Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سخنگوي وزارت خارجه در مورد سفر اخير بوريس جانسون وزير خارجه انگليس به تهران و هم‌چنين مباحث احتمالي که در جريان اين سفر در ارتباط با موضوع نازنين زاغري مطرح شده است، گفت: سفر وزير خارجه انگليس به تهران از قبل پيش‌بيني شده بود و اين سفر به دعوت وزير خارجه ايران صورت گرفته بود.
به گزارش ايسنا، بهرام قاسمي صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران گفت: در اين سفر در مورد مجموعه‌اي از مسائل متعدد با موضوعات مختلف گفت‌وگو شد، يکي از موضوعاتي که احتمالا آقاي جانسون در اين سفر مطرح کردند موضوع خانم زاغري بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظريف موضوع نازنين زاغري را با توجه به مسايل انسان‌دوستانه با مقامات طرح مي‌کندوي گفت: خانم زاغري دو تابعيتي هستند ولي از نظر ما ايشان ايراني هستند و از نظر سيستم قضايي ما ايشان محکوم شده‌اند و دوران محکوميت خود را طي مي‌کنند. وزير امور خارجه (ايران) نيز در جريان اين گفت‌وگوها اعلام کرد که با توجه به مسائل انسان‌دوستانه موضوع اين خانم را با مقامات ايراني مطرح مي‌کند ولي اين يک موضوع قضايي است.
موضوع توهين به ايراني‌ها در فرودگاه بلگراد پيگيري مي‌شودسخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که در برخي از رسانه‌ها گزارش‌هايي منتشر شده مبني بر اين‌که با مسافران ايراني در فرودگاه صربستان برخوردهاي ناشايست و توهين‌آميزي صورت گرفته است، اظهار کرد: اين موضوع در حال بررسي است.
قاسمي با بيان اين‌که اين موضوع را با عبارات و بياناتي که در رسانه‌ها مطرح شده تاييد نمي‌کنم، ادامه داد: اصل موضوع در حال بررسي است و با شناختي که از اين نوع بازرسي‌ها در فرودگاه‌ها دارم به نظر مي‌رسد برخي از تعابيري که در اخبار در اين زمينه به کار برده شده اغراق‌آميز است.
وي تاکيد کرد:‌ اگر چنين موضوعي صحت داشته باشد با برخورد قاطع ايران مواجه مي‌شود.
سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري خود در مورد نشست اخير اتحاديه عرب در ارتباط با اقدام اخير ترامپ مبني بر پذيرش قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و تلاش اين کشور براي انتقال سفارتش از تل‌آويو به اين شهر، گفت: بيانيه اتحاديه عرب از قدرت و قوام لازم برخوردار نبود و درواقع بيانيه‌اي ضعيف بود.
بهرام قاسمي با بيان اينکه اين بيانيه در حد موضوع فلسطين و آرمان فلسطين که کشورهاي عربي آن را يک مساله عربي مي‌دانند نبود، ادامه داد: يک بي‌توجهي و شايد يک سياست خاص منجر شد که اين بيانيه در حد لازم و کافي نباشد. انتظار ما و افکار عمومي جهان اسلام و عرب بيش از اين بود.
وي ادامه داد: اميدواريم اين تجارب و وضعيت کنوني منطقه و جهان کشورهاي اين منطقه را به يک واقع‌بيني و اجماع بيشتري هدايت کند چرا که اين مسير و تحولاتي که اخيرا صورت گرفته مي‌تواند براي آينده خود اين کشورها نيز خطرناک باشد.
وي همچنين با بيان اينکه البته برخي از کشورهاي اسلامي و عربي در ارتباط با تحولات اخير موضع جدي‌تري دارند و بر آرمان فلسطين تاکيد دارند، ادامه داد: در طي روزهاي آينده نشست سران کشورهاي اسلامي در ترکيه برگزار مي‌شود. ما نيز در عالي‌ترين سطح در آن شرکت مي‌کنيم و اميدواريم اين نشست منجر شود که اقدامات منسجم‌تري از سوي کشورهاي اسلامي و منطقه در اين ارتباط انجام شود و ما بتوانيم به يک نقطه مشترک مثبت‌تري در اين ارتباط دست پيدا کنيم.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در مورد آخرين وضعيت پرونده خاوري رييس پيشين بانک ملي و حکمي که اخيرا در مورد او صادر شد، گفت: موضوع وي توسط پليس اينترپل در حال پيگيري است البته من در جريان آخرين وضعيت پيگيري‌ها نيستم و ترجيح مي‌دهم در اين خصوص با توجه به اينکه اطلاعات محدودي دارم اظهارنظر نکنم.
وي در پاسخ به سوالي در مورد سفر هيات بحريني به فلسطين در روزهاي اخير و مصادف شدن آن با فرمان اخير ترامپ مبني بر به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، اظهار کرد: اين سفر نابجا، خطا و در واقع يک اقدام شرم‌آور بود.
دستور کار کميسيون مشترک برجام مشخص استاين ديپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال ايسنا در ارتباط با برگزاري کميسيون مشترک برجام و ترکيب تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشورمان با توجه به اينکه مجيد تخت‌روانچي يکي از اعضاي تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي از وزارت خارجه به رياست‌جمهوري رفته است، اظهار کرد: دستور کار کميسيون مشترک برجام مشخص است و اين مذاکرات در ادامه مذاکرات قبلي صورت خواهد گرفت و ما در اين جلسه مباحث مورد توجه‌مان را از جمله کارشکني‌ها و بدعهدي‌هايي که آمريکا در ارتباط با برجام انجام داده و اقداماتي که بايد صورت بگيرد مطرح مي‌کنيم و اينها از جمله مواردي است که مي‌تواند در اين کميسيون مطرح شود.
وي افزود: در حال حاضر در مورد ترکيب تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران سکوت مي‌کنم، شما را دعوت به صبوري مي‌کنم تا در چند هفته آينده که ساختار وزارت خارجه به طور کامل مشخص مي‌شود و در همين چارچوب تمام ابعاد موضوع هسته‌اي در وزارت خارجه و تيم مذاکره‌کننده آن نيز تعيين شود.
سخنگوي وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبني بر اينکه يک زنداني چيني ـ آمريکايي که دوران محکوميت خود را در زندان‌هاي ايران مي‌گذارند توسط هم‌ سلولي‌اش تهديد شده است، گفت: من در مورد اين موضوع اطلاع خاصي ندارم، اين يک موضوع قضايي است و بايد از دستگاه قضايي پيگيري کنيد و عمدتا ما در دستگاه وزارت خارجه درگير اين نوع مسائل نيستيم مگر اينکه موضوع به خاطر نوع اقدام مربوط به وزارت خارجه باشد.
سخنگوي وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا ايران در جريان مذاکرات اخير اعضاي 1+5 با کنگره آمريکا در ارتباط با موضوع برجام قرار گرفته است يا نه؟ اظهار کرد: تصور ما اين است که در جريان دقيق مذاکرات و روند رايزني‌هاي اروپايي‌ها با آمريکايي‌ها در اين زمينه هستيم.
وي با بيان اينکه ايران با اتحاديه اروپا از کانال‌هاي مختلف و متعدد در ارتباط است و اين موضوع را پيگيري مي‌کند، گفت: براي نمونه در دو ماه اخير چندين ديدار بين آقاي ظريف و خانم موگريني بالاترين مقام سياست خارجي اتحاديه اروپا انجام شد. ما از طريق ديگر کانال‌ها نيز مسائل را پيگيري مي‌کنيم و تحولات مربوط به برجام همچون گذشته و حتي با دقت بيشتري در اين وزارتخانه پيگيري مي‌شود.
اين ديپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالي در مورد آخرين وضعيت ملوانان ايراني که توسط دزدان دريايي در سومالي ربوده شده‌اند و همچنين اظهارات اخير رييس‌جمهور در مورد اين پرونده، اظهار کرد: تا کنون تلاش‌هاي زيادي براي آزادي اين هموطنان و پيگيري پرونده آنها انجام شده است. موضوع آنها يک پرونده مفتوح و جدي در مجموعه کشور است و دستور کار يک سازمان و يک ارگان مشخص نيست بلکه تبديل به يک مساله ملي و کشوري شده است و تمام دستگاه‌ها و نهادهايي که مي‌توانند در راستاي حل اين مشکل نقش‌آفريني کنند در حال تلاش هستند تا وضعيت اين عزيزان هر چه زودتر مشخص شود.
وي با اشاره به وضعيت سومالي و حاکم نبودن يک دولت مستقر در اين کشور، ادامه داد: اين عزيزان توسط ربايندگان که گروه‌هاي مافيايي پيچيده هستند ربايش شده‌اند و اين کار را دشمن کرده ولي ما همچنان اميدواريم و تلاش داريم که هر چه زودتر وضعيت اين عزيزان را مشخص کنيم تا آنها به آغوش خانواده‌هاي خود برگردند.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در اين نشست در مورد هفتمين نشست وزيران امور خارجه پنج کشور ساحلي درياي خزر که هفته گذشته در مسکو با حضور وزير امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: هفته گذشته اجلاس وزيران امور خارجه پنج کشور ساحلي درياي خزر در روسيه برگزار شد. اين اجلاس، اجلاس مهمي بود.
وي با بيان اينکه 21 سال است که از آغاز مذاکرات در مورد رژيم حقوقي درياي خزر مي‌گذرد، اظهار کرد: اين اميدواري وجود دارد که تکليف اين کنوانسيون در اجلاس سران که در آستانه قزاقستان برگزار مي‌شود مشخص شود البته قبل از آن جلسات فني و کارشناسي برگزار خواهد شد و ما فکر مي‌کنيم که مي‌توانيم در اجلاس آستانه به نقاط مشترک ملموس‌تري دست پيدا کنيم.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينکه اين کنوانسيون يک کنوانسيون خاص است که در آن تنها اصول اساسي خزر و همچنين تکاليف کشورها در قبال يکديگر را مشخص کرده است، اظهار کرد: جزئيات تمام موضوعات در کنوانسيون قيد نشده است و قرار است در پي رايزني‌ها و گفت‌وگوها در پروتکل‌هاي زمينه و جانبي به صورت جداگانه و پيوست به اين کنوانسيون ملحق شود.
مذاکرات درباره سهم ايران از درياي خزر ادامه داردوي در همين چارچوب در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه آقاي رحيم‌پور به تازگي در گفت‌وگو با ايسنا اعلام کردند که سهم ايران از درياي خزر 20 درصد نيست و با توجه به اعلام اين موضع سهم ايران از درياي خزر به چه ميزان است و آيا در اين ارتباط تفاهمي حاصل شده است، گفت:‌ من مصاحبه آقاي رحيم‌پور را نديده‌ام و چيز خاصي در مورد بستر و زيربستر نشنيدم. اين نيز از موضوعاتي است که در آينده در مورد آن بحث و گفت‌وگو مي‌شود و مذاکرات در اين زمينه ادامه دارد.
وي با بيان اينکه چيز روشني در اين زمينه در حال حاضر وجود ندارد، اظهار کرد: همانطور که گفتم تا قبل از اجلاس سران،‌ کميته‌هاي تخصصي و کارشناسي تشکيل جلسه مي‌دهند و مسائل را پيگيري مي‌کنند.
وي در مورد مذاکرات برجامي صورت گرفته بين مقامات ايراني و وزير خارجه انگليس در جريان سفر اخير وي به تهران، اظهار کرد: در اين سفر آقاي جانسون وزير خارجه انگليس به صراحت اعلام کردند که دولت انگليس به تعهدات خود در برجام پايبند است و تمامي تعهدات خود را انجام مي‌دهد. يکي از مسائلي که در جريان اين سفر بين مقامات ايراني و انگليسي در مورد آن بحث و گفت‌وگو شد بحث برجام است و همانطور که گفتم آنچه که از طرف آقاي جانسون مطرح شد پايبندي اين کشور به تعهداتش در ارتباط با برجام بود.
بررسي‌ها درباره کشته شدن مرزبانان ايراني در مرز با ترکيه ادامه داردقاسمي همچنين در مورد آخرين پيگيري صورت گرفته در ارتباط با علل کشته شدن مرزبانان ايراني در مرز ايران و ترکيه که هفته گذشته به وقوع پيوست، گفت: شامگاه 13 آذر در نقطه صفر مرزي بين ايران و ترکيه در ناحيه بازرگان اين اتفاق رخ داد و متاسفانه در پي اين اتفاق پنج تن از هموطنان ما مجروح و شهيد شدند.
وي با بيان اينکه در جريان اين اتفاق سروان نيروي انتظامي آقاي ملک‌زاده به شهادت رسيدند و چهار نفر مجروح شدند، گفت: برخي از مجروحان از نيروهاي سازمان آب بودند که براي انجام بازرسي‌هاي لازم از ديوار مرزي ترکيه در آنجا حضور پيدا کردند. بعد از وقوع اين حادثه بلافاصله وزير امور خارجه ترکيه با آقاي ظريف تماس گرفتند و اطمينان دادند که اين موضوع را به جد پيگيري مي‌کنند. ديگر مقامات ترکيه نيز در تماس با مقامات ايراني اعلام کردند که ترکيه اين موضوع را به جد دنبال خواهد کرد.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: تصور مي‌کنم که بررسي‌ها در اين زمينه همچنان ادامه دارد و شايد در آينده نزديک بتوانيم نتايج اين بررسي‌ها را اعلام کنيم.
قاسمي در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در مورد زمان قطعي سفر وزير امور خارجه فرانسه به تهران، گفت: فعلا در مورد اعلام زمان سفر سکوت مي‌کنم. مقدمات کار جهت انجام اين سفر آماده شده است و گروه‌هاي کارشناسي در اين زمينه کار خود را انجام مي‌دهند.
اين مقام وزارت خارجه با تاکيد بر اين‌که در آينده نه چندان دور اين سفر انجام مي‌گيرد تا دو طرف بتوانند در مورد مسائل جدي که وجود دارد گفت‌وگو کنند و قطعا اين گفت‌وگوها به بهبود و پيشبرد روابط فيمابين کمک مي‌کند.
مقاله آقاي ظريف در نيويورک تايمز بيشتر يک تذکر بود تا نه اظهار نااميدي از اروپايي‌ها وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين‌که برخي از کارشناسان مقاله امروز آقاي ظريف در روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز که با عنوان اروپا بايد با ايران کار کند، منتشر شده بود، حاوي نااميدي ايران از اروپا تحليل کردند، اظهار کرد: من چنين برداشتي را ندارم و فکر نمي‌کنم که اين جمع‌بندي درست باشد که در اين مقاله از کشورهاي اروپايي اظهار نااميدي شده است. اين مقاله بيش‌تر يک تذکر و هشدار بود و اينکه ما تاکيد کرده بوديم که اروپايي‌ها در کنار مواضعي که در حمايت از برجام مي‌گيرند در عمل هم بايد راسخ باشند و ما در عرصه عمل انتظار بيش‌تري از اتحاديه اروپا داريم. اين اتحاديه براي اقتدار و حيات خود به عنوان يک بخش مهم و موثر در عرصه جهاني بايد اقدامات محکم‌تري داشته باشد و در کنار مواضع در عمل نيز راسخ بودن خود را دنبال کند.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اين‌که چندي پيش پارلمان اتحاديه اروپا از سرکرده گروهک تروريستي منافقين براي سخنراني در اين پارلمان دعوت کرده بود و به تازگي نيز فرانسه به عناصر اين گروهک تروريستي اجازه برگزاري راهپيمايي عليه ايران داده است، اظهار کرد: اين يک نوع ناشي‌گري سياسي و بداخلاقي سياسي است که در برخي از اعضاي ناآگاه پارلمان اروپا و برخي از دولتمردان در کشورهاي اروپايي مشاهده مي‌کنيم.
وي ادامه داد: اين گروه ناچيزتر و مرده‌تر از آن است که ما بخواهيم به آن بپردازيم. قطعا اقدام فرانسه و پارلمان اروپا محکوم است و نمي‌تواند مورد قبول باشد. اين اقدامات قابل توجيه نيست و ما اين گروهک را گروهي تروريستي و آدم‌کش مي‌دانيم که عليه ملت ايران مرتکب جنايات وسيعي شده است.
هيچ سياست مشخص منفي نسبت به دانشجويان ايراني در مالزي وجود نداردخبرنگاري در اين نشست در مورد مشکلات به وجود آمده براي برخي از ايرانيان مقيم مالزي بخصوص دانشجويان در خصوص حساب‌هاي بانکي‌شان و همچنين امتناع برخي از دانشگاه‌هاي مالزي از پذيرش دانشجويان ايراني، اظهار کرد: دو مشکل وجود داشته که احتمالا همچنان وجود دارد البته گسترده نيست و ما در وزارت خارجه و همچنين سفارت ايران در مالزي در حال رايزني هستيم تا مشکل به وجود آمده براي برخي از دانشجويان را حل کنيم. در مورد مشکل به وجود آمده در ارتباط با ثبت‌نام برخي از دانشجويان ايراني در دانشگاه مالزي طبق توضيحاتي که داده‌اند اين موضوع ناشي از يک تغيير نرم‌افزاري است که برخي از دانشگاه‌هاي آنجا دارند و همچنين نقص مدارک برخي از دانشجويان، گويي برخي از دانشجويان مدارک‌شان کامل نبوده است.
وي با بيان اينکه هيچ سياست مشخص منفي نسبت به دانشجويان ايراني در آنجا وجود ندارد، در مورد موضوع حساب‌هاي بانکي و مسدود شدن برخي از حساب‌هاي ايرانيان در آنجا، گفت: اين موضوع نيز به حساب‌هاي متعددي که برخي از دانشجويان داشته‌اند باز مي‌گردد و اينکه برخي از بانک‌ها در آنجا موضوع يکسان‌سازي حساب‌هاي بانکي را دنبال مي‌کنند، بنا بر اين اين بانک‌ها از دانشجويان ايراني خواستند که به اين بانک‌ها مراجعه کنند و مشکل به وجود آمده برطرف شود.
قاسمي با تاکيد بر اين‌که پيگيري‌ها براي رفع اين مشکلات ادامه دارد، ‌اظهار کرد: همکاران ما در سفارت ايران در مالزي معتقد بودند که اين مشکلات در روزهاي آينده حل مي‌شود.
خبرنگاري در اين نشست از آخرين وضعيت تغيير ساختار در وزارت خارجه پرسيد که بهرام قاسمي پاسخ داد: تغيير ساختار و چيدمان در وزارت خارجه با دقت لازم در حال پيش رفتن است و اين فرآيند به نقاط مطلوبي دست پيدا کرده است و اميدواريم با حل و فصل يکي دو مورد ديگر هر چه زودتر اخبار در اين زمينه اعلام شود.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال که زمان تحقق نهايي اين ساختار چه موقعي خواهد بود؟ تاکيد کرد: در حال حاضر زماني را اعلام نمي‌کنم و اميدوارم امور به خوبي به پيش برود و همان‌طور که گفتم مسائل مربوط در اين زمينه مراحل نهايي خود را طي مي‌کند.
طرف انگليسي قول داده پرداخت طلب ايران را با جديت پيگيري کندسخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا در جريان سفر وزير خارجه انگليس به تهران، رايزني‌هايي نيز در مورد طلب قديمي ايران از انگليس نيز مطرح شد، گفت: موضوع طلب ايران از دولت انگليس به گذشته‌هاي دور برمي‌گردد. پيگيري اين موضوع از مدت‌ها قبل در دستور کار دو کشور بوده ولي به دلايل مختلفي از جمله شرايط اقتصادي و همچنين شرايط تحريم به ثمر نرسيده است.
وي با بيان اين‌که در جريان اين سفر در مورد اين موضوع صحبت‌هاي جدي انجام شد، ادامه داد: قرار شد مذاکرات در اين زمينه ادامه پيدا کند و طرف انگليسي نيز وعده و قول داد که پس از بازگشت به کشورش اين موضوع را در شرايط بهتر و با جديت بيشتري دنبال کند و ما نيز به عنوان کشوري که طلبکار اين بدهي هستيم موضوع را با جديت دنبال مي‌کنيم.
خبرنگاري از سخنگوي وزارت خارجه در مورد ادعاي چندي پيش رسانه‌هاي کويتي مبني بر اين‌که ايران از کشور تونس درخواست کرده که بين تهران و رياض ميانجي‌گري کند پرسيد که سخنگوي وزارت خارجه اظهار کرد: سياست ما در مورد مسائل منطقه و هر کشوري که بتواند گام موثر، مثبت و سازنده‌اي در جهت افزايش ثبات و ايجاد امنيت در منطقه بردارد روشن است و از آن استقبال مي‌کنيم. در مورد بحث تونس من چند هفته پيش نيز در اين ارتباط موضع‌گيري کردم، ما چنين درخواستي از تونس نداشتيم.
وي ادامه داد: مذاکراتي را با مقامات اين کشور در خصوص مسائل دوجانبه، جهان اسلام و منطقه داشته‌ايم ولي در مورد موضوع ميانجي‌گري چيزي بين ايران و تونس مطرح نبوده و نيست. ما در کليت موضوع از هر گام مثبتي که بتواند به استقلال صلح و ثبات در منطقه کمک کند و در اين مسير باشد خيرمقدم مي‌گوييم.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: متاسفانه مقامات سعودي با عدم درايت و عدم دقت به مسائل منطقه و روند کنوني خطاهاي قبلي خود را در مجموعه منطقه ادامه مي‌دهند.
قاسمي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين‌که در جريان ديدارهاي اخير وزير خارجه انگليس با مقامات کشورمان در هيچ يک از ديدارها از خبرنگاران براي حضور دعوت نشده بود و اينکه برخي از رسانه‌ها به حواشي اين سفر پرداختند، اظهار کرد: در هيچ کجاي دنيا براي انجام مذاکرات جدي سياسي خبرنگاران حضور ندارند و اين يک امر پذيرفته شده است و ما نيز بر اساس يک منطق و چارچوبي که در عرصه بين‌المللي پذيرفته شده اقدام مي‌کنيم.
وي ادامه داد: در مورد نشست‌هاي خبري که بعد از ديدارها انجام مي‌شود بايد با تفاهم دو کشور انجام شود و گاهي برخي هيات‌ها به اين موضوع علاقه‌مند هستند و برخي علاقه‌مند نيستند و در اين زمينه نيز يک چارچوب مشخصي وجود ندارد.
قاسمي گفت: پرداختن به حواشي برخي از سفرها از سوي رسانه‌ها مي‌تواند جالب باشد ولي گهگاه خيال‌پردازي‌ها و اغراق‌گويي‌هاي زيادي در مورد اين حواشي انجام مي‌شود مثلا صحبت‌هايي در مورد چهره، لباس، کيف و کفش افراد صورت مي‌گيرد و در اين ارتباط تفسيرهاي عميقي ارائه مي‌شود که با حقيقت فاصله دارد.
هيچ علامتي از تغيير رفتار مقامات سعودي در جهت منطق و خردگرايي ديده نمي‌شودوي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد پيش شرط‌هايي که از سوي رييس‌جمهور براي برقراري روابط با عربستان مطرح شده و اينکه آيا از سوي عربستان اقدامي انجام شده که بيانگر تمايل او جهت بهبود روابط با ايران باشد، تصريح کرد:‌ هيچ علائمي که مبتني بر تغيير رفتار از سوي مقامات سعودي در جهت منطق و خردگرايي باشد ديده نمي‌شود و آنها با توجه به مشکلات اساسي که در داخل عربستان،‌ منطقه و با ديگر همسايگان خود دارند به دنبال يافتن دشمن فرضي هستند که بتوانند با فرافکني و نسبت دادن مشکلات به آنها زمان را به نفع خود بخرند، اين وضعيت فعلي عربستان است.
سخنگوي وزارت خارجه ابراز اميدواري کرد که در آينده شاهد تغيير رفتار و سياست در بين دولتمردان عربستان باشيم، به نحوي که آنها به درايت و يک منطق عقلايي در جهت تحقق آرامش و ثبات در منطقه و جلوگيري از افزايش افراطي‌گري و خودداري از کشتار مردم بي‌گناه در يمن دست پيدا کنند و يک سياست جديدي را براي حسن همجواري جهت تعامل با همسايگان‌ اتخاذ کنند. ما اين اميد را داريم و علاقه‌منديم که اين اتفاق بيفتد.
اين ديپلمات کشورمان همچنين در مورد صحبت‌هاي اخير رييس‌جمهور در ارتباط با موضوع يمن، اظهار کرد: آقاي رييس‌جمهور در سخنان خود اظهار اميدواري کردند که يمن هر چه زودتر بتواند به کشوري آرام و امن تبديل شود و اين‌که وضعيت فعلي يمن خطرناک است و در اين کشور به لحاظ اقتصادي و نظامي حوادث تلخي رخ داده است و ما به عنوان يک کشور مسلمان و همچنين يک کشور پيراموني آن اميدواريم که مسائل و بحران در يمن هر چه زودتر حل شود و بر انجام مذاکرات يمني تاکيد داريم و معتقديم مشکل اصلي يمن تجاوز نظامي عربستان به اين منطقه است.
با برخي دول عربي درباره به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي هماهنگي لازم انجام شده استوي همچنين در مورد اقدام آمريکايي‌ها مبني بر به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي با تاکيد بر اينکه تصميم ايالات متحده در اين زمينه اقدامي نسنجيده، ناپخته و خطرناک است، اظهار کرد: در اين زمينه نياز به همدلي، همکاري و اجماع همه کشورهاي اسلامي است و اين اجماع وجود دارد. متاسفانه با اختلافاتي که در جهان عرب وجود دارد و تک‌ روي برخي از اين کشورها اين فرصت به کشورهايي مثل آمريکا داده شد که اين مواضع را اعلام کنند. من فکر مي‌کنم که برخي از دول عربي در جريان اين تحولات قرار داشتند و هماهنگي لازم با آنها شده است و اين خيانتي آشکار به جهان اسلام و آرمان فلسطين است.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينکه اقدامي که آمريکايي‌ها انجام دادند خطايي استراتژيک و در راستاي خطاهاي فاحشي است که در طي سال‌هاي گذشته از سوي اين کشور شاهد بوديم، ادامه داد: اين موضوع باعث آشفتگي، تنش و آشوب در منطقه مي‌شود و دولت آمريکاست که از اين موضوع ضرر خواهد کرد.
وي تاکيد کرد: هرگز باطل بر حق پيروز نمي‌شود.
قاسمي همچنين در مورد واکنش جمهوري اسلامي ايران به اين موضوع، اظهار کرد: جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه برنامه‌هاي خاص خود را دارد. با توجه به نگاهي که به آرمان فلسطين و مردم مظلوم اين منطقه دارد تلاش‌هايي را در اين زمينه آغاز کرده و اين تلاش‌ها را ادامه مي‌دهد.
وي با بيان اينکه ما در عالي‌ترين سطح در نشست سران کشورهاي اسلامي در استانبول شرکت مي‌کنيم و سعي مي‌کنيم با کشورهايي که در اين مسير حرکت مي‌کنند مشورت‌ها و رايزني‌هاي مناسبي داشته باشيم، گفت: براي مقابله با اين موضوع نياز به مجموعه‌اي از تلاش‌هاي وسيع‌تر و گسترده‌تر است و بايد بعد از بررسي‌هاي لازم اين تلاش‌ها را اعمال کنيم.
سخنگوي وزارت خارجه در مورد اقدامات دستگاه ديپلماسي کشور براي رفع تحريم‌هاي بانکي با بيان اينکه تحريم‌ها رفع شده است، اظهار کرد: مشکلات بانکي وجود دارد البته در برخي از نواحي کمتر و در برخي از نواحي بيشتر است و ما درصدد رفع اين موانع و مشکلات هستيم. بانک مرکزي در اين زمينه در حال انجام فعاليت‌هاي لازم است و دستگاه سياست خارجي کشور نيز در کنار بانک مرکزي و ديگر دستگاه‌هاي متولي گام‌هاي خوبي در اين زمينه برداشته است.
وي با بيان اينکه موانع وجود دارد و ما اميدواريم که با تلاش‌هاي صورت گرفته بتوانيم بر مشکلات فائق آييم، افزود: ريشه اين مشکلات به تخطي آمريکايي‌ها در اجراي تعهدات‌شان در برجام و اجراي درست اين توافق‌نامه برمي‌گردد و بايد با اين موضوع برخوردي مناسب در زمان خودش صورت بگيرد. از ديگر سو ما اميدواريم که ساير دول در اين زمينه بتوانند قدم‌هاي بيشتري براي ساده‌سازي و سهل کردن تعاملات بانکي بردارند.
قاسمي همچنين با بيان اينکه بعد از تصميم اخير دولت ترامپ مبني بر به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، شاهد واکنش‌هاي زيادي نسبت به اين موضوع بوديم، اظهار کرد: يک اجماع همگاني در سطوح مختلف در سطح جهاني در اين ارتباط وجود دارد و مشاهده کرديم که بسياري از کشورها اعم از کشورهاي آمريکاي شمالي، آمريکاي جنوبي، اروپايي، آفريقايي، کشورهاي عربي، اسلامي همه يک صدا با اين موضوع مخالفت کردند و اتحاديه اروپا نيز مواضع مشخصي را نسبت به اين نوع اقدامات داشته و دارد.
اين ديپلمات کشورمان در ادامه صحبت‌هاي خود با خبرنگاران با بيان اين‌که يکي از موضوعاتي که در جريان سفر آقاي جانسون وزير خارجه انگليس به تهران در جريان مذاکرات مطرح شد مسائل اقتصادي، مالي و بانکي بود، اظهار کرد: در ديداري که آقاي جانسون با مقامات ايران از جمله وزير خارجه داشتند در ارتباط با مسائل مختلف سياسي و اقتصادي گفت‌وگو شد از جمله مسائل مالي و بانکي. در اين ديدارها طرف‌هاي انگليسي و ايراني خواسته‌ها و مشکلاتي که در راستاي گسترش همکاري‌هاي اقتصادي بين دو طرف وجود دارد را مطرح کردند و اميدواريم که در نشست‌ها و مذاکرات کارشناسي پيش‌رو در مسير بهتري در راستاي افزايش همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور قرار بگيريم.
وي با بيان اينکه در جريان اين سفر موافقت‌نامه‌اي بين دو کشور امضا نشد، ادامه داد: آنچه که مورد نياز بود به خصوص در مورد گسترش روابط اقتصادي از سوي دو طرف مطرح شد. در برخي از موضوعات اشتراک نظر قوي وجود داشت و ان‌شاءالله در آينده نه چندان دور اين گفت‌وگوها و رايزني‌ها ادامه پيدا کند تا ما بتوانيم در زمان کمتري به نتايج مورد نظر دست پيدا کنيم.
اتهام ايراني بودن موشک‌هاي پرتاب شده از سوي يمن به سمت رياض را تکذيب مي‌کنيمقاسمي همچنين در اين نشست مطبوعاتي در مورد اتهامي که يکي از گروه‌هاي تحقيقاتي سازمان ملل در مورد ايراني بودن موشک‌هاي پرتاب شده از سوي يمن به سمت رياض مطرح کرده است، اظهار کرد: اين خبري بي‌اساس است و به نوعي خبرسازي است.
وي با تکذيب اين نوع اتهامات، تاکيد کرد: مواضع ما در مورد يمن روشن است. ما دخالتي در يمن نداريم و حمايت ما حمايت معنوي است و اين اتهامات را تکذيب مي‌کنيم. اتفاقات يمن به مردم اين کشور و نيروهاي مقاومت يمن مربوط است.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در مورد سفر برخي از مقامات فرانسوي به تهران در آينده نزديک و روابط کنوني دو کشور با توجه به نوع موضع‌گيري‌هاي رييس‌جمهور فرانسه، گفت: قرار است وزير خارجه فرانسه به ايران سفري داشته باشند، آقاي مکرون نيز به ايران خواهند آمد ولي تاريخ دقيق اين سفر مشخص نشده و قطعا در جريان سفر وزير خارجه فرانسه به ايران اين موضوع نيز بررسي مي‌شود.
وي با اشاره به مواضع ايران نسبت به برخي از مواضع رييس‌جمهور فرانسه، ادامه داد: ما مواضع خود را نسبت به مواضع ايشان داشته‌ايم. متاسفانه بعضا برخي کج‌فهمي‌ها از سوي برخي از مقامات اروپايي در مورد برخي موارد رخ داده است که در جريان اين سفرها با طرف‌هاي فرانسوي اين موضوعات را مطرح مي‌کنيم.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۷۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار هاشم غیاثی اظهار کرد: رسالت اصلی مدیران و فرماندهان بسیج، کمک و یاری رساندن و تسهیل امور خدمت‌رسانی بهتر به مردم است که نسبت به آرمان‌های انقلاب در همه زمان‌ها وفادار هستند.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی افزود: در مساله اقتصاد، باور علمی و قلبی داریم که راهکار حل مسائل اقتصادی، شعار سال است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، جهش تولید با مشارکت مردم و این بار در مسائل اقتصادی و تولید که تمامی بسیجیان باید در خدمت و عمل به این حکم باشیم.

وی با بیان اهمیت و جایگاه پایگاه‌های مقاومت بسیج در ادارات اظهار کرد: متأسفانه دشمن با عملیات گسترده تبلیغاتی خود ذهن برخی از مردم ما را مسموم کرده و باعث ایجاد ناامیدی شده است که راهکار مبارزه با این ناامیدی، جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است.

غیاثی با اشاره به روز معلم و روز کارگر گفت: معلمان بسیجی برای بصیرت افزایی به منظور خنثی سازی توطئه‌ها و تهدیدات سخت افزاری و نرم افزاری دشمن همیشه در تمامی مراحل انقلاب در صحنه بوده اند و کارگران نیز با روحیه انقلابی و ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب حرکت می‌کنند.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی افزود: بسیج ادارات و کارمندان سپاه خراسان رضوی یکی از آن قشرهاست که وظیفه هماهنگی بین دستگاهی در احصای مأموریت‌های بر زمین مانده دارد.

کد خبر 6094244

دیگر خبرها

  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • (تصاویر) ظریف و مسجدجامعی در نشست ژئوپلیتیک خلیج فارس
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • معلمان مشق عشق را در مکتب‌خانه‌ها تدریس می‌کنند
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • آن ها که در ایران می مانند و می خواهند آن را بسازند این مقاله را بخوانند / ۱۰۰۰ سال حکومت ایلیاتی و ۸۰۰ سال تعطیلی عقل و اندیشه و علم
  • یکپارچگی نیروهای مسلح موجب یاس و ناامیدی دشمن است
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض