Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@07:58:12 GMT

صادرات و بازصادرات مناطق آزاد 30 درصد رشد کرد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۸۲۰۱

صادرات و بازصادرات مناطق آزاد 30 درصد رشد کرد

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد 134درصد اهداف تعیین شده این مناطق برای اقتصاد مقاومتی و رشد 30درصدی صادرات و بازصادرات در هفت ماهه امسال تحقق یافت.

ایران آنلاین / «مهدی بازارگان» افزود: طبق برنامه ابلاغی از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی، مقرر شده بود 58 درصد اهداف کمی کل سال 1396 در این دوره هفت ماهه تحقق یابد؛ حال آنکه به صورت میانگین 69 درصد همه اهداف محقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور
بازارگان از رشد قابل توجه استقرار شرکت های دانش بنیان در این بازه زمانی خبر داد و افزود: استقرار این شرکت ها در هفت ماهه امسال نسبت به عملکرد تا پایان سال 1395، حدود 31 درصد رشد را نشان می دهد که این رقم فراتر از هدف 20 درصدی برنامه ابلاغ شده است.
به گفته وی، پارسال با اضافه شدن 90 واحد دانش بنیان، شمار شرکت های تاسیس شده در این مناطق به 200 مورد رسید. برای امسال تاسیس 40 شرکت دانش بنیان و فناور جدید تعیین شده بود که سهم هفت ماهه، 22 شرکت بود.
وی ادامه داد: عملکرد هفت ماهه نشان می دهد 62 شرکت دانش بنیان یعنی سه برابر تعداد هدفگذاری شده، در مناطق آزاد جذب شد و مجموع واحدهای دانش بنیان و فناور مستقر در مناطق آزاد به 262 واحد افزایش یافت.
این مسوول اضافه کرد: انتظار می رود مناطق آزاد در این بخش تا پایان سال نسبت به کل هدف تعیین شده، عملکردی 200 درصدی را تجربه کنند.

افزایش صادرات
بازارگان گفت: مناطق آزاد در صادرات و بازصادرات تا پایان مهرماه توانستند از رشد 30 درصدی عبور کنند و پیش بینی ها نشان می دهد در پایان سال مجموع صادرات و بازصادرات نسبت به کل هدف سال بیش از اهداف ابلاغی محقق شود.
به گفته وی، عملکرد صادرات و بازصادرات این مناطق پارسال 814 میلیون دلار بود که امسال بیش از یک میلیارد دلار هدفگذاری شده است.
وی ادامه داد: رقم هدفگذاری شده در هفت ماهه صادرات 512 میلیون دلاری بود و عملکرد این مناطق نشان می دهد حدود 523 میلیون دلار در این دوره زمانی محقق شده است.
به گفته بازارگان، پیش بینی می شود تا پایان امسال، مناطق آزاد در صادرات و صادرات مجدد به هدف یک میلیارد دلاری دست یابند.

افزایش صادرات به کشورهای همسایه
معاون تولید، صادرات و فناوری شورایعالی مناطق آزاد درباره افزایش مبادلات با کشورهای همسایه با رویکرد افزایش صادرات طرف ایرانی گفت: پارسال این مناطق به کشورهای حوزه تاثیر خود 219میلیون دلار کالا و خدمات صادر کردند (از سرجمع صادرات و بازصادرات)، در حالی که رقم هدفگذاری شده در این مناطق برای امسال 264 میلیون دلار است.
وی ادامه داد: تا پایان مهرماه دستیابی به 141 میلیون دلار پیش بینی شده بود اما مناطق آزاد در این بازه 154 میلیون دلار کالا و خدمات با کشورهای حوزه تاثیر مبادله کردند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 34 درصد رشد را نشان می دهد.

افزایش گردشگر خارجی
بازرگان به رشد 34 درصدی حضور گردشگر خارجی در مناطق آزاد کشور در سال 1396 اشاره کرد و افزود: پارسال بیش از 39 هزار گردشگر خارجی با دستکم اقامت یک شب، از این مناطق دیدن کردند و رقم هدفگذاری شده امسال با رشد 10درصد بیش از 43 هزار نفر و تا پایان مهرماه، 23 هزار نفر تعیین شده بود.
وی ادامه داد: در هفت ماهه امسال بیش از 28 هزار گردشگر خارجی در مناطق آزاد اقامت داشته اند و 34 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می دهد. بر این اساس، بیش از 65 درصد اهداف کل سال تا پایان مهرماه محقق شد.

برگزاری نمایشگاه های ارائه محصولات و توانمندی ها
معاون تولید، صادرات و فناوری شورایعالی مناطق آزاد از برگزاری 44 نمایشگاه تخصصی تا پایان مهرماه امسال در مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: پارسال 61 نمایشگاه در مناطق آزاد شد که بر اساس هدفگذاری های تعیین شده باید تا پایان امسال به 76 نمایشگاه برسد.
وی شمار برگزاری نمایشگاه هدفگذاری شده در بازه هفت ماهه امسال را 38 نمایشگاه ذکر کرد و افزود: گزارش عملکرد مناطق نشان می دهد 44 نمایشگاه در این مدت برگزار شده که در مقایسه با نیمه نخست پارسال (18 نمایشگاه)، رشد کرده است.
به گزارش ایرنا، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور پیش تر از ترسیم نقشه راه کلان برای بهره گیری حداکثری کشور از مکانیسم این مناطق خبر داد و افزود: برنامه های اجرایی در چارچوب راهبردهای کلان و سیاست های اقتصاد مقاومتی در حال طراحی است که در سالهای پیش رو به اجرا گذاشته می شود.
«مرتضی بانک» برخورداری از دید آرمانی مشترک درباره نقش و جایگاه مناطق آزاد در نظام توسعه ملی نزد سیاستگذاران، قرار گرفتن این مناطق در برنامه ریزی های کلان توسعه اقتصادی ـ اجتماعی و راهبردهای آن، هماهنگی و همکاری کلیه دستگاه های ملی کشورها در فراهم آوردن مدیریت یکپارچه، ثبات محیط کلان سیاسی و اقتصادی، مقررات و مشوق های انگیزشی و ایجاد زیرساخت های فیزیکی مناسب و مدیریت حرفه ای و روز آمد را از جمله الزامات اصلی برای تحقق اهداف مناطق آزاد کشور برشمرد.
ایران دارای هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و نیز 64 منطقه ویژه اقتصادی است.
دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد وظیفه نظارت بر امور مناطق مختلف به عنوان ساختار ستادی و پیگیری اجرای مصوبه های شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را برعهده دارد./سایت مناطق ازاد

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۸۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه آزاد اروند و ارس بعنوان مناطق برتر انتخاب شدند

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، در پی ارزیابی عملکرد دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شاخص های عمرانی، فرهنگی، تصویرسازی، حقوقی، آی تی و منابع انسانی مناطق آزاد اروند و ارس در بین مناطق آزاد حائز کسب مقام برتر شدند.

سهولت کسب کار، جذب سرمایه گذار و دیگر  معیارها، ۳ منطقه ویژه و دو منطقه آزاد توانستند عنوان برتری را به خود اختصاص دهند.

طی نامه حجت اله عبدالملکی دبیرشورایعالی مناطق آزاد به ریاست محترم جمهور و بر اساس امتیازات به دست آمده اروند و ارس بعنوان مناطق سبز انتخاب شده بودند و امروز توسط وزیر کشور رسما مورد تجلیل قرار گرفتند.

 در ادامه این همایش نیز و با توجه به عناوین به دست آمده در حوزه های مختلف، از «علی زارعی» رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، تقدیر شد.

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • منطقه آزاد اروند و ارس بعنوان مناطق برتر انتخاب شدند
  • امسال ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد
  • پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت