Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ نجفی شهرداری تهران گزارشی از وضعیت اقتصادی پایتخت ارائه کرد و نسبت به عدم درآمد پایدار انتقاد داشت.

محمدعلی نجفی با حضور در نشست جلسه امروز سه شنبه 2 آبان کمیسیون عمران با بیان این که این کمیسیون اصلی ترین مرجع شهرداری ها در مجلس است گفت: نزدیک 68 هزار نفر با شهرداری تهران کارمند یا پیمانی همکاری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بیش از 50 هزار نفر در مراکز جانبی شهرداری فعالیت دارند.

شهردار تهران با مقایسه­ی پایتخت با شهر سئول عنوان کرد: شهر سئول با مساحتی برابر تهران و جمعیت 10 میلیون نفر تنها 40 هزار کارمند دارد. در شیکاگو نیز با جمعیت برابر تهران 38 هزار کارمند دارد. در لندن نیز با خدمات بیشتر تنها 15 هزار نفر در شهرداری فعالیت می­کنند.

وی با اشاره به بودجه ­ی مصوب شهرداری در سال 1396 گفت: شهرداری تهران 17900 میلیارد تومان بودجه دارد که 39% آن هزینه ­ای است و 44 درصد سرمایه ­ای و برای بررسی بیشتر درآمدهای شهرداری از سال 90 تا 96 را روی منحنی برده­ ایم که نشان می­دهد به قیمت جاری درآمد شهردار رشد داشته اما امسال به قیمت ثابت قدرت شهرداری حدود 22% به نسبت سال 90 کاهش پیدا کرده است.

تراکم بافت  فرسوده تهران سه برابر مناطق دیگر است

نجفی با اشاره به عملکرد درآمد 6ماه نخست شهرداری اظهار داشت: 72 درصد بودجه پیش بینی شده در 6ماه نخست محقق شده است که یا از نظر تحقق درآمد ها با مشکل مواجه هستیم یا بودجه دقیق حساب نشده است.  کل عملکرد بودجه از نظر نقدی 4500 میلیارد تومان بوده است که تقریباً 82 درصد آن برای پرداخت حقوق و هزینه های جاری هزینه شده است.

شهردار تهران با اشاره به وضعیت بافت های فرسوده در کل کشور عنوان کرد: 75هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد که در تهران 3268 هکتار بافت فرسوده داریم و براساس نسبت جمعیت به تراکم باید شاهد تراکم 137نفری می­ بودیم اما در بافت های فرسوده تراکم بالغ بر 352 نفر است که سه برابر تراکم متوسط شهر است.

وی با بیان این که 5% کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده وجود دارد گفت: 15% جمعیت در تراکم فرسوده حضور دارند که 3برابر تراکم متوسط شهر تهران محسوب می­شود.

نجفی در بخش دیگری از گزارش خود به مطالبات شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت 14هزار و 153 میلیارد تومان مطالبات شهر تهران پرداخت نشده است که 60% آن به پرداخت تخلفات رانندگی برمی­گردد. همچنین دولت باید یک سوم از یارانه بلیط مترو را تقبل می کرد که در حال حاضر شهرداری تهران این هزینه را نیز برعهده گرفته است.

شهردار تهران با بیان این که 4 چالش مهم در شهر کلان تهران وجود دارد اظهار کرد: به واسطه این 4 چالش باید تغییر رویکردی در مدیریت شهرها و به خصوص شهر تهران انجام داد مهمترین موضوع آن استقلال شهرداری ها از بودجه دولتی است. شهرداری در بخش مدیریت منابع و هزینه با مشکلات جدی مواجه است که باید برای آن راه حلی پیدا کرد.

وی ادامه داد: 1.6 برابر موردنیاز شهر تهران واحدهای تجاری ساخته شده است این رویه در شمال و جنوب شهر تهران دیده می شود که باعث گله مندی واحدهای تجاریست این اتفاق به این جهت رخ داده است که فروش بخش های تجاری با مبلغ بیشتر بوده اما برخلاف طرح جامع و طرح تفصیلی بوده است.

نجفی با بیان این که برای استقلال مالی شهرداری ها باید از شهروندان کسب درآمد کرد اظهار داشت: دریافت عوارض از شهروندان و مدیریت هزینه می تواند به  تحقق استقلال مالی شهردرای ها کمک کند. منظور از عوارض، عوارض تراکم نیست، بلکه شاهد هستیم در شمال شهر تهران با وجود آنکه خانه ای 2.5 میلیارد تومان فروخته می شود و شارژ یک میلیون تومانی پرداخت می کند تنها 200 هزار تومان به شهرداری عوارض می دهد.

شهردار تهران توضیح داد: در شرایطی عوارض به شهرداری پرداخت می شود که مالک بخواهد ملک خود را بفروشد در غیر این صورت سیستم درستی برای پرداخت عوارض به شهرداری ها نداریم.

وی همچنین به دریافت عوارض از ماشین های لوکس بالای 150 میلیون تومانی اشاره کرد و گفت باید صاحبان این خودروها عوارضی به شهرداری پرداخت کنندچرا که عامل ترافیک و آلودگی شهر هستند.

نجفی با اشاره به عوارض ساختمانی عنوان کرد: از ساخت و ساز در بافت های فرسوده به جهت تشویق مردم عوارضی دریافت نمی شود اما در بخش عمده ی دیگر ساخت و ساز شاهد پیش فروش هستیم که آن هم با خرید هولوگرام و تخفیف عوارض قابل توجهی پرداخت نمی شود.

وی با اشاره به بدهی های شهرداری عنوان کرد: 30 هزار و 500میلیارد تومان بدهی شهرداری شناسایی شده است که از این رقم 18500 میلیارد تومان به بانکها به خصوص بانک شهر بدهکار هستیم. از سال 88 تا کنون بالغ بر 9000 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم و براساس برآوردهای اخیر 3000 میلیارد تومان بدهی پراکنده داریم.

بدهی ­شهرداری تهران 53 هزار میلیارد تومان است

شهردار تهران گفت: اخیراً در جلس ه­ای که با تعاونی ناجا داشتیم عنوان کردند که از دوران  قالیباف 2500 میلیارد تومان شهرداری تهران به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است. در خصوص تکمیل پروژه های نیمه تمام نیز 22 هزار میلیارد تومان بدهی محاسبه شده است بنابراین از بخش های پیمانکاری و طرح های نیمه تمام بدهی ­شهرداری تهران 53 هزار میلیارد تومان است که 3برابر بودجه 1 ساله شهرداری تهران محاسبه می شود.

نجفی با بیان این که حدود 78 درصد درآمدهای شهرداری تهران ناپایدار است اظهار داشت: 22 درصد درآمدهای شهرداری از عوارض ساختمانی کسب می­شود که باید فرمول مناسبی برای آن در نظر گرفت تا به اقشار ضعیف جامعه فشاری وارد نشود و در عین حال از ساکنین بالای شهر و شهروندان دارای خودروهای لوکس عوارض قابل توجهی دریافت شود.

وی با بیان این که دو هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده کاسته شده است گفت: این مصوبه مجلس غیر عادلانه است چرا که در تهران تنها 6 درصد روستایی داریم و در عوض باید 30درصد درآمدها برای این مناطق هزینه شود که به گفته مسئولان در روستاها طرح­هایی برای انجام وجود ندارد مگر این که هزینه تراشی کنند.

نشست شهرداری ها در مشهد برای بررسی مشکلات مالی

شهردار تهران ادامه داد: برای استقلال مالی شهرداری­ها روز جمعه در شهر مشهد شهرداران کلانشهرها نشستی خواهند داشت، البته نظر ما این است که از دولت کمک نگیریم بلکه موارد قانونی که باید به شهرداری­ها پرداخت شود اجرایی شوند.

نجفی در ادامه به میزان هزینه های هر شهروند تهرانی اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران سالانه برای هر شهروند تهرانی 2 میلیون تومان و برای هر خانواده 6 میلیون و 100 هزار تومان هزینه می­کنند و در عوض به ازای هر نفر با درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده 592 هزار تومان و بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده 425 هزار تومان درآمد کسب می­کنند.

وی به راهکارهای پیشنهادی برای کسب درآمد پایدار اشاره کرد و توضیح داد: تلاش داریم سال آینده نحوه دریافت عوارض را اصلاح کنیم، یارانه های ورزشی را عادلانه و هدفمند کنیم، موضوع ترافیک و آلودگی هوا را با توسعه و تحول حمل و نقل عمومی برطرف کنیم.

شهردار تهران با اشاره به این که باید از تردد بزرگراه­ها عوارض دریافت کرد گفت: باید به سمت جذب سرمایه­گذاری خارجی برویم و از سوی دیگر بدهی 2 میلیارد دلاری دولت از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل و نقل عمومی نیز در بودجه 97 احیا شود.

در ادامه محمدرضا رضایی کوچی با انتقاد از عدم ارائه لایحه درآمد پایدار شهرداری ها از سوی دولت اظهار داشت: در کمیسیون عمران 2 حکم برای شهرداری ها مصوب شد و براساس آن درآمد مالیات ارزش افزوده شهرداری ها از 32 درصد به 50 درصد ارتقا پیدا کرد و همچنین تلاش داریم شهرداری که در حوزه وزارت کشور تعریف شده است در وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرند.

برخی از اعضای کمیسیون عمران نکاتی درخصوص وضعیت حمل و نقل شهری تهران، فرونشست­ها، نحوه مدیریت شهری، سه گسل زلزله خیز تهران و فرهنگسازی در شهرداری اظهار نظر کردند.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۴۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبهات مطرح شده درباره بودجه شهرداری صحت ندارد

شهردار کرمانشاه، گفت: ادعای مطرح شده درباره برخی بندهای لایحه بودجه ۱۴۰۳ و سرفصل‌های عنوان شده، صحت ندارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، نادر نوروزی در نشست خبری که امروز در شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: کلیات بودجه 1403 شهرداری در موقع مناسب و براساس دستورالعمل‌های وزارت کشور تحویل شورای شهر شده است.

وی با اشاره به اینکه در هفتم اسفندماه سال گذشته جلسه فوق‌العاده برگزار و کلیات بودجه 1403 مصوب شد، عنوان کرد: ریاست شورا مصوبه کلیات بودجه را تا 28 اسفندماه به فرمانداری ارسال نکرد و 10 روز بعد از تصویب اولیه رأی‌گیری دیگری انجام داده و دو دوازدهم بودجه را به تصویب رساند.

شهردار کرمانشاه گفت: بنابراین دو مصوبه برای بودجه وجود داشته که مورد دوم غیرقانونی است و هیئت تطبیق فرمانداری به این مصوبه ایراد گرفته و غیرقانونی دانسته شد، اما به جهت ضرورت و پیشبرد امور شهری رد نشد و تخلف آن در هیئت حل اختلاف رسیدگی می‌شود.

وی افزود: بودجه در نظر گرفته شده برای امسال 6800 میلیارد تومان بود که با کاهش 500 میلیون تومانی از سوی شورای شهر به 6300 میلیارد تومان تقلیل یافت و کلیات بودجه تصویب شد.

امکان انحراف در بودجه با وجود نظارت دستگاه‌ها وجود ندارد

نوروزی با بیان اینکه علاوه بر شورای شهر 11 دستگاه از جمله بازرسی کل کشور بر شهرداری نظارت دارند، عنوان کرد: سرفصل‌های عنوان شده در بودجه شهرداری از سوی رئیس شورای شهر صحت ندارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از آیتم‌ها برای تعیین بودجه میزان تحقق بودجه سال گذشته شهرداری است، گفت: بودجه سال گذشته 4950 میلیارد تومان بود که به صورت نقدی و غیرنقدی تحقق یافته است.

شهردار کرمانشاه میزان تحقق بودجه سال گذشته را 70 درصد عنوان کرد و افزود: شورای شهر تنها تحقق به صورت نقدی را در نظر گرفته و به همین دلیل میزان تحقق بودجه را 51 درصد اعلام می‌کند.

نوروزی با بیان اینکه میزان تحقق بودجه در کرمانشاه نسبت به سایر کلانشهرها مطلوب است، گفت: کرمانشاه 11 هزار هکتار وسعت و یک میلیون نفر جمعیت دارد و درآمد به گزارش مالی بستگی دارد و بخشی از درآمد از مالیات است، اما کرمانشاه سهم ارزش افزوده زیادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نرخ افزایش حقوق و دستمزد و خدمات نیز بر تنظیم بودجه مؤثر است، افزود: براساس دستورالعمل وزارت کشور مجوز افزایش 40 درصدی بودجه نسبت به سال گذشته داده شده است.

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه تمام بندهای لایحه بودجه 1403 در دفترچه بودجه سال‌های قبل نیز وجود داشته است، گفت: تمام بندها و آیتم‌ها در کمیسیون اقتصادی و برنامه‌ریزی شورای شهر بررسی شده است.

نوروزی با اشاره به مقایسه بودجه شهرداری کرمانشاه با شهرهای با جمعیت کمتر، افزود: باید پنج درصد کل بودجه، بودجه فرهنگی باشد، اما شورای شهر با تقلیل بودجه، بودجه فرهنگی را به 22 میلیارد تومان کاهش داد.

وی با بیان اینکه امور شهری در گرو تصویب بودجه است، گفت: با وجود اینکه درخواست طرح دوفوریتی لایحه بودجه از طرف ما مطرح شد، اما رئیس شورا عنوان کرد که باید به کمیسیون ارجاع داده شود در صورتی که طرح دوفوریتی باید بلافاصله مطرح شود و نیازی به ارجاع به کمیسیون را ندارد.

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه هیچ مدیری در بودجه دستگاه خود کارشکنی نمی‌کند، بیان کرد: براساس قانون تصویب لایحه بودجه تا 15 اردیبهشت‌ماه فرصت دارد.

مصرف 280 هزار تن آسفالت برای شهر کرمانشاه 

وی با اشاره به شبهات مطرح شده درباره برخی بندهای لایحه بودجه، عنوان کرد: مجموع اعتبار سال گذشته سازمان عمران و معاونت عمرانی شهرداری 290 میلیارد تومان بوده که همه برای اقداماتی از جمله آسفالت هزینه شده است.

نوروزی گفت: مجموع اعتبار پیش‌بینی شده سال 1403 برای سازمان عمران و معاونت عمرانی 320 میلیارد تومان است و این رقم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه غیر از اعتبارات بخش عمرانی 200 تن قیر رایگان از وزارت راه دریافت شده است افزود: 280 هزار تن آسفالت برای کرمانشاه استفاده و بیش از 2000 کوچه و 26 شهرک آسفالت شده است.

انتظار یک ساله تبدیل وضعیت کارگران بازیافت در شورای شهر 

وی با اشاره به تبدیل وضعیت کارگران بازیافت، عنوان کرد: لایحه تبدیل وضعیت 1700 کارگر بازیافت از اردیبهشت سال گذشته تقدیم شورای شهر شده، اما از آن زمان تاکنون به آن رسیدگی نشده است.

نوروزی درباره شبهات مطرح شده درباره استخدامی‌های شهرداری گفت: بنابر آمار 300 نفر کارشناس از شهرداری بازنشسته شده‌اند اما ما یک سوم آن را جذب کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: چنانچه شهرداری از بخش خصوصی استفاده کند یا برای فعالیت‌ها برون‌سپاری کند باید به ازای هر 1000 نفر 6 نفر نیرو داشته باشد.

شهردار کرمانشاه عنوان کرد: شهرداری کرمانشاه با وجود اینکه برون‌سپاری نکرده و تمام اقدامات توسط نیروهای شهرداری انجام می‌شود اما 4435 نیرو دارد و 2000 کارگر کم دارد. 

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت ایستگاه مترو بازارک رباط کریم
  • تهران بیشترین زندانی غیرعمد را دارد
  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی
  • شبهات مطرح شده درباره بودجه شهرداری صحت ندارد
  • خروج علیه شهردار تهران
  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • تجلیل از کارگران شهرداری فرخ شهر
  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر تهران/ چرا قرارداد زاکانی با چینی‌ها بحث‌برانگیز شد؟
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود