رییسی: مردم کرمانشاه را تنها نمیگذاریم
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۹۰۱۶۵
تولیت آستان قدس رضوی گفت: دوستانمان اکنون به دنبال این هستند که با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا و بنیاد مسکن و بسیج و سپاه و از همه مهمتر دولت، مکان موقتی را برای کسانی که سرپناه ندارند ایجاد کنند.
به گزارش مشرق، آیت الله سیدابراهیم رئیسی امشب در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار داشت: حدود ۳۰۰ هزار نفر به صورت پیاده از اطراف مشهد مقدس و استانهای همجوار به مشهد آمدهاند و از راه دور و نزدیک خود را به مشهد رساندهاند و امروز مهمان امام رضا(ع) هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه مردم از اقلیم و سنین مختلف در مشهدالرضا(ع) حاضر هستند تصریح کرد: وجه غالب جمعیت جوانان و نوجوانان هستند؛ حضرت رضا(ع) رمز ائتلاف و وحدت است و در زیارت جامعه کبیره نیز این آمده است و سیره امام رضا(ع) جای جایش به وحدت اشاره دارد و اگر بگوئیم امام رضا(ع) رمز ائتلاف و مقاومت ایستادگی در راه هدف است کاملاً صحیح است.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: امام رضا(ع) رمز علم و معرفت و آگاهی است؛ حرم مطهر حضرت رضا(ع) باب العباده و باب العلم است و مردم با زیارت تمامی اضطرابها را از خود دور میکنند و به آرامش میرسند.
آیت الله رئیسی عنوان کرد: امام رضا(ع) زمانی وارد این منطقه شدند جمله بلندی را فرمودند که دوای درد امروز ما است و آن حدیث "سلسلهالذهب" است؛ سنگ زیربنای جامعه اسلامی و نظام اسلامی توحید است و جامعه مبتنی بر توحید تنها در پرتو ولایت شکل میگیرد. شهر اسلامی، شهر سالم و آرمانشهر شهری است که در آن اخلاق است؛ امام رضا(ع) جلوه اخلاق است و اخلاق امروز مسئله مهم جامعه ما است؛ توجه به دیگران از جمله ضعفا و محرومان در کانون اندیشه امام رضا(ع) است.
وی با اشاره به اینکه آرمانشهر اسلامی اساسش مبتنی بر عدالت اجتماعی و اخلاق و عقلانیت است گفت: امام رضا(ع) پرچمدار عقلانیت و عدالت اجتماعی است، در نظام مبتنی بر امامت این مسائل وجود دارد؛ بخش قابل توجهی از فرمایشات این امام همام بر نظام مبتنی بر ولایت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هر جا مشکلی داشتهایم به دلیل فاصله گرفتن از ولایت و اطاعت از شیطان بوده است؛ قرآن کریم اشاره میکند: ای کسانی که ایمان آوردهاید؛ اگر از کفار پیروی کنید حتماً بازگشت به عقب و قهقهرا خواهید داشت و در کلمات امام رضا(ع) نیز توجه به ولایت جایگاه والایی دارد.
آیت الله رئیسی خاطرنشان با اشاره به خدمات آستان قدس رضوی به زوار امام رضا(ع) کرد: به برکت نام امام رضا(ع)، زیارت روز به روز جلوه بیشتری دارد و عدد زائران و کیفیت زیارت در حال افزایش است؛ این زیارت دیگر صرفاً یک آمدن و رفتن نیست و نوعی از دلدادگی و صفای باطن در این زیارت قابل مشاهده است.
وی با اشاره به اینکه سالانه تقریباً ۲۵۰ میلیون تشرف به حرم رضوی ثبت شده است تصریح کرد: دلیل حمله بسیاری که امروز در برخی از رسانههای ضدانقلاب و وهابیت نسبت به مسئله زیارت وجود دارد در همین راستا است زیرا زیارت امروز یک مسئله اثربخش است و این مهم را در اربعین و شهادت امام رضا(ع) شاهد هستیم.
آیت الله رئیسی گفت: زیارت تبدیل به مقطعی از زندگی شده که قبل و بعد از زیارت را به یکدیگر متصل میکند زیرا فرد زائر برای آینده خود نیز تصمیم گیری میکند؛ زیارت، قبل و بعد زندگی انسان و زائر را دگرگون میکند.
وی با بیان اینکه آتش به اختیار همان ترجمان امر به معروف و نهی از منکر است ادامه داد: انسان نمیتواند در مقابل منکر ساکت بنشیند، فساد چگونه جامعه را پر میکند و تبدیل به فساد سیستمی میشود؟ اگر فرد چشم خود را در مقابل فساد ببندد این فساد فراگیر میشود اما در پرتو ارتباط با امام رضا(ع) انسان در زندگی اجتماعی نیز مسئولیت پذیر میشود.
وی با اشاره به نقش مشاورهها در آستان قدس رضوی گفت: مشاورههای ارائه شده در آستان قدس رضوی بسیار پربرکت است، کارکرد زیارت در زندگی فردی و اجتماعی بسیار مهم است و سبک زندگی رضوی نیز میتواند بسیاری از گرهها را باز کند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: کار زیادی در مشهد و استان و آستان برای زیارت صورت گرفته است اما زیرساختها تناسب با این میزان زائر ندارد، قبلاً زائر جای پارک ماشین نمیخواست اما امروز میخواهد، دستهای از زائران ما درآمد خوبی دارند اما دستهای کم درآمد هستند و کفاف برای اسکان نمیکند.
آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه کمپ و اسکان در کمپ در شان زائر امام رضا(ع) نیست اظهار داشت: بنظر ما آمد که زائر امام رضا(ع) جایش اینجا نیست و از همان ابتدا از امام رضا کمک خواستیم و روز عید فطر سال گذشته کلنگ یک زائر شهر را زدیم و امسال فاز نخستش بهره برداری شد.
وی با اشاره به اینکه به تمام استانها اعلام کردیم کسانی که تاکنون زیارت امام رضا(ع) نیامدهاند تحت عنوان زائر اولی به مشهد بیایند افزود: در این قالب تاکنون نیم میلیون زائر به مشهد مقدس مشرف شدهاند. از ابتدای ورودمان یک مجمع مشاوران از مسئولان عالی شهر و استان تشکیل دادیم تا مشکلات زائر را دنبال کنیم.
آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: این جلسات بسیار بابرکت بوده است و مسائلی مطرح شده تا به دنبال حل آن باشیم و ما قطعاً به دنبال رفاه زائران هستیم. زائرسراها زمینش متعلق به آستان قدس رضوی است و ساختمانهایش نیز با درآمدهای آستان قدس و مشارکت مردم و خیرین در حال ساخت است و قرار است در چند نقطه مشهد این زائرسراها ساخته شود.
وی گفت: این زائرسراها فعلاً به زائر اولیها اختصاص یافته و امیدواریم روزی بتوانیم اعلام کنیم که در ایران هیچکس نیست که بخاطر پول نتوانسته به زیارت امام رضا(ع) بیاید.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه توسعه اطراف حرم رضوی و خیابانهای منتهی به حرم را متناسب با بافت ضروری پیرامون حرم نمیدانم گفت: بافت پیرامون حرم باید متناسب با حرم باشد یعنی حرم و حریم در ارتباط باشند،امروز ساختمانهای مرتفع اطراف حرم زیاد شده و از منتقدین این نوع از توسعه اطراف حرم هستیم و در همان ابتدای ورود نیز هم به استاندار و شهردار و هم به شورای شهر این نکته را عنوان کردم و گفتم حتما باید نسبت به ادامه این وضعیت تجدیدنظر شود و حرم در مشهد مقدس جایگاهی دارد که باید توسعه اطراف حرم متناسب با حریم آن باشد.
آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: این تناسب میان حرم و حریم در حال حاضر دیده نمیشود و خواستهایم مسئولان محترم جلوی این امر را بگیرند.
وی بیان کرد: ما در پرتو امامی هستیم که در سیره ایشان توجه به فقرا بسیار وجود دارد؛ ما در ابتدا از نظر سازمانی و تشکیلاتی، معاونت امداد مستضعفان را شکل دادیم و بنیاد کرامت نیز راهاندازی شد که ماموریتش توجه به فقرا بود و یک همکاری نیز با کمیته امداد و بهزیستی و خیریههای شهر آغاز کردیم.
آیت الله رئیسی عنوان کرد: درخواست و پیگیری از آستان قدس بسیار زیاد بود اما کارهایی را دوستان ما پیگیری کردند اما مسئله اصلی ما توانمندسازی محرومان بود؛ مثلاً در اطراف مشهد، قناتهایی بود که باید لایروبی میشد و اینها ۷۰۰ اشتغال ایجاد میکرد و این کار را صورت دادیم و زمینه اشتغال صدها نفر فراهم شد و کارهایی از این دست مانند دامداری سبک و رونق کشاورزی را دنبال کرده و میکنیم.
وی گفت: در مشهد مقدس پروژهای را با ۶۳۰ واحد مسکونی با عنوان مسکن برای زوجین جوان شروع کردهایم و نمونه این کار را در خراسان جنوبی شروع کردهایم و با کمک خود مردم امیدواریم گامهایی برداریم و با همه دستگاههای خدمت رسان همکاری میکنیم و از مشارکت خود مردم نیز بهره میبریم زیرا مشارکت مردم در نهادی مثل آستان قدس رضوی بسیار باارزش است و ما نیز عمل به نیت واقف را در دستور کار قرار دادهایم و تولیت فقید سعید قبلی و بنده نیز این مهم را در دستور کار قرار دادهایم.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: وقف و نذر میتواند گرهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم باشد و براساس خواست مردم در این حوزه برای گره گشایی از مشکلات اقتصادی حرکت میکنیم.
آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: مراکز فرهنگی را در استانهای کشور دنبال میکنیم و شهرستانهای محروم نیز قرار است خدمات فرهنگی دریافت کنند و در برخی از شهرها کتابخانه و دارالشفاء ایجاد کرده و یا میکنیم و به اقتضای نیاز اماکن حرکت میکنیم اما چند اولویت داریم که نخستین آن رفاه زائر است ما زائر را از مبدا تا مبدا میبینیم.
وی گفت: در راهها، میقات الرضا ایجاد کردهایم و قریب به ۲۰ مورد ایجاد شده و ۱۰ تا ۱۵ مورد در حال انجام است و چشم انداز اینها حدود ۱۰۰ میقات است، ما معتقدیم مشهد ظرفیت بسیاری دارد و حوزه کهن و دانشگاههای بسیار فعال دارد؛ مشهد مقدس میتواند مرجعیت علمی پیدا کند زیرا زیرساختش را دارد.
آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه درصدد توسعه موضوع دانشگاههای آستان قدس رضوی هستیم بیان کرد: گامهای ما با این حوزه و دانشگاه و این فرهیختگان مقدور است. قطعاً رسیدن به مرجعیت علمی برای مشهد را دست یافتنی میدانیم.
وی در مورد فعالیتهای رسانهای آستان قدس رضوی گفت: ما از عزیزان خود در رسانه ملی درخواستی کردیم که مورد موافقت قرار گرفت و رادیو زیارت آغاز به کار کرد و از رسانه ملی خواستیم تلویزیون رضوی آغاز به کار کند و شبکه رضوی داشته باشیم و آقای دکتر عسگری قول پیگیری دادند و شبکه ماهوارهای رضوی نیز از ابتدای سال فعالیت آزمایشی را آغاز کرد اما تولیدات ما در این حرم مطهر برای ارائه به جامعه بشری بسیار زیاد است.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: عزیزان اهل سنت و مسلمانان از سراسر عالم به مشهد میآیند و اگر محاسن را مطرح کنیم همه به دنبال اهل بیت(ع) هستند.
آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: بنیاد کرامت در اربعین حسینی در مرز مهران مستقر شد و بعد از قضیه زلزله سریعاً امکانات به کرمانشاه منتقل شد و خدمترسانی در ساعات اولیه صورت گرفت و از نخستین گروههای جهادی بنیاد کرامت بود که با همکاری دولت و ارتش و بسیج و سپاه وارد منطقه شد و مردم کرمانشاه را تنها نمیگذاریم، مردم کرمانشاه امتحان خوبی پس دادهاند و در جنگ تحمیلی ایستادگی کردهاند و هر کس در هر بخشی که هست با همپوشانی باید در حوزه کمک رسانی ورود کند و خواهش دارم مسائل حاشیهای و سیاسی مطرح نشود و تمام افراد برای گرهگشایی از مسائل مردم کرمانشاه ورود کنند و به حواشی توجه نشود زیرا مسئله اصلی چیز دیگری است.
وی بیان کرد: ما دوستانمان اکنون به دنبال این هستند که با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا و بنیاد مسکن و بسیج و سپاه و از همه مهمتر دولت، مکان موقتی را برای کسانی که سرپناه ندارند ایجاد کنند. دغدغه ما با مسئولان دیگر باید این باشد برای کسانی که سرپناه ندارند اسکان موقت ایجاد کنند.
منبع: تسنیم ارسال به تلگراممنبع: مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۰۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شرحی بر قدیمیترین فهرستنامههای کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
وقتی درباره فهرست منابع یک کتابخانه صحبت میکنیم، بیشتر ما درک اندکی از موضوع صحبتمان در این باره داریم و تقریباً میدانیم فهرست یک کتابخانه، لیست منظمی از کتابها و سایر مدارک موجود در آن است و همانطور که فهرست یک کتاب نشاندهنده محتویات داخل آن است، فهرست کتابخانه نیز منابع موجود در آن را معرفی میکند. این فهرست منظم در گذشته شبیه سیاههای بوده که ممکن است ما از وسایل داخل یک مکان بنویسیم، اما در حال حاضر این فهرست شامل اطلاعات متعدد و متنوعی از قبیل نام نویسنده، عنوان، ویرایش، ناشر، تاریخ انتشار، مشخصات ظاهری، موضوع و محل بایگانی مدرک مورد نظر است. اطلاعاتی که سهولت دسترسی مراجعان به یک اثر را نه تنها با نام کتاب که به کمک سایر اطلاعات آن مانند نام نویسنده یا موضوع، ممکن میکند. همانطور که گفته شد، از گذشتههای دور، گردانندگان کتابخانهها یا صاحبان آنها فهرستهایی از منابع موجود در آنها تهیه میکردهاند. عملی که در کتابخانههای کشورهای اسلامی نیز انجام شده است. از فهرستهای گذشته مانند فهرست کتابخانه مأمون عباسی فقط نامی در متون آمده، اما اینکه این فهرستها به چه شکل تهیه شده و یا شامل چه کتابهایی بوده، مطلبی در اختیار پژوهشگران نیست.
کتابخانه مبارکه حضرت امام ابوالحسن علی بن موسیالرضا(ع)
ازجمله سیاهههایی که باقی مانده، فهرست کتابهای کتابخانه آستان قدس رضوی است. کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از قدیمیترین کتابخانههای جهان اسلام است که آثار آن از گذشته مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران بوده است. بر کسی پوشیده نیست که این کتابخانه به دلیل همجواری با حرم مطهر امام رضا(ع) و موقوفات بسیار آن شکل گرفته و رشد کرده و به عظمت امروزش رسیده است. حضور همین کتب وقفی موجب شکلگیری فهرستهای متعدد از منابع این کتابخانه شده است. اهمیت این فهرستها از این نظر است که میتوان گفت آنهاتنها فهرستهای بهجامانده از کتابخانهها در ایران قدیم هستند. از کتابخانههای دوره صفویه فهرستهایی با این مشخصات فعلاً موجود نیست و از دوره قاجار نیز فقط چند فهرست داریم که قابل مقایسه با فهرستهای کتابخانه آستان قدس هستند. الهه محبوب در مقاله «فهرستهای کتابخانه آستان قدس رضوی از صفویه تا قاجار» فهرستهای موجود از کتابخانه آستان قدس را به چند دسته تقسیم کرده و به ذکر موارد مهم این فهرستها در سه دوره زمانی صفویه، افشاریه و قاجار پرداخته است.
قدیمیترین سیاهه کتابهای کتابخانه رضوی
براساس این گزارش، قدیمیترین فهرست این مجموعه متعلق به سالهای 1007 تا 1010 هجری قمری است. در این فهرست که با عنوان «تفسیر تحویل صاحب جمعان بیوتات روضه منوره...» آغاز شده، موجودی کتابخانه به تفکیک آمده است. نویسنده فهرست گویی بیشتر به خصوصیات ظاهری کتابها توجه کرده و آنها را به صورت قرآنهای جلددار، بدون جلد، کتب جلددار، کتب بدون جلد، تفاسیر، سیپارهها و مصاحف و سایر کتب دستهبندی کرده است. این فهرست همچنین صورتی از اموال کتابخانه شامل رحلهای موجود در حرم مطهر و کتابخانه و سیپارهدانها را در خود دارد. در هر مورد، قطع، تعداد سطور، خصوصیات خطی، نوع ،و نوع تذهیب و همچنین نام واقف آمده است. گاهی شروط وقف کتاب نیز در فهرست ذکر شده است. کتابدار غیر از این اطلاعات به شرح امانت نیز پرداخته است. این نشان میدهد کتابدار با توجه به این فهرست، کتاب را به امانت و یا از مکان مربوط تحویل میگرفته: «قرآن وقفی مسماه زهراباجی مشروط بر آنکه در شرفیه مخصوص سلطان حیدرمیرزا در حرم تلاوت نمایند».
فهرستی از علوم کثیره موجود و مخزون
فهرست متعلق به دوره افشاریه سندی است در 28صفحه که کاتب آن به ذکر تعداد کتب و خصوصیات آنها پرداخته است. در این فهرست نام کتب قرآن، فهرست خطوط ائمه(ع) و کتب وقفی و امانی و همچنین فهرست کتب وقفی شاهعباس با عنوان «بندگان سکندر نشان» آمده است. دیگر فهرست مشهور کتابخانه آستان قدس رضوی فهرستهای موجود در دوره قاجار است. برخی از اینها به دستور متولیان و به صورت کتابچه مستقل و یا همراه با سایر موجودی کل حرم (مثل فهرست دفتر عضدالملکی) تهیه شده و یا در کتب افرادی که از کتابخانه بازدید کردهاند بهطور خلاصه (سفرنامه خانیکوف) و یا مفصل (مطلعالشمس) آمدهاند. «مطلعالشمس» یکی از کتابهای نوشته شده توسط «محمدحسن اعتمادالسلطنه» ملقب به «صنیعالدوله» است. این کتاب در سه جلد نگاشته شده و موضوع آن، گزارش یکی از سفرهای ناصرالدینشاه قاجار به شهر مشهد است. اما جلد دوم این کتاب در این گزارش مورد توجه ماست که به مشهد و آستان مقدس علی بن موسیالرضا(ع) اختصاص دارد و در آن به مشهد، آثار و ابنیه حرم مطهر و کتیبههای آن و شرح حال بزرگان شهر میپردازد و در پایان، فهرست جامعی از کتابهای موجود در کتابخانههای آستان قدس رضوی در آن گردآوری شده است. این فهرست در زمان تولیت میرزا سعیدخان مؤتمن الملک به سال 1296ه.ق تنظیم شده است. اعتماد السلطنه در مقدمه فهرست، چگونگی یافتن فهرست را شرح داده: «درحین تألیف جلد ثانی کتاب مطلعالشمس، فهرست جمیع نسخهای که فعلاً در کتابخانه مبارکه حضرت امام ابوالحسن علی بن موسیالرضا علیه الصلوةوالسلام از علوم کثیره موجود و مخزون است بدست آمده، اگر چه صورت آن فهرست چندان مصحح نبود ولی به قدر میشود منقح ساخته ثبت و الحاق آن پرداخته شد». البته نویسنده در این فهرست تنها نام و موضوع کتابها را آورده و ظاهراً آن را از روی فهرستهای کتابخانه یادداشتبرداری کرده است.
خدمتی به گذشته، امروز و آینده
فهرستهای فوق نشان میدهد کتابخانه آستان قدس رضوی از همان آغاز شکلگیری دارای نظمی خاص در ساماندهی بوده و افرادی آشنا به امور نسخهشناسی بودهاند که این فهرستها را تهیه میکردهاند. جز این، فهرست کتب میتوانند ما را به جهان اندیشهای مردمان در گذشته برسانند. درواقع فهرستنویسان تنها به مردمان دوره خود خدمت نمیکنند و به نوعی به آیندگان نیز سود میرسانند. اینکه در آن روزگاران چه کتبی نوشته میشده و مورد توجه علما و اندیشمندان بوده و مردمان نیز بیشتر چه کتبی را اهدا و وقف میکردهاند. دیگر نکته مهم در این فهرستها شرح ویژگی جلدها و تذهیب و خط کتب است که میتواند در خصوص هنر مجلدسازی و تذهیب اطلاعاتی را در اختیارمان بگذارد. نام و جایگاه واقفان نیز چهره اجتماعی مردمان آن روزگار را ترسیم میکند.
آزاده خلیلی