Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته عضو شورای شهر مهمترین موضوعی که مدیریت شهری در اصفهان به طور ویژه با آن رو به رو است، نداشتن مدیریت واحد شهری است؛ جالبتر اینکه در شهر اصفهان مدیریت واحد شهرداری هم نداریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میهمان این هفته برنامه صدای شهر که هر روز از رادیو اصفهان پخش می شود، «شیرین طغیانی- رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری و عضو کمیسیون حمل ونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان» بود که در  این برنامه به بررسی مسایل شهری پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح گفتگو با او در ادامه از نظر شما خوانندگان گرامی می گذرد:

از سابقه تحصیلی و سوابق اجرایی خودتان برای خوانندگان ما بگویید

فوق لیسانس معماری دارم؛ به جهت اینکه عضو شورای شهر خوراسگان بودم علاقمند به مباحث شهرسازی شدم لذا ادامه تحصیلاتم به سمت دکترای شهرسازی سوق پیدا کرد.

همزمان با دکترای شهرسازی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد شدم و هم اکنون نیز عضو هیأت علمی این دانشگاه هستم و در دانشکده هنر، معماری و شهرسازی به عنوان معاون دانشکده و مدیر گروه دکترای معماری و شهرسازی مشغول خدمت هستم.

چالش های موجود در شهر اصفهان را چگونه اولویت بندی می کنید؟

اگر درباره چالش هایی که مدیریت شهری در ایران و به خصوص اصفهان با آنها مواجه است از تمام مردم سؤال کنیم، لیستی را ردیف خواهند کرد اما رکود اقتصادی مهمترین موضوع است.

آلودگی های زیست محیطی و آلودگی هوا، به طور ویژه مشکل خشکی زاینده رود، حاشیه نشینی، بافت های فرسوده و ترافیک، مجموع چالش های موجود هستند اما به نظر می رسد جداسازی این چالش ها از یکدیگر، می تواند مضراتی را به همراه داشته باشد.

وقتی مشکل ترافیک را داریم در پس آن مشکل آلودگی هوا نمایان می شود، وقتی خشکی زاینده رود داریم رکود اقتصادی را داریم، با وجود رکود اقتصادی بافت فرسوده ناکارآمدتر می شود؛ بنابراین به نظر می رسد موضوعات شهرسازی به خاطر در هم تنیدگی موضوعاتی هستند که به راحتی نمی توان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد.

ما طیفی از مشکلات را داریم که باید به یک اندازه رسیدگی شوند تا بتوان آنها را مرتفع کرد.

در بخش شهرسازی و معماری با چه چالش هایی مواجه هستیم؟

مهمترین موضوعی که مدیریت شهری در اصفهان به طور ویژه با آن رو به رو است، نداشتن مدیریت واحد شهری است؛ جالبتر اینکه در شهر اصفهان مدیریت واحد شهرداری هم نداریم و به نظر می رسد تفاوت در رویکردها بین مدیران وجود دارد و باعث می شود چالش های شهرسازی خود را بیشتر نشان دهد.

مدیریت واحد شهری مهمترین وظیفه ای که بر عهده دارد، چیست؟

مدیریت واحد شهری وظیفه دارد حداقل در خود سیستم شهرداری یک رویکرد را حاکم کند.

گاهی وقتی درباره یک سؤال یا مسئله در شهرداری از مدیران سؤال می کنیم جواب هایی کاملاً متناقض می شنویم، از این جهت من معتقدم مهمترین موضوعی که مدیریت شهری در دوره پنجم شورای شهر باید دنبال کند، یکدست کردن تفکر در شهرداری است.

یعنی اهداف متفاوت است؟

اهداف هم یکی است اما گویا فهم از موضوعات متفاوت شده و این خیلی بد است. یکی از مهمترین مشکلاتی که در شهر اصفهان وجود دارد و باید برای آن برنامه ریزی جدی داشت، بافت های فرسوده است.

برای بازسازی و مناسب سازی ساختمان های شهر برنامه ای دارید؟

برنامه ای که در کمیسیون عمران مد نظر قرار گرفته است، توجه ویژه به منظر شهری است که می تواند در آیتم های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.

گاهی منظر شهری شامل وجود تبلیغات و تابلوهای نامناسب در فضای شهری می باشد، گاهی وجود ساختمان های مخروبه ای است که تعیین تکلیف نشده و شهرداری های مناطق موظف هستند که به این موارد رسیدگی کنند؛ البته این مهم در دستور کار کمیسیون عمران قرار گرفته و قرار شده مطالعات دقیق تری انجام شود.

نکته مهم دیگر اینکه حل مُسکن وار مشکلات شهری گاهی تبعات بدتری به همراه دارد.

گاهی یک مسئله دغدغه ما می شود و جلساتی را برای بررسی آن تشکیل می دهیم، به عنوان مثال به این نتیجه می رسیم به جای اینکه رنگ آمیزی و کشیدن گل و بوته روی دیوارها که به نظر من شأن فضای شهری اصفهان را پایین می آورد، دنبال اقدامات جدی تری باشیم.

بسته های تشویقی برای ساخت و ساز داشته باشیم تا ایجاد انگیزه شود و مشارکت مردم را افزایش دهیم تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

معتقدم شهر اصفهان می تواند در یک دوره ۱۰ ساله به شرایط قبل باز گردد. بی توجهی به بافت فرسوده می تواند عواقب بدی را برای شهر اصفهان داشته باشد و در این میان تجمیع بافت های فرسوده بسیار مهم است.

برای احیای زاینده رود چه برنامه ای دارید؟

نام زاینده رود که بر زبان ها جاری می شود آه از نهاد مردم به خصوص شهروندان اصفهانی بلند می شود، البته حق هم دارند.

زاینده رود یک عنصر هویت بخش و تاریخی شهر اصفهان به شمار می رود، تاریخ این شهر با زاینده رود عجین شده اما متأسفانه بر اثر اتفاقاتی که می افتد، به نظر می رسد مشکلات مدیریت منابع آب در منطقه اصفهان، مورد بی مهری قرار می گیرد.

البته مباحث اقلیمی هم مطرح بوده است اما به نظر می رسد که ضعف مدیریت منابع آب خودش را بیشتر نشان می دهد؛ بنابراین زاینده رود قطعا یکی از دغدغه های شورای شهر بوده و هست و در سخنان شهردار اصفهان هم این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

زاینده رود تنها از داخل شهر اصفهان رصد نمی شود بلکه موضوعی فرا استانی و ملی است.

با استاندار جدید اصفهان باید رایزنی ها انجام شود چرا که پروژه های خوبی برای زاینده رود تعریف شده اما هنوز برخی از آنها عملیاتی نشده است.

زاینده رود فراتر از شهر اصفهان توسط نمایندگان اصفهان باید تبدیل به یک موضوع ملی شود؛ مردم ایران اگر بدانند زاینده رود فقط رودخانه ای در شهر اصفهان نیست بلکه نمادی از شهری است که تاریخ یک کشور را به دوش می کشد، می تواند به دغدغه ای برای همه نمایندگان مجلس در کشور تبدیل شود.

مشکل دریاچه ارومیه دغدغه ای برای همه مردم ایران بود اما در مورد زاینده رود تنش های منطقه ای زیاد شده است که این به صلاح نیست.

حل مشکل زاینده رود نیاز به صبر و شکیبایی دارد و امیدواریم مردم اصفهان به زودی شاهد جریان آب در زاینده رود باشند زیرا این موضوع نقش مهمی در زندگی و اقتصاد مردم این شهر دارد.

زاینده رود باید به یک مسأله ملی تبدیل گردد تا مشکلش برطرف شود.

به تازگی شهرداری برای رونق ساخت و ساز بسته های تشویقی در نظرگرفته است، در این بسته ها چه تسهیلاتی به مردم ارایه می شود؟

شهرداری اصفهان در راستای رونق بخشی صنعت ساخت و ساز و اقتصاد شهر قصد دارد به عنوان یکی از عناصر تعیین کننده قیمت در این صنعت، در همراهی با سیاست های کلان دولت، مطابق مصوبه شماره ۲۲۹۲/۹۶/۲۸  شورای اسلامی شهر اصفهان، تصمیم به اهدا بخشی از ارزش افزوده تجاری و تراکم مسکونی و پرونده های دارای بدهی مربوط به آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ گرفته است.

بر این اساس بسته تشویقی در سه دوره زمانیِ ۲۹ آبان لغایت ۳۰ آذر، اول دی ماه تا آخر ۱۵ بهمن ماه و از ۱۶ بهمن ماه لغایت ۲۸ اسفند ماه ارایه می شود.

متقاضیان پروانه های ساختمانی بر اساس این سه دوره زمانی مشمول اهدا بخشی از ارزش افزوده تجاری و تراکم مسکونی به ترتیب به ۱۵ درصد، ۱۰ درصد و ۵ درصد خواهند شد که در صورت پرداخت نقدی به ترتیب ۳۵درصد، ۳۰درصد و ۲۵درصد خواهد بود.

شهروندان می توانند بدون مراجعه به شهرداری های مناطق از طریق آدرس Esup.isfahan.ir اطلاعات ملک خود را مشاهده، ضوابط ساخت و امکان های موجود را بررسی و از مبالغ مربوط به صدور پروانه به صورت تقریبی مطلع شوند.

در ارتباط با شهرسازی الکترونیک چه اقداماتی صورت گرفته است؟

شهرسازی الکترونیک بستر مناسبی برای شفافیت و عدالت برای مردم است چرا که بسیاری از مردم معتقدند برای گرفتن پروانه ساختمانی وقتی به شهرداری منطقه مراجعه می کنند با برخوردهای چندگانه مواجه می شوند.

شهرسازی الکترونیک اگر به درستی پیاده سازی شود، شفافیت سازی می کند و عدالت بیشتری را برای مردم برقرار می کند. در حال حاضر هنوز شهرسازی الکترونیک به صورت کامل پیاده سازی نشده اما قول داده شده این اتفاق محقق شود.

به نظر می رسد شهرسازی الکترونیک تسهیل در امور مردم ایجاد خواهد کرد؛ البته در ابتدای راه هستیم و باید شرایط بهتر شود؛ باید با شکیبایی استفاده های بهینه ای از شهرسازی الکترونیک داشته باشیم.

دیدگاه شما درباره ابرپروژه های شهر اصفهان چیست؟

یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر مورد توجه مدیریت شهری بوده بحث پروژه های بسیار بزرگی است که خروجی تبلیغاتی زیادی دارند.

موضوع مهم اینکه برخی از ابرپروژه ها نیاز شهر اصفهان نبوده است و به نظر می رسد اینکه مدیریت شهری هزینه های سنگینی را در پروژه هایی به کار ببرند که جنبه های تبلیغاتی داشته باشد و عملاً مردم اصفهان چندان بهره ای از آن نبرند، کار درستی نبوده و خارج از عقلانیت و انسانیت است.

ابرپروژه ها وقتی می توانند کار ساز باشند که همه شهروندان اصفهانی بتوانند از آن بهره مند شوند، پروژه ای که قرار است سود آن به افراد دیگری برسد و سالی یکبار یا حتی دو سال یکبار استفاده شوند، نابود کردن بیت المال به حساب می رود.

لذا مدیریت شهری در دوره کنونی با دقت بیشتر به جای شوهای تبلیغاتی و اجرای پروژه های ملی و بین المللی، به سمت پروژه هایی برود که کیفیت زندگی همه شهروندان را در محلات و بافت های فرسوده اصفهان بالا ببرد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۱۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، روح الله زارع خورمیزی به مناسبت هفته زمین پاک گفت: وجود ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی و ضایعات مختلف واحد‌های صنعتی در کنار انواع پسماندها، وضعیت بسیار نامناسبی و غیر بهداشتی را در شهرستان ایجاد کرده است.


وی فرهنگ سازی و همراهی ادارات را از مهمترین ماموریت‌های این اداره حفظ محیط و زمین پاک عنوان کرد.


رییس اداره حفاظت محیط زیست مهریز ادامه داد: به رغم اینکه طرح مدیریت پسماند در شهرستان مصوب شده ولی هنوز در عمل شاهد اجرای آن نیستیم و این یکی از مشکلات اصلی است.


زارع گفت: حمل و دفن زباله در گودی که به همین منظور در شهرستان وجود دارد اصلا به هیچ وجه مناسب و پذیرفته نیست.


وی تصریح کرد: مدیریت نخاله و پسماند یکی از مطالبات مردم برای حفظ محیط سالم زندگی است که امیدواریم در شهرستان اجرایی شود.

دیگر خبرها

  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است
  • تعامل مسئله‌محور می‌تواند راه نجات سازمان‌ها و رسانه‌ها باشد
  • برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم
  • نقش اصلی رسانه‌ها اعتمادسازی، ترویج امید و افزایش رضایت‌مندی مردم است
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان