Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@00:26:09 GMT

صنایع اصفهان در صف دریافت تسهیلات

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۸۱۷۳

صنایع اصفهان در صف دریافت تسهیلات

در این مطلب می خوانیم: راهبرد شارژ مالی بنگاه‌های تولیدی با بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی درحالی در دستورکار متولیان کشور قرار گرفته که آمارهای ثبت‌نام تابستانه این طرح دربرگیرنده چند نکته است. نکته اول، ارزیابی ثبت‌نام متقاضیان که از ابتدای تیرماه آغاز شده نشان می‌دهد که تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات در قالب «تامین سرمایه در گردش» عطش بیشتری دارند؛ به‌گونه‌ای که در سه ماه دوم سال جاری، ۲۶ هزار و ۹۰۵ بنگاه وارد چرخه ثبت‌نام شارژدهی شده‌اند، این درحالی است که در همین بازه زمانی تنها دو هزار و 781 بنگاه برای «بازسازی و نوسازی» در سایت «بهین‌یاب» ثبت‌نام کر‌ده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، ثبت بیش از 26هزار درخواست برای دریافت وام رونق حکایت از تفاوت فاحش با هدف‌گذاری اولیه دارد.
ادامه این مطلب حاکیست: این اختلاف می‌تواند نشان از تخمین غیردقیق متولیان امر از تعداد بنگاه‌های نیازمند به‌سرمایه در گردش باشد؛ چراکه مطابق طرح سیاست‌گذار پولی، توزیع بخش اول این وام‌ها برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای 10هزار بنگاه اقتصادی تعریف شده است. اما سومین نکته از روند ثبت‌نام تابستانه وام‌دهی، از افزایش سهم «بخش جهادکشاورزی» نسبت به «معدن» و «صنعت» حکایت دارد؛ روندی که نشان‌دهنده تحول در این بخش است.
در ادامه افزوده شده است: موتور طرح رونق تولید در سال جاری با توزیع 30هزار میلیارد تومان تسهیلات در حالی اوایل سال96 روشن شد که سیاست‌گذاری پولی کشور در راستای استمرار «طرح رونق تولید»، «حفظ اشتغال فعلی و ایجاد اشتغال جدید» و «افزایش رشد اقتصادی» پرداخت سه نوع وام را که در برگیرنده «تامین سرمایه در گردش برای 10 هزار بنگاه اقتصادی»، «تامین منابع مالی 6 هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل 60 درصد» و «تامین مالی برای بازسازی و نوسازی پنج هزار واحد اقتصادی» بود در دستور کار قرار داد. هدف از تخصیص این وام، بازسازی و نوسازی بنگاه‌های تولیدی صنعتی و معدنی و صنوف تولیدی با هدف «رفع مشکلات واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ و افزایش تولید و اشتغال به‌منظور ارتقای بهره‌وری انرژی»، «کاهش شدت مصرف»، «افزایش رقابت‌پذیری»، «توسعه صادرات» و «انتقال تکنولوژی» با در نظر گرفتن 6 شاخص پیش‌بینی شده است. «کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و افزایش رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی»، «نوسازی خط تولید و ارتقای فناوری واحدها به‌منظور تداوم حضور در بازار»، «اصلاح ساختار واحدهای تولیدی اعم از خط تولید، منابع انسانی مالی و مدیریت»، «افزایش راندمان، کاهش ضایعات، رفع گلوگاه‌های خط تولید و تکمیل خطوط»، «کاهش شدید مصرف انرژی در فرآیند تولید و محصولات تولیدی» و «تجهیز آزمایشگاه‌های خط تولید، ایجاد یا تکمیل واحدهای تحقیق و توسعه و اصلاح GMP در کارخانه‌های دارویی» 6 شاخصی هستند که برای تخصیص منابع در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر در کنار اهداف مذکور نیز چهار ویژگی برای اولویت‌بندی واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است که براساس آن صنایع باید از مزایایی چون «ارزش‌افزوده بیشتر»، «صادراتی بودن محصول تولیدی به استثنای صادرکنندگان مواد اولیه و خام»، «پیشران بودن و داشتن جایگاه در زنجیره ارزش» و «توان اشتغال‌زایی» برخوردار باشند.
این روزنامه در ادامه نوشت: آمارهای تابستانی طرح رونق تولید نشان می‌دهد که در مجموع 26 هزار و 905 بنگاه اقتصادی در سراسر کشور در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. ارزیابی‌ها بیانگر این موضوع است که از این تعداد، پنج هزار و 607 بنگاه در داخل شهرک و 21 هزار و 298 بنگاه در خارج شهرک‌ها متقاضی دریافت تسهیلات بوده‌اند. این در حالی است که از مجموع 26 هزار و 905 ثبت‌نامی، 20 هزار و 382 واحد تولیدی و شش هزار و 56 طرح تولیدی بوده است. در میان این متقاضیان، بخش جهاد کشاورزی با 17 هزار و 13 درخواست، صنعت با 9 هزار و 892 درخواست و معدن با 467 درخواست به‌ترتیب در طرح رونق تولید ثبت‌نام کرده‌اند. در اولین طرح رونق تولید که سال گذشته اجرایی شد بخش معدن در میان متقاضیان برای دریافت تسهیلات قرار نداشت اما در سال جاری این گروه نیز به دریافت‌کنندگان تسهیلات اضافه شده‌اند.
در ادامه عنوان شئه است: همچنین براساس جدول توزیع استانی برای دریافت تسهیلات بازسازی و نوسازی در تابستان سال‌جاری به ‌ترتیب استان‌های «آذربایجان شرقی»، «خراسان‌رضوی»، «اصفهان»، «گلستان» و «مازندران» بیشترین سهم را در میان استان‌های کشور به‌خود اختصاص داده‌اند، همچنین در جدول «طرح رونق» سال 96 نیز از میان استان‌های کشور، «مازندران»، «اصفهان»، «آذربایجان شرقی»، «گیلان» و «خوزستان» به‌ترتیب بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع می‌توان گفت در تابستان امسال مجموعا 26 هزار و 905 بنگاه در «طرح رونق» و دو هزار و 781 مورد برای «طرح بازسازی و نوسازی» در کشور ثبت‌نام کرده‌اند، بر اساس اطلاعات ارائه شده، در این مدت، دو هزار و 223 مورد ثبت نام در طرح رونق سال 96 در استان اصفهان به ثبت رسیده است که از این میان 828 مورد در داخل شهرک‌ها و یک هزار و 395 مورد نیز در خارج از شهرک‌ها قرار دارند.
این روزنامه در ادامه به نقل از اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نوشت:‌ سال گذشته در مجموع بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان در قالب طرح رونق تولید و همچنین به طور مستقیم از سوی بانک‌ها پرداخت شد، این تسهیلات شامل هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای واحدهای تولیدی با تعداد کارگران کمتر از ۱۰۰ نفر، ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای واحدهای با تعداد کارگران بالای ۱۰۰ نفر و هشت هزار میلیارد ریال به طور مستقیم از سوی بانک‌ها به واحدهای تولیدی بوده، حدود یک هزار و ۵۰ واحد با پیشرفت بالای ۶۰ درصد از استان اصفهان هستند که تسهیلات طرح رونق تولید فرصت خوبی برای آنها به منظور پیشرفت و تکمیل طرح‌ها است.
پایان این گزارش حاکیست: با این تفاسیر به نظر می‌رسد استان اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور می‌تواند در دریافت تسهیلات در جایگاه نخست کشور قرار گیرد، لذا در این امر نیاز به جدیت و پیگیری تولیدکنندگان و صنعتگران استان برای ثبت نام به موقع جهت دریافت تسهیلات است، در این بخش می‌توان با ارائه آموزش‌های کاربردی، توجیه فعالان اقتصادی، اطلاع‌رسانی به موقع و مواردی از این دست زمینه رونق مجدد بسیاری از صنایع استان را فراهم آورد تا میزان ایجاد اشتغال استان نیز روند صعودی بگیرد. به نظر می‌رسد تمامی بخش‌های استان در این بخش مسئول هستند و باید به وظایف خود به بهترین شکل ممکن عمل کنند تا شاهد موفقیت هر چه بیشتر اصفهان در عرصه‌های اقتصادی باشیم.
گ / 6020 / 6022 زخبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۸۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران

معاون پژوهش فنی و حرفه ای گفت:پشتیبانی از حقوق کارگران می‌تواند به بهبود شرایط کاری، افزایش رضایت شغلی و تقویت روابط کارگر-کارفرما و رونق تولید و رشد اقتصادی منجر شود. - اخبار اقتصادی -

علی حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، در یادداشتی به مناسبت هفته کارگران با عنوان گرامیداشت دستاورد کارگران نوشت:

روز کارگر روزی است که در آن مشارکت کارگران و جنبش کارگری جشن گرفته می شود. در این روز، دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی کارگران گرامی داشته می شود و به کمک هایی که آنها در قدرت و رفاه کشور انجام داده اند، ادای احترام می شود.

روز کارگر به عنوان زمانی برای تأمل در تاریخ جنبش کارگری و مبارزات جاری برای حقوق کارگران و رفتار عادلانه در محل کار عمل می کند.
روز کارگر روزی است برای شناسایی و قدردانی از کمک‌های ارزشمند کارگران به جامعه و ارج نهادن به فداکاری و تعهد آنها به شغلشان.
برای حمایت از کارگران و بهبود شرایط کاری آنها، می‌توان اقدامات مختلفی انجام داد، از جمله:

1. پرداخت حقوق و دستمزد منصفانه و به موقع به کارگران.2. ارائه شرایط کاری ایمن و سالم برای کارگران، از جمله ارائه تجهیزات و لوازم حفاظتی.3. ارائه فرصت‌های آموزش و رشد حرفه‌ای برای کارگران به منظور بهبود مهارت‌های آنها.4. ایجاد فضای کاری دوستانه و پذیرایی برای کارگران.5. ارائه بیمه‌های بهداشتی و پزشکی مناسب برای کارگران و خانواده‌های آنها.6. حفظ حقوق کارگری و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و تبعیض‌های نژادی یا جنسیتی.7. حمایت از حقوق کنونی و تلاش برای بهبود قوانین کاری و حقوق کارگران در سطح ملی و بین‌المللی.

پشتیبانی از حقوق کارگران می‌تواند به بهبود شرایط کاری، افزایش رضایت شغلی و تقویت روابط کارگر-کارفرما و رونق تولید و رشد اقتصادی منجر شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی در مشهد دریافت کردند
  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • گلایه مستاجران قمی از مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن
  • تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران
  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود
  • بانک‌ها برنامه‌های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند