Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- وضعیت کنونی مناسبات تهران و آنکارا دربردارنده طیف گسترده ای از اهداف و منافع مشترک و سرشار از ضرورت هایی است که دو کشور همسایه را بیش از پیش به هم نزدیک می سازد؛ روابطی که موجد الگویی از حسن همجواری در منطقه پرتنش خاورمیانه و اتحاد علیه چالش های پیش روی جهان اسلام به ویژه در مساله فلسطین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، تکاپوی دولت های اسلامی در اعلان مخالفت با تصمیم اخیر رییس جمهوری آمریکا برای مصادره بیت المقدس به سود صهیونیست ها، در نشست دیروز اعضای سازمان همکاری اسلامی در استانبول به اوج خود رسید و سران و مقامات کشورهای اسلامی توطئه مشترک آمریکایی- صهیونیستی علیه مردم فلسطین و جهان اسلام را محکوم کردند.
در این نشست، همچنین راه های مقابله با اقدام «دونالد ترامپ» در شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر در دستور کار بررسی و رایزنی مقامات کشورهای مسلمان قرار گرفت. در این میان، مواضع و راهکارهای کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در محکومیت و مقابله با رویکرد ضداسلامی و ضدفلسطینی کاخ سفید در قبال سرنوشت بیت المقدس به شکل قابل توجهی برجستگی و در بیانیه پایانی نشست استانبول نمود یافت.
در بیانیه پایانی این نشست، کشورهای اسلامی ضمن باطل دانستن تصمیم اخیر ترامپ، خواستار عقب نشینی وی از ایده پایتختی بیت المقدس برای صهیونیست ها و روند سازش شدند و مسوولیت هرگونه پیامد این تصمیم را متوجه دولت آمریکا دانستند. مقامات کشورهای اسلامی همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا مجددا وضعیت قانونی قدس را مورد تایید خود قرار دهد و اقدامات لازم را در این زمینه به انجام رساند.
با توجه به حضور فعالانه دو کشور ایران و ترکیه و شرکت روسای جمهوری هر دو کشور در این گردهمایی جهان اسلام، دکتر «حسن روحانی» و «رجب طیب اردوغان» در حاشیه نشست استانبول دیداری دوجانبه را به انجام رساندند.
دو رییس جمهوری در این دیدار نیز ضمن تاکید بر مواضع مشترک در قبال مساله فلسطین، تداوم سیاست های خود علیه تجاوزگری و اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی و محکومیت اقدام جنجالی اخیر و حمایت های بی حد و حصر آمریکا از صهیونیست ها، بر اهمیت گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند.
همکاری و مبارزه مشترک با تروریسم و دیگر تهدیدات پیش روی صلح و ثبات منطقه از مهمترین محورهای سیاسی- امنیتی در گفت وگوهای روحانی و اردوغان بود؛ همکاری هایی که در ماه های اخیر به عرصه تحولات سوریه نیز تسری یافت و با نزدیک شدن دیدگاه تهران و آنکارا در این زمینه، سیر تحولات این کشور به سمت آرامش شتاب بیشتری یافت.
از دید بسیاری از صاحبنظران، آنکارا پس از کسب درک روشنتر از پیامدهای شوم گسترش تروریسم تکفیری که علاوه بر ناامنی و خشونت در خاورمیانه، ثبات و آرامش ملت ترکیه را آماج حملات متعدد و مکرر افراطی های مسلح و گروه های معارض قرار داد، چرخشی آشکار را در برخی معادلات و محاسبات خاورمیانه ای صورت داد و در مبارزه با تروریسم با تهران و مسکو همسو گشت.
مواضع همسان ایران و ترکیه برای حفظ تمامیت سرزمینی کشورهای منطقه و نیز مرزهای موجود، در حمایت از دولت بغداد در برابر مطالبات جدایی طلبانه در ماه های اخیر نیز اهمیتی فراوان داشت و تثبیت حاکمیت ملی و تمامیت کشور عراق را به هدفی مشترک بین تهران و آنکارا مبدل ساخت.
افزون بر منافع و اهداف مشترک تهران و آنکارا در حوزه های سیاسی- امنیتی، منافع چشمگیر همکاری های اقتصادی و تجاری سبب نزدیکی دو کشور به رغم فراز و فرود سال های گذشته در تحولات بین المللی و منطقه ای بوده است.
در چارچوب دیدار چهارشنبه شب روسای جمهوری ایران و ترکیه، دکتر روحانی به فرصت های سرمایه گذاری همسایه شمال غربی در کشورمان اشاره و تصریح کرد ایران از سرمایه گذاری ترکیه در زمینه های مختلف به ویژه انرژی و ترابری استقبال می کند. مقامات ایران و ترکیه همچنین درباره اجرای هر چه سریعتر توافق تبادل تجاری با پول‌های ملی دو کشور گفت وگو کردند.
نزدیکی روزافزون ایران و ترکیه در حوزه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی با توجه به پیشینه ارتباطات فرهنگی و تاریخی دو کشور یکی از دوستانه ترین مناسبات در سطح خاورمیانه را رقم زده است. نگاهی به واقعیت های روابط ایران و ترکیه نشان می دهد، دو کشور در سخت ترین شرایط از یکدیگر حمایت کرده و نگاهی واقعگرایانه را به پیوندهای فراوان میان سرنوشت ملت و دولت ایران و ترکیه دنبال کرده اند.
دو کشور در موقعیت های حساسی چون تحمیل تحریم های بین المللی بر ایران به بهانه بحران ساختگی هسته ای یا تلاش سال گذشته برخی نظامیان ترکیه برای براندازی دولت قانونی آنکارا تا حد توان به حمایت از یکدیگر پرداخته و به این ترتیب دو دموکراسی خاورمیانه ای به صورت راهبردی، راه همیاری و هم افزایی را برای کسب منافع مشترک بر رقابت های غیرضروری برگزیده اند.
نگاهی به موفقیت های ایران و ترکیه در مسیرهایی که در کنار یکدیگر گام برداشته اند، مناسبات دو کشور را در خاورمیانه پرتنش به الگویی برای حسن همجواری تبدیل کرده است. با توجه به شکل گیری این الگو، بسیاری از ناظران بر این باورند که به رغم غیاب یا سیاست های خنثی برخی دولت های منطقه در حمایت از حقوق مردم فلسطین و حتی کارشکنی معدودی از دولت ها در این زمینه، همکاری های تهران- آنکارا خود می تواند محوری مستحکم برای شکل دادن به انسجامی اسلامی در جهت مقابله با سیاست های آشوب زای آمریکا و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه و قلب منطقه یعنی فلسطین باشد.

پژوهشم**9402** 9279**خبرنگار: لیلا واحدی **انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۱۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ آیت الله رسول فلاحتی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه رشت از مسئولان کشور و مسئولان دستگاه‌های نظارتی و حراستی خواست مفسدان اقتصادی را شناسایی و به مردم معرفی کنند و افزود: مفسدان اقتصادی در عرصه‌های مختلف صادرات، واردات، خودرو سازی، تولید کالا‌های اساسی، دارو، فولاد، نفت و پتروشیمی و هر جایی که ثروت است جا خوش کرده‌اند و تلاش دولتمردان را ضایع می‌کنند.

وی گفت: اکنون در شرایط خوبی قرار داریم و رسانه‌های جهانی برای حفاظت از خود، یکدیگر را هدف قرار می‌دهند و صهیونیسم عقب نشینی کرده و جمهوری اسلامی ایران پیام اقتدار خود را رسا اعلام کرده است.

آیت الله رسول فلاحتی با اشاره به شگرد‌های آمریکا مبنی بر ترویج افکار ایران هراسی، اسلام هراسی، ایجاد فاصله بین اقوام مختلف، افزود: ایران در ۴۵ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی، ظلم‌ها و جنایت‌های آمریکا و کشور‌های استکباری را فریاد زد و کسی باور نکرد، اما امروز محکومیت کشور‌های استکباری و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در دنیا ثابت شده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم رعایت عدل و انصاف در روابط اجتماعی، گفت: با رعایت عدل به عنوان یک سیاست و امری فراگیر در جامعه، هر عضوی از جامعه در موقعیت خود، وظایفش را به جا و به موقع انجام داده و جامعه از هر ناهنجاری پاک می‌می ماند.

دیگر خبرها

  • بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی
  • خجالت بکشید!
  • دانشگاه بین‌المللی چابهار و موسسه جغرافیای دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • پروژه های مهم عمرانی شهرستان تا پایان دولت تکمیل شود
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست
  • امیرعبداللهیان: نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در بحران غزه در تاریخ ثبت می‌شود
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • ایران اسلامی الگوی وحدت و برادری در جهان است