Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:54:12 GMT

دیوارکشی در کافه نوستالژیک

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۵۶۷۷

دیوارکشی در کافه نوستالژیک

تهران- ایرنا- روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: خبر تخریب بخشی از حیاط «کافه نادری»، موجی از نگرانی را در میان شهروندان ایجاد کرد، اما با واکنش به موقع شهرداری و میراث فرهنگی، قرار نیست اتفاق تلخی برای یکی از نوستالژیک‌ترین اماکن تهران بیفتد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: خبر دیوارکشی در محوطه هتل و کافه نادری موجی از تایید‌ها و تکذیب‌ها را به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایان هفته گذشته خبری مبنی بر تخریب بخشی از کافه خاطره‌انگیز نادری که بسیاری از بزرگان هنر و ادب معاصر در آن رفت و آمد داشتند منتشر شد. این خبر بلافاصله با واکنش‌های مختلفی همراه شد و از اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری گرفته تا مسئولان سازمان میراث فرهنگی نسبت به آن واکنش نشان دادند. دیوارکشی در کافه نادری تکذیب شده، اما نمی‌توان منکر این شد که سایه پتک تخریب همچنان بر سر آثار تاریخی به ویژه در تهران است.

خبر تخریب بخشی از حیاط «کافه نادری»، موجی از نگرانی را در میان شهروندان ایجاد کرد، اما با واکنش به موقع شهرداری و میراث فرهنگی، قرار نیست اتفاق تلخی برای یکی از نوستالژیک‌ترین اماکن تهران بیفتد. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران بعد از شنیدن این خبر، در کانال اطلاع‌رسانی‌اش نوشت: «اخباری مبنی بر خطر تخریب دیوار کافه نادری در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. با شهردار منطقه صحبت کردم، گفت نیروهای شهرداری مستقرند، یگان میراث هم قرار است مستقر شود. خود شهردار منطقه هم کشیک است.»
همچنین محمد علی سعات، مدیر بافت و بناهای ‌تاریخی تهران با اشاره به خصوصی بودن کافه و هتل نادری، هر نوع دخالت از سوی شهرداری در این زمینه را تقریبا غیرممکن دانست و گفت: «در یکی دو سال گذشته ما تسهیلات برای درختان هتل نادری که در معرض خشک شدن بودند ارائه دادیم تا حال و هوای آن فضا نیز بهتر شود، بنابراین حتما شهرداری منطقه 12 تهران برنامه‌ای برای اینکه بخواهد در آنجا اتفاق ساختمانی یا اجرایی رخ دهد، نداشته است.»

**بازدید عضو شورای شهر از کافه نادری
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر با اشاره به خیز مالک کافه نادری برای تخریب حیاط آن گفت: بخشی از حیاط هتل و کافه نادری (بنای میراثی) که در خیابان‌جمهوری شرق پل حافظ قرار دارد، در لیست آگهی مناقصه فروش املاک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار گرفته است.

حسن خلیل آبادی افزود: در ابتدای بازدیدم به داخل هتل، نشانه‌های فراوان از ساخت قدیمی آن مشهود بود. او تاکید کرد: ضمن پرس و جو از مستاجر کافه و هتل متوجه شدیم که این بنای میراثی، مصادره‌ای و از املاک بنیاد شهید بوده که هم اکنون مالک خصوصی دارد و کافه نسبتا شلوغ و فعال بود و وسایل ورودی و داخل آن زیبایی و آرامش بخشی خود را داشت، اما حس حضور جلال، سیمین، شاملو، هدایت و مشیری را نداشت.

خلیل آبادی با بیان اینکه مدیر هتل می‌گفت همیشه 10‌درصد ظرفیت خود مسافر دارد، گفت: اتاقی از هتل را بازدید کردیم؛ تقریبا معماری و وسایل آن شبیه دوران اولیه‌اش است. هرچند برخی وسایل حس گذشته را نداشت و بنای موجود کافه در ضلع شمالی ملک و هتل هم با حدود ٣0 اتاق در مجاورت آن قرار دارد، اما حیاطی که بیش از‌هزار متر مربع و تقریبا متروکه است و در ضلع جنوب شرقی آن یک سِن برای اجرای برنامه ساخته شده و البته حوض مستطیل شکلی که مجسمه‌ای نیز در جنوب آن است، در وسط حیاط دیده می‌شود، اما اکنون داخل حیاط غیر از سرویس بهداشتی در زیرزمین حیاط‌، بقیه‌اش حالت متروکه دارد و محل مناقشه و نگرانی، قسمت جنوبی همین حیاط است که به مساحت 400 متر مربع در آگهی مناقصه آمده است.

**تکذیب خبر دیوارکشی
مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام طی بیانیه‌ای اخبار منتشره درباره تفکیک زمین و دیوارکشی در محوطه هتل و کافه نادری را تکذیب کرد. با توجه به بروز برخی حواشی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تفکیک زمین و دیوار کشی در محوطه هتل و کافه نادری، مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام طی بیانیه‌ای اعلام کرد: موضوع تفکیک زمین، دیوارکشی و حتی جابه‌جایی یک آجر در محوطه مجاور کافه نادری با پلاک ثبتی 203/24 از اساس خبرسازی و کذب است و به هیچ‌وجه چنین تصمیمی اتخاذ نشده است. در این بیانیه آمده است: «ستاد اجرایی مالک ملک مجاور کافه نادری است و با توجه به اعلام شفاهی وکیل بهره‌برداران این ملک مبنی بر آمادگی برای خرید این ملک، به منظور حل مشکل کافه نادری این ملک در لیست مزایده قرار داده شده است.»

**واکنش میراث فرهنگی به تخریب کافه نادری
مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: هیچ‌نهاد دولتی و خصوصی حق دخالت در ملک کافه نادری را ندارد. رجبعلی خسروآبادی افزود: ما قصاص قبل از جنایت نمی‌کنیم، اما هشدار می‌دهیم اجازه تغییر یک آجر در اثر ثبت ملی کافه نادری توسط هیچ‌نهاد حاکمیتی و خصوصی را نمی‌دهیم. او تاکید کرد: تاکنون هیچ‌مکاتبه‌ای برای ایجاد تفکیک در ملک کافه نادری با اداره کل میراث فرهنگی استان تهران صورت نگرفته است، اما پس از دریافت گزارش دوستداران میراث فرهنگی و خبرنگاران از انجام بعضی اقدامات مالک کافه نادری برای تفکیک حیاط، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی به صورت شبانه روزی از محل بازدید انجام می‌‎دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: از محیط‌زیست استان درخواست می‌کنیم تا علت خشک شدن تعدادی از درختان حیاط کافه نادری را بررسی کنند تا اگر تعمدا برای تغییر کاربری حیاط درختان خشک شد،‌ از مراجع قضائی این مساله را پیگیری کنیم.

او افزود: شهرداری تهران در خیابان سی تیر و در چند قدمی کافه نادری به دنبال ایجاد یک محور گردشگری شبانه است، در حالی که حیاط کافه نادری ظرفیت آن را دارد که بدون تغییر عمرانی به عنوان رستوران سنتی به بخش خصوصی واگذار و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

**جریمه نقدی بازدارنده‌نیست
یک عضو شورای شهر تهران درباره چگونگی صیانت از آثار تاریخی و میراثی تهران به «آرمان» می‌گوید: قوانین درباره چگونگی صیانت از آثار تاریخی و میراثی به شکل دقیق وجود دارد، اما باید قوانین مذکور به شکل مناسب رعایت شود.

الهام فخاری می‌افزاید:‌ برخی افراد سودجو به اشکال مختلف به دور ‌زدن قانون می‌پردازند. در حال حاضر نیز از لحاظ مصوبات هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد، اما به شکل موردی تخریب اماکن تاریخی به شکل شبانه و با نوعی رویکرد تجاری و دیدگاه اقتصادی مالک یا مالکان اتفاق می‌افتد. به گفته او در این شرایط نیازمند پویش و همکاری مشترک بین مردم، رسانه و شورا برای مدیریت مطلوب هستیم. تاکنون هرگونه فعالیت مشترک در بین مردم، رسانه و شورا با موفقیت همراه بوده است.

به گفته او در زمینه میراث و منابع طبیعی وقتی تخریب اتفاق بیفتد، دیگر نمی‌توان تاریخ را به عقب برگرداند و منابع طبیعی را از نو در اختیار داشت. این عضو شورای شهر تهران می‌افزاید: افراد متخلف نیز با شگردهای خود جامعه و مدیریت شهری را در عمل انجام شده قرار می‌دهند.

بنده به عنوان یک عضو شورای شهر تهران از مردم به عنوان صاحبان اصلی شهر دعوت می‌کنم تا در این زمینه با حساسیت مسائل را دنبال کرده و از طریق شبکه‌های اجتماعی همگان را نسبت به منابع طبیعی، فضای سبز و میراث تاریخی و فرهنگی شهر آگاه سازند. به گفته او تمام این مسائل در چشم‌انداز توسعه شهر ذکر شده است، اما نسبت به آن تاکنون پایبندی مشاهده نشده است. فخاری می‌گوید:‌باید جریمه و هزینه تخلف را به حدی گران کرد تا با یک رقم جریمه صرفا نقدی موضوع برای متخلفان تمام شده نباشد.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.9.18
**گروه اطلاع رسانی**9370**2002 انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۵۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • نادری با جدایی ری از تهران مخالفت کرد
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود