منعقد شد.

وی اضافه کرد: تاکنون ۹۵ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفته و با توجه به انعقاد قرارداد تولید قراردادی ۵۰۰ هزار رأس دام، از اواخر خرداد دام تولیدی عشایر روانه بازار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان تصریح کرده، مرحله بعدی تولید قراردادی دام از سوی عشایر اواخر تیر منعقد می‌شود که گوشت تولیدی آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن عرضه خواهد شد.

وی ابراز کرد: امسال برای ۱.۵ میلیون رأس تولید قراردادی دام با عشایر قرارداد منعقد می‌کنیم و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به نزدیکی اعیاد قربان و غدیر خم (۲۸ خرداد و ۱۵ و ۱۶ تیر) نهاد‌های متولی باید برای تأمین بازار تدابیر لازم را اندیشیده تا همچون سال گذشته شاهد سیر نجومی قیمت‌ها در سال جاری نباشیم.

دیگر خبرها

  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • قیمت گوشت قرمز، امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت مرغ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال