Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم آباد - ایرنا - معاون پشتیبانی و مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: از 111 هزار کلاس درس کشور 540 کلاس درس معادل 20 درصد کلاس های درس کشور توسط خیران مدرسه ساز ساخته شده اند.

به گزارش ایرنا علی شهری پنجشنبه شب در نشست هم اندیشی اعضای کمیسون آموزش مجلس شورای اسلامی با جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در محل خانه معلم لرستان افزود: مشارکت های مردمی و خیرین در حوزه کاری مدرسه سازی کشور بی نظیر عمل کرده است به طوریکه به راحتی می توان در هیچ جای دنیا چنین الگویی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: بسیاری از کشورهای جهان خواهان انتقال و ارائه چنین الگوی موفقی برای جلب مشارکت های مردمی هستند؛ این الگو می تواند الگوی ارزشمندی برای ارائه به جهان باشد.
شهری افزود: سالانه مبلغ هشت هزار میلیارد ریال به کمک خیرین محقق می شود و با کمک 2 هزار میلیارد ریالی سازمان نوسازی مدارس می توان بخشی از مشکلات مرتبط با مدارس را در کشور مرتفع کرد.
وی گفت: با توجه به وجود حدود 60 مدرسه خشتی و گلی در استان لرستان این آمادگی وجود دارد که با همکاری و مشارکت سه جانبه مجمع خیرین مدرسه ساز، سازمان نوسازی مدارس و استانداری لرستان، نوسازی این مدارس را انجام داد به طوریکه هر یک از این نهادها یک سوم هزینه ها را برعهده گیرد.
معاون پشتیبانی و مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: در حال حاضر 60 مدرسه خشتی و گلی، 181 مدرسه کانکسی و 86 مدرسه چادری در لرستان وجود دارد که مدرسه های چادری متناسب با شرایط زندگی وجود دارند یعنی چون امکان بردن مصالح نیست خانه های مردم از جنس چادر و مدارس از جنس چادر هستند.

** 37 درصد مدارس کشور با کمک خیرین ساخته می شوند
محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور نیز در این نشست گفت: خیرین مدرسه ساز مشارکت و حضور موثری در امر خیر مدرسه سازی دارند بطوریکه 37 درصد از مدارس کشور به کمک خیرین مدرسه ساز ساخته می شود.
وی افزود: در حال حاضر 10 درصد از مردم ایران در سراسر جهان سکونت دارند و فرزندان آنها در مدارس بیگانه مشغول به تحصیل هستند که حتی ممکن است در مخالفت با جامعه و کشور خود مورد آموزش قرار گیرند.
حافظی اضافه کرد: در همین راستا توسعه مدرسه سازی به کمک خیرین مدرسه ساز در فراسوی مرزها نیز مورد توجه قرار گرفت و در 12 سال گذشته امر مدرسه سازی با ساخت مدارس خیرساز در کشور امارات متحده آغاز شد.
وی گفت: در حال حاضر در 450 شهرستان کشور مجمع خیرین مدرسه ساز موجودیت قانونی دارد و با کمک و مشارکت های مردمی فعالیت می کند.
وی با بیان اینکه داشتن ثروت تنها عامل شرکت رفتارهای خیرخواهانه نیست، افزود: در دوران تحریم این نگرانی وجود داشت که مردم در امور خیرخواهانه مدرسه سازی مشارکت کمتری داشته باشند ولی نه تنها مشارکت آنها کمتر نشد بلکه بیشتر هم شد.
حافظی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بستر توسعه در هر کشور است، گفت: چنانچه در این بخش توسعه صورت گیرد به دنبال آن در تمام بخش ها و زمینه توسعه همه جانبه ای صورت خواهد گرفت.
نشت هم اندیشی اعضای کمیسون آموزش مجلس شورای اسلامی با جامعه خیرین مدرسه ساز شب پنجشنبه با حضور اعضای کمیسون و رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز، معاون سازمان نوسازی مدارس کشور و استاندار لرستان در محل خانه معلم استان لرستان برگزار شد.
1920/3022
خبرنگار: مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۳۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است

معاون وزیر نیرو گفت: تاکنون ۱۰۰ مدرسه در کل کشور نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام کرده‌اند که امیدواریم همچنان توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، محمود کمانی درباره روند توسعه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در مدارس کشور، اظهار کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش داشتیم تا سامانه‌های خورشیدی در مدارس کشور توسعه پیدا کنند؛ این تفاهم‌نامه بین سازمان توسعه مدارس، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و خیرین مدرسه‌ساز منعقد شده است که خیرین علاوه بر ساخت مدارس، هزینه‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت بام مدارس را هم متقبل شوند.

وی ادامه‌داد: ساتبا برق تولیدی این نیروگاه‌ها را با نرخ مناسب می‌خرد و عواید حاصل از برق تولیدی به تامین هزینه‌های جاری و نگهداری مدارس کمک بزرگی می‌کند. استان قم در این زمینه پیشتاز است و ۱۱ مدرسه در این استان به سامانه‌های خورشیدی تجهیز شده است.

کمانی با اشاره به افتتاح سه سامانه ۲۰ کیلوواتی در مدرسه خیرساز «غلامرضا زیرک» در شهر قم، ابراز امیدواری کرد ساخت سامانه های خورشیدی در مدارس توسعه پیدا کند، زیرا ظرفیت فوق العاده‌ای در کل کشور وجود دارد، این امر زمینه فرهنگ‌سازی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور را فراهم می‌کند و به تولید برق پاک کمک می‌کند؛ هم اکنون ۱۰۰ مدرسه در کل کشور وجود دارد که نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام کرده‌اند که امیدواریم توسعه پیدا کنند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور، اظهار داشت: در کنار مدل‌های مختلفی که وزارت نیرو و ساتبا برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر شامل نیروگاه‌های بزرگ و بخش صنعت دارد، ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس را در حوزه مدارس و نیز نهادهای حمایتی در حال پیگیری هستیم.

وی درباره جزئیات ساخت هشت‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر در دست ساخت در کشور، بیان‌داشت: ما برای ۲ بسته نیروگاهی از شورای اقتصاد مجوز گرفته‌ایم که شامل یک بسته چهار هزار مگاواتی و بسته چهار هزار و ۵۰۰ مگاواتی است؛ مناقصه‌های مربوط به آن در سال گذشته، برگزار و برندگان آن اعلام و از این حجم نیروگاهی، ساخت ۲۵۰ مگاوات در استان قم قرار دارد که در چند ساختگاه در حال پیگیری است؛ امیدواریم با تخصیص زمین، احداث این نیروگاه ها به‌زودی شروع شود.

بر اساس هدف‌گذاری انجام شده، قرار است نیروگاه‌های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست.

لازم به ذکر است، تفاهم نامه همکاری میان سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا)، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در خردادماه سال ۱۴۰۲ به مدت پنج سال منعقد شده است.

هدف از امضای این تفاهمنامه، ساخت سامانه‌های خورشیدی مقیاس کوچک و پاک توسط خیرین و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در مدارس کشور و توسعه فرهنگ بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق در جامعه معلمان و دانش آموزان است. با اجرای این تفاهم‌نامه‌، نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی با ظرفیت دست‌کم ۲۰ کیلووات و غیرانشعابی در ۲۰ هزار مدرسه منتخب کشور با سرمایه‌گذاری خیرین برای انتفاع مدارس ساخته می‌شوند.

کد خبر 748490

دیگر خبرها

  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • سال گذشته ۱۹۷ کلاس درس تحویل دانش آموزان گلستانی شد
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • رتبه برتر معاونت مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان در کشور
  • احداث چهار مدرسه خیری در یزد
  • ۱۲۸ کلاس درس در شهرستان تنگستان ساخته می‌شود