Web Analytics Made Easy - Statcounter

با حضور دکتر افضل ترار وزیر بهداشت پاکستان در ایران زمینه های گسترش همکاری دو جانبه بین ایران و پاکستان در حوزه آموزشی، بهداشتی و درمانی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، افضل ترار وزیر فدرال خدمات عمومی، نظارت و هماهنگی  بهداشت پاکستان در صدر هیاتی صبح روز شنبه ۴ آبان ماه سال جاری در محل پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت کشورمان دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار که با حضو دکتر افضل ترار وزیر بهداشت پاکستان، دکتر  اسد حفیظ مدیر کل بهداشت وزارت بهداشت پاکستان و دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت ، دکتر اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل و جمعی از مدیران ارشد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، دو طرف در زمینه گسترش همکاری دو جانبه در بخش های آموزشی، بهداشتی و درمانی با هم دیدار و گفتگو کردند.

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با معرفی دستاورد های حوزه  آموزش  علوم پزشکی کشور و اشاره به نظام ادغام یافته آموزش و پژوهش با ارائه خدمات در کشور گفت: خوشبختانه در کشور ایران حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی  در هر استان مسئول ارائه خدمات بهداشتی و مسئولیت های آموزشی است.

وی با اشاره به روند افزایشی نمایه شدن مقالات حوزه علوم پزشکی در مجلات معتبر بین المللی، تاکید کرد: کشور ایران به لحاظ تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه SCOPUS در علوم مختلف رتبه ۱۶ را دارد.

معاون آموزشی وزارت بهدشت افزود: ۱۰ درصد از اعضای هیات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی کشور فعالیت می کنند و ۳۰ درصد از نشریات علمی کشور ما مربوط به علوم پزشکی است.

لاریجانی ادامه داد: با توجه به گزارش بانک جهانی شاخص توسعه نیروی انسانی در کشور ایران  بالاتر از دیگر  کشور های منطقه است و در طول سه دهه اخیر شاهد  رشد بیش از چهار برابری تعداد دانشگاه ها بوده ایم که این میزان رشد در دانشجویان تحصیلات تکمیلی حدود سه برابر است .

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش تعداد اعضای هیات علمی که مهمترین پایه برای آموزش حوزه سلامت هستند تاکید کرد: با افزایش چهاربرابری رخ داده در این حوزه هم اکنون کشور از وجود حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی دولتی و غیر دولتی بهره می برد.

وی به روند افزایش پذیرش دانشجویان علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: طی چند دهه اخیر متناسب با نیاز کشور تعداد دانشجویان علوم پزشکی و سعی بر این است تا برنامه ریزی تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت متناسب با نیازهای کشور صورت پذیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره پذیرش دانشجویان بین المللی اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۲ هزار دانشجوی غیر ایرانی در حوزه  علوم پزشکی در ایران تحصیل می کنند که از ۴۱ ملیت مختلف در ۳۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در نتیجه افزایش جذب دانشجویان پزشکی در دهه های گذشته تراکم پزشک در ایران افزایش یافته است که فراوانی این میزان  در استان های مختلف متفاوت است. از همین رو  وزارت بهداشت  به دنبال ایجاد یک مدل مناسب برای غلبه بر این نابرابری در سراسر استان ها است. 

لاریجانی تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را گامی مهم در ترجمان و اجرایی شدن  اسناد بالادستی کشور در حوزه آموزش خواند و گفت: تمرکز زدایی در نظام آموزش عالی سلامت، بهره مندی از فناوری های نوین در آموزش عالی سلامت، حضور در عرصه های آموزشی منطقه ای و جهانی، نهادینه سازی اخلاق حرفه ای و همچنین  افزایش پاسخگویی و آینده پژوهی از اصلی ترین سیاست های مندرج در این برنامه هستند.

وی تدوین سند ملی بیماری های غیرواگیر را یک موفقیت بزرگ برای سیستم بهداشتی ایران خواند که با همکاری  خوب بین بخشی ارگان های مختلف صورت گرفته و در راستای نیل به  اهداف سازمان بهداشت جهانی در کنار برخی اهداف ملی  گام بر میدارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: در سایه این سند داده های مربوط به بیماری های غیرواگیر به تفکیک استان ها تهیه شده است که در نتیجه آن موفق شدیم تا با توجه به شرایط بومی هر استان سیاستگذاری های در زمینه کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر انجام دهیم.

لاریجانی  با بیان اینکه ایران تجربه موفقی در تدوین  چارچوب ملی ارائه خدمت در بیماری های مختلف از جمله دیابت دارد  ابراز آمادگی کرد که  پتانسیل های  همکاری سازنده ای با کشور  پاکستان در جهت بهره گیری  از تجربیات کشور ایران در تدوین این اسناد برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر ایجاد شود.

وی همچنین به برنامه موفق  پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشور جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران مشارکت چشمگیری در تدوین این برنامه داشته است که  با هدف تعیین شیوع مهم ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در ایران بر حسب گروه های سنی در حال تدوین است.  

معاون آموزشی وزارت بهداشت برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع  را نمونه ای  موفق در پاسخگویی و مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی کشور در رابطه با نیاز های ملی خواند و گفت: اخیرا برنامه آموزش تخصصی پزشکی خانواده در کشور ایران آغاز شده و درصدد هستیم تا نیازهای کشور در این حوزه را برطرف کنیم.

لاریجانی همچنین به معرفی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و دستاورد های ملی و بین المللی آن به عنوان قطب منتخب علمی کشور در زمینه بیماریهای غدد از جمله دیابت و استئوپروز پرداخت.

وزیر بهداشت پاکستان نیز بر لزوم شکل گیری شبکه ای منطقه ای با مشارکت دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان تاکید کرد و با اشاره به مشکلات مشابه ای که از نظر شیوع بیماری های غیرواگیر در کشور پاکستان وجود دارد ابراز امیدواری کرد که کشور پاکستان بتواند از تجارب موفق ایران استفاده کند.

وی ابراز امیدواری کرد پاکستان بتواند از تجارب موفق ایران در زمینه تدوین سند ملی بیماری های غیر واگیر،  به روز رسانی کاریکولوم های آموزشی، برنامه موفق پزشک خانواده، پذیرش دانشجو در رشته های مختلف پزشکی در ایران و تاسیس مراکز تحقیقاتی چند رشته ای مشابه پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بهره مند شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۰۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جشنواره شهید مطهری به صورت متمرکز، ۱۲ اردیبهشت ماه در تهران و پس از آن در قطب‌های کلان منطقه ۹ آموزشی برگزار می‌شود و مشارکت دانشجویان در حوزه اجرایی و پنل‌های آموزشی، یکی از رویداد‌های جدید آموزشی در این دوره از جشنواره شهید مطهری است.   دکتر حمیدرضا کیانی فر افزود: هفت پنل و رویداد آموزشی توسط دانشجویان اجرایی می‌شود که محوریت آنها بر مبنای حضور دانشجو در حوزه آموزش به عنوان دستیار یا کمک کننده آموزش است.   وی با بیان اینکه توانمندی دانشجویان در حوزه هوش مصنوعی، آموزش رباتیک و واقعیت افزوده، مثال زدنی است، اظهار داشت: بر این اساس هفت پنل آموزشی توسط این دانشجویان ارائه می‌شود و در مجموع ۲۹ رویداد آموزشی برای هفدهمین دوره جشنواره شهید مطهری در نظر گرفته شده است.   مدیر توسعه آموزش علو م پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در این پنل‌ها به مشکلات آموزشی کلان منطقه ۹ و راهکار‌های آن پرداخته می‌شود، گفت: علاوه بر این سه مسابقه در زمینه یادگیری و آموزش برگزار می‌شود که مسابقه اتاق فرار آموزشی یکی از رخداد‌های جذاب این دوره برای دانشجویان خواهد بود.   دکتر کیانی فر با اشاره به اینکه یک مسابقه علمی نیز در افتتاحیه برای دانشجویان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این جشنواره از تعداد قابل توجهی از اساتید و دانشجویان برتر قدردانی می‌شود و از فرایند‌هایی که طی سال گذشته ارائه و داوری شده نیز قدردانی به عمل می‌آید.   وی ادامه داد: جایزه تداوم آموزشی نیز به کسانی تعلق می‌گیرد که در طی پنج سال یا بیشتر، اقدام نوآورانه و مورد تایید آموزش را به طور مستمر انجام داده است.   مدیر توسعه آموزش علو م پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: برای اولین بار از استاد و دانشجویان پایان نامه‌های برتر در حوزه آموزش علوم پزشکی قدردانی می‌شود.   وی با بیان اینکه در این جشنواره غرفه‌های در اختیار دانشگاه‌های کلان منطقه ۹ قرار می‌گیرد و به غرفه برتر جایزه ویژه اهدا می‌شود، تصریح کرد: در مجموع بیشتر از ۱۰۰ نفر در هفدهمین جشنواره مطهری قدردانی خواهند شد.   دکتر کیانی فر ابراز کرد: افتتاحیه این جشنواره با حضور موثر دانشجویان و اختتامیه با حضور دانشجویان و اساتید برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • اورژانس بانوان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • آیین افتتاح کلینیک تخصصی درمانی محمد شهر کرج
  • گشایش کلینیک تخصصی درمانی محمد شهر کرج