Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@12:42:12 GMT

دو راه برای مخالفان اسد

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۲۴۱۳

دو راه برای مخالفان اسد

فرارو- هشتمین دور مذاکرات موسوم به «ژنو» برای حل بحران سوریه از امروز سه‌شنبه آغاز می‌شود.  نشست مخالفان اسد در ریاض
 معارضین سوریه که مورد حمایت عربستان و آمریکا هستند، اعلام کردند که سازمان ملل به آنها خبر داده که هیأت دمشق روز چهارشنبه (فردا) وارد ژنو می‌شود.  بنا بر گزارش خبرگزاری‌های روسی، همزمان یک منبع دیپلماتیک امروز سه‌شنبه این خبر را تأیید کرد و گفت هیأت وابسته به دولت سوریه 29 نوامبر در دور جدید مذاکرات ژنو حاضر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ریاست هیأت مذاکره کننده از جانب دولت سوریه را «بشار الجعفری» نماینده دائم این کشور در سازمان ملل بر عهده دارد اما او در روز نخست، غایب خواهد بود. مذاکراتی که قرار است روند آن از امروز آغاز شود، هشتمین دور مذاکرات موسوم به مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه است.  استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دیروز اعلام کرده بود که هیأت نمایندگی دولت سوریه به دلیل بیانیه اخیر معارضین در «ریاض» در این دور از مذاکرات حاضر نخواهد شد.  قرار است در روز نخست مذاکرات، هیأت معارضین با استفان دی‌میستورا دیدار کند. معارضین در نشست اخیر در عربستان موسوم به نشست «ریاض-2» اعلام کردند که هدف از مذاکرات ژنو، تشکیل مرحله انتقال سیاسی و کنار رفتن بشار اسد از قدرت است؛ تفسیری که دولت سوریه و روسیه اساساً آن را رد کرده‌اند.  نصر الحریری سخنگوی هیأت معارضان خارج‌نشین سوریه می‌گوید مذاکرات چهار بخش دارد که شامل موضوعات سیاسی، موضوعات بشردوستانه، مسئله قانون اساسی و برگزاری انتخابات می‌شود.  هر چند پیشتر آمریکا و فرانسه در مذاکرات قبلی ژنو بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت تأکید کرده و همین امر سبب بی‌نتیجه ماندن مذاکرات شده بود، اما به گفته وبگاه خبری «روسیا الیوم»، این دو کشور اکنون این پیش‌شرط را کنار گذاشته‌اند.  طبق گزارش‌های خبری، هیچ مذاکره مستقیمی میان هیأت دولتی سوریه و هیأت معارضان خارج‌نشین برگزار نخواهد شد. این مذاکرات در حالی آغاز می شود که مذاکرات مهمتری چندی پیش در سوچی سوریه برگزار شد. در مذاکرات سوچی رهبران ایران، روسیه و ترکیه به توافقاتی در باره سوریه رسیدند.  پیش از مذاکرات سه جانبه در سوچی بشار اسد نیز وارد این شهر شد و با پوتین رییس جمهور روسیه دیدار و گفت و گو کرد. حضور بشار اسد در سوچی اهمیت مذاکرات سه جانبه را دو چندان کرد.

در نشست سوچی توافق شد که کنگره گفت و گوی ملی سوریه با حضور مخالفان دولت سوریه برگزار شود و سران سه کشور روسیه، ایران و ترکیه از مخالفان دعوت کردند در این کنگره شرکت کنند.


 توافق سه جانبه در سوچی
علی خرم استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین الملل درباره مذاکرات صلح سوریه در ژنو  به فرارو، گفت: «در سوچی دولت سوریه در سطح بالایی حضور داشت، به طوری که بشار اسد در آنجا حاضر شد و رهبران سه کشور ایران و روسیه و ترکیه مذاکره کردند ولی معارضین شرکت نداشتند. حالا اینجا روسیه، ایران و ترکیه می دانند دولت سوریه چه می خواهد و می دانند دولت سوریه دست بالا را دارد. معارضین دیگر دست بالا را ندارند. حالا تلاش های بین المللی بر این است که معارضین جذب احزاب سیاسی سوریه شوند حتی اگر عنوان معارض را داشته باشند.» این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است "معارضین می دانند بعد از این قضایا تاب تحمل حملات و برخوردهای نظامی را ندارند و دولت سوریه می تواند با کمک متحدانش آنها را از بین ببرد، پس به جای اینکه شرایط به ادامه جنگ و کشتار منتهی شود می آیند مذاکره کنند تا بلاخره یک راه حل سیاسی پیدا شود. قطعا آنها هم سعی می کنند از اهرم جامعه بین المللی استفاده کنند و می گویند که بایستی یک قانون اساسی جدید تدوین شود.»  خرم گفت: «به نظر می رسد طرفین این نشست به دنبال آن خواهند بود که به جای ادامه درگیری به نحوی عمل شود که صلح در سوریه برقرار شود، دولت سوریه از جنگ بیشتر خودداری کند و معارضین از مقاومت و نبرد و لشکرکشی از جانب عربستان و دیگر کشورها دست بردارند و به تدریج محیط آرامی در سوریه بر قرار شود.»  او با بیان اینکه قطعا نشست سوچی و نشست ژنو مکمل یکدیگر هستند، افزود: «به خاطر اینکه هر دو طرف درباره یک صحنه مشترک یعنی سوریه پس از شکست داعش صحبت می کنند. در حال حاضر در این صحنه دولت سوریه، کردها و تعدادی از گروه های معارضین که ابتدا با کمک عربستان، قطر و ترکیه جایگاهی پیدا کرده بودند و الان آن جایگاه قبلی را ندارند، نقش بازی می کنند. اجلاس سوچی برای هماهنگی میان 4 کشور (ایران، روسیه، ترکیه و سوریه) بود که الان مواضعشان شبیه یکدیگر است و سعی می کنند آرامش به سوریه باز گردد.»  این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات  سوچی- آستانه با مذاکرات ژنو در یک راستا و به نوعی مکمل یکدیگر نباشند چه می شود؟، گفت: «در سوچی توافقاتی شده است، اگر صحنه اجلاس ژنو هم مبتنی بر همان توافقات پیش رود خب سناریو مناسب اجرایی می شود، اما اگر نه، در ژنو چیز دیگری تصویب شود قطعا نه ایران، نه دولت سوریه و دیگر طرفین نشست سوچی، توافقات ژنو را نخواهد پذیرفت. اما شرایط به گونه ای است که پر واضح است که آنها مجبورند براساس توافق سوچی در نشست ژنو هم عمل کنند.» او افزود: «اما معارضین باید چه کنند؟ آنها دو راه بیشتر ندارند اول این که با توافقات کنار بیایند و صلح را بپذیرند و دیگری اینکه به میدان جنگ با دولت سوریه و متحدانش یعنی ایران و حزب الله لبنان برود، یعنی معارضین با کسانی که داعش را شکست دادند وارد نبرد شوند، که به نظر می رسد در این نبرد این معارضان سوریه هستند که شکست می خورند. آنها هم این را می دانند، که بشار اسد نسبت به 5 سال پیش قدرتش بسیار بیشتر شده است، حالا هم به بحث بر سر این نیست که او قطعا باید  کماکان در قدرت بماند بلکه بحث بر سر پذیرش یک روند دموکراتیک برای آینده سوریه، روندی که اسد و افراد دیگر بتوانند در انتخابات شرکت کنند.»
حضور اسد در سوچی
این کارشناس مسائل سیاسی درباره نقش آمریکا در مذاکرات گفت: «آمریکا در سوریه از نیروهای کرد حمایت می کند، از طرف دیگر ترکیه با قدرت گرفتن کردها مشکل دارد. همچنین ترکیه به واسطه حضور در ناتو به آمریکا هم نزدیک است، در نتیجه آمریکا در یک تناقض گرفتار شده است که باید آن را حل کند.  اگر کردها به جای خود باز گردند و آمریکا نیز حمایت تسلیحاتی از کردهای سوریه را متوقف کند این مسئله حل و فصل می شود.» او در پاسخ به این سوال که شنیده می شود در پیش نویس طرح  روسیه برای قانون اساسی سوریه مدل فدرال برای اینده این کشور تعریف شده است، گفت: «اگر این مدل در نظر گرفته شود احتمالا با مخالفت دولت سوریه همراه خواهد بود، چراکه انها تجربه عراق را می بینند که الان کردها پروژه استقلال را پیگیری می کنند. سیستم فدرال به از هم پاشیدن سوریه در آینده کمک می کند و تصور نمی کنم که دولت سوریه با آن موافق باشد. از طرف دیگر متحدان سوریه مخصوصا ایران نیز با ان همگام نیست حتی کشوری مثل عربستان از هم تجزیه یک کشور عربی دیگر حمایت  نمی کند.»

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۲۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه

در دیدار معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه بر نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه تاکید شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه با اشاره به وضعیت بازار دارویی و تجهیزات پزشکی در ایران، اظهار کرد: یکی از دلایل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران طی سال‌های اخیر عدم همکاری برخی از کشورها و القای تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه شناخته می‌شود، گفت: یکی از مؤلفه‌های مؤثر برای رقابت در بازارهای صادراتی توجه ویژه به کیفیت است. در کنار تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سعی کردیم کیفیت این فرآورده‌ها را ارتقا داده و صادرات را به بازار منطقه تقویت کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت مطلوب روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، خاطرنشان کرد: قطعاً به دنبال کمک به تأمین تجهیزات و دارو و حتی انتقال دانش در این زمینه به کشور سوریه هستیم و امیدواریم این کشور نیز در آینده نزدیک بتواند ساختار سلامت خود را بازآرایی کند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، همچنین معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه ضمن تقدیر از همکاری ‌های ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور سوریه، گفت: به دنبال توافق صورت گرفته در دو سال گذشته موفقیت ‌های خوبی در زمینه ‌های مختلف این همکاری ذکر شده ایجاد شد.

وی افزود: ایران نقش مهمی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بازار سوریه دارد و تقاضا داریم جمهوری اسلامی ایران در تأمین برخی از واکسن‌ های موردنیاز، ما را یاری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه | ویدئو
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال