Web Analytics Made Easy - Statcounter

گنبدکاووس - ایرنا - اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن که با مشارکت دفتر برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) از سه سال پیش در شهرستان آزادشهر گلستان آغاز شده می تواند زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار باشد.

به گزارش ایرنا، حفظ و احیای منابع طبیعی و جنگل ها با مشارکت جوامع محلی و توسعه پایدار روستاها از دیگر اهداف این طرح بین المللی است که از سال 2003 در 20 استان کشور و در استان گلستان از سه سال پیش آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



*** ترسیب کربن چیست؟
به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می شود؛ این پروژه بین المللی مبتنی بر توسعه پایدار روستایی، بهبود معیشت مردم محلی و نیز مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است.
ارائه مدل ترسیب کربن درمناطق خشک و نیمه خشک به عنوان هدف جهانی، احیای منابع طبیعی تخریب یافته منطقه با مشارکت گروه های توسعه روستایی به عنوان هدف ملی و بهبود شاخص توسعه انسانی مردم منطقه و توانمندسازی گروه های توسعه ازجمله اهداف منطقه ای طرح ترسیب کربن اعلام شده است.
به عبارتی دیگر، این طرح بین المللی با هدف کاهش گازهای گلخانه ای، حفاظت و احیای منابع طبیعی و بهبود شاخص های توسعه انسانی از طریق توان افزایی و بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی تماما با مشارکت جوامع محلی درحال اجرا می باشد.

*** اهمیت اجرای پروژه ترسیب کربن در گلستان
اهمیت اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن را می توان درسخنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان جستجو کرد که می گوید: تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابانزایی سه چالش عمده پیش روی بشر در قرن 21 است و حفظ و احیای پایدار جنگل و مرتع می تواند هر سه چالش را برطرف نماید.
ابوطالب قزلسفلو معتقد است که حفظ و احیای جنگل ها و مراتع کشور تنها با امکانات و اعتبارات محدود دولتی امکانپذیر نیست و بایستی برای تحقق این مهم از مشارکت جوامع محلی استفاده کرد که لازمه آن نیز احساس مالکیت و منفعت جوامع محلی از مشارکت با دولت است.
وی با ابراز نگرانی از تخریب های انسانی منابع طبیعی جهان، کشور و استان گلستان اظهار کرد: برای جلوگیری از این تخریب ها بایستی نگاه قانونگذاری، مدیریتی و دستگاه اجرایی اصلاح شود و همه برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی گام بردارند.
قزلسفلو، استفاده از تجارب کشورهای جهان و کمک های بین المللی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را علت اصلی همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با دفتر عمران سازمان ملل متحد در اجرای طرح ترسیب کربن اعلام کرد.
وی تصریح کرد: طرح بین المللی ترسیب کربن در گلستان از سه سال پیش و در 6 روستای شهرستان آزادشهر درسطح 48 هزار هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی و مشارکت تقریبی 6 هزار نفر آغاز شد و اخیرا نیز مرحله دوم آن درحوزه آبخیز اوغان شهرستان گالیکش در سطح 27 هزارو 400 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی 17 روستا با جمعیت تقریبی 10 هزار نفر از این شهرستان و شهرستان مینودشت آغاز شد.
در همین پیوند مدیرکل دفتر امور بیابانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در مراسم افتتاح دفتر ترسیب کربن در گالیکش که اواخر شهریور امسال، اعتبار امسال اجرای پروژه های ترسیب کربن و بیابان زدایی را که در 20 استان کشور درحال اجرا است، 10 هزار میلیارد ریال و سهم استان گلستان 60 میلیارد ریال دانست.
فرهاد سرداری گفته بود: پروژه ترسیب کربن و بیابان زدایی در حال اجرا در ایران، جزو 10 پروژه برتر آسیا و اقیانوسیه شناخته شده و این نشان از اهمیت موضوع و مشارکت خوب جوامع محلی دراین طرح است.

*** ترسیب کربن به حفظ محیط زیست و اشتغال پایدار کمک می کند
معاون نماینده مقیم دفتر برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در ایران نیز در آیین افتتاح دفتر ترسیب کربن گالیکش و بازدید از اجرای این طرح در 6 روستای آزادشهر به این دو شهرستان سفر کرده بود، معتقد است: رویکرد اجرای این طرح با اهمیت، ارائه دانش فنی و نحوه کارکرد مردم با منابع طبیعی و ارتقای زندگی و معیشت آنان است.
خانم آن ماریه کارلسن با موفقیت آمیز دانستن اجرای طرح ترسیب کربن در 20 استان کشور از جمله گلستان گفته بود: این پروژه باهدف ایجاد شغل برای مردم ایران در قالب کاشت برخی درختان مثمر و آموزش های لازم به آنان درحال اجرا است که علاوه بر احیا، حفظ و توسعه منابع طبیعی، برای آنان ایجاد درآمد نیز می کند.
وی افزود: تلاش ما این است که با اجرای این پروژه و با کمک مردم، به فرایندی برسیم که چگونه طبیعت را حفظ کنیم و از طریق مشارکت مردمی و جوامع محلی به چه نحوی حفظ منابع طبیعی را مدیریت بکنیم.
خانم کارلسن همچنین اعلام کرد که اجرای موفقیت آمیز طرح ترسیب کربن به ایجاد اشتغال پایدار و سازگار با محیط زیست درایران کمک می کند و درمدت اجرای این طرح شاهد کاهش تخریب منابع طبیعی و جنگل بوده ایم.
وی معتقد است که ظرفیت های منابع طبیعی و جنگلی در ایران، فرصت بسیار خوبی برای ایجاد شغل های سازگار با محیط زیست است که این کشور به آن نیاز دارد.

*** وضعیت اجرای طرح ترسیب کربن در 6 روستای آزادشهر
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آزادشهر می گوید که طرح بین المللی ترسیب کربن در 6 روستای تیل آباد، خوش ییلاق، کاشیدار، نراب، وامنان و سیب چال این شهرستان از سه سال پیش آغاز شده و رضایتمندی مردم را به همراه داشته است.
حسین سلطانعلی گفت: در این روستاها 1104 خانوار با جمعیت تقریبی 5600 نفر درسطح 48 هزار هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی در اجرای طرح ترسیب کربن مشارکت دارند.
وی، مدت پیش بینی شده اجرای طرح ترسیب کربن را 10 سال اعلام کرد و افزود: درقالب این طرح و بر اساس ظرفیت های روستاهای هدف، آموزش های لازم درخصوص نحوه بهره برداری صحیح از عرصه های منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع با کشت گیاهان دارویی و توسعه باغات مثمر و برای بانوان نیز آموزش پرورش قارچ، قالی بافی، سفالگری و عروسک سازی و غیره برگزار می شود.
سلطانعلی اضافه کرد: با انجام این اقدامات که تماما با مشارکت جوامع محلی درحال انجام است، شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت های موجود و ایجاد درآمد پایدار و اشتغال برای افراد در روستاها بوده ایم.
وی تصریح کرد: با اجرای طرح ترسیب کربن شاهد حفظ عرصه های جنگلی و احیای مراتع در روستاهایی که این طرح در آن اجرا شده هستیم.

*** رضایت مردم از اجرای طرح ترسیب کربن
برخی از اهالی 6 روستای آزادشهر که این طرح بین المللی در آن اجرا شده درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز رضایت از اجرای این طرح، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد خانوار را از مهمترین فواید این طرح اعلام کردند.
عضو شورای روستای وامنان دراین خصوص گفت: با اجرای طرح ترسیب کربن و ترویج کشت گیاهان دارویی مثل زعفران، گل گاو زبان و گل محمدی و نیز کاشت درختان مثمر در اراضی کشاورزی و مرتعی، وضعیت اقتصادی و درآمدی اهالی که قبلا فقط سیب زمینی کشت می کردند، بسیار خوب شده است.
زین العابدین عادلی افزود: به طور میانگین درآمد اهالی روستا درچند سال اخیر 30 تا 40 درصد افزایش یافته که این رقم با به ثمر رسیدن درختان مثمر و دیگر فعالیت ها مرتبط از این هم بیشتر می شود.
وی می گوید: اجرای طرح ترسیب کربن در ایجاد اشتغال پایدار روستائیان نیز موثر بوده زیرا در گذشته مردم روستا تنها چند ماه فعالیت داشتند و بقیه سال بیکار بودند اما اکنون درکل ایام سال فعالیت دارند و دربرخی موارد بویژه درفصل برداشت زعفران از 300 هکتار از اراضی منطقه هرساله برای 30 تا 40 هزار نفر روز کار در منزل (جدا کردن گل های زعفران) ایجاد می شود که بعضا در خارج از روستاهای منطقه انجام می شود.
عادلی با اشاره به توسعه کشت گل محمدی و گل گاوزبان در قالب اجرای طرح ترسیب کربن در منطقه، راه اندازی کارگاه عرق گیری صنعتی را از نیازهای این روستا اعلام کرد و گفت: در صورت راه اندازی این کارگاه، ارزش افزوده بیشتری عاید مردم این روستاها و چند روستای همجوار که گیاهان دارویی کشت کرده اند، می شود.
وی تصریح کرد: رونق گرفتن کسب و کار و فعالیت های تولیدی در روستاهای اجرا کننده طرح ترسیب کربن همچنین سبب مهاجرت معکوس برخی روستائیان که در گذشته به شهر رفته بودند، شده و آنگونه که اطلاع دارم حداقل 50 تا 60 خانوار برگشته اند.
آموزش مهارت های زندگی و برخی آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای به بانوان در 6 روستای آزادشهر نیز سبب شده تا آنان در اوقات فراغت خود با برخی تولیدات صنایع دستی برای خود ایجاد درآمد نمایند.
خانم ها غلامی، شاملو و عادلی از اهالی روستاهای وامنان و خوش ییلاق آزادشهر نیز با ابراز رضایت از فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای می گویند با این آموزش ها و ساخت صنایع دستی ( آیینه کاری روی تخم مرغ و عروسک سازی) علاوه بر پر کردن اوقاف فراغت ماهانه 70 تا 100 هزار تومان نیز از این محل درآمد دارند.
با این حال آنچه مشخص است، براساس نتایج اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در چند روستای هدف، این طرح در تحقق اهداف پیش بینی شده موفقیت آمیز بوده و با توجه به ظرفیت های جنگلی و مرتعی استان گلستان از یک سو و تغییرات اقلیمی و پدیده نوظهور ریزگردها از سوی دیگر، این طرح قابلیت توسعه و گسترش را دارد.
به گزارش ایرنا، وسعت منابع طبیعی استان گلستان، یک میلیون و 397 هزار و 244 هکتار است که بیشترین آن با 862 هزار و 825 هکتار عرصه های مرتعی می باشد.
/3039/1860
گزارش : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۱۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دکتر ناصر عتباتی با اعلام این خبر بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ دستگاه قضایی استان در راستای صیانت از اراضی ملی و طبیعی، با اقدامات خود از بیش از ۲۱۰۰ هکتار از اراضی ملی که مورد تعرض و تصرف عده‌ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی خود و پای کار آوردن ادارات متولی رفع تصرف نمود.
عتباتی ادامه داد: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بالغ بر ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در ۱۱۳۷ فقره به مساحت بیش از ۱۲۴۷ هکتار بود.
رئیس کل دادگستری استان همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز پرداخت و گفت: دستگاه قضایی استان در سال گذشته به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در استان و شهرستان‌ها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، ۲۶۸۶ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی و در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از ۶ هکتار با تعداد ۱۰۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی ممانعت به عمل آمد.
مقام ارشد قضایی استان همچنین به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی هم اشاره و گفت: در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان نیز رفع تصرف به عمل آمده است.

دیگر خبرها

  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • آب شرب پایدار ۲ هزار ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • آب شرب پایدار ۲ هزار نفر ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی در هفته جهاد سازندگی
  • اجرای طرح آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرمیت زدایی و عمرانی در سروستان
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی