Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@05:03:53 GMT

باید از خودمان شروع کنیم

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۹۲۳۱۰

باید از خودمان شروع کنیم

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ یونس رنجکش در همایش گفتمان سازی فرهنگ عمومی که در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آستارا برگزار شد، ضمن گرامیداشت ۱۴ آبان، روز فرهنگ عمومی، اظهار کرد: در تعاریف، مجموعه باورها و باورداشت های پذیرفته شده در یک جامعه را فرهنگ عمومی می گویند، البته روی پذیرفته‌شدن باورها بحث است ممکن است خیلی از باورها پذیرفته شوند اما باور درستی نباشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: فرهنگ عمومی نیز مجموعه ایی از خرده فرهنگ ها است و در حقیقت این خرده فرهنگ ها هستند که فرهنگ عمومی جامعه را شکل می‌دهند، مثلاً اینکه چطور رانندگی کنیم، چطور حق همسایگی را به جای آوریم، چطور در کارهای اجتماعی مشارکت کنیم و غیره؛ همه اینها مجموعه‌ای از خرده فرهنگهای است که می تواند درست یا غلط باشد ولی فرهنگ عمومی جامعه ما را شکل می‌دهد.

رنجکش با تاکید بر اینکه امروز با چالش جدی در سبک زندگی مواجه هستیم، گفت: متاسفانه یکسری باورهای پذیرفته شده ی ما در جامعه با چالش روبرو است، چالشی که فرهنگ عمومی جامعه ما را به سمت دیگری سوق داده و به نوعی سبک زندگی ما را تغییر داده است.

وی افزود: به زندگی می توان از دو بعد نگاه کرد، از طرفی ما کشوری هستیم که گستره فرهنگی مان زبانزد خاص و عام است و در طول تاریخ ریشه فرهنگی داریم و از بعدی دیگر کشور ما ریشه در آموزه‌های اسلامی دارد، یعنی بحث فرهنگ دینی و فرهنگ ایرانی ما در هم آمیخته شده و جامعه ما را دارای فرهنگ ایرانی اسلامی کرده است، از همین رو سبک زندگی ما هم ایرانی اسلامی شده است.

به گفته وی؛ بسیاری از این خرده فرهنگ ها که امروز دغدغه جامعه ماست در همین یکی دو دهه گذشته وجود نداشته است مثلاً در بحث همیاریها تا ۳۰ سال پیش، همه در کنار همدیگر زندگی می کردیم، از احوال هم باخبر بودیم، در عزا و عروسی یکدیگر مشارکت داشتیم و یک رفتار ایرانی اسلامی از ما سر می زد، اکنون چه اتفاقی افتاده است که از همسایه خود بی خبریم، چرا آدم ها اینقدر از هم فاصله گرفتند؟ چرا این خرده فرهنگ به عنوان فرهنگ غالب در جامعه ما تسری پیدا می کند؟ یقینا ما با این فرهنگ های غلط قالب نخواهیم توانست به پیشرفت فکر کنیم.

فرماندار آستارا، یکی از دغدغه‌هایی که امروز مقام معظم رهبری به آن تاکید دارد را بحث اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه برداشته های خویش، یعنی اینکه چگونه از این داشته‌ها بهره لازم را ببریم و به سمت توسعه کشور برویم اما همه احساس می‌کنیم خلایی وجود دارد و آن خلاء یک باور عمومی به نام فرهنگ مشارکت عمومی است، هرچقدر داد بزنیم داشته های ما این است اما بدنه اجتماعی همراهی نکند نمی توانیم بهره وری درستی از این داشته‌ها داشته باشیم.

وی به همایش گفتمان سازی فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: همایشی که امروز در آن هستیم بحث گفتمان سازی فرهنگ عمومی است، یعنی بیاییم راهکار ارائه دهیم که چگونه فرهنگ عمومی جامعه ای که در آن زندگی میکنیم را اصلاح کنیم و یا حداقل همان گفتمان گذشته را احیا کنیم، در واقع لازم نیست طرحی نو دراندازیم و فقط نیازمند احیای فرهنگ گذشته خود هستیم خرده فرهنگی های ارزشمندی که جزو سرمایه‌های اجتماعی ما بودند و امروز آرام آرام از دست رفته اند.

وی با بیان اینکه باید از خودمان شروع کنیم اظهار داشت: مادامی که نتوانیم مرجعیت خودمان را در حوزه فرهنگ عمومی به اثبات برسانیم نمی‌توانیم مرجع دیگران باشیم، اصلاح رفتار در نظام اداری، در روابط اجتماعی و ... باید گام به گام باشد، باید رویکردهای مان را تغییر دهیم اتفاقاً اولین کسی که آسیب خواهد دید، خود شخص است چون خودش پیکره همین بدنه اجتماعی است.

وی ادامه داد: اگر حق ارباب رجوعی را نادیده بگیریم، حق نداریم در جای دیگری که ارباب رجوع هستیم و حق ما نادیده گرفته شد گله کنیم، چرا که از خودمان شروع نکردیم از همین رو نباید انتظار داشته باشیم دیگران احترام و تکریم ما را به جای آورند.

رنجکش در پایان خاطرنشان کرد: مشکلی که امروزه داریم توسعه زیرساخت‌ها نیست، بلکه ما مشکل زیر بنا داریم زیر بنای ما فرهنگ است اگر زیربنا درست شود زیرساخت هم درست مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ما آپارتمان می سازیم اما در این آپارتمان انسان باید زندگی کند، انسانی که نگاه توسعه اجتماعی نداشته باشد نمی‌تواند از کیفیت این ساختمان مدرن بهره برد.

دکتر فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز در این همایش با تأکید بر اینکه مشکل فرهنگ با دستور حل نمی‌شود، گفت: مشکل فرهنگی نه با دستور و نه با تطمیع حل نمی‌شود، بلکه تنها راه حل آن ایجاد عشق است، با عشق می‌توان همه چیز را مدیریت کرد البته عشق هم در کلام ایجاد نمی شود بلکه باید خالصانه و از روی ندای قلبی باشد.

وی هر گفتمانی را صاحب سه مرحله دانست و گفت: یعنی اندیشه نیکو را باید به زبان اورد و مکرر بدان عمل کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با تاکید بر اینکه "فرهنگ زیرمجموعه اقتصاد نیست"، گفت: متاسفانه الان دوره‌ای شده که ما به پیوست فرهنگی هم راضی شده ایم، یعنی اگر بنایی میسازیم یا همایشی برپا می‌کنیم صرفاً به یک پیوست فرهنگی در کنار آن اقناع می شویم در حالی که باید اصل و بنای ما فرهنگ باشد.

حجت‌الاسلام کاظم حافظ‌نیا امام جمعه شهرستان آستارا نیز در این همایش اظهار داشت: اگر سبک زندگی مان را اصلاح کنیم فرهنگ کشورمان اصلاح می‌شود.

وی که رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان آستارا نیز هست، مهمترین وظیفه این شورا را بررسی معضلات فرهنگی ویژه این منطقه عنوان کرد و گفت: تلاش برای حذف سنت های غلط و ترویج آداب اسلامی و همچنین ارائه راهکار مناسب برای حل مشکلات فرهنگی از دیگر وظایف این شوراست.

وی گفت: مصوبات این شورای قانون است برای همه لازم الاجراست.

گفتنی است، در پایان این همایش فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان به همراه جمعی از مدیران این شهرستان از نمایشگاه محصولات فرهنگی که توسط موسسات مردم نهاد شهرستان آستارا برپا شده بود، بازدید به عمل آوردند.

این همایش از سوی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرزی بندر استارا و با حمایت فرمانداری این شهرستان به مناسبت 14 آبان سالروز فرهنگ عمومی برگزار شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۲۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان وجود ۳۳۰ هزار دانش‌آموز در استان را ظرفیتی بزرگ برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان دانست - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی پیش‌ از ظهر امروز در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در کردستان برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مهمانان؛ به روایتی از بازدیدهای میدانی از کتابخانه‌ شهرستان‌ها و بررسی مشکلات از نزدیک پرداخت و اظهار داشت: ظرفیت‌های فرهنگی و نیروهای انسانی مستعدی در کردستان وجود دارد که نیاز به توجه بیشتر است.

وی خواستار رسیدگی و توجه مسئولان کشوری به حوزه کتابخانه‌های کردستان شد و گفت: ساختمان کتابخانه، تجهیزات و نوع کتاب‌ها در سنندج نیاز به بازسازی و به‌روزرسانی دارد. توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی موجب توسعه فرهنگی جامعه خواهد شد.

زیباسازی و شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌ها در اولویت قرار گیرد

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان‌ها تعداد اعضای کتابخانه‌ها کم است، تصریح کرد: فضاسازی، شاداب‌سازی و طراحی فضای داخلی کتابخانه‌ها در اولویت قرار گیرد تا باعث ترغیب مراجعه‌کنندگان شود چراکه در بازید میدانی که از بیجار داشتم وضعیت کتابخانه این شهرستان چندان مناسب بود.

وی افزود: زیباسازی فضای درونی و بیرونی کتابخانه‌های عمومی می‌تواند در جلب توجه عمومی مردم به این مکان مقدس فرهنگی بسیار تأثیرگذار باشد

پورذهبی با ابراز خرسندی از اینکه کردستان؛ هنرمندان، هنرپیشه، موسیقدانان و نویسندگان بسیار مستعد و در تراز دارد، عنوان کرد: حیف است که این همه ظرفیت و استعدادها به کار گرفته نشوند. خواستار توجه به این عزیزانمان هستیم.

اعتبارات لازم به حوزه کتابخانه‌های کردستان اختصاص یابد

وی وجود 330 هزار دانش‌آموز در استان را ظرفیتی بزرگ برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان دانست و اظهار کرد:  این دفتر آمادگی حمایت از ترویج مطالعه و کمک فکری را دارد. باید زمینه مطالعه ویژه اقشار مختلف در جامعه فراهم شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان تأکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با توجه به ظرفیت‌های این حوزه، در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش کند تا بلکه زمینه دسترسی و عدالت فرهنگی بیش از پیش برقرار شود.

پورذهبی با تأکید بر اینکه اعتبارات لازم به حوزه کتابخانه‌های استان اختصاص یابد، ابراز داشت: کتابخانه مریوان، سقز، سروآباد و بیجار نیازمند توجه بیشتر هستند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • برش استانی فرهنگی قزوین از برش‌های مستغنی و باکیفیت کشور است
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است