Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو-ایرنا- سازمان تحقیقات ملی هند روز جمعه 'ذاکر نایک'، رهبر سلفی و مروج اندیشه وهابیت در این کشور را به افراط گرایی و ترویج دشمنی میان ادیان مختلف محکوم کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی، 'ذاکر نایک' یکی از چهره های افراطی و رهبر گروه سلفی هند است که با راه اندازی شبکه تلویزیونی صلح و مرکز تحقیقات اسلامی، فعالیت گسترده ای برای ترویج افکار سلفی گری و وهابی در هند آغاز کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سازمان تحقیقات ملی هند در اطلاعیه ای گفت: ذاکر نایک به طور عمد به اعتقادات مذهبی هندوها، مسیحیان و مذاهب مختلف اسلامی مانند شیعیان توهین کرده و سخنان وی سبب جذب تعدادی از افراد به افکار گروه های تروریستی مانند داعش و همچنین ایجاد تنش قومی در برخی از مناطق هند شده است.
این سازمان در ادامه گفت: سازمان های 'تحقیقات اسلامی' و شبکه تلوزیونی 'صلح' که متعلق به ذاکر نایک می باشند، به عنوان همکاران وی در ترویج افراط گرایی و خشونت علیه سایر مذاهب شناخته شده اند.
بر اساس این گزارش، این رهبر سلفی هند در بیش از یک هزار و 500 سخنرانی خود در داخل و خارج از هند، شیوه های مذهبی سایر ادیان و همچنین مذاهب غیر وهابی مانند شیعیان را آشکارا مورد انتقاد قرار داده و آنها را غیر اسلامی اعلام کرده است.
سازمان تحقیقات ملی هند چندی پیش 'ذاکر نایک' را به دلیل سخنرانی های تحریک آمیز و افراطی تحت تعقیب قانونی قرار داد و گذرنامه وی را لغو کرد.
دولت مرکزی هند در ماه نوامبر فعالیت سازمان تحقیقات اسلامی 'ذاکر نایک' رهبر سلفی و وهابی این کشور را به دلیل فعالیت های غیر قانونی به مدت پنج سال ممنوع کرد.
شبکه تلویزیونی 'صلح' زیر نظر مرکز تحقیقات اسلامی هند وابسته به ذاکر نایک رهبر سلفی هند از بمبئی پخش می شد.
وزارت کشور هند نیز اعلام کرد، 'ذاکر نایک' رهبر سلفی هند و موسس سازمان تحقیقات اسلامی، در شبکه صلح سخنرانی های تحریک آمیز انجام داده و مردم را به پیوستن به تروریسم دعوت کرده است.
وزارت کشور هند همچنین تحقیقات در خصوص منابع مالی سازمان تحقیقات اسلامی و شبکه تلویزیونی صلح متعلق به ذاکر نایک رهبر سلفی این کشور را آغاز کرده است .
به گفته منابع امنیتی هند، این تحقیقات به دنبال دریافت اطلاعاتی در خصوص کمک برخی از کشورهای خارجی و بویژه عربستان به این سازمان ها آغاز شده است.
'نایک 'همچنین متهم است که با سخنان خود انگیزه لازم را برای مهاجمان حمله تروریستی بنگلادش فراهم کرده است.
مهاجمان یازدهم تیر سال جاری با حمله به رستورانی در منطقه دیپلماتیک داکا، 22 نفر از جمله 17 گروگان خارجی را کشتند.
در چند ماه گذشته تعدادی زیادی از مردم و احزاب هند با برگزاری تجمع هایی خواستار محاکمه ذاکر نایک به دلیل فعالیت های افراطی شدند.
آساق/ 267**1144
* انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۴۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل

گرچه سازمان شانگهای تا پیش از درخواست ایران در بیست‌وسومین نشست سران در دی ماه سال گذشته به مسئله فلسطین ورود نداشته است، اما پرداختن کشورمان به موضوع اقدامات و جنایات اسراییل و شرایط بحرانی مردم فلسطین در نشست مذکور موجب سوق دادن توجهات اعضای سازمان شانگهای به جنایات اسراییل گردید. در همین راستا، روز جمعه وزرای دفاع کشور عضو سازمان همکاریهای شانگهای در بیست و یکمین اجلاس خود در آستانه پایتخت قزاقستان به محکومیت رژیم صهیونیستی و اقدامات بی ثبات کننده این رژیم در منطقه پرداختند. از همین منظر میتوان گفت سازمان شانگهای دارای ظرفیتهای بالقوه برای معطوف ساختن تلاشها و اجماع کشورها به حل مسئله فلسطین است.

در همین زمینه، دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس اظهار کرد: بنیان سازمان شانگهای بر دو موضوع اصلی بنا شد، اول مبارزه با ناامنیهای درون منطقه آسیای مرکزی به ویژه در همسایگی با استان سین کیانگ چین که برای چینی‌ها اهمیت دارد و در واقع دروازه ورود این کشور به دنیای غرب است. اما در عین حال بعد دیگری هم دارد و ان همکاری متقابل چین و روسیه برای مقابله با یکجانبه گرایی امریکا است. به نظرم با درنظر داشتن این دو هدف بنیادی میتوان گفت سازمان همکاری شانگهای تا اندازه‌ای موفق بوده زیرا اگر امروزه سخن از جهان چند قطبی و پایان رهبری و سلطه امریکا بر جهان است، باید آنرا تا حد زیادی مدیون همکاریهای چین و روسیه دانست. زیرا سازمان شانگهای یکی از عرصه‌های همکاری این دو کشور محسوب میشود. همچنین این سازمان در زمینه مبارزه با تروریسم و ناامنی به ویژه در اسیای مرکزی اقداماتی انجام داده است. به هر حال این سازمان در رسیدن به اهداف محدود و ابتدایی خود موفق بوده اما برای دستیابی به اهداف فراتر از آن و تبدیل شدن به سازمان موفق اقتصادی و شناخته شدن به عنوان نهادی جهانی با کارایی امنیتی راه طولانی در پیش دارد.

برخورداری از وزن دیپلماتیک برای حل موضوع فلسطین

حسینی بیان کرد: اگرچه ساختار رسمی سازمان شانگهای به عنوان سازمانی اقتصادی و امنیتی در زمینه مبارزه با جدایی طلبی، تروریسم و افراط گرایی شناخته میشود، اما هنوز فاقد ساز و کارهایی است که بتواند خارج از این قلمرو و در حل و فصل تنشهای فعلی خاورمیانه ایفای نقش کند. بنابراین گرچه روسیه و چین در سازمان شانگهای مشارکت دارند اما تصور نمیکنم این سازمان در آینده نزدیک بتواند در خارج از قلمرو خود به ویژه در حل مسئله فلسطین و تحقق صلح آن نقش موثر داشته باشد.

وی گفت: حتی اثرگذاری و نقش شانگهای در ایجاد صلح در مناطق اسیای مرکزی و قفقاز هم عملاً محدود بوده و از ابزار لازم برای ایفای نقش در حفظ صلح در مقیاس بزرگتر برخوردار نبوده است. گرچه این مشکل مشاهده میشود اما سازمان شانگهای به لحاظ دیپلماتیک وزن قابل قابل توجهی برای رایزنی و حل موضوع فلسطین دارد و با مشارکت قدرتهای بزرگی همچون روسیه، چین، هند و قدرتهای منطقه‌ای همانند ایران و پاکستان میتواند منعکس کننده صدای بخش بزرگی از مردم جهان به ویژه قدرتهای در حال ظهور باشد. در مجموع از قدرت اجبارآمیز کافی برای ملزم ساختن کشورها به تامین صلح در منطقه خاورمیانه و پایان دادن به جنگ غزه برخوردار نیست و باید برای رفع این مسئله تلاش کند.

انتهای پیام/

مینا افرازه

دیگر خبرها

  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • بازداشت مردی که با زنجیر به مسافران اتوبوس حمله کرد
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دانشجویان آمریکایی
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی