Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محمدرضا سوقندی چهارشنبه شب در آیین پایانی همایش آواها و نواهای استان سمنان، به میزبانی تکیه تاریخی بازار شاهرود، افزود: به فرموده امام راحل(ره) عزاداری باید به شکل سنتی برگزار شود و یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری هم حفظ این آیین از آسیب و انحراف است.
وی با بیان اینکه تاکنون پیرغلامان ، آواها و نواهای سنتی را حفظ کرده اند، اضافه کرد: تداوم عزاداری های حسینی به شکل سنتی و شناختن صاحبان نغمه ها، پیام برگزاری این همایش بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به از دست دادن بسیاری از پیشکسوتان و نوحه خوانان سنتی بدون شناخته شدن هنر آنان در میان مردم، تاکیدکرد: راه حفظ آیین های سنتی، شناسایی، آموزش و انتقال آنان به نسل جدید است.
سوقندی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان سمنان در برگزاری برنامه های فرهنگی، شهرستان محور است، افزود: همایش آواها و نواهای مذهبی استان برای سال های آینده در هریک از شهرستان های استان که خواستار میزبانی آن باشد، برگزار می شود.
وی همچنین ارزش این همایش را وابستگی آن به واقعه عاشورا دانست و گفت: آوا و نوا در عالم زیاد است اما صدایی ماندگار است که به عشق پایدار یعنی عشق به اهل بیت پیامبر(ص) متصل شود.
سوقندی با اشاره به عزاداری رحلت رسول اکرم (ص) در روزهای پیش رو، یادآور شد: امروز مردم ایران علاوه بر عزاداری برای پیامبر مهربانی ها، داغدار از دست دادن هموطنان خود در زمین لرزه کرمانشاه هستند و این شرایط درس های معنوی و دنیوی بسیاری به همه می دهد.
امام جمعه شاهرود هم در این آیین، با تاکید بر ضرورت انتقال شیوه های عزاداری سنتی به نسل بعد، گفت: هریک از ذاکران و نوحه خوانان باید برای خود شاگردانی پیدا کرده و شیوه های عزاداری سنتی را به آنان آموزش دهند.
حجت الاسلام عباس امینی افزود: باید در انتقال مطالب کریم و بزرگوار بود چرا که اگر پیشینیان ما این کرامت را نداشتند، سبک های عزاداری به ما منتقل نمی شد.
وی با بیان اینکه نوآوری در شیوه های عزاداری باید هماهنگ با عزاداری امام حسین (ع) باشد، یادآور شد: هر نوعی از نوحه خوانی که شان و منزلت دستگاه سیدالشهدا (ع) را رعایت نکند، سزاوار نیست.
همچنین دبیر تخصصی همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان، با اشاره به دستاورد های این برنامه در مرحله های شهرستانی و استانی، بیان کرد: همدلی و همکاری صمیمانه پیرغلامان در برگزاری این آیین، پویایی و کلیشه ای نبودن برنامه و تبادل اطلاعات میان پیشکسوتان عرصه نوحه خوانی از جمله این دستاوردها بود.
نعمت الله قنبری نیکدل اضافه کرد: باقی ماندن و انتقال این سنت ها به نسل های بعد نیازمند ایستادگی پیشکسوتان و انجام اقداماتی توسط بخش های خصوصی و دولتی است.
وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن فرصت های آموزشی برای انتقال سنت ها به نسل های بعد، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان آمادگی دارد با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی کانون و یا دفتری با نگاه ها و اهداف جدید تاسیس کرده و بر موضوعات آموزشی و پژوهشی این حوزه متمرکز شود.
مسوول امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، یادآور شد: برای برگزاری این همایش در سال های آتی باید از ظرفیت بانوان نیز با رعایت موازین شرعی بهره برده و نسبت به انتقال مفاهیم آموزشی به آنان اقدام کرد.
همایش آواها و نواها روزهای سه شنبه و چهارشنبه با حضور پیرغلامان و نوحه خوانان اهل بیت (ع) استان سمنان در تکیه بازار شهرستان شاهرود برگزار شد.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۶۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،  به کوشش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اول اردیبهشت ماه جاری مصادف با روز بزرگداشت سعدی، به مدت یک هفته، رویدادهای مختلف و متنوعی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه سعدیه شیراز، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، موسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران، در پاسداشت مقام فرهنگی، ادبی و حکمی این شاعر بلندآوازه ایرانی برگزار شده است.

آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» با حضور و سخنرانی جمعی از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی، پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان سرلشکر بشیری پلاک ۷۱ واقع است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • آیین گرامی‌داشت روز هنر انقلاب اسلامی در استان سمنان
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان
  • همایش پویش حامیان آب در گلپایگان
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود