Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:37:03 GMT

ورشکستگی سیاسی کاخ سفید در کارزار ضد برجامی

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۵۲۲۲

ورشکستگی سیاسی کاخ سفید در کارزار ضد برجامی

تهران- ایرنا- تحلیلگران رسانه های عربی با اشاره به اقتدار ایران، بی تجربه بودن ترامپ و ناکامی او در همراه کردن همپیمانان اروپایی و افکار عمومی آمریکا علیه برجام معقدند کارزار ترامپ علیه برجام، انزوی جهانی آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، جمهوری اسلامی ایران با پذیرش و به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای با کشورهای گروه 1+5، حسن نیت خود را برای حل و فصل یک بحران ساختگی به نمایش گذاشت و با اجرای برجام پایبندی خود را به هر آنچه متعهد شده به اثبات رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل، آمریکا در اجرای تعهدات خود طبق برجام از همان آغاز کوتاهی و تعلل داشت و در بسیاری موارد به ویژه در دولت کنونی، روح و متن برجام را نادیده گرفته است.
ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید بارها ادعا کرده اند ایران توافق هسته ای را نادیده گرفته و توافق با ایران افزون بر موضوع هسته ای باید همه موارد اختلاف و به ویژه برنامه موشکی ایران را شامل شود. در این زمینه چهارم مهرماه هم مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را با عنوان «قانون اجرایی برنامه موشکی بالستیک ایران و تحریم‌های بین‌المللی» به تصویب رساند طرحی که هدف آن متوقف ساختن برنامه موشکی بالستیک ایران است.
این ادعاها و اقدامات درحالی است ‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ‌عنوان تنها مرجع مسئول رسیدگی به این موضوع تاکنون چندین بار پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام را تایید کرده است. رسانه های عربی در روزهای گذشته اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

** بی نتیجه بودن اقدام های ضد ایرانی آمریکا
روزنامه های «رای الیوم» چاپ لندن، «الرای» اردن و تارنمای «البدیل» مصر در گزارش های خود با اشاره به اقتدار ایران، ناکامی آمریکا در پیش بردن طرح های خود علیه ایران در توافق هسته ای را بررسی کردند.
به نوشته روزنامه رای الیوم، ناظران درباره تصویب طرحی در مجلس سنای آمریکا که شروط جدیدی را درباره توافق هسته ای مطرح می کند درنگ کرده و با وجود اینکه آمریکا به طور آشکار با ایران و انقلاب اسلامی به دشمنی خود ادامه می دهد درباره زمینه ها، انگیزه های آن سوالاتی را مطرح کرده اند. اما این طرح، محتوا، بندها و شرط های آن توسط این ناظران به سخریه گرفته شده است. ناظران این اقدام را بیانگر ورشکستی سیاسی آشکار دولت آمریکا به شمار آورده اند. ناظران معتقدند این طرح تحرک مشکوکی است که با اصل توافق هسته ای سازگار نیست و یک نمایش جدید در چارچوب جنگ روانی و رسانه است.
تهران با توجه به شناختی که از دولت آمریکا دارد تصویب این طرح را به منزله نادیده گرفتن توافق هسته ای و شانه خالی کردن آمریکا از تعهدهای بین المللی به شمار می آورد و همانطوری که حضرت آیت الله «خامنه ای» رهبر انقلاب و دیگر مقام های ایران گفته اند ایران در برابر چنین اقدامی گزینه های بسیاری در دسترس دارد.
طرح جدید اقدامی بیهوده است که مانند اظهارات گستاخانه ترامپ علیه ایران هیچ ارزشی ندارد. زیرا این طرح دربردارنده تهدیدهایی درباره تحریم علیه ایران است. حضرت آیت الله خامنه ای در این زمینه همه چیز را به طور شفاف بیان کردند. ایشان تاکید کردند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست. استکبار جهانی اقتدار ایران در منطقه را مانعی بر سر راه خود می بیند.
به نوشته رای الیوم، ایران می داند که واشنگتن تلاش می کند برای پیشبرد برنامه های خود بار دیگر وارد مذاکره شود و موشک های بالستیک ایران و نقش این کشور در منطقه را در این مذاکرات مطرح سازد. این در شرایطی است که این مسائل مربوط به امنیت ملی ایران است و در هیچ شرایطی درباره آن کوتاهی نخواهد شد. همچنین ایران به خوبی می داند آمریکا که توافق هسته ای را نادیده گرفته است بار دیگر هر توافق جدیدی را زیر پا خواهد گرفت.
تهران معتقد است آمریکا در هر توافقی که با دیگر کشورها به امضا رسانده است جدی نیست و فقط تلاش می کند توافق ها را به سود خود پیش برد. ایران بیش از دیگر کشورها به خوبی از سیاست های آمریکا آگاه است. این کشور بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط آمریکا هدف قرار گرفته است و از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی با تروریسم مورد حمایت آمریکا هدف قرار گرفته و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کرده است.
روزنامه الرای اردن در گزارشی به قلم «فهد الفانک» نوشت طوفانی که ترامپ درباره توافق هسته ای ایران برانگیخته بود بدون هیچ گونه نتیجه ای به پایان رسید. برعکس این موضوع نشان داد که ادامه اظهارات و موضع گیری های یکجانبه از سوی ترامپ سبب منزوی شدن آمریکا و زیان این کشور می شود. این موضوع نشان می دهد آمریکا دیگر نمی توان نقش رهبری را در عرصه بین الملل بازی کند. آنچه این موضوع را وخیم تر کرد آن است که مراکز قدرت رسمی نیز این توافق را مورد تایید قرار داده و به آن پایبند هستند.
به نوشته تارنمای البدیل، اختلاف مواضع آمریکا و کشورهای اروپایی درباره توافق هسته ای به حدی ملموس است که می توان آن را بحرانی به شمار آورد. در شرایطی که ترامپ برای اجرای شعارهای انتخاباتی خود درباره نادیده گرفتن توافق هسته ای تلاش می کند این نشان می دهد او به اندازه کافی از اصول کلی قوانین بین الملل و ساختار این توافق آگاهی ندارد. این موضوعی است که بسیاری از کارکنان دولت آمریکا هم آن را مورد تاکید قرار می دهد و تلاش کرده اند به ابعاد موضع گیری های ترامپ درباره توافق هسته ای که همواره از دقت خالی است، پی ببرند. با وجود اینکه ترامپ دارای سابقه اقتصادی است و سال ها به عنوان بازرگان و دلال اموال و املاک فعالیت کرده است به نظر می رسد او به پیامدهای اقتصادی سنگ اندازی در مسیر اجرایی شدن توافق هسته ای بر آمریکا و همپیمان آن در اروپا اهمیتی نمی دهد.

** دلایل ناکامی واشنگتن در پیش بردن برنامه های ضد برجامی
تارنمای مرکز پژوهش های سیاسی و راهبردی «الاهرام» دلایل ناکامی آمریکا را در پیش بردن برنامه های خود درباره توافق هسته ای مطرح کرد و در این زمینه نوشت آمریکا به سه دلیل نمی تواند توافق هسته ای را نادیده بگیرد. نخست اینکه نادیده گرفتن توافق هسته ای نه تنها سبب تنش بیشتر میان واشنگتن و تهران می شود. بلکه این موضوع سبب می شود آمریکا با همه کشورهایی که در شکل گیری این توافق نقش داشته وارد تنش شود.
روسیه و چین به آمریکا اعتراض خواهند کرد که آمریکا به اعتبار کشورهای دیگر، سازمان ملل و شورای امنیت پس از اینکه توافق هسته ای به بخشی از اسناد بین المللی تبدیل شده لطمه وارد کرده است. همچنین منافع اقتصادی روسیه و چین نیز در این زمینه موثر است به ویژه که اگر ایران بخواهد دربرابر اقدام های آمریکا عکس العمل همه جانبه ای از خود نشان دهد. دوم اینکه تنش آفرینی علیه ایران، خطر برنامه هسته ای کره شمالی به دنبال خواهد داشت.
به نظر می رسد همپیمانان آمریکا به ویژه ژاپن و کره جنوبی هم از اقدام های ترامپ نگران هستند. پیونگ یانگ نحوه برخورد با ایران را نشان بی فایده بودن مذاکره با آمریکا و همپیمانان آن می داند. کره شمالی از موضع گیری های آمریکا درباره توافق هسته ای ایران به این نتیجه می رسد که مذاکره درباره برنامه هسته ای و موشکی پیونگ یانگ حتی اگر در برابر رفع تحریم ها و ارائه کمک ها به نتیجه برسد بازهم برای پایان بخشیدن به اختلاف ها با آمریکا کافی نسیت. زیرا کره شمالی به این موضوع تکیه می کند که آمریکا با وجود اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است به عهد خود وفا نمی کند. سوم اینکه نادیده گرفتن توافق هسته ای سبب درگیری میان ترامپ و افکار عمومی مردم آمریکا می شود. بیشتر مردم این کشور خواهان وارد شدن آمریکا به جنگ در خارج نیستند.
یک نظرسنجی که اواخر مهرماه گذشته ، دوازدهم اکتبر ، ماه جاری میلادی منتشر شده نشان می دهد 56 درصد مردم آمریکا خواهان پایبندی آمریکا به توافق هسته ای هستند. این گونه نظرسنجی ها دست ترامپ را می بندد و مانع تحرک او برای درخواست از کنگره برای لغو توافق هسته ای را می شود.

پژوهشم **9278** 1601** خبرنگار: اصغریوسفی ** انتشار : شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۵۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم

معاون استانداری خراسان جنوبی گفت: در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی جزو چند کشور اول جهان هستیم و حرف برای گفتن داریم. همه اینها نشانگر این است که ما مدیون معلمین و اساتید بزرگی هستیم که با همه وجود برای آموزش فرزندان ما تلاش کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به مناسبت روز معلم از مدرسان برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی بیرجند با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مدرسان برتر استان تقدیر شد.

سیدمحمدرضا طالبی شب گذشته در مراسم تجلیل از مدرسان برتر دانشگاه علمی و کاربردی اظهار داشت: مقام اساتید مقام والا و ارزشمندی است و با آموزش این قشر  پیشرفت کشور رقم می‌خورد. 

وی ضمن تبریک هفته معلم بیان کرد: باید به خودتان ببالید چرا که شما در جایگاه و مقامی هستید که خداوند در قرآن خود را به آن نامیده است. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه پیامبران همواره به عنوان رسل الهی جایگاه معلمی و آموزش دهنده را برعهده داشته‌اند، ادامه داد: در حوزه امامت و ولایت آقا امیرالمومنین(ع) می‌فرماید که هر کس به من یک حرف بیاموزد مرا بنده خودش قرارداده است. با وجود تمام تحریم‌ها؛ ایران جزو قدرتمندترین کشورها در حوزه‌های مختلف از جمله دفاعی و نظامی است‌. 

اعزام دانشجویان و اساتید به اردوی راهیان پیشرفت در دستور کار است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تأکید ما بر اردوی راهیان پیشرفت است که هم دانشجویان و هم اساتید در آن شرکت کنند، اضافه کرد: تحصیل دانشگاه علمی کاربردی اشتغال را به دنبال دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دغدغه جوانان امروز اشتغال است‌.  در حوزه دینی شهید مطهری را داریم که به عنوان یک معلم و نویسنده بزرگ معرفی شده است. 

طالبی با اشاره به شهید احمدی روشن استاد هسته‌ای ایران یادآور شد: شهدای بزرگ همچون شهید محمدی‌ها، شهید رضایی‌نژادها را داشته‌ایم که در حوزه هسته‌ای پیشرفت‌های علمی بزرگی داشته‌اند. 

 در حوزه پزشکی و هسته‌ای جزو چند کشور اول جهان هستیم 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی جزو چند کشور اول جهان هستیم و حرف برای گفتن داریم. همه  اینها نشانگر این است که ما مدیون معلمین و اساتید بزرگی هستیم که با همه وجود برای آموزش فرزندان ما تلاش کرده‌اند.  

طالبی گفت: قبول داریم در حوزه‌هایی کمبودهایی داشته‌ایم اما اگر نواقص و پیشرفت‌ها را در دو کفه ترازو بگذاریم واقعا پیشرفت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در کفه سنگین‌تر خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر حضور همه هم استانی‌ها برای حضور در انتخابات گفت: همان حساسیت‌ها و اهمیت که در مرحله اول انتخابات داشتم در مرحله دوم انتخابات هم داریم و حضور حداکثری مردم می‌تواند بسیار موثر باشد.  

طالبی ادامه داد: بحث امنیت انتخابات هست که خیلی برامون مهم است چرا که ما یک استان مرزی و کویری و همجوار با سیستان و بلوچستان هستیم.   

آموزش در کنار دستان پرتوان معلمان  ارزش پیدا می‌کند 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی نیز در این مراسم با بیان اینکه همه اتفاقات خوب به دست معلمان و استادان رقم می‌خورد، اضافه کرد: تربیت فکری در کنار امکانات، کادر آموزشی و فضای آموزشی در کنار دستان پرتوان معلم ارزش  پپدا می‌کند. 

حبیب آتش‌روز با بیان اینکه کار در دانشگاه علمی کاربردی بسیار سخت است، ادامه داد: در این دانشگاه دانشجویان در رشته‌های مختلف و شرایط سنتی متفاوت حضور دارند.

کمترین بیکاران در بین فارغ التحصیلان دانشگاه مهارتی علمی کاربردی است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: براساس پیگیری‌های انجام شده کمترین بیکاران در بین فارغ التحصیلان دانشگاه مهارتی علمی کاربردی است.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه در مسایل فرهنگی فعال است یادآور شد: در حوزه قرانی و جشنواره‌ها همیشه این دانشگاه پیشقدم بوده است. 

آتش‌روز با بیان اینکه بر حسب وظیفه می‌طلبد برای اشتغال این دانش آموختگان همه مسئولان حمایت و کمک کنند، ادامه داد:  درخواست داریم دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه از تسهیلات ارزان و کم بهره برای خوداشتغالی بهره ببرند.  

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی دارای 220 هزار دانشجو است، یادآور شد: استان دارای 8 مرکز علمی کاربردی در استان فعال است و 330 مدرس و استاد هم در این مراکز مشغول به کار هستند.

در پایان این مراسم از مدرسان برتر دانشگاه علمی کاربردی بیرجند در مراسم بزرگداشات مقام استاد تقدیر شد‌‌.

انتهای پیام/ 257

دیگر خبرها

  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید