بیانیه پایانی اجلاس جهانی محبان اهل بیت
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۷۴۱۴۹
شرکت کنندگان در اجلاس محبان اهل بیت بر اهمیت مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف تاکید کردند.
العالم: در اختتامیه اجلاس جهانی "محبان اهل بیت و مسئله تکفیری ها" که پنجشنبه شب ( 2آذر) برگزار شد، شرکت کنندگان بر اهمیت موضوع فلسطین و آزادی آن و همچنین حمایت از مواضع جمهوری اسلامی و محور مقاومت بودن ایران تاکید کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
متن کامل بیانیه پایانی این اجلاس به شرح زیر است:
«الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا محمد المصطفی و علی اهل بیته الطاهرین و اصحابه المنتجبین» "قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربی (سوره شوری، آیه 23)"
با استعانت از پیشگاه خداوند متعال و همزمان با آغاز ایام نورانی ماه ربیع الاول، اجلاس جهانی «محبان اهل بیت (علیهم السلام) و مسئله تکفیریها» با شعار «حب اهل بیت نویدبخش وحدت و احیاء تمدن اسلامی» و با حضور بیش از 800 نفر از علما، فقها، اندیشمندان و نخبگان مذاهب اسلامی از 94 کشور بنا به دعوت مجمع جهانی بیداری اسلامی، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 1 و 2 آذر1396 برابر با 3 و 4 ربیع الاول 1439 قمری و 22 و 23 نوامبر 2017 میلادی در مرکز همایش های بین المللی ج.ا.ایران برگزار گردید.
شرکتکنندگان در این اجلاس از بیانات روشنگرانه و رهنمودهای مدبرانه حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای (مد ظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی بهرهمند شدند و از طریق ارائه ده ها مقاله پژوهشی و سخنرانی به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مهم جهان اسلام پرداختند.
این اجلاس با هدف بسترسازی برای احیای تمدن نوین اسلامی؛ با تکیه بر تعمیق شناخت و بصیرت نسبت به مبانی فکری و معرفتی اهل بیت(ع)؛ ایجاد وحدت و انسجام اسلامی در مقابله با موانع و مشکلات پیش روی جهان اسلام و واکاوی و برجسته سازی نقاط مشترک فکری و عقیدتی محبان اهل بیت برای تقابل با اندیشههای انحرافی، افراطی و تکفیری برگزار شده است.
در این اجلاس کمیسیونهای پنجگانهی تخصصی به شرح ذیل تشکیل شد:
- کمیسیون مفهومشناسی و مبانی فکری اهل بیت (علیهم السلام) و تأثیر آرای اندیشمندان و علما در شکلگیری امت واحده
- کمیسیون تاریخ ، فرهنگ و تمدن اسلامی و پی ریزی تمدن نوین اسلامی
- کمیسیون اتحاد و انسجام محبان اهل بیت برای تشکیل امت واحده اسلامی
- کمیسیون بررسی چالشها و تهدیدات پیش روی جهان اسلام
- کمیسیون راهبردها و راهکارهای وحدت و انسجام محبان اهل بیت در تقابل با دشمنان امت اسلام
شرکتکنندگان در اجلاس ضمن تأسی به سیره پیامبر عظیمالشأن صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت (علیهم السلام) و ادای احترام به روح پرفتوح حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) پرچمدار وحدت امت اسلام در عصر حاضر، با تجلیل از مقام شامخ مجاهدان و شهدای مقاومت و جهان اسلام در مبارزه با استکبار جهانی، رژیم صهیونیستی و تکفیریها، بر نکات زیر تأکید کردند:
یک؛ رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم) الگو و اسوه تمام خوبیهاست که خداوند متعال برای بندگانش مقدر فرموده است. در طول سالهای گذشته و در مقطع کنونی که جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری در اثر فتنهانگیزی دولتهای مستکبر، برخی حکام مرتجع و گروهها متحجر تکفیری، دچار تفرقه، تشتت، جنگ و منازعات فرقهای، قومی و مذهبی شده و ارزشها، هویت، فرهنگ و مبانی دینی و اسلامی دچار هجمه گردیده است؛ شرکتکنندگان برضرورت شناخت و تبلیغ اصول و آموزههای اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله وسلم) و بازخوانی مجدد سیره عملی و نظری پیامبر رحمت و مهربانی (صلی الله علیه و آل وسلم) که در بین امت اسلامی مهجور مانده است، بیش از هر زمان دیگری تأکید دارند.
دو؛ از آنجا که پیامبر اعظم محمد مصطفی(ص) و اهل بیت مکرم ایشان (علیهم السلام) را طبق آیه شریفه «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» (احزاب، آیه 33)، اسوه طهارت و پاکی و حلقه وصل اعتقادی و هدایتگر امت اسلام میباشند، شرکتکنندگان در این اجلاس مهمترین راه «سعادت و نجات» بشریت از انحرافات فکری و اعتقادی را در گسترش فرهنگ و معارف اهل بیت (علیهم السلام) میدانند.
سه؛ اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) اسلام قرآن و اهل بیت(ع) بر پایه معنویت، جهاد و شهادت، عدالت و عزت، عقلانیت و سربلندکننده امت اسلامی، ضد ظلم و ستم، حامی آرمان فلسطین، مقابلهکننده با سیاستهای جهانخواران و حامی مستضعفان است. در حالی که اسلام آمریکایی اسلام متحجران انحصارطلب و اشرافیگری، یکسونگران خشونتطلب، معرف چهره کریه و ترسناک از اسلام، ابزار دست قدرتهای مستکبر برای تحقق اهداف شیطانی خود، تأمینکننده منافع رژیم صهیونیستی و خائن به آرمان فلسطین است. ما شرکتکنندگان در اجلاس ضمن پیروی از اسلام ناب محمدی، مبارزه با اسلام آمریکایی و عاملان آن و بازتعریف اسلام بعنوان دین محبت، رحمت و عدالت را وظیفه خود و علماء و اندیشمندان جهان اسلام میدانیم.
چهار؛ امروز «وحدت امت اسلام» به عنوان فریضهی مهم و راهبردی برای مقابله با تهدیدات، در معرض آسیبهای جدی قرار گرفته و جای خود را به اختلاف و تفرقهای داده است که ریشه در غفلت و توطئه دارد. استکبار جهانی در صدد است، با انحصار مدیریت، «منابع قدرت» در جهان اسلام را به سرسپردگانی بسپارد که در راستای تحقق اهداف و منافع نامشروع جهانخواران گام بر میدارند. شرکتکنندگان در اجلاس بر مبنای حدیث شریف نبوی «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً».تمسک به قرآن و عترت به عنوان مبنای وحدت در جهان اسلام تاکید می کنند.
پنج؛ فلسطین و آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیست ها کماکان اصلیترین و اولین مسأله جهان اسلام است. مسأله تکفیریها و راهاندازی جنگهای نیابتی، از جمله عوامل برای حاشیه راندن آرمان فلسطین و غفلت از این درد دیرین و مشترک امت اسلام است. شرکتکنندگان در این اجلاس همزمان در یکصدمین سالگرد صدور بیانیه ننگین بالفور که منجر به تجزیهی بلاد اسلامی و ایجاد غده سرطانی در قلب سرزمینهای اسلامی شد، ضمن اعلام حمایت همهجانبه از مقاومت اسلامی بر آزادسازی تمامی سرزمین اشغالی فلسطین از نهر تا بحر و نفی هرگونه سازش با دشمن و افزایش آگاهی هوشیاری امت اسلامی تأکید میکنند. شرکت کنندگان همچنین بر مقابله با نقشه صیهونیستی آمریکائیها برای تبدیل خطر رژیم صهیونیستی به خطر مورد ادعای ایران تأکید داشته، اعلام میدارند که جمهوری اسلامی نخستین حامی مردم، سرزمین و آرمان فلسطین و محور مقاومت و پایداری در منطقه و سایر مستضعفان جهان است.
شش؛ «استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونیستی» که منشأ تمام مصائب در جهان اسلام هستند، سرخورده از شکست و ناکامی در پیشبرد اهداف قبلی خویش، اینک در صدد هستند تا با طراحی راهبردهای خطرناک و با توسعه فتنههای قومی، قبیلهای و مذهبی، کشورهای اسلامی را به واحدهای کوچکتر و پراکنده تجزیه نمایند. اینک رسالتی مهم بر دوش محبان اهل بیت (علیهم السلام) و نخبگان جهان اسلام نهاده شده است تا با استفاده از تمام ظرفیت های موجود مانع تخریب و تجزیه کشورهای اسلامی شوند.
هفت: شرکتکنندگان در اجلاس ضمن تأکید بر استمرار بیداری اسلامی و تبریک پیروزیهای بزرگ مقاومت در سوریه و عراق بر جریان تکفیر و حامیان منطقهای و بینالمللی و پایان خلافت خودخواندهی داعش، کشتار همگانی مردم مظلوم یمن، میانمار و دیگر ملتهای ستمدیده جهان را محکوم و بر اتخاذ مواضع شجاعانه و صریح همراه با رویکردی واحد و عملیاتی از سوی ملتها و دولتهای اسلامی در جهت مقابله با متجاوزان به حقوق مسلمانان و بازگرداندن امنیت و آرامش و ثبات تأکید مینمایند.
هشت؛ امروز جهان اسلام با خطری بزرگ وجود جریان مخرب و فاقد منطق گروههای تکفیری مواجه است. آنها با سر دادن شعار «الله اکبر» تمام مذاهب اسلامی را در معرض تهدید قرار داده و توطئهای خطرناک را جاری میسازند. تکفیریها یک «توطئه» آمریکایی و «ابزار» اسلامهراسی، برآمده از «تحجر و جهل و خباثت»اند که با خشونت و افراط عجین شده و در هماهنگی کامل با نظام سلطه و استکبار، بیرق جنگ علیه اسلام را بر افراشتهاند. شرکتکنندگان در این کنفرانس برای نجات جهان اسلام از این شجره خبیثه بر قیام علما و نخبگان جهان اسلام برای جهاد علمی و فرهنگی به عنوان امری واجب تأکید دارند و بر علمای امت اسلامی واجب است که با جهاد فرهنگی برای غلبه بر جهالت گروههای تکفیری و جلوگیری از انحراف جوانان مؤمن اقدامات علمی و عملی را مبذول دارند.
نه؛شرکتکنندگان در اجلاس با تأکید به این که تمدن نوین اسلامی بر ارکان مهمی چون معنویت، عقل، امنیت و عدالت، پیشرفت علمی و طراحی الگوی حکومتی مناسب عصر و پیشرفت اقتصادی استوار است. از همه مسلمانان دعوت می کنند که با تأسی به اسلام ناب محمدی برای رشد و تعالی بشر و سعادت دنیا و آخرت با برداشتن موانع پیش رو روند پیشبرد و تحقق تمدن اسلامی را تسریع نمایند.
ده؛ در عصر کنونی بشریت تشنه حق و حقیقت و خسته از ظلم و بی عدالتی در تلاش برای فراهم کردن شرایط حکومت صالحان است. از آنجا که همه ادیان و مذاهب بر ظهور آخرین مصلح جهانی اعتقاد دارند و شرط تحقق حکومت عدل و رهایی از ظلم را در انتظار تعهدآور و مسئولیتزا و حرکتدهنده میدانند لذا شرکتکنندگان در اجلاس تلاش همهجانبهی اتباع ادیان الهی و مذاهب اسلامی برای فراهم کردن شرایط تحقق انسان منتظر و حکومت عدلپیشه و همفکری مسئولانه در چارچوب گفتوگوهای سازنده را پیشنهاد میکنند (ان الارض یرثها عبادی الصالحون).
در پایان، لازم میدانیم ضمن تجلیل از عنایات حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی) و تدابیر شایسته ایشان در دفاع از حریم اسلام و مسلمانان در عرصههای گوناگون و ارائه سخنان حکیمانه در
اجلاس، از ملت و دولت ایران به خاطر میزبانی و مهماننوازی گرم و از مجمع جهانی بیداری اسلامی به خاطر برگزاری این اجلاس شکوهمند صمیمانه تشکر نماییم و با توجه به توصیه های کمیسیون های اجلاس و گروهی از شرکت کنندگان به درخواست تداوم برگزاری اجلاس جهانی محبان اهل بیت را از آن مجمع داریم.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۴۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انسانها سوگیری یادگیری ماشینی را بیشتر از سوگیری خود تشخیص میدهند
یک پژوهش جدید نشان میدهد که افراد سوگیری تصمیمهای الگوریتم یادگیری ماشینی را بیشتر از سوگیری تصمیمهای خودشان تشخیص میدهند. شاید بتوان از این ویژگی برای اصلاح سوگیریهای انسان استفاده کرد.
به گزارش ایسنا، از برنامههایی که تماشا میکنیم تا افرادی که استخدام میکنیم، الگوریتمها به طور فزایندهای در زندگی روزمره ما ادغام میشوند و بیسروصدا بر تصمیمهایی که میگیریم اثر میگذارند.
به نقل از ادونسد ساینس نیوز، هسته الگوریتمها، مجموعهای از قوانین یا دستورالعملهاست که برای پردازش اطلاعات و به دست آوردن یک نتیجه خاص طراحی شدهاند اما از آنجا که الگوریتمها از الگوهای رفتاری انسان یاد میگیرند، میتوانند سوگیریهایی را که درون ما وجود دارند، منعکس یا حتی تقویت کنند. با وجود این، یک پژوهش جدید نشان میدهد که این ممکن است زیاد بد نباشد.
«کری موروج»(Carey Morewedge) استاد «دانشگاه بوستون»(Boston University) معتقد است که این بازتاب میتواند نقاط کور سوگیری ما را روشن کند و در اصلاح رفتار نقش داشته باشد. الگوریتمهای یادگیری ماشینی بسیار موفق هستند زیرا میتوانند بیطرفانه الگوها را در مجموعه دادهها پیدا کنند اما در عین حال، سوگیریهای انسانی را نیز در دادههای آموزشی خود لحاظ کنند.
هنگامی که این سوگیریها در الگوریتمها شناسایی میشوند، میتوانند به آشکارسازی سوگیریهای بلندمدت در سازمانها کمک کنند. به عنوان مثال، شرکت «آمازون»(Amazon) سوگیری جنسیتی را در شیوههای استخدام خود بررسی نکرده بود اما با آزمایش یک الگوریتم که رزومههای جدید را براساس شیوههای پیشین استخدام شرکت ارزیابی میکرد، به این موضوع پی برد.
موروج گفت: الگوریتمها میتوانند سوگیریهای انسانی را کدگذاری و تقویت کنند اما سوگیریهای ساختاری را نیز در جامعه ما نشان میدهند.
انسانها سوگیریهای خود را تشخیص نمیدهند
موروج و گروهش در پژوهش خود نشان دادند که افراد معمولا تمایل بیشتری را به تشخیص دادن و تصحیح کردن سوگیریهای موجود در تصمیمگیری الگوریتم در مقایسه با تصمیمگیری خودشان دارند. آنها باور دارند که با دانستن این موضوع ممکن است بتوان از الگوریتمها برای رسیدگی به سوگیریهای موجود در تصمیمگیریها استفاده کرد.
انسانها به دلیل پدیدهای به نام «نقطه کور سوگیری»، برای دیدن سوگیری خود تلاش زیادی نمیکنند و بیشتر متوجه سوگیری افراد دیگر هستند. دلیل این است که ما میتوانیم در فرآیندهای تصمیمگیری خود، سوگیری را توجیه کنیم یا برای آن بهانه بیاوریم. برای ناظری که هیچ اطلاعاتی درباره فرآیند فکری یا چگونگی تصمیمگیری ندارد، سوگیریها واضحتر و بهانهجویی دشوارتر است.
موروج و همکارانش در این پژوهش نشان دادند که حتی وقتی الگوریتمها براساس رفتارهای ما آموزش داده میشوند نیز این موضوع صادق است.
تشخیص دادن سوگیری در الگوریتم سادهتر است
پژوهشگران در یک مجموعه آزمایش، از شرکتکنندگان خواستند تا سرویس «ایربیانبی»(AirBnB) و رانندگان «لیفت»(Lyft) را براساس معیارهای تشخیصی مانند تعداد ستارهها، ارزیابیها و مدت زمان حضور داشتن کنار راننده رتبهبندی کنند.
پژوهشگران معیارهای غیرتشخیصی مانند تصویر یا نام را که هیچ ارتباطی با کار ندارند، دستکاری کردند. شرکتکنندگان دو بار رتبهبندی را انجام دادند و سپس، رتبهبندیهای آنها یا رتبهبندی الگوریتم آموزشدادهشده نشان داده شد.
گاهی اوقات رتبهبندی خود شرکتکنندگان به آنها نشان داده میشد اما به آنها گفته میشد که رتبهبندی الگوریتم است. در همه سناریوها، شرکتکنندگان در مقایسه با الگوریتمها سوگیری کمتری را در رتبهبندیهای خود مشاهده کردند.
موروج گفت: مردم وقتی معتقدند که رتبهبندیها توسط یک الگوریتم انجام شده است، تمایل بیشتری به سوگیری دارند. این در حالی است که ما در واقع الگوریتم را روی دادههای آنها آموزش میدهیم و رتبهبندی الگوریتم براساس آن دادهها صورت میگیرد.
وی افزود: این به این معنا نیست که مردم انواع بیشتری از ویژگیها را در الگوریتمها میبینند، بلکه چیزهایی را میبینند که برای خودشان تهدیدکنندهتر است. بیشتر مردم نمیخواهند از نژاد در رتبهبندیهای خود استفاده کنند یا میخواهند نژاد را در آن رتبهبندی نادیده بگیرند. بنابراین، این ایده که نژاد بر آن رتبهبندیها تأثیر گذاشته، تهدیدکننده است.
در نتیجه، از آنجا که سوگیری در یک الگوریتم به عنوان تصمیمگیری ناقص خود ما تلقی نمیشود، دیدن یا اعتراف کردن به وجود آن آسانتر است. به گفته موروج، این یافته دو روش را ارائه میدهد که الگوریتمها به واسطه آن میتوانند به انسان در کاهش سوگیری کمک کنند.
وی افزود: یک روش این است که تصمیمهای خود را جمعآوری کنید و الگوها را ببینید که به شما کمک میکنند تا سوگیری را تشخیص دهید اما هنوز موانعی بر سر راه توانایی ما برای تشخیص دادن سوگیریها وجود دارد. ما انگیزههایی را برای محافظت از خود داریم.
موروج و گروهش با پیروی از این منطق، آزمایش دیگری را انجام دادند تا ببینند آیا احتمال بیشتری وجود دارد که شرکتکنندگان به اصلاح سوگیری در رتبهبندیهای خود یا الگوریتم بپردازند. پس از مشاهده رتبهبندیها، به شرکتکنندگان فرصت داده شد تا سوگیری را اصلاح کنند و احتمال بیشتری وجود داشت که اصلاحاتی را در رتبهبندی الگوریتم انجام دهند. موروج گفت: از آنجا که افراد سوگیری را بیشتر در رتبهبندی الگوریتم میبینند تا خودشان، احتمال بیشتری وجود دارد که رتبهبندیهای الگوریتم را اصلاح کنند.
موروج اذعان داشت که این پژوهش هنوز در مراحل اولیه است اما او روش ملموسی را میبیند که از طریق آن میتوان یافتهها را در آموزش دادن الگوریتم برای جلوگیری از سوگیری در دنیای واقعی ادغام کرد. وی افزود: اولین گام این است که افراد سوگیریهای خود را بفهمند و آنها را ببینند. من فکر میکنم این الگوریتمها، روش سودمندی برای ارائه دادن یک دیدگاه واقعیتر به افراد درباره میزان سوگیری آنها هستند.
این پژوهش در مجله «PNAS» به چاپ رسید.
انتهای پیام