Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@14:20:58 GMT

عارف درخواست داد، لیست فراکسیون امید منتشر نشود

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۷۳۸۵

عارف درخواست داد، لیست فراکسیون امید منتشر نشود

رویداد۲۴-علیرضا رحیمی گفت: برخی از نمایندگان اعلام کردند که دلشان با فراکسیون و خاستگاه های گفتمانی اصلاح طلبان است ولی از جانب حوزه های انتخابیه شان به محدودیت هایی رو به رو هستند و نمی توانند در برخی موضوعات خیلی صریح و محکم اقدام کنند. بنابراین ملاحظاتی اخلاقی در این خصوص لحاظ شد و آقای عارف درخواست دادند تا لیست منتشر نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در پس اتفاقات دیروز صحن علنی شورای شهر و انتقادات اعضای این شورا نسبت به عملکرد شهرداری تهران در خصوص برخی انتصاب ها باعث شده تا اکنون مقایسه هایی بین اعضای این شورا و اعضای فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی مطرح شود؛ مساله ای که برخی در تعبیر آن چنین تحلیل هایی را ارائه می دهند که شورا توانسته است عملکرد بهتری در قیاس با همتایان اصلاح طلب خود در بهارستان داشته باشد. علیرضا رحیمی یکی از اعضای مجمع نمایندگان تهران و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی به تحلیل و ارزیابی این مقایسه در گفتگو با «همبستگی»می پردازد. اینکه فراکسیون امید تاکنون در صحن علنی چقدر موفق و توانمند ظاهر شده است و مهمتر آنکه این فراکسیون چه برنامه ها و اهدافی را باید در بهارستان دنبال کند. رحیمی همچنین در طرح مقایسه بین امیدی های بهارستان و امیدی های بهشت معتقد است که « اعتقاد دارم که تقریبا هم اصلاح طلبان مجلس و هم شورا یک خط و مشی را دنبال می کنند.»
شما به عنوان یکی از اعضای فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی عملکرد و کارنامه این فراکسیون را در مجلس دهم چگونه ارزیابی می کنید و فکر می کنید که این فراکسیون چقدر در تحقق مطالبات و اهداف انتخاباتی و عمومی خود موفق عمل کند؟
فراکسیون امید برآمده از لیست ائتلافی در رقابت انتخاباتی دوره دهم مجلس در سال 94 بود. این فراکسیون موظف و متعهد به آن است که همان خط و مشی تعریف شده درباره آن لیست و ائتلاف را در قالب تصمیمات صحن علنی و روند قانون گذاری های مجلس شورای اسلامی دنبال کند. در واقع فراکسیون امید این وظیفه را بر عهده دارد که همان خاستگاهی را پیگیری کند که جریان اصلاح طلبی دنبال می کند. همان طور که می دانید خاستگاه گفتمان اصلاح طلبی بهبود شرایط کلی کشور در عرصه های مختلف به ویژه اقتصاد و سیاست بودو شعار ائتلاف انتخاباتی لیست امید نیز «امید و رونق اقتصادی» بود. بنابراین آنچه که از فراکسیون امید توقع می رود و انتظار است که مورد توجه خود قرار دهد دقیقا مطابقت با همان مطالبات و چارچوب های تعریف شده در خصوص لیست امید است. لذا چنانچه قصدی درباره ارزیابی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم می بایست ابتدا به ساکن با تکیه بر همین نکات و اعمال آنها به عنوان ملاک و معیار سنجش و اندازه گیری ، اظهار نظر کرد. من فکر می کنم که در مجموع فراکسیون امید و اعضای آن توانسته اند که در دوره دهم مجلس شورای اسلامی عملکرد خوب و قابل قبولی از خود داشته باشند. البته در این میان ممکن است نقد ها و اظهاراتی درباره نحوه عملکرد فردی برخی از اعضای این فراکسیون مطرح باشد که باید برای رعایت این انصاف تفاوتی بین دو مقوله قائل شد و در عین حال هرکدام را به صورت جداگانه و البته مفصل بررسی کرد.
اگر بخواهیم عملکرد فراکسیون امید را بر حسب زمانی تقسیم کنیم. عملکرد فراکسیون امید در اجلاسیه دوم بهارستان چه تفاوت هایی با اجلاسیه اول دارد؟ آیا از تغییر و تحولاتی که تاکنون در این فراکسیون رخ داده است می توان دفاع کرد و به آن امیدوار بود؟
بیش از آنکه بخواهم به سوال شما جواب بدهم، بر این نکته باید تاکید کنم که هرکدام از اجلاسیه ها شرایط خاص و متفاوت خود را به دلایلی داشت که این دلایل می توانند عامل داخلی و یا عامل خارجی داشته باشند. به عنوان مثال برخی تغییرات و اتفاقات در عرصه کشور یا عرصه بین المللی در حوزه های مختلفی اقتصادی و سیاسی و امثالهم طی دو سال گذشته رخ داده است که هر کدام متناسب با خودش تاثیراتی را بر روند تصمیمات و اقدامات در مجلس خواهد داشت. بنابراین برای ارزیابی دقیق تر باید این نکات را نیز لحاظ کرد که قطعا توجه و تفسیر هرکدام از این اتفاقات از فرصت مصاحبه خارج خواهد بود ولی در کل من فکر می کنم که فراکسیون امید با احتساب جمیع این اتفاقات رشد خوبی را در مجلس داشته است و مسیر موفقی را می پیماید.
این رشد و موفقیت را چگونه توجیه می کنید؟
من در این خصوص مهمترین عامل را تجربه نمایندگان و اعضای فراکسیون امید می دانم. در اجلاسیه اول مهمترین مساله ای که باید مورد توجه قرار می گرفت، این بود که دولت در سال پایانی خود قرار داشت و فراکسیون می بایست برای حفظ آرامش و فضای جامعه همراهی بیشتری با دولت می داشت. از طرف دیگر بخش قابل توجهی از اعضای فراکسیون امید تجربه حضور در مجلس نداشتند و این در حالی بود که جریان های سیاسی دیگر مجلس متشکل از نمایندگانی بودند که در مجموع و برآیند مجرب تر از فراکسیون امید بودند. جمیع این اتفاقات باعث شد که فراکسیون امید شرایط متفاوت و خاصی را در اجلاسیه دوم طی کند. ولی در اجلاسیه دوم ما شاهد آن بودیم که نمایندگان با درک بهتر و دقیق تر از شرایط و پیدا کردن تجارب بیشتر از فضای عمومی مجلس شورای اسلامی و مهمتر از همه اعمال برخی تصمیمات و تغییرات جدید در خصوص نحوه ورود فراکسیون امید در تصمیمات صحن علنی از جانب هیات رییسه فراکسیون، باعث شد تا شرایط به نحو دیگری در اجلاسیه دوم رقم زده شود. شرایطی که به گواه قریب به اتفاق صاحب نظران و همین طور دوستان اصلاح طلبان حکایت از آن دارد که فراکسیون امید عملکرد بهتری در اجلاسیه دوم نسبت به اجلاسیه اول دارد.
یکی از انتقاداتی که به فراکسیون امید وارد می شود، مبتنی بر آن است که فراکسیون امید در بسیاری از تصمیمات سعی می کند جانب احتیاط را رعایت کند که گاهی این احتیاط به معنای همراهی صرف با دولت در موضوعاتی ولو مغایر با خاستگاه های اجتماعی است. از نظر شما چگونه می توان از این دیدگاه دفاع کرد که احتیاط و محافظه کاری افراطی در همراهی با دولت می تواند سرانجام به منافع ملی و مطالبات عمومی ختم شود؟
من فکر می کنم در پاسخ به این سوال باید بیش از هر چیز به یک اصل مهم اشاره کرد. اصلی که گویای آن است که فراکسیون امید باید در اولویت رفتاری و کاری خود نسبت به هر چیز دیگری منافع ملی را مهم بداند. با چنین دیدگاهی و رعایت چنین اصلی مسلما این خروجی به دست خواهد آمد که اگر فراکسیون امید در مسائلی حتی بر خلاف مطالبات و تمایلات خودش از دولت حمایت کرده یا دست کم با آن همراهی می کند، صرفا به خاطر منافع ملی است. البته تعبیر دیگری نیز در این میان مطرح است که فراکسیون امید اگر چنین رفتار و موضعی را در برخی مسائل دارد ، به خاطر آن بوده تا فرصت و زمان بیشتری به دولت بدهد تا دولت در شرایط بهتری بتواند مقدمات و زمینه را برای تحقق وعده ها و مطالبات عمومی در جامعه و کشور محقق کند.
فکر می کنید که فراکسیون امید تا چه زمانی قرار است این ملاحظه کاری و همراهی ها را ادامه دهد؟
قرار نیست این روند همیشه ادامه داشته باشد. اتفاقا من با این تفکر مخالف هستم. من این را قبول ندارم که بگوییم فراکسیون امید در تمامی مسائل حتما دولت را همراهی می‌کند. از اتفاق باید بگویم که فراکسیون امید در جاهایی که دولت با نمایندگان مجلس و مشخصا فراکسیون امید تعامل نمی‌کند، شرایط به گونه دیگری رقم خواهد خورد و شاهد بودید که در موضوعاتی فراکسیون امید از دولت حمایت نکرد. در این خصوص ماجرای کارت زرد به وزرای کار و کشور مثال ها و مصداق های خوبی برای این قضیه هستند. فراکسیون امید در این تصمیمات نظر خودش را ابراز داشت و در حالی که می توانست از دولت مجددا حمایت کند ولی از کارت زرد به آقای ربیعی و رحمانی فضلی حمایت کرد. این تحلیل که فراکسیون قرار است در تمام موضوعات از دولت حمایت کند، تحلیل درستی نیست و فراکسیون امید موظف است که مطالبات و همان چارچوب هایی که در ابتدای مصاحبه به آن اشاره شد را دنبال کند.
برخی معتقد هستند که عملکرد اصلاح طلبان شورای شهر تهران از اعضای فراکسیون امید بهتر بوده است. شما چقدر با این تحلیل موافق هستید؟
من این تحلیل را خیلی نزدیک نمی دانم چون اعتقاد دارم که تقریبا هم اصلاح طلبان مجلس و هم شورا یک خط و مشی را دنبال می کنند. چون هر دو برآمده از لیست های ائتلافی امید هستند. بنابراین هر دو یک سری مطالبات و خاستگاه های مشترک را دنبال می کنند. مضاف بر اینکه ما یک شورای مشترک 51 نفره بین اعضای شورای شهر تهران و مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی داریم که در این شورا درباره اشتراکات دو مجموعه بحث می شود. بنابراین این مساله طبیعی است که بگوییم هر دو مجموعه ایده ها و دیدگاه های مشترکی دارند.
بحثی که در این خصوص مطرح است مربوط به برخی انتصاب های اخیر در شهرداری تهران است که اعضای شورای شهر تهران مواضع صریح و محکمی نسبت به این اقدامات داشتند؛ مواضعی که در مجلس شورای اسلامی کمتر از جانب اعضای فراکسیون امید شاهد هستیم. آیا شما با این فرضیه موافق نیستید که شورای شهر تهران مواضع اصلاح طلبانه تری نسبت به اعضای فراکسیون امید دارند؟
من فکر می کنم که برای طرح چنین مسائلی زود باشد. یعنی نمی توان از همین حالا و به صورت موردی اساس کار دو مجموعه را در کفه های ترازو قرار داد و با هم سنجید. به ویژه آنکه ماهیت شورای شهر تا حدودی با ماهیت مجلس متفاوت است و همین امر باعث می شود که ارزیابی ها در این خصوص متفاوت تر باشند. بنابراین من فکر می کنم که اکنون نمی توان درباره این مساله اظهار نظر یا موضع گیری کرد و اعتقاد دارم که برای این کار هنوز زود است.
شما عملکرد شورای شهر تهران به ویژه هیات رییسه و ریاست آن را چگونه ارزیابی می کنید و فکر می کنید این ترکیب چقدر موفق بوده اند؟
برای بررسی و ارزیابی این مساله باید شاخصه ها و معیارهای مختلفی را در نظر گرفت. به ویژه آنکه شورای شهر تهران اکنون در ابتدای راه است و نمی توان از حالا پیش بینی دقیقی برای سرنوشت این مجموعه طی چهار سال آینده ارائه کرد . البته اگر بخواهیم در همین بازه زمانی کوتاه عملکرد اعضای محترم این شورا را بررسی کنیم، من فکر می کنم که اعضای شورای شهر به ویژه ریاست این مجموعه عملکرد خوب و قابل قبولی تاکنون داشته اند و به نظر می رسد که آنان می توانند در نهایت نیز کارنامه خوبی و موفقی از خود به جای گذارند.
از نظر شما مهمترین موفقیت آقای عارف در فراکسیون امید چیست؟
مهمترین تلاش آقای عارف حفظ انسجام و حفظ آرامش و فضای فراکسیون امید است. آقای عارف در فراکسیون تلاش بر آن داشته است تا بتواند هم فضای فراکسیون و هم فضای مجلس در جهت تامین منافع ملی و مطالبات عمومی حفظ شود. همچنین در اجلاسیه دوم تغییر و تحولاتی در خصوص نحوه عملکرد فراکسیون امید صورت گرفت که خروجی آن باعث شد تا فراکسیون عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشد.
زمانی قرار بود که لیستی از اعضای فراکسیون امید منتشر شود تا مشخص شود که چه افرادی در مجلس به چارچوب های گفتمانی فراکسیون متعهد هستند. این لیست به کجا رسید؟
بله زمانی این پیشنهاد مطرح شد ولی در نهایت تصمیم گرفته شد تا این لیست منتشر نشود. در واقع ملاحظاتی باعث شد تا این لیست منتشر نشود. ماجرا از این قرار بود که برخی از نمایندگان اعلام کردند که دلشان با فراکسیون و خاستگاه های گفتمانی اصلاح طلبان است ولی از جانب حوزه های انتخابیه شان به محدودیت هایی رو به رو هستند و نمی توانند در برخی موضوعات خیلی صریح و محکم اقدام کنند. بنابراین ملاحظاتی اخلاقی در این خصوص لحاظ شد و آقای عارف درخواست دادند تا لیست منتشر نشود.
اما ادامه این روند ممکن است به جایگاه فراکسیون امید آسیب بزند. به عنوان مثال در ماجرای بیانیه فراکسیون درباره محدودیت های رییس دولت اصلاحات برخی از اعضای فراکسیون امید از امضای آن امتناع کردند که همین مساله با انتقاداتی همراه شد. شما چقدر این انتقادات را جدی می دانید؟
اتفاقا من فکر می کنم آن بیانیه یک اقدام خوب بود و خروجی خوبی هم داشت. ممکن است برخی بخواهند این مساله را به خود فراکسیون محدود کنند ولی باید این مساله را در نظر گرفت که فراکسیون امید به صراحت مواضع خود را اعلام کرد. البته نمی توان گفت که تمام افرادی که بیانیه را امضا نکردند، نمی خواستند با آن همراهی کنند چراکه اساسا برخی از اعضای فراکسیون در آن لحظه در صحن حضور نداشته و غایب بودند . بنابراین نباید مساله را خیلی بد جلوه داد.
منبع: روزنامه همبستگی 

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۷۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد

به تازگی گمرک ایران لیست دریافت کنندگان ارز و واردکنندگان عمده کشور را منتشر کرده است.

به گزارش تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده اصلی کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود ۴۲ درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام ۵۳ درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود ۱۱۲ درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده، اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی ۵۲ درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین‌های واردات ۱۴۰۲ واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون ۲۳۶ درصد افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • پزشکیان لیدر می‌شود؟/ترکیب‌ احتمالی فراکسیون‌های مجلس آینده
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • گزارش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی می‌شود
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی
  • راه‌یابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است