Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@04:15:28 GMT

متولیان امور فرهنگی ما یا مهندس‌اند و یا نظامی!

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۴۴۹۹

متولیان امور فرهنگی ما یا مهندس‌اند و یا نظامی!

هفته کتاب و کتاب خوانی در راه است و هرسال به مناسبت این هفته فرهنگی حرف و سخن های بسیاری ازسوی اهالی فرهنگی کشور بیان می شود و راهکارهای مختلفی برای ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه آن در کشورمان ارائه می شود.

به گزارش ایمنا، اما اینکه این سخنان تا چه حد جامه عمل بپوشند و راهکارهای ارائه شده در کجا و به چه شکل بر ترغیب مردم بی تفاوت به مطالعه در کشور اثر بگذارند حرف دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینک به همین بهانه به سراغ رئیس واحد شفاهی حوزه هنری رفته ایم تا نظر او را درباره موضوع کتاب و کتاب خوانی جویا شویم.

حجت الاسلام سعید فخرزاده ضمن انتقادی که به مدیران فرهنگی در حوزه تولید رمان و داستان دارد، معتقد است اگر مدیران فرهنگی مطالعات گسترده در حوزه کتاب و رمان داشته باشند و بیشتر در کلاس های آموزشی حضور پیدا کنند، نوع نگاهشان به مقوله تولید رمان و داستان تغییر می کند.

او با اشاره به اینکه فعالیت های بیشماری که در حوزه ادبیات دفاع مقدس شکل گرفته، در هیچ رشته‌ هنری دیگری صورت نگرفته است، اظهار داشت: ما در حال حاضر در شاخه خاطره‌نویسی و داستان نزدیک به ۱۰ هزار جلد کتاب به چاپ رسانده‌ایم.

وی چاپ ۱۰ هزار جلد کتاب در حوزه خاطرات دفاع مقدس را نتیجه ۴۰ سال فعالیت می داند و بیشترین سرعت کار در این باره را مربوط به سال‌های بعد از دفاع مقدس برمی شمرد.

حجت الاسلام فخرزاده با اشاره به اینکه بعد از دوران دفاع مقدس اشتیاق بیشتری نسبت به ادبیات جنگ به وجود آمده افزود: به همین منظور احساس می‌شد باید فضای جبهه و جنگ را به نسل امروز منتقل کنیم چون یک فضای دلنشین و جذابی بود که علی‌رغم تهدیداتی که در جبهه برای همه رزمنده‌ها بود اما جذابیت‌های دیگری نیز وجود داشت.

مدیر واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری تاکید کرد: پس از اتمام دوران دفاع مقدس فضای جامعه نسبت به فضای جبهه عقب‌تر بود و احساس می شد باید الگو و خلوص دفاع مقدس به جامعه منتقل شود، به همین خاطر نیازمند این بودیم که رزمندگان و فرماندهان جنگ فرهنگ شهادت طلبی را به نسل امروز منتقل کنند.

فخرزاده ادامه داد: تقریباً همه کشورهای منطقه به نوعی درگیر مسئله جنگ بین ایران و عراق بودند، بنابراین توجه به موضوع جنگ بیشتر احساس می‌شد و تقاضای مردم باعث شد بحث تولید سرعت پیدا کند و ما امروز بیش از دوران دفاع مقدس تشنگی احساس می‌کنیم و تلاش برای انتشار کار وجود دارد.

کار بزرگ نیازمند سرمایه گذاری عظیم است

حجت الاسلام فخرزاده در پاسخ به این سوال که در این حوزه برای تولید کار قوی نیاز به چه ابزاری است گفت: قطعاً برای تولید کار قوی و پُرمحتوا نیاز به تعمق، تحقیق و مطالعه بیشتری است.

وی افزود: حداقل فرایند تولید یک کتاب این است که خاطرات یک فرد را ضبط، پیاده سازی، ویرایش و سپس منتشر کنیم که این ابتدایی‌ترین نحوه کار است، کارهایی که دراین عرصه جنبه تحقیقی دارند نیازمند پژوهش و ترکیب شدن هستند که زمان بیشتری می‌طلبید.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌هایی وجود دارند که حدود ۷ تا ۸ سال زمان بُرده اند تا فرایند تحقیق آنها به سرانجام برسد در حالی که کتاب‌هایی نیز وجود دارند که تالیف آنها طی ۲ تا ۳ ماه انجام شده است.

مدیر واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری گفت: شاید به دلیل اینکه مسئولین فرهنگی توجه کمتری به انجام کارهای اساسی و عمیق دارند و سرمایه‌گذاری و تحمل لازم را ندارند کمتر کار ویژه‌ای در حوزه ادبیات داشته‌ایم، در حوزه رمان شاید تعداد کمی آثار قابل توجه داشته باشیم که در حد انتظار مقام معظم رهبری نیستند.

فخرزاده افزود: نسبت به اتفاقات، حماسه‌ها و عظمت‌هایی که در دفاع مقدس رخ داده است رمان‌های امروز آن قد و قواره را ندارند.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به کار بزرگ نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم هستیم افزود: «مصطفی عقاد» کارگردان فیلم محمد رسول الله (ص)، وقتی می‌خواهد چنین اثری تولید کند به هالیوود می‌رود و بهترین موسیقی‌دان، هنرپیشه‌ها و هنرمندان را انتخاب می‌کند و با هر هزینه‌ای آن‌ها را به کار می‌گیرد و در نهایت یک کار خوب تولید می‌شود که با دیدن این اثر هیچ‌گاه بیننده خسته نمی‌شود. فیلم ماندنی، هزینه سنگین می‌طلبد.

کار ادبی فاخر، نیازمند تحقیقات گسترده است

این پژوهشگر تاریخ در ادامه به تحقیق در نوشتن کتاب ها اشاره کرد و افزود: همانطوری که اشاره کردم برای رسیدن به کار بزرگ نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم هستیم اما اینکه باید هزینه و سرمایه‌گذاری شود و گروه‌های بزرگی برای تحقیق به وجود آید، چنین فهمی وجود ندارد، اگر می‌خواهیم کار ادبی قوی تولید کنیم، قطعاً باید تحقیقات گسترده‌ای انجام دهیم، حتی رمان نویس‌هایی که می‌خواهند بر اساس خلاقیت‌های ذهنی قصه‌ای را طراحی کنند، جزئیات و اطلاعات را از بیرون جمع‌آوری می‌کنند، در غیر این صورت قصه بر اساس واقعیت نگارش نمی‌شود و بر دل مخاطب نمی‌نشیند.

مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی گفت: برخی مواقع برای طراحی فرهنگ یک قبیله در نگارش رمان لازم است نویسنده در آن قبیله سال‌ها زندگی کند تا بتواند آن فرهنگ را به خوبی طراحی کند.

وی افزود: مگر می‌شود وقتی می‌خواهیم از دفاع مقدس رمان بنویسیم، نویسنده ما با این مقوله آشنا نباشد؟ نویسنده باید با رزمنده‌ها، مشکلات، تجهیزات، قدرت نظامی دشمن، قدرت نظامی خودمان و همه مسائل مرتبط آشنا باشد تا بتواند یک قصه ساده را در جبهه به تصویر بکشد که لازمه این مسائل اطلاعات است که برنامه ریزی درستی در این باره وجود ندارد.

دید فرهنگی، هنری و ادبی در مدیران وجود ندارد

فخرزاده در ادامه به تحمل کم مدیران در تولید آثار فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت: ما انتظار داریم نویسنده با کمترین امکانات کار کند و بگوییم به ما ربطی ندارد شما فقط بنویسید. دید فرهنگی، هنری و ادبی در مدیران ما وجود ندارد، تا حدی که مدیران ما تحمل زمانی بیشتر از ۲ سال و یا هزینه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای تولید یک اثر ادبی را ندارند.

وی افزود: اگر بگویید برای یک قصه ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است تعجب می‌کنند در صورتی که به نظر من این رقم کم است و باید چندین برابر هزینه تحقیق انجام داد تا رمان نویس بتواند کار تولید کند.

وی با بیان اینکه هر اندازه‌ که مدیران ما سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند کار ادبی تولید شده است، اظهار داشت: امروز چشم‌اندازی برای نوشتن رمانی خوب درباره انقلاب وجود ندارد اما امیدواریم کارهایی که در دست تهیه است در سطح انقلاب اسلامی تولید شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مدیران فرهنگی که یا مهندس هستند و یا نظامی، در کلاس‌های فرهنگی حضور پیدا کنند گفت: آنها باید از مقام معظم رهبری نگاه به مقوله فرهنگ را بیاموزند، کسی می‌تواند درباره رمان صحبت کند که حداقل ۱۰۰ عنوان رمان مطالعه کرده باشد، رقمی که رهبر انقلاب چندین برابر آن را مطالعه کرده‌اند.

این پژوهشگر تاریخ در پایان گفت: اگر مدیران فرهنگی چنین مطالعاتی داشته باشند نوع نگاهشان به مقوله تولید رمان و داستان تغییر پیدا می کند و درک بیشتری کسب می کنند، مدیران فرهنگی باید از گروه‌های مشاوره بهره‌مند شوند و اتاق فکر تشکیل دهند تا این اتاق فکرها بتوانند در مقوله فرهنگ قدم موثری بردارند./

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۴۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند

جلسه شورای سیاست گذاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در محل برگزاری این نمایشگاه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 وزیر فرهنگ در این جلسه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: انشاالله اصحاب فرهنگ و ادب دوره کم نظیری به لحاظ آمار، کمیت و کیفیت را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: خوشحال هستیم بخش مهمی از کار در اختیار تشکل‌های صنفی و فعالان با سابقه این حوزه قرار گرفته است؛ این کار متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است و وظیفه ما حمایت از این فرایند است.

تقریبا روزی در وزارت فرهنگ نداریم که رویدادی را در حال برگزاری نداشته باشیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران به لحاظ حوزه فرهنگی قابل مقایسه با بسیاری از کشور‌های دنیا نیست؛ تقریبا روزی در وزارت فرهنگ نداریم که رویدادی را در حال برگزاری نداشته باشیم و جشنواره‌های مختلف محلی استانی ملی و منطقه‌ای رخ می‌دهد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صحنه پرشوری از دوره رونق و شکوفایی حوزه فرهنگی کشور خواهد بود، گفت: در طول یکسال اخیر (از نمایشگاه قبلی تا الان) تلاش کردیم بخش مهمی از نیاز‌ها را مورد توجه قرار دهیم و به همه ضعف‌ها اذعان می‌کنم، اما در عین حال دوستانمان تلاش کردند وضعیت را به شکلی قابل اتکا و افتخار درآورند.

ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد و ۳۰ هزار تن خواهیم رساند

وی با اشاره به تولید کاغذ در کشور افزود: در حوزه تولید کاغذ جشن خود کفایی کاغذ کتب درسی را داشتیم و در آستانه تکمیل کارخانه پیشرفته در حوزه کاغذ هستیم که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد و ۳۰ هزار تن خواهیم رساند.

حوزه کودک و نوجوان برای ما کلیدی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حوزه کودک و نوجوان برای ما کلیدی است و بر همین اساس آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان هستیم و انشاالله این کار را ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی ادامه داد: ترجمه آثار فاخر فارسی به زبان‌های خارجی با استفاده از کسانی که به زبان اصلی تسلط دارند مورد تاکید رهبری قرار گرفته بود که برنامه ویژه‌ای برای این مهم تدارک دیده شده است.

امسال تلاش کردیم فضای حمایتی را افزایش دهیم

وزیر فرهنگ گفت: امسال تلاش کردیم فضای حمایتی را افزایش دهیم؛ منتظر هستیم تامین اعتبار لازم صورت گیرد تا حمایت‌ها علاوه بر اعضای هیات علمی، طلاب و دانشجویان به سایر بخش‌های جامعه از جمله دانش آموزان دوره دوم دبیرستان نیز داده شود.

وی افزود: انشاالله امسال عدد قابل توجهی را به این کار اختصاص می‌دهیم و حمایت جدی اتفاق می‌افتد، دولت و مجلس کار بسیار مهمی را انجام دادند و برای اولین بار تبصره ۱۳ در حال عملی شدن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دکتر احمدوند برای روز‌های نمایشگاه تمهید کنند تا با صنوف مختلف جلسه داشته باشیم تا محلی برای حل مشکلات باشد.

شبکه کتاب فروشی‌ها باید گسترش یابد

وزیر فرهنگ گفت: شبکه کتاب فروشی‌ها باید گسترش یابد. با وزیر صمت صحبت کردم و آقای علی آبادی تعدادی از شرکت‌های خودروسازی را مکلف کردند تا برای بهبود در امر کتابفروشی‌های سیار در این حوزه وارد شوند.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: اعضای ستاد برای اصحاب کتاب، فرهنگ، ادب هر نوع گشایشی را که لازم باشد پیشنهاد دهند و ما نیز تلاش می‌کنیم بخش عمده آن را انجام دهیم.

باید حال فرهنگی مردم را تغییر دهیم

وزیر فرهنگ گفت: تقدیر از پیشکسوتان در برنامه امسال پیش بینی شده است؛ نمایشگاه کتاب صرفا نباید برای فروش کتاب استفاده شود بلکه باید حال فرهنگی مردم را تغییر دهیم.

تحقق عدالت فرهنگی با همزمان بودن نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب ملموس می‌شود

وی افزود: برخی مطرح کردند نمایشگاه کتاب مجازی و حضوری در زمان‌های مختلف برگزار شود، اما تحقق عدالت فرهنگی با همزمان بودن نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب ملموس می‌شد.

نقش تبلیغات در رسانه‌ها برای ایجاد شور و نشاط فرهنگی میان مردم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر مهم بودن تبلیغات در رسانه‌ها و سطح شهر گفت: مردم باید احساس شور و نشاط فرهنگی کنند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه مردم ایران در مورد نمایشگاه کتاب خاطره بسیار مثبت و متعالی دارند، گفت: به مسائلی از قبیل حمل و نقل و مشکلات اینچنینی باید پرداخته شود.

وی افزود: هر سه نظر سنجی در مورد عملیات وعده صادق نشان دهنده احساس غرور مردم از این اتفاق بود، چه کسی فکر می‌کند در بالاترین سطح برخورد نظامی اینگونه غرور ایجاد کند؟ بازار‌های اقتصادی در حال رسیدن به ثبات هستند و دولت هم با اهتمام در صحنه قرار دارد.

نمایشگاه کتاب باید توانمندی حوزه فرهنگی برای حل مسائل را نشان دهد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نمایشگاه سال گذشته الگویی در مدیریت فرهنگی مسأله پوشش بود. امسال نمایشگاه باید توانمندی حوزه فرهنگی برای حل مسائل پیش رو را نشان دهد.

وی ضمن اشاره به قدردانی رهبر انقلاب در مورد اقدامات انجام شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پارسال، افزود: سال گذشته استقبال میلیونی مخاطبان را بدون کمترین حاشیه‌ای داشتیم. دشمن می‌خواهد مردم را در مقابل هم قرار دهد ولی بنا داریم در این فضا با روحیه جهادی و استفاده از ابزار‌های اقناعی، تبلیغی و گفتگو محور فضای مطلوبی را برای حوزه مسائل فرهنگی ایجاد کنیم و نسبت به این مسأله خیلی امیدوار هستیم.

نظرسنجی‌ها از مراجعان به نمایشگاه به‌صورت روزانه باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه برای مسأله فلسطین حتما باید رویداد تعریف کرد، گفت: نظر سنجی‌ها از مراجعان به نمایشگاه اگر روزانه صورت گیرد مفیدتر است این رویکرد باعث می‌شود نواقص روز اول در روز سوم نباشد و فضای پذیرش انتقاد را باز کند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در جشنواره‌های گذشته مسابقه نقد جشنواره‌ها را برگزار کردیم و به کسانی که دقیقتر اشکالات را بگویند جایزه می‌دهیم، گفت: آمادگی داریم جلسه کارگروه نشر و کاغذ با حضور معاون اول رئیس جمهور را اینجا برگزار کنیم.

گفتنی است، گزارش آخرین وضعیت آماده سازی نمایشگاه از جمله موارد مطرح شده توسط اعضا در این جلسه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب
  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • موافقت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با ۹۵ درصد درخواست انشعاب خاص
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر
  • به نشر با ۷۸۲ عنوان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود