Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلام - ایرنا -شمار زیادی طرح عمرانی درمناطق مختلف ایلام هست که نیمه تمام بودن به اسم و خصلت ذاتی انها مبدل شده وگویی قرار به تکمیل و افتتاح انها نیست و هیچگاه هم نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیامدهای نامطلوب به درازا کشیدن پروسه اجرای این طرح ها که برخی از انها از نیمه عمر مفید ساختمان گذرکرده اند گستره وسیعی از عوارض اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی را در برمی گیرد که بی نیاز از شرح و توضیح و بدیهی می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این درحالی است که استان ایلام با گستره 20 هزار کیلومتر مربع واقع در غرب کشور دارای 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و از یک موقعیت استراتژیک از نظر سیاسی، اقتصادی برخوردار است و برای حفظ امنیت مرزی نیازمند توسعه و برخورداری از رفاه نسبی است.
دولت در سال های گذاشته سعی داشته تا با اجرای طرح های مختلف زیربنایی به گونه ای نارسایی ها و محرومیت های ناشی از بی توجهی به این استان مرزی را که به دلیل هشت سال جنگ تحمیلی رخ داده جبران کند، اما به دلیل محدودیت اعتباری بسیاری از این طرح ها با گذشت بیش از یک دهه هنوز ناتمام مانده و به سرانجام نرسیده اند.
گزارش کاملی طرح های نیمه تمام استان ایلام در ادام با این توضیح میاید که برخی فقط روی کاغذ شروع شده و برخی دیگر روی کاغذ تمام شده ولی ...:

*احداث مجتمع فرهنگی هنری دهلران
این طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی در شهرستان دهلران با هدف تامین فضای فرهنگی مناسب برای جوانان این شهرستان در دست اقدام است که 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار مورد نیاز آن برای بهره برداری 2521 میلیون ریال برآورد شده است.
** احداث مجتمع فرهنگی سرابله
این طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی در شهرستان چرداول با هدف تامین فضای فرهنگی مناسب برای جوانان این شهرستان در دست اقدام است که 95درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار مورد نیاز آن برای بهره برداری 401میلیون ریال برآورد شده است.

**احداث مجتمع فرهنگی هنری مهران
این طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی در شهرستان مهران با هدف تامین فضای فرهنگی مناسب برای جوانان این شهرستان در دست اقدام است که درصد پیشرفت فیزیکی آن مناسب نیست اعتبار مورد نیاز آن برای بهره برداری 3500 میلیون ریال برآورد شده است.

*ساختمان سد سیکان
ساختمان سد سیکان یکی از پروژه های نیمه تمام ایلام است که در شهرستان دره شهر بوده و دستگاه مجری آن شرکت آب منطقه ای استان است.
این طرح با هدف تامین آب شرب و صنعت این شهرستان اجرا می شود که تا کنون پیشرفت فیزیکی زیادی نداشته و جرو طرح های نیمه تمام محسوب می شود و برآورد اعتبار مورد نیاز آن 4000000 میلیون ریال بوده و قانون تشویق سرمایه گذاری در طرح های آب از ظرفیت های قانونی پیشنهادی این طرح است.

**ارتقا تصفیه خانه فاضلاب ایلام
این طرح با هدف بالا بردن سطح بهداشت عمومی و جمع آوری فاضلاب شهری توسط شرکت آب و فاضلاب شهری ایلام انجام می شود و پیشرفت فیزیکی 40 درصد است که 70000میلیون ریال برآورد اعتبار شده است.
** بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهر سرابله
این طرح با هدف بالا بردن سطح بهداشت عمومی و جمع آوری فاضلاب شهری در سرابله توسط شرکت آب و فاضلاب شهری ایلام انجام می شود و پیشرفت فیزیکی آن 98 درصد است که 170000 میلیون ریال برآورد اعتبار شده است.


**تکمیل درمانگاه شبانه روزی ملکشاهی(دی کلنیک)
این طرح با هدف ارایه مطلوب خدمات بهداشتی و درمانی و کاهش تردد شهروندان در سفرهای درون استانی برای برخورداری از خدمات درمانی در ملکشاهی توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی انجام می شود و پیشرفت فیزیکی آن 28 درصد است که 80000 میلیون ریال برآورد اعتبار شده است.

**احداث دبیرستان 12 کلاسه شهرستان ایوان
این طرح با هدف احداث و توسعه فضای آموزشی در شهرستان ایوان توسط نوسازی مدارس اجرا می شود و پیشرفت فیزیکی آن 38 درصد است که 23000میلیون ریال برآورد اعتبار شده است.
**تخریب و بازسازی مدرسه راهنمایی 15 کلاسه آبدانان
این طرح با هدف احداث و توسعه فضای آموزشی در شهرستان آبدانان توسط نوسازی مدارس اجرا می شود و پیشرفت فیزیکی آن 10درصد است که 12220میلیون ریال برآورد اعتبار شده است.
**احداث دبیرستان شبانه روزی بیجنوند
این طرح با هدف احداث و توسعه فضای آموزشی در شهرستان چرداول توسط نوسازی مدارس اجرا می شود و پیشرفت فیزیکی آن 48 درصد است که 25000میلیون ریال برآورد اعتبار شده است.

**احداث استخر شنای سرپوشیده سرابله
این طرح با هدف احداث و توسعه فضای ورزشی در شهرستان چرداول توسط نوسازی مدارس اجرا می شود و پیشرفت فیزیکی آن 72 درصد است که 4000میلیون ریال برآورد اعتبار شده است.

**احداث دبستان مسکن مهر دهلران
این طرح با هدف احداث و توسعه فضای آموزشی در شهرستان دهلران توسط نوسازی مدارس در محل مسکن مهر اجرا می شود و پیشرفت فیزیکی آن 10 درصد است که 19500میلیون ریال برآورد اعتبار شده است.

** احداث استخر شنای سرپوشیده مهران
این طرح با هدف احداث و توسعه فضای ورزشی در شهرستان مهران توسط نوسازی مدارس اجرا می شود و پیشرفت فیزیکی آن 15 درصد است که 28500میلیون ریال برآورد اعتبار شده است.
** تخریب و بازسازی مدرسه 6کلاسه (کانون فرهنگی و هنری حدیث ملکشاهی)
این طرح با هدف احداث و توسعه فضای آموزشی در شهرستان ملکشاهی توسط نوسازی مدارس اجرا می شود و پیشرفت فیزیکی آن 38 درصد است که 9000میلیون ریال برآورد اعتبار شده است.

**ورزشگاه 15 هزار نفری ایلام
ورزشگاه 15 هزار نفری ایلام یکی دیگر از پروژه های بلاتکلیف استان ایلام که حتی در دولت قبل نیز به صورت نیمه تمام با پیشرفت 80 درصدی با خود شیرینی مسئولان وقت به بهره برداری رسید اما پس از افتتاح معلوم شد که دارای نواقصی زیادی است و مجددا برای تکمیل در لیست طرح های نیمه تمام قرار گرفت. این ورزشگاه 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کار ساخت آن از سال 1386 آغاز شد ولی بدلیل کمبود اعتبار و کم توجهی مسئولان ورزش استان همچنان نیازمند 35000ریال اعتبار است تا تکمیل شده و به بهره برداری کامل برسد.

این ورزشگاه دارای سالن بیلیارد به مساحت 360 مترمربع، سالن تنیس روی میز به مساحت 360 مترمربع، سالن تیراندازی به مساحت 420 مترمربع، رختکن بازیکنان و داوران، اتاق کمک های اولیه، جایگاه خبرنگاران، تاسیسات آتش نشانی، جایگاه نیروی انتظامی، سالن مصاحبه و پیست 8 خطه استاندارد و 400 متر سالن فضای باز اداری برخوردار است.

**مجتمع فرهنگی هنری ایوان
این طرح از طرح های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با 85 درصد پیشرفت فیزیکی در ردیف طرح های نیمه تمام استان قرار دارد.

** واحد الفین پتروشیمی ایلام
واحد الفین پتروشیمی ایلام یکی دیگر از طرح های طولانی ساخت استان است که عملیات اجرایی آن از سال 1380 آغاز شد و اکنون با سپری شدن بیش از 16 سال هنوز بطور کامل به بهره برداری نرسیده است
این طرح بخاطر اشتغال زایی و استفاده از ظرفیت نفت و گاز استان یکی از طرح های مهم بشمار می رود اما به دلیل کمبود اعتبار، تنها فاز اول آن به بهره برداری رسیده و واحد الفین آن افتتاح نشده ولی در آستانه بهره برداری قرار دارد.

** پتروشیمی ایلام
از دیگر پروژه های مهم استان طرح پتروشیمی ایلام است که هنوز تکمیل نشده و فقط فاز اول آن در 2 سال گذشته به بهره برداری رسید اما قسمت اصلی پتروشیمی یعنی واحد الفین هنوز به بهره برداری نرسیده است.
این پروژه که از سال 80 ساخت آن آغاز شده در 2 مرحله در دست ساخت است که با بهره برداری کامل آن، سالانه یک میلیون تن محصول تولید می شود و برای ٧٠٠ نفر اشتغال زایی مستقیم به همراه دارد.
تولید سالانه ٤٦٠ هزار تن اتیلن، ١٢٠ هزار تن پروپیلن و ١٤٠ هزار تن بنزین پیرولیز، ٨٥ هزار تن برش های چهار کربنه و ٣٣ هزار تن نفت کوره (مازوت) حاصل کار بهره برداری کامل از این طرح صنعتی بزرگ است.

** پتروشیمی دهلران
این طرح از دیگر طرح های مهم و ضروری برای استفاده از منابع نفت و گاز منطقه جنوب استان و همچنین ایجاد اشتغال جوان این استان است که از سال 1388 عملیات اجرایی آن شروع شده ولی پیشرفت فیزیکی محسوسی ندارد ولی پس از بازدیدهای مسئولان و کش و قوس های فراوان و همکاری نکردن سرمایه گذار بخش خضوصی و خلع ید، به بخش خصوصی دیگری برای اجرا واگذار شده است.
این طرح پس از خلع ید پیمانکار قبلی به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت واگذار شد و خوراک آن نیز تامین شده که پس از بازنگری و تهیه فاینانس فعالیت های مهندسی آن مجددا آغاز می شود.
بر اساس اعلام نظر مسئولان استانی قرار بر این است که در طول برنامه ششم تامین اعتبار آن مد نظر قرار گیرد این در حالی است که استاندار ایلام پس از رایزنی با معاون وزیر نفت برای تعیین تکلیف بدهی های این طرح مذاکراتی انجام داده است
با توجه به ضرورت استفاده از ظرفیت نفت و گاز شهرستان دهلران و اشتغال چهار هزار نفر، کار اجرایی پتروشیمی دهلران در زمینی به گستره 200 هکتار شامل سه واحد بزرگ تولید الفین، پلی اتیلن سنگین و سبک و واحد آفسایت و سرویس های جانبی آغاز شد و این واحد صنعتی یکی از بزرگ ترین مجتمع های استانی تولید اتیلن و پلی اتیلن کشور بشمار می رود که با بهره برداری از آن سالانه بیش از یک میلیون و 400 هزار تن محصول تولید و به بازارهای داخلی و خارج عرضه می شود

** سیمان دهلران
یکی از پروژه های مهم نیمه تمام در حوزه جنوب سیمان سه هزار و 300 تنی دهلران است که کار اجرایی آن در سال 1381 آغاز شد و با وجود 85 درصد پیشرفت فیزیکی و نصب ماشین آلات در سال 93 برای تولید سیمان از کلینگر آماده است که بدلیل شکایت کارگران از پیمانکار پروژه سیمان دهلران با تدبیر اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی این طرح تعطیل شده است.
راه اندازی این طرح در ایجاد اشتغال پایدار و استفاده از ظرفیت معادن استان نقش بسزایی دارد که با ظرفیت سه هزار و 300 تن در روز برغم سال ها سپری شدن از عملیات اجرایی و صرف هزینه زیاد و اشتغالزایی مستقیم 200 نفری و 2 هزار نفری غیر مستقیم از طرح های با اهمیت این استان بشمار می رود.

** تونل کبیرکوه
از دیگر پروژه های نیمه تمام استان حفر تونل کبیر کوه به طول یک هزار و 400 متر است که عملیات اجرایی آن از سال 1388 آغاز شد ولی بدلیل کمبود اعتبار با توجه به نیاز طرح به هزار میلیارد ریال همچنان از طرح های ادامه دار و سریالی این استان بشمار می رود.
این طرح بدلیل از بین بردن 30 کیلومتر گردنه پر پیچ و خم مسیر دره شهر به آبدانان و پیشگیری از حوادث مرگبار جاده ای از طرح های مهم در بخش راهسازی بشمار می رود و اکنون تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تونل کبیر کوه با چهار هزار و 800 متر طول، هفت متر ارتفاع، 12 متر عرض و 270 متر تونل فرعی یکی از مهمترین تونل های کشور است این تونل بواسطه نقش مهم و سازنده در کاهش بار ترافیکی کریدور غرب، مرکز و شمال غرب کشور به جنوب مورد توجه و تاکید وزیر راه و شهرسازی قرار دارد.
*مجتمع آب رسانی سیکان
این طرح توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در شهرستان دره شهر با هدف تامین آب شرب 23 روستا در دست اجرا است که 151هزار میلیون ریال برآورد اعتباری شده است.
با توجه به اطلاعات اعلامی این طرح جزو طرح های جدید بوده و پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است.

*تکمیل استخر سرپوشیده سرابله
این طرح از طرح های اداره کل ورزش و جوانان استان است که در شهر سرابله با هدف احداث فضای ورزشی مناسب و به بهره برداری رسیده ولی برای تکمیل به دو هزار 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
*احداث سالن های ورزشی سرطاف
این طرح از طرح های اداره کل ورزش و جوانان استان است که با هدف احداث سالن های ورزشی برای جوانان این منطقه در دست اقدام است و اعتبار مورد نیاز آن چهار هزار و 700 میلیون ریال می باشد.

*احداث استخر سرپوشیده آبدانان
این طرح توسط اداره کل ورزش و جوانان استان در شهرستان آبدانان در دست اقدام است که اعتبار مورد نیاز آن برای بهره برداری دو هزار میلیون ریال برآورد شده است.
*استخر سرپوشیده دهلران
این طرح توسط اداره کل ورزش و جوانان استان در شهرستان دهلران با هدف تامین فضای ورزشی مناسب برای جوانان این شهرستان در دست اقدام است که اعتبار مورد نیاز آن برای بهره برداری دو هزار و 500 میلیون ریال برآورد شده است.
*احداث زمین تنیس ایلام
این طرح توسط اداره کل ورزش و جوانان استان در شهرستان ایلام با هدف تامین فضای ورزشی مناسب برای جوانان این شهرستان در دست اقدام است که اعتبار مورد نیاز آن برای بهره برداری پنج هزار میلیون ریال برآورد شده است.
*احداث سالن ورزشی حیدر آباد میشخاص
این طرح توسط اداره کل ورزش و جوانان استان در بخش سیروان با هدف تامین فضای ورزشی مناسب برای جوانان این بخش در دست اقدام است که اعتبار مورد نیاز آن برای بهره برداری شش هزار میلیون ریال برآورد شده است.

** طرح راه آهن ایلام
یکی دیگر از طرح های ناتمام استان ایلام پروژه راه آهن است که از سال 1390 عملیات مطالعاتی آن آغاز شد و قرار است بزودی توسط بخش خصوصی اجرایی شود.
این طرح به واسطه مرزی بودن استان، تردد میلیونی زائران به عتبات عالیات و همچنین صادرات کالا به کشور عراق از اهمیت بسزایی برخوردار است.

** بیمارستان 374 تختخوابی ایلام
یکی دیگر از طرح های های مهم در حوزه سلامت با توجه به شرایط جغرافیایی استان ایلام وجود بیمارستانی مجهز و در خور شان مردم این استان است، بیمارستان 374 تختخوابی برای رفع همین مشکل در سال 1390 کلنگ زنی شد.
این طرح دارای پیشرفت فیزیکی 90 درصدی به لحاظ ساختمان سازی و فیزیکی است ولی استقرار تجهیزات در این مرکز بسیار مهم است که امیدواریم با توجه به پیگیری مسئولان درمانی و استاندار ایلام و تامین به موقع اعتبار هر چه سریعتر به سرانجام برسد.
** طرح های دیگر
پروژه های دیگری نظیر اجرای نیروگاه سد سیمره، احداث راه اصلی صالح آباد - ایلام - حمیل، بهسازی راه اصلی دره شهر - آبدانان، بهسازی راه اصلی صالح آباد - مهران - دهلران - اندیمشک، تعمیر مراکز درمانی و ایجاد بیمارستان جایگزین آموزشی، احداث شبکه های آبیاری و زهکشی عین خوش و فکه، ساماندهی رودخانه های مرزی، احداث ساختمان سد کنگیر، ساختمان سد انحرافی و ایستگاه پمپاژ گدار خوش، ساختمان سد گاوی و شبکه آبیاری و زهکشی، تکمیل و ایجاد تصفیه خانه های شهرک های صنعتی از جمله طرح های نیمه تمام عمرانی و زیرساختی استان ایلام است.
آبرسانی به مجتمع ذوالفقار، دهستان شباب، چهارمله، صمانه چم هندی، احداث سد چناره، ساختمان قلعه کنجانچم و قلعه میر غلام، عمارت والی کهره و چندین کانون فرهنگی و هنری در مناطق مختلف استان از دیگر طرح های نیمه تمام عمرانی در استان ایلام هستند.

**جمع بندی موانع و علل نیمه تمامی طرح های این در حالی است که می توان بر اساس اطلاعات اعلامی مقامات ارشد استان موانع وعلت عدم اجرای به موقع این طرح را به شرح ذیل اعلام کرد:
** عدم سرمایه گذاری شرکت‏های دولتی در طرح‏های بزرگ و متوسط استان با توجه به خلا قانونی الزام این شرکت ها به سرمایه گذاری صرفا در مناطق کمتر توسعه یافته
** بالابودن قیمت تمام شده سرمایه‏گذاری در استان بدلیل بالابودن هزینه‏های خدمات و بویژه زمین در شهرک های صنعتی (سیستم ناکارای درآمد هزینه بودن شرکت شهرک ها در مناطق کمتر توسعه یافته

** بالابودن نرخ سود تسهیلات پرداختی به متقاضیان سرمایه‏گذاری در استان و عدم اختصاص اعتبار لازم به استان جهت تامین بخشی از سود تسهیلات که قوانین برنامه پنجساله و بودجه های سنواتی کشور تاکنون توان برقراری توازن منطقه ای و جبران عقب ماندگی های مناطق کمتر توسعه یافته و مرزی کشور را نداشته اند.
** مهمترین دلیل آن عدم تعریف دقیق مناطق کمتر توسعه یافته و محدود کردن این استان ها به چند استان با کمترین سطح توسعه است.
وضعیت کنونی تعریف مذکور را باز گذاشته به گونه ای که منابع مالی و اعتباری توازن بخشی عموما در کل کشور و بعضا با چانه زنی توزیع شده و در اکثر موارد حتی از سهم جمعیتی استان کمتر به این استان تعلق گرفته است.
** سیاستگذاری صرفا بر مبنای جمعیت در حوزه های مختلف برنامه ای و دستگاهی با توجه به جمعیت کم استان بشدت باعث کاهش بیشتر جمعیت در مناطق مرزی و روستایی استان گردیده که این با سیاست های مندرج در ماده 194 قانون برنامه پنجم و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت مغایر است، حاشیه نشینی مصداق عینی این مساله است.

** با توجه به اینکه سهم اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای استان در سال 1393 کمتر از 3/0 درصد کل کشور بوده و این سهم در لایحه 1394 به میزان 15 درصد کاهش یافته است لذا بمنظور تکمیل پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد و پرداخت مطالبات پیمانکاران در سنوات گذشته، پیشنهاد می شود نسبت به افزایش سهم اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای استان در لایحه بودجه کل کشور اقدام شود.

** عدم همراهی بانک ها و موسسات خصوصی با سیاست های اشتغال و سرمایه گذاری استان و سوق دادن منابع جذب شده توسط آنان به بانک های مرکزی
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایلام راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکلات این طرح ها پیشنهاد می دهد که با تجلی موضوع تثبیت و تقویت اسکان جمعیتی در مناطق مرزی استان در قانون برنامه ششم بعنوان محوری ترین مساله در تحقق اقتصاد مقاومتی در قالب یک حکم قانونی عملیات اجرایی آنها با تخصیص اعتبار به پایان برسد.
حیدر نعمتی، بازنگری در تکلیف ماده 180 قانون برنامه پنجم با محدود کردن آن به چند استان کمتر توسعه یافته کشور تفسیر موجود کل شهرستان های کشور را در بر دارد، را از دیگر راه های رفع موانع اجرایی این طرح ها می داند.
وی گفت: در طی سال های جنگ و پس از آن(دوران بازسازی) با توجه به تنوع یارانه های مصرف و تولید در سایر استان های کشور، استان عملا از این یارانه ها بهره ای نبرده است، به همین خاطر اکنون که امکان برخورداری وجود دارد که با توجه به یکسان سازی نرخ ارز، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی امکان استفاده از یارانه انرژی و تولید می توان از این ظرفیت ها برای به سرانجام رساندن این طرح ها کمک گرفت.
وی، تجدید نظر در ماده 215 قانون برنامه پنجم به گونه ای که علاوه بر توجیه فنی مالی و اقتصادی ملاحظات اجتماعی و منطقه ای را مد نظر قرار دهند تا بتوان از این ظرفیت در راستای توسعه مناطق کمتر برخوردار نهایت استفاده را برد.
نعمتی افزود: امکان سنجی طرح های دولتی و خصوصی متفاوت است و بر اساس نرخ های تنزیل متفاوتی باید صورت پذیرد لکن به طرح های دولتی به مثابه طرح های خصوصی برخورد می شود از این رو تعداد پروژه های استان در پیوست قانون کمترین میزان است
وی ادامه داد: با این اصلاح امکان لحاظ کامل زیرساخت های اساسی استان در لوایح سنواتی بودجه و با ارقام بالا از جمله موضوع راه آهن، بزرگراه کرمانشاه - خوزستان، تکمیل سدهای مطالعه شده و در حال اجرا و تونل های راهسازی در حال اجرا وجود دارد.
وی، مستثنی شدن استان از محدودیت سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی به گونه ای که دولت تا 100 درصد و آن هم صرفا در چند استان کمتر توسعه یافته سرمایه گذاری کند. را از دیگر راه های منطقی برای به اتمام رساندن طرح های نیمه تمام برشمرد.
وی راه حل های ذیل برای تسریع در اجرایی شدن طرح های نیمه تمام استان را پیشنهاد داد:
** تسریع در تصویب و ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران به منظور تقویت جمعیت در مناطق مرزی با توجه به موقعیت استراتژیک مرز مهران بعنوان یک بندرگاه خشکی بزرگ در کشور
** ایجاد ردیف خاص جهت تامین یارانه زمین برای متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان در بودجه های سنواتی یا حکم برنامه ای برای کاهش قیمت تمام شده تولید در استان
** لحاظ نمودن معافیت مالیاتی برای کلیه واحدها و طرح‏های صنعتی در شهرک صنعتی ایلام
** با توجه به منابع بالای نفت (6%) و گاز (11%) و همچنین ایجاد واحدهای بالا دستی این بخش ها با عنایت به توجه دولت، راه اندازی صنایع پایین دستی نفت و گاز در استان می تواند به ایجاد مشاغل پایدار و افزایش سهم اقتصاد استان از اقتصاد ملی کمک شایانی نماید. در این خصوص پروژه های توجیه دار متعددی امکانسنجی شده و آماده سرمایه گذار هستند.
همراهی شرکت های سرمایه گذاری وابسته به دولت در این خصوص بسیار کار ساز خواهد بود.
** با توجه به مرزی بودن استان و بارش های سطحی و وجود آبهای مرزی زیاد ترتیبی اتخاذ شود تا هر چه سریعتر سدهای این استان به بهره برداری برسند تا بخش کشاورزی که از اولویت بالایی برخوردار است، تقویت شوند.
** با توجه به توجیه اقتصادی فعالیت های علمی و آموزشی و همچنین تعداد زیاد استعدادهای برتر در این استان با توجه به ملی بودن ایجاد پارک های علمی و فناوری و مراکز رشد، ترتیبی اتخاذ شود تا با تسریع در ایجاد این گونه موارد این استعدادها شکوفا شده و مهاجرت آنها از استان محدودتر شود.
** تجارب زیاد مردم استان در عرصه دفاع مقدس و لزوم توجه جدی به مقوله گردشگری جنگ نیاز است به منظور حفظ روحیه ایثار و شهادت و تقویت روحیه خود باوری توجه به مقوله گردشگری دفاع مقدس در قالب یک حکم برنامه ای در برنامه ششم ضرورت دارد.
** بازنگری در فرآیند جذب و حمایت از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری و فاینانس پروژه های استان های کمتر توسعه یافته
** با توجه به تدوین و اجرای موفق طرح محرومیت زدایی در استان و اینکه در این هشت ماهه اول سال حدود پنج هزار خانوار با توانمند سازی از چرخه حمایت خارج شده اند.
ضرورت دارد این موضوع در سطح ملی به اجرا درآمده و یک سیستم یکپارچه مدیریتی فارغ از نوع دستگاه حمایتی ایجاد شده و همه برنامه های حمایتی در حوزه اشتغال و مسکن و بیمه تجمیع شوند و با نگاه توانمند سازی و خروج از حمایت منابع مالی تخصیص یابند.
** حدود 60 درصد خانوارهای تحت پوشش بیش از 11 سال است که تحت پوشش هستند و این ضرورت اجرای طرح مذکور را ایجاب می کند، استان ایلام آمادگی ارایه طرح خود در این خصوص را دارد.
** درک نادرست از توسعه روستایی باعث شده است که صرفا به موضوع اجرای طرح هادی در روستاها پرداخته شود که این موضوع خود عموما باعث شده که توقعات افزایش یافته و تولیدات روستایی کاهش یابد و مهاجرت روستایی را تشدید کرده است.
** مکلف کردن بانک ها و موسسات خصوصی به همراهی با مسئولان استان در راستای تحقق سیاست های اشتغال و سرمایه گذاری
برای فعال کردن طرح های نیمه تمام در سالجاری 400 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
همه اطلاعات پروژه ها و طرح های نیمه تمام از سازمان برنامه و بودجه و دفتر سرمایه گذاری استانداری ایلام تهیه و تنظیم شده است.
استان ایلام با جمعیت حدود 585 هزار نفری در غرب کشور واقع است.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
/6034/7177

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۲۶۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث آسفالت بازیافتی تا پایان سال/تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ۱۴۰۳

مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از انجام مطالعات آسفالت پلیمری خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای افزایش کارخانه آسفالت نداریم.

به گزارش ایسنا، صداقتی ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه سال جاری سال پرپروژه‌ای برای معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران خواهد بود، گفت: از سال۱۴۰۰ برنامه ریزی و ریل گذاری در حوزه فنی و عمرانی انجام دادیم، به گونه‌ای که مطالعات احداث پروژه‌های مختلف را انجام داده و از سال ۱۴۰۱ انجام پروژه‌ها را در دستور کار قرار داریم و حالا ۲۵ پروژه عمرانی در سال جاری افتتاح خواهند شد که هر کدام از این پروژه‌ها انرژی جدیدی را به بدنه شهرداری تهران تزریق خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ اولین افتتاح عمرانی‌مان در ۲۰ شهریور بود یعنی شش ماه اول سال پروژه‌ای برای افتتاح نداشتیم، اظهار کرد: اما امسال از ۲۰ فروردین‌ماه اولین پروژه سال جدید را افتتاح کردیم و در نظر داریم هر ماه دو پروژه عمرانی افتتاح کنیم هرچند که ممکن است برخی پروژه‌ها از نظر وسعت کوچک باشند؛ اما قطعا پیچیدگی و حساسیت‌های خاص خود را دارند.

مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه عملیات بهسازی آسفالت بزرگراه آزادگان امروز رونمایی شد، تصریح کرد: در حال حاضر در ۳۰ نقطه شهر عملیات تراش و روکش آسفالت در حال انجام است که این عملیات عمر مفید آسفالت را حداقل ۱۰ سال افزایش می‌دهد.

صداقتی با بیان اینکه شهردار تهران انصافا نگاه ویژه‌ای به پروژه‌های عمرانی دارد؛ به گونه‌ای که در تامین منابع و همچنین رفع معارضین پروژه‌ها دستورات اکیدی داشته است، ادامه داد: سهم آسفالت تهران در سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد بود چرا که ما یک افق ۱۰ ساله ترسیم کردیم و بعد از ۱۰ سال کل آسفالت نوسازی خواهد شد و معابر نیز اولویت‌بندی خواهد شد و بزرگراه هایی همچون یادگار و حکیم در اولویت هستند و در نظر داریم تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت در سال را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های آسفالت موجود صرفا در جهت تولید آسفالت نو فعال هستند، تصریح کرد: باید به سمت کارخانه‌های آسفالت بازیافتی برویم تا از تراشه‌های آسفالت در تولید آسفالت جدید استفاده کنند که تکنولوژی خاصی را می‌طلبد و در همین زمینه کارخانه‌ جدیدی تحت عنوان آسفالت بازیافتی احداث شود تا با استفاده از تراشه‌های آسفالت نسبت به تولید آسفالت جدید اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران اضافه کرد: تراشه‌های آسفالت قیمت مصالح را دارند و درصدی قیر به آنها اضافه شده است و با استفاده از تراشه‌های موجود آسفالت می‌توانیم در مصرف قیر نیز صرفه‌جویی کنیم که معضل زیست محیطی نخواهد داشت.

صداقتی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر حجم تراشه‌های آسفالت موجود اظهار کرد: تراشه‌هایی که در بزرگراه‌ها ایجاد می‌شود براساس قراردادی که با پیمانکاران داریم در محلی دپو می‌شود و حجم این تراشه‌ها در حال حاضر مشخص است و باید بگویم حداقل سه سال کارخانه بازیافتی‌مان خوراک دارد یعنی سه سال طول می‌کشد که کارخانه بازیافتی‌مان تراشه‌های موجود را بازیافت کند.

وی درباره استفاده از روش‌های نوین در آسفالت‌ ریزی گفت: روش تراش و روکش موضوع قدیمی نیست که بخواهیم آن را رها کنیم و به سراغ روش‌های نوین بپردازیم و دقت داشته باشید که تهران یک میلیون و ۱۰۰ هزار کیلومترمربع معابر دارد و اگر بخواهیم زیرساخت‌ها را بتنی کنیم هزینه مضاعفی خواهد داشت و این در حالی است که ما سعی می‌کنیم که آسفالت در معابر مهم همچون بزرگراه‌ها را از مواد درجه یک استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که محیط زیست اعلام کرده که هنوز به کارخانه آسفالت واقع در آبعلی مجوز نداده است، گفت: برنامه‌ای برای افزایش کارخانه آسفالت نداریم و از نظر زیرساختی و برنامه ریزی نیز به حد مطلوب رسیدیم.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده که باید در سمت شرق تهران کارخانه آسفالت داشته باشیم، تصریح کرد: در حال رایزنی با محیط زیست هستیم که مجوزهای لازم با اتخاذ رویکرد مثبت اخذ شود چرا که محیط زیست می‌گوید کارخانه‌های تولیدی باید به شعاع ۱۲۰ کیلومتری خارج از شهرها منتقل شوند؛ اما اگر کارخانه آسفالت را به بیرون از شهرها ببریم آسفالت یخ‌زده به معابر می‌رسد که در حال رایزنی هستیم تا موارد فنی طی شود.

صداقتی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی آسفالت بزرگراه امام علی (ع) که کیفیت نامناسبی دارد، اظهار کرد: حدود ۱۰ سال از عمر آسفالت بزرگراه امام علی (ع) می‌گذرد، یعنی ممکن است ترک‌های طبیعی در سطح آسفالت ایجاد شده باشد که دو تیم آسفالت در بزرگراه امام علی (ع) مشغول فعالیت هستند.

وی همچنین در خصوص فعالیت شرکت‌های دانش بنیان با تاکید بر این‌که دانشگاه امیرکبیر به عنوان بازوی مطالعاتی به ما کمک می‌کند، تصریح کرد: کما این‌که در نوروز سال ۱۴۰۱ تعدادی از ایستگاه‌های بی آر تی که آسفالت‌شان دچار مشکل جمع‌شدگی شده بود با بتن الیافی تأمین شده است و در حال حاضر نیز مطالعات در مورد استفاده از آسفالت پلیمری در حال انجام است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احداث سیل بند و بندسار برای جمع‌آوری روان‌آب
  • ۱۲۳ پروژه عمرانی در شهر هچیرود طراحی شده است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • احداث آسفالت بازیافتی تا پایان سال/تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ۱۴۰۳
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار آسفالت‌ریزی شهرداری تبریز
  • شبکه‌های توزیع آب ایلام فرسوده است
  • بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای بافت‌های فرسوده پیگیری شود
  • اختصاص یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر
  • اعتبار سدسازی در ایلام قطره چکانی است