Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در حالی که رؤسای مختلف سازمان حج و زیارت طی دوره‌های مختلف مدیریتی خود و نیز نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بارها طی سال های اخیر به این مسئله اعتراف کرده اند که مدیریت عتبات عالیات با مشکلات عدیده ای مواجه است و باید سطح خدمات ارائه شده به زائران عتبات به همان سطح خدماتی زائران حج و عمره برسد، اما هنوز هیچ تغییر قابل توجهی در مدیریت عتبات چه از منظر فرهنگی و چه از نظر مدیریت اجرایی رخ نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاهد این ادعا تمام آن چیزی است که اکنون زائران اربعین حسینی شاهد آن هستند و تأیید این ادعا سخن ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین در همایش اربعین است که از مسئولان بخش های مختلف اربعین خواست مدیریتی متفاوت در اربعین داشته باشند، مدیریتی متفاوت از آنچه انجام می دهند.

در حالی که همه در انتظار برگزاری اربعینی ساماندهی شده تر بودیم و بنا به اعتراف مسئولان اربعین امسال مردم راهپیمایی اربعین را با شروع ماه صفر آغاز کرده اند و طی هفته های گذشته بارها از بازگشایی مرز خسروی سخن گفته شده بود باز هم اعلام شد همچنان این مرز بسته است، در حالی که مردم از مدت ها قبل ثبت نام خود در سامانه سماح را اغاز کرده بودند، هفته قبل دلار از روند ثبت نام اربعین حذف شد و البته سامانه ثبت نام و صدور ویزا نیز پس از مشکلی چند روزه به حالت عادی بازگشت، در حالی که بسیاری از مردم هزینه بیمه، هلال احمر و ویزای خود را پرداخت کرده بودند، پس از اعتراض های صورت گرفته هزینه بیمه و دریافت خدمات هلال احمر کاهش پیدا کرد، در حالی که همچنان مردم به قیمت دو برابری بلیت های رفت به سمت مرز و بازگشت معترض بوده و هستند، رئیس ستاد اربعین اعلام کرد نقشی در قیمت گذاری ندارد و تنها می تواند در این خصوص از مسئولان خواهش کند قیمت ها را کاهش دهند.

مدام اعلام می شود زیرساخت های اربعین امسال بهتر از سال های قبل است، امیدواریم وضعیت این زیرساخت ها نیز در مرحله آزمایش سربلند نزد مردم باشد، مردمی که ثروتمند نیستند و تنها داراییشان عشق است. مردمی که سال ها پولشان را در بانک ودیعه گذاری نکرده اند تا از مدت ها قبل کاروان و هتل و امکانات عالی در کشوری دیگر در اختیار آنها قرار بگیرد بلکه فقط کوله پشتی برداشته اند و یا علی گفته اند و راهی کربلا شده اند.

مردمی که وقتی در روزهای عادی سال به شرکت های مسافرتی برای ثبت نام می روند با هزاران وعده و وعید مواجه می شوند اما وقتی انفجاری در عراق صورت می گیرد تازه به آنها اعلام می شود که کاروانی که با آن به عتبات آمده اند غیر مجاز بوده و بیمه نیستند پس اگر انفجار یا حمله تروریستی رخ داد اگر کشته شوند شهید نیستند و اگر مجروح شوند کسی از آنها حمایت نمی کند و غرامتی هم به انها پرداخت نخواهد شد.

و نکته تأسف بار اینکه هیچ کس هم از خود نمی پرسد معنی کاروان غیر مجاز یعنی چه؟ اگر غیر مجاز است چرا فعالیت می کند؟ اگر مجاز است و اجازه فعالیت دارد چرا مسئولان از آن به عنوان کاروان های غیر مجاز یاد می کنند و چرا کسی بر فعالیت صد ها کاروان غیر مجاز نظارت نمی کند؟

همایش ایده پردازی و خلاقیت برای زائران اربعین زمانی برگزار می شود که پیاده روی عملاً آغاز شده و آنهایی هم که به این مراسم علاقه دارند یا در سفر هستند و یا در تدارک سفر. افراد خلاقی هم که نرفته اند کمتر با واقعیات اربعین آشنا هستند، اگر قرار است ایده پردازی صورت گیرد باید حداقل دو تا سه ماه قبل از اربعین باشد تا محصولات خلاقانه به موقع تولید و در اختیار زائران قرار گیرد و تیم های ایده پرداز و خلاق برای رصد نیازهای مردم در مراسم اربعین حضور داشته باشند.

حج یک واجب دینی است و به همین دلیل ده تا 12 جلسه آموزشی قبل از سفر و حین سفر برای زائران این فریضه مهم برگزار می شود؛ در اینکه باید چنین اموزش های شامل مناسک و اعمال حج، مسائل امنیتی، بهداشتی و ... به حجاج ارائه شود هیچ شکی نیست اما مسئولان حج، نباید فراموش کنند که مسئول عتبات هم هستند. به این بهانه که زیارت عتبات یک زیارت مستحب است، نباید از آموزش زائران شانه خالی کرد. زائرانی که در مراسم اربعین حضور دارند قریب به اتفاق در روزهای عادی سال در قالب کاروان به عتبات مشرف شده اند اما زائران عتبات ساده ترین اصول زیارت را هم بلند نیستند و اصلاً معلوم نیست روحانیان کاروان ها طی سفر عتبات به غیر از مداحی و نوحه سرایی چرا اصول اولیه و مهم زیارت را به زائران نیاموخته اند؟

راه پیمایی اربعین آغاز شده و تازه همایش روحانیان اعزامی به اربعین در حال برگزاری است، موکب ها برپاست، کاظمین و سامرا پر است از زائران اربعین که تصمیم گرفته اند اول به این دو شهر مذهبی سفر کنند و ده روز مانده به اربعین که بر اساس فتوای مرجعیت شیعه ثواب اربعین را دارد به سوی نجف اشرف مشرف شده و پیاده روی خود را آغاز کنند، کدام روحانی و برنامه فرهنگی در این دو شهر برای زائران ایرانی برپاست تا بدانند زیارت اربعین و نحوه انجام آن چگونه است؟

آیا صرف سخنرانی یک مسئول فرهنگی در بین مسئولان اجرایی اربعین در خصوص آداب زیارت اربعین موجب آگاه شدن سه میلیون زائر اربعین می شود؟

حداقل ای کاش زائران عتبات هم جایگاه درستی در مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی و اجرایی داشتند به نحوی که رفت و برگشت و زیارت های مردم ایران در عراق سامان مناسبی داشت. تا پیرزن و پیر مرد و بچه در سفر سامرا و کاظمین کیلومترها راه را با پای پیاده نروند و در نهایت مجبور نشوند پشت خاور و وانت و هر وسیله دیگری سوار شده خود را به شهر برسانند.

وقتی مسئولان رده بالای حج و زیارت توجه جدی به مدیریت زائران عتبات ندارند اصلاً جای تعجب نیست که مسئولان محلی مثل فرودگاه امام خمینی (ره) که سالن ویژه ای به حجاج اختصاص داده و تمام فرودگاه را در ایام حج با پوسترها و پیام ها و تصاویر حج آذین بسته بودند تا زائران از ایران احساس کنند وارد مناسک حج شده اند، در مراسم اربعین تنها به بستن چند پرچم اکتفا کند.

و در نهایت یک سؤال درست است که بخش قابل توجهی از زائران اربعین و عتبات از قشر کم درامد و متوسط جامعه هستند، اما این مردم عاشق آیا شایسته دریافت خدمات بهتری نسبت به آنچه وجود دارد نیستند؟

و حالا همه این تلاش های مدیریتی را مقایسه کنید با مدیریت مردمی عراق در اربعین. نه یک زائر گرسنه می ماند، نه تشنه، نه بدون محل خواب و تمام خستگی بی برنامگی مسئولان ایرانی را هم به کمک مدیریت همین مردم از تن زائران به در می رود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۲۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به انجام همه تمهیدات لازم برای اعزام حجاج به سفر معنوی حج گفت: حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع ۱۴۰۳ می شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سید عباس حسینی در همایش متمرکز زائران حج تمتع 1403 در مشهد گفت: همه تمهیدات لازم در خصوص اعزام حجاج به سفر معنوی حج صورت گرفته و حجاج ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع خواهند شد.

وی افزود: نهایت تلاش برای اجاره مسکن استاندارد برای زائران شده است و با برنامه ریزی و صرفه جویی در هزینه ها 319 دلار کاهش قیمت نسبت به سال گذشته در قیمت‌گذاری‌ها لحاظ شد که تغییر نرخ ارز مانع کاهش قیمتها شد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سال گذشته ایران نخستین کشوری بود که انتقال زائران را بین مکه و مدینه با قطار انجام داد.

حسینی تصریح کرد: تمام تلاش برای تهیه اقلام تدارکاتی مطلوب و ارائه غذای با کیفیت و کمیت مطلوب به زائران توسط خادمان در سازمان حج و زیارت در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حساسیت در انتخاب عوامل و آموزش های لازم برای ارتقای سطح خدمات از دیگر اقدامات این سازمان است.

حسینی تاکید کرد: امیدواریم زائران با رعایت توصیه‌های هیئت پزشکی و همکاری با خادمان در کاروان‌ها و مجموعه های حج برای انجام سفری توام با سلامتی و معنویت همکاری کنند.

حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب؛ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز گفت: روحانیون کاروانهای حج مشعل داران معارف و مناسک هستند و مهمترین برنامه برای سفر حج اخلاص است.

وی افزود: اگر زائری نیت و برنامه ریزی نداشته باشد این سفر را از دست داده است، باید برای این سفر معنوی برنامه ریزی قبل و حین آن را داشته باشد تا بهره برداری لازم را کسب کند.

حجت الاسلام نواب تصریح کرد: زائران باید برای قرآن خواندن و زیارت و بهره مندی از این سفر معنوی برنامه ریزی و سلامتی جسمی و روحی خود را در طول سفر حفظ کنند تا در انجام اعمال و مناسک حج دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • مواکب اربعینی استان سمنان تجمیع می‌شوند
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳