Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آستانه - ايرنا - جنگ در سوريه از هفت سال پيش تاکنون صدها هزار غيرنظامي و زن و کودک را مجروح و به مرگ کشانده ، ميليون­ها شهروند سوري را آواره ساخته و ناباورانه، اين کشور زيبا و آباد را به تلي از خاک و خاکستر بدل کرده است. مذاکرات صلح سوريه در آستانه که هم اکنون نشست هفتم آن در جريان است، آبي بر اين آتش خانمانسوز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا ، مذاکرات آستانه ، از بهمن سال گذشته با ابتکار عمل جمهوري اسلامي ايران و روسيه و همراهي ترکيه، به منظور حل و فصل منازعات سوريه و پايان بخشيدن به شش سال کشتار و آوارگي و ويراني در اين کشور شروع شد و براي نخستين بار دو طرف اصلي جنگ يعني نمايندگان دولت قانوني سوريه و نمايندگان گروه­هاي اصلي معارضين مسلح در آستانه پايتخت جمهوري قزاقستان بر سر يک ميز نشستند تا از مسير مذاکره سياسي راهي براي خروج از جنگ بگشايند.
مذاکرات صلح سوريه طي 10 ماه گذشته ادامه داشت و مذاکره کنندگان هفت بار دور هم آمده اند ؛ در اين گزارش بر شش دور مذاکرات صلح سوريه در آستانه و نتايج آنها را مرور خواهيم کرد.
**دور نخست مذاکرات صلح سوريه در آستانه / آغاز مذاکره سياسي و راه حل غير نظامي
نخستين دور مذاکرات صلح سوريه در آستانه چهارم و پنجم بهمن ماه سال 1395 آغاز شد ، آزادي کامل حلب به­ عنوان يک پيروزي راهبردي براي دولت سوريه و متحدانش، زمينه­ ساز طرح آتش­بس در اين کشور شد. روسيه از اعضاء شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواست طرح آتش­ بسي را که توسط روسيه و ترکيه پيشنهاد شده بود، در قالب قطعنامه ­اي تصويب کنند؛ متعاقب آن به درخواست کشورهاي غربي اصلاحاتي در طرح روسيه انجام گرفت و بالاخره پيش­نويس روسيه به­ عنوان قطعنامه 2336 به تصويب شوراي امنيت رسيد.
بر اساس اين قطعنامه، آتش­ بس کامل و فوري در سراسر خاک سوريه به استثناء مناطق مربوط به دو گروه تروريستي داعش و فتح ­الشام (جبهه النصره سابق) به اجرا در­آمد؛ همچنين شبه نظاميان کُرد، موسوم به يگان­ هاي مدافع خلق مشمول اين طرح نشدند.
سرانجام طبق چارچوب توافق ميان طرف­ هاي درگير و بر اساس اعلام فرماندهي کل ارتش و نيروهاي مسلح سوريه، از ساعت صفر روز 30 دسامبر سال 2016 ميلادي، (بامداد جمعه10دي) آتش ­بس فراگير در سراسر خاک سوريه برقرار و بنا شد در صورت پايداري اين توافق، مذاکرات سياسي از ماه بعد در قزاقستان برگزار شود.
اين مذاکرات با حضور نمايندگان ايران ،روسيه ، ترکيه ، دولت سوريه ، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور سوريه آ، مريکا ، وزير امور خارجه قزاقستان و مخالفان دولت بشار اسد متشکل از فرماندهان 12 گروه مسلح ميانه ­رو و اسلام‌گرابه رياست «محمد علوش» رئيس دفتر سياسي گروه جيش ­الاسلام برگزار شد.
هر چند برگزاري نخستين مذاکرات مستقيم بين هيئت واحد مخالفان مسلح سوريه و نمايندگان رسمي دمشق با ميانجي­گري سه کشور ضامن حفظ آتش ­بس در اين کشور، يعني روسيه، ايران و ترکيه، چندان آسان نبود، اما دستاورد ارزشمند «آستانه1» پذيرش اين واقعيت از سوي همه طرفين بود که تلاش ­ها براي نشاندن هيئت نمايندگي دولت سوريه و مخالفان آن بر سر يک ميز، مثبت و نتيجه ­بخش بوده است. هرچند طرفين مستقيماً با يکديگر گفت و گو نکردند، ولي براي نخستين بار رو به روي هم نشستند و مواضع طرف مقابل را شنيدند.
** دور دوم مذاکرات آستانه / توافق ميان دولت سوريه و گروه هاي مخالف براي مبارزه با تروريسم
دور دوم مذاکرات آستانه 28 بهمن آغاز شد و 29 بهمن 1395 (16 و 17 فوريه 2017) ادامه يافت. علت اين تأخير عدم حضور هيئت ترکيه و هيئت معارضان در شهر آستانه اعلام شد. گفته شد يکي از دلايل اين تأخير ناخشنودي گروه‌هاي معارض سوري از روسيه است چراکه اين گروه‌ها روسيه را متهم مي‌کردند در واداشتن دمشق به پايبندي به رعايت آتش‌بس کوتاهي مي‌کند.
اين دور از مذاکرات نيز با حضور نمايندگان دولت سوريه، معارضان سوري، « استفان ديميستورا » نماينده ويژه سازمان ملل، نماينده دولت قزاقستان به عنوان ميزبان مذاکرات و سه کشور روسيه، ترکيه و ايران برگزار شد. نمايندگان کشورهاي اردن و آمريکا نيز به عنوان ناظر در اين نشست حاضر بودند. نمايندگان «ارتش آزاد سوريه» و نمايندگان گروه افراطي «جيش‌الاسلام» نيز در اين مذاکرات حضور داشتند.
مهم­ ترين دستاورد دومين دوره مذاکرات آستانه ، توافق نظام سوريه و گروه­هاي سوري شرکت کننده براي مبارزه با تروريسم بود که در دور قبلي مذاکرات هم بر سر آن توافق حاصل شده بود. ديگر دستاورد مهم اين مذاکرات تثبيت آتش بس و توافق هيئت‌هاي ايراني، روسي و ترکيه براي تشکيل کميته عملياتي نظارت بر اجراي آتش‌بس و موافقت بر سر ساز و کارهاي آن بودکه «محمد علوش»، سرکرده هيئت معارضان مسلح سوريه نيز اين توافق را مورد تأييد قرار داد.
در اين دور از مذاکرات به علت وجود اختلاف نظرهاي زياد ميان شرکت‌کنندگان بر سر تعريف موارد نقض آتش‌بس و مجازات نقض‌کنندگان، بر سر صدور يک بيانيه مشترک توافقي حاصل نشد.
سومين دورمذاکرات آستانه / صدور بيانيه مشترک تحکيم آتش بس و تقويت مکانيزم سه جانبه
دور سوم مذاکرات صلح سوريه در آستانه 24 اسفند 1395 ، با حضور نمايندگان ايران، روسيه و ترکيه و بدون حضور مخالفان در پايتخت قزاقستان برگزار شد. «اسامه ابو زيد» سخنگوي مخالفان گفت اين تصميم به اين دليل گرفته شده که روسيه به تعهدات خود در مورد آتش‌بس مورد توافق، پايبند نبوده است در صورتي که هدف اصلي برگزاري مذاکرات در آستانه همواره `تثبيت آتش‌بس` در سوريه عنوان شده است.
هيات‌هاي حاضر در دور سوم مذاکرات آستانه در بيانيه‌اي مشترک بر چند اصل مهم تأکيد کردند که مهم­ترين آن‌ها توقف درگيري‌ها در سوريه، تحکيم آتش‌بس و حفظ آن، تبادل اطلاعات و تقويت روند مکانيسم سه جانبه بود. در بيانيه مشترک صادر شده از سوي هيئت‌هاي حاضر در نشست، کشورهاي ضامن مذاکرات بر پايبندي خود به تقويت آتش‌بس و تبادل اطلاعات در صورت نقض آتش بس و لزوم بهبود اوضاع ميداني از طريق تقويت آتش­بس تأکيد کردند. همچنين در اين بيانيه اعلام شد که براي صحبت از پايان بحران در سوريه زود است اما مذاکرات ژنو و آستانه نقش مهمي در توقف درگيري‌ها در سوريه داشته‌اند.
در اين دور هيات مخالفان دولت سوريه حضور نداشتند و در واقع اين دوره بدون دستيابي به نتيجه مشخصي پايان يافت .مخالفان مدعي بودند دولت سوريه به تعهدات خود در منطقه الوعر پايبند نبوده است به همين دليل در مذاکرات حضور نيافتند.
** دور چهارم مذاکرات / تعيين نقاط کاهش تنش
در نوبت چهارم نشست آستانه که 13 ارديبهشت سال 96 برگزار شد ، گروه‌هاي معارض حاضر در قزاقستان با انتشار بيانيه‌اي شروط غيرممکني را براي ادامه مذاکرات مطرح کردند اين شروط اعم از تعليق تمامي عمليات‌هاي نظامي ارتش سوريه و نيروهاي روسي و هم‌پيمانانش و آزادي تمام زندانيان بود. با نپذيرفتن شروط مذکور، نمايندگان گروه‌هاي افراطي مشارکت خود را در مذاکرات به تعليق درآوردند. مذاکرات با محوريت تعيين نقاط کاهش تنش و بدون حضور نمايندگان گروه‌هاي مسلح به پايان رسيد.
** دور پنجم مذاکرات / توافق در مورد مناطق کاهش تنش
مذاکرات آستانه 5 نيز که در 13 و 14 تيرماه 1396 برگزار شد توافق بر سر مناطق کاهش تنش در منطقه‌ي غوطه‌ي شرقي و شمال حمص حاصل شد اما درباره نحوه‌ي برقراري آتش‌بس و اداره‌ي مناطق ادلب و درعا اختلاف وجود داشت که به مذاکرات دور ششم موکول شد. شرکت کنندگان اين نشست دو روزه، تامين حمايت هاي بشردوستانه و برقراري امکانات زيربنايي را در اين مناطق نيز بررسي کردند.
موضوع ديگري که در دور پنجم ناتمام ماند پاک کردن مکانهاي تاريخي سوريه از وجود مين ها بود .
** دور ششم مذاکرات / صدور بيانيه مشترک وتاکيد بر تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه
مذاکرات آستانه 6 با حضور نمايندگان برخي از گروه‌هاي معارض سوريه و هيئت‌هايي از کشورهاي ترکيه، روسيه و ايران انجام شد. دست برتر متحدين در صحنه‌ي ميداني سوريه موجب تعديل مواضع ترکيه و گروه‌هاي معارض شد و پيروزي چشم‌گير مذاکرات را در پي داشت. توافق طرف‌هاي مذاکره‌کننده بر تعيين مناطق کاهش تنش با نظارت ايران، روسيه و ترکيه با تاکيد بر حاکميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه مفاد اصلي بيانيه‌ پاياني مذاکرات را تشکيل مي‌دهد.
** دور هفتم مذاکرات آستانه
مهمترين محور مذاکرات هفتم آستانه که امروز و فردا - 30 و 31 اکتبر - جريان دارد مين زدايي در مناطق درگيري به ويژه مناطق تاريخي سوريه و تبادل بازداشت شدگان، اجساد، گم شدگان و روشن شدن تکليف مفقودان اعلام شده است .
وزارت امور خارجه قزاقستان ، بعنوان ميزبان مذاکرات صلح سوريه روز گذشته -شنبه - ترکيب شرکت کنندگان اين دوره را اعلام و تاکيد کرد که همه طرف هاي هفتمين دور مذاکرات صلح سوريه آمادگي خود را براي حضور در آستانه اعلام کردند .
به گزارش سايت رسمي وزات امور خارجه قزاقستان، سرپرستي هيات ايراني را در هفتمين دور مذاکرات صلح سوريه ، که 30 و 31 اکتبر - هشتم و نهم آبان - در پايتخت قزاقستان برگزار مي شود ،حسين جابري انصاري معاون وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران بعهده خواهد داشت .
در اين گزارش ،سرپرست هيات ترکيه ، سدات اونال معاون وزير امور خارجه اين کشور و سرپرست هيات روسيه الکساندر لاورنتيف نماينده ويژه رييس جمهوري روسيه در امور سوريه ، اعلام شده است .
در اين مذاکرات همچنين هيات دولت سوريه و مخالفين دولت اين کشور حضور خواهند داشت ، همچنين نمايندگان سازمان ملل متحد ، آمريکا و اردن نيز بعنوان ناظربه اين مذاکرات خواهند پيوست .
پيش از آغاز اين مذاکرات نمايندگان کشورهاي ضامن - ايران ، روسيه و ترکيه - رايزني هاي دوجانيه و سه جانبه در سطح کارشناسان برگزار مي کنند .
اجلاس عمومي با حضور همه طرف ها روز 31 اکتبر ( برابر 9 آبان ماه ) برگزار خواهد شد .
**سخن آخر
از آستانه يک تا شش، اگرچه مجموعه مسائل سياسي سوريه در قالب ها و شکل هايي مطرح شده اما تمرکز گفت و گوها تا امروز بر موضوع کاهش تنش و آتش بس بوده است.
اين مذاکرات موفق شده ، چهار منطقه کاهش تنش در نوار غربي کشور که مرکز عمده جمعيتي به شمار مي رود، از شمال تا جنوب ايجاد کند که شامل منطقه اي در جنوب غرب و نزديک مرزهاي اردن ، منطقه اي در غوطه شرقي در حومه دمشق ، منطقه اي درشمال حمص و منطقه چهارم در ادلب مي شود.
بررسي جزئيات مسائل مربوط به منطقه ادلب در آستانه هفت پيگيري مي شود.
آساق ** 1579* مرضيه فاتحي**1663**انتشار دهنده: خسرو حسيني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۱۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • الجزایر در آستانه پیوستن به بانک بریکس
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • تیم «کشاورز قم» به مرحله دوم لیگ بسکتبال امید‌های کشور راه یافت
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو