Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-29@15:50:37 GMT

واکنش های جهانی به رویکرد شرورانه ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۵۸۸۳۱

واکنش های جهانی به رویکرد شرورانه ترامپ

به گزارش بولتن نیوز، سخنان وهن آلود جمعه شب «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران و تایید نکردن برجام، بار دیگر چهره واقعی سردمداران کاخ سفید را به جهانیان نشان داد.
اظهارات رئیس جمهوری آمریکا که ببیشتر شبیه به یک بیانیه سیاسی بود با موجی از واکنش ها در عرصه جهانی همراه بود. بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران به ارزیابی نیات پنهان ترامپ پرداختند و برخی دیگر این حرکت را شرارتی برای راضی کردن متحدان منطقه ای واشنگتن دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاید بتوان بهترین توصیف از سخنان رئیس جمهوری آمریکا را از متن گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» استخراج کرد که در بخشی از مطلب خود آورد: بسیاری از رهبران جهان توافق میان ایران و 6 قدرت جهانی را قابل لغو از سوی ترامپ نمی دانند و رویکردهای وی را بیشتر یک نمایش سیاسی ارزیابی می کنند.

**اهداف نامشخص ترامپ
باتوجه به سخنان اخیر ترامپ بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند رئیس جمهوری آمریکا از کنگره خواهد خواست تا قانون جدیدی را علیه ایران در حوزه برجام و دیگر عرصه ها تصویب کند و با استفاده از اهرم اروپا و تحریم ها، ایران را وادار سازد تا به امضای توافقی جدید رضایت دهد.
شبکه خبری سی.ان.ان هدف ترامپ از تایید نکردن توافق هسته ای با ایران را هنوز رمزآلود و مبهم دانست و نوشت: اهداف ذهنی وی نامشخص و تاحدودی غیرواقع بینانه هستند. احتمال وقوع گزینه های بالا وجود ندارد و اقدامات وی تنها دور تازه ای از رقابت و آتش افروزی را در روابط ایران و آمریکا رقم می زند.
با این حال به نظر تحلیلگر سی.ان.ان هدف واقعی آمریکا وادار کردن ایران به خروج از توافق هسته ای است زیرا در این حالت ایران به علت پشت پا زدن به برجام مورد سرزنش قرار خواهد گرفت.
در چند ماه گذشته گروه امنیتی همراه ترامپ تلاش کردند تا راهی را پیدا کنند که ایالات متحده بدون بر هم زدن توافق، روشی اتخاذ کند که به افزایش بحران با تهران و متحدان آن منجر نشود. به نوشته سی.ان.ان اکنون ترامپ با سپردن موضوع برجام به کنگره دو مسیر را پیگیری می کند: نخست اینکه به آن ها نشان داد مایل به ایجاد محدودیت های جدید علیه تهران است و در صورت پذیرش این محدودیت ها از سوی ایران، دولت وی از برجام حمایت می کند. نکته دوم این است که کنگره می تواند تحریم های جدیدی را خارج از چارچوب توافق هسته ای به علت اقدامات ایران در منطقه برقرار سازد.
روزنامه «گاردین» هم در تحلیل خود نوشت در حالی که کاخ سفید ایران را به علت توافق هسته ای سرزنش می کند اما خطراتی که ترامپ ایجاد می کند باعث می شود تا آمریکا به عنوان یک بازیگر سرکش و شرور در عرصه بین الملل مطرح شود.
کارشناسان اعتقاد دارند اگر ایالات متحده محدودیت های جدید را علیه تهران وضع کند، خود را منزوی می سازد و دیگر هیچ اهرم فشاری را برای کنترل برنامه های ایران در دست نخواهد داشت.
ترامپ به تازگی از کنگره خواسته است تا شرایط جدیدی را در زمینه توافق برجام رقم بزنند که ضمن مقابله با برنامه موشک های بالستیک، در عمل محدودیت برنامه هسته ای ایران را بیشتر کند. بر اساس تحلیل گاردین اگر کنگره این امر را بپذیرد در عمل برجام نقض شده است؛ اگر کنگره این شرایط جدید را نپذیرد گفته می شود ترامپ با یک فرمان اجرایی توافق هسته ای را لغو خواهد کرد.
شبکه سی.ان.ان هم در تحلیل راهبرد ترامپ این گونه آورد: تایید نکردن پایبندی ایران به برجام همچون باز کردن جعبه پاندورای پرآشوبی است که معادله میان ایران و آمریکا را بدون برنامه ای منسجم رها می سازد. به طور کامل مشخص نیست که سرانجام چه چیزی حاصل می شود؛ رئیس جمهوری آمریکا همچون همیشه سعی نمی کند همه چیز را بگوید باید منتظر بود زیرا نتیجه خط مشی وی به زودی آشکار می شود.

**واکنش ها به سخن پراکنی ترامپ
پریشان گویی های ترامپ علیه ایران با واکنش های گوناگونی در عرصه بین المللی روبرو شد. شخصیت های سیاسی جهان به نگاه جنگ افزوزانه و یک سویه رئیس جمهور آمریکا تاختند و آن را بی ثبات ساز، نمایشی و غیرواقعی ارزیابی کردند.
بسیاری از متحدان آمریکا به ویژه در گروه 1+5 علیه رویکردهای ترامپ موضع گرفتند. تارنمای ایندیپندنت در گزارش خود آورد: «ترزا می» نخست وزیر انگلستان، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در بیانیه مشترکی توافق هسته ای را نتیجه 13 سال تلاش دیپلماتیک دانستند. این رهبران می گویند که با وجود تصمیم واشنگتن، آن ها به توافق هسته ای با ایران متعهد باقی می مانند.
روزنامه نیویورک تایمز نیز آورده است رئیس جمهوری ایران در کنار رهبران روسیه و کشورهای اروپایی سخنان ترامپ را محکوم کرد. گزارش این موضوع را نشانه روند فزاینده انزوای ایالات متحده دانست که سرانجام موجب بی ثباتی در خاورمیانه می شود. بعلاوه این خط مشی باعث می شود حل و فصل تنش در شبه جزیره کره سخت تر شود.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، اگرچه رهبران سه کشور انگلستان، آلمان و فرانسه به صورت مستقیم از ترامپ انتقاد نکردند اما در یک بیانیه مشترک کم سابقه ابراز داشتند که به توافق هسته ای سال 2015 پایبند هستند زیرا آن را در راستای منافع امنیت ملی مشترک خود ارزیابی می کنند.
«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان هم گفته است: آقای ترامپ یک پیام چالشی و از دیدگاه ما خطرناک را ارسال می کند. توافق هسته ای و دیگر دستاوردهای دیپلماتیک برای متقاعد سازی ایران کارساز بود و می تواند در موارد دیگر هم مفید و امنیت آفرین باشد.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در یک نشست خبری در بروکسل با کنایه به دونالد ترامپ اعلام کرد «رئیس جمهوری ایالات متحده قدرت زیادی دارد اما نه در این موضوع».
وی گفت: هنگامی که هیچ نقضی در مورد توافق اعلام نشده و برجام در حال انجام وظایف است، جهان نمی تواند آن را از کار بیاندازد.
روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به انتقاد برنده جایزه صلح نوبل به سخنان ترامپ علیه توافق هسته ای ایران پرداخت. موسسه «کارزار بین‌ المللی نابودی سلاح‌ های هسته‌ ای» (Ican) که برنده جایزه صلح نوبل در سال 2017 شد اقدام ترامپ در تایید نکردن پایبندی ایران به برجام را اقدامی خطر آفرین توصیف کرده است.
«به آرتیس فیهن»مدیر اجرایی این کارزار سخن ترامپ بویژه در مورد اینکه ایران حکومتی متعصب دارد را مورد انتقاد قرار داد و افزود: برجام نشانه ای از کارکردهای مناسب دیپلماسی و بیانگر ضرورت حرکت به سوی نابودی تسلیحات هسته ای است. با وجود این واقعیت که آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار عمل به تعهدات از سوی ایران را تایید کرد ترامپ تلاش می کند تا این توافق را ناکارآمد کند. از این رو با توجه به خطری که ترامپ با این کار برای جهان ایجاد می کند لازم است همه کشورها اقدام هایی را انجام دهند.
روزنامه نیویورک تایمز در طرف مقابل به دیدگاه حامیان انگشت شمار ترامپ هم پرداخت. این گزارش واکنش «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را منتشر کرد که سخنان ترامپ را فرصتی برای ترمیم یک توافق بد دانست. همچنین این روزنامه واکنش مثبت مقام های عربستان سعودی و امارات متحده عربی به سخنان رئیس جمهوری را در کنار دیدگاه تل آویو بازتاب داد.
تارنمای «الجزیره» در یک گزارش با عنوانی معنا دار نوشت: با وجود همه مخالفت ها، اما اسرائیل و عربستان سعودی از سخنان دونالد ترامپ پشتیبانی کردند. عربستان سعودی این سخنان را راهبرد تعیین کننده ترامپ در مقابل ایران خواند و مدعی شد برداشته شدن تحریم ها به تهران اجازه داد تا برنامه موشکی خود را توسعه دهد و از گروه های نزدیک به تهران در منطقه حمایت کند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۸۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد