Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@17:11:47 GMT

بازگشت متفاوت ترامپ به خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۲۱۴۹

بازگشت متفاوت ترامپ به خاورمیانه

نقض رویه روسای جمهور امریکا

به گزارش جام جم آنلاین، از 17 سپتامبر 1978 (27 شهریور 1357) که پیمان کمپ دیوید به میانجیگری جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا به امضای انور سادات رئیس، جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، رئیس وقت رژیم صهیونیستی رسید، روسای جمهوری آمریکا تلاش کردند خود را حامی روند صلح و ادامه مذاکرات سازش نشان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعلاوه شعار انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا از تل آویو به شهر بیت المقدس از جمله شعارهایی بوده که غالب روسای جمهوری آمریکا در برنامه های انتخاباتی خود در میان گروه های صهیونیستی و در جمع لابی آیپک مطرح کرده اند، اما در عمل از اجرای این وعده خودداری کرده و ترجیح داده اند، از پیامدهای اجرای چنین تصمیمی شانه خالی کنند.

اما این بار دونالد ترامپ با نقض رویه عملی روسای جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا دستور اجرایی انتقال سفارت به بیت المقدس را صادر کرد. دستوری که با مخالفت یکپارچه جامعه جهانی مواجه شد و به جز بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه صهیونیستی، هیچ استقبال کننده ای در جهان نداشت.

دونالد ترامپ در حدود یک سال ریاست جمهوری خود بر امریکا نشان داد که به مقتضای ریسک پذیری بالا در حرفه اصلی خود یعن تجارت، تمایل زیادی به تجربه ریسک در حوزه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در عرصه جهانی دارد.

فرمان خروج از پیمان اقتصادی ترانس پاسیفیک، دستور خروج از توافق نامه آب و هوایی پاریس، زمزمه های خروج از توافق بین المللی برجام (برنامه اقدام مشترک)، امضای طرح جنجالی مهاجرت علیه اتباع چندین کشور، و پرده برداری از اختلاف با متحدان اروپایی آمریکا بخشی از تصمیم‌های غیرمتعارف دونالد ترامپ در یک سال گذشته است، که خارج از عرف و رویه روسای جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا به شمار می آید و علاوه بر مخالفت های گسترده در جامعه بین المللی، واکنش های تند سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات را در پی داشته است.

در واقع دونالد ترامپ - که رئیس جمهوری سلف خود، باراک اوباما را به سستی و تعلل در استفاده از قدرت قاهره آمریکا و تضعیف اقتدار داخلی و بین المللی ایالات متحده متهم می کند - شعار احیای اقتدار آمریکا را سرلوحه شعارهای خود قرار داده، و تلاش کرده است با تصمیم های خارج از عرف و رویه در کاخ سفید، استقلال و قدرت تصمیم سازی خود را در سطوح داخلی و بین المللی به رخ بکشد، و به جای راه حل های معمول و مرسوم جمعی و سیاسی، مسیر حذف و تقابل را در پیش بگیرد.

و یا به عبارتی به جای پیچیده کردن موضوعات و تصمیم سازی ها، به شکل آشکار و یکجانبه اهداف مورد نظر خود را پیگیری کند.

اهداف ترامپ در ماجرای قدس

انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا از تل آویو به شهر قدس در مقطع کنونی اهداف متعددی را دنبال می کند.

نخستین واکنشی که رئیس ‌جمهور آمریکا بعد از اعلام تصمیم درباره قدس اتخاذ کرده است، در کنار سخنان وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر طولانی شدن فرایند انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس این گمانه را تقویت می کند که ترامپ در صدد اعمال فشار بر طرف های فلسطینی جهت پذیرش شروط رژیم صهیونیستی در فرایند مذاکرات است.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، دونالد ترامپ در پی اعلام تصمیمش برای انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس تاکید کرد که هنوز به توافق صلح خاورمیانه متعهد است.

رکس تیلرسون هم در یک نشست خبری در محل وزارت خارجه فرانسه تصریح کرد که انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس به سال ها زمان نیاز دارد، و هر تصمیم نهایی درباره قدس مبتنی بر مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواهد بود.

آنچه از این دو گزاره مستفاد است، اینکه اقدام دونالد ترامپ در اعلام تصمیمش برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر قدس، اتخاذ موضعی ریسکی جدید برای تحرک بخشی به مذاکرات سازش است، و این انتقال در عمل به زمان زیادی نیاز دارد. زمانی که شاید فراتر از دوره ریاست جمهوری ترامپ در این دوره باشد.

از این منظر هدف واقعی ترامپ در موضوع قدس، وادار کردن طرف فلسطینی به نشستن پای میز مذاکره و پذیرش شروط طرف صهیونیستی ارزیابی می شود.

حمایت از متحدان منطقه ای

هدف راهبردی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر قدس، تقویت موضع متزلزل رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه ای کاخ سفید و نشان دادن قدرت تعیین کنندگی آمریکا در تحولات خاورمیانه است.

قدر مسلم اینکه تحولات خاورمیانه در ماه های اخیر مسیری متفاوت با خواسته ها و منافع آمریکا و متحدانش را پیمود، و جبهه مقاومت با همسویی روسیه و ترکیه توانسته است اهداف خود را در حل بحران های منطقه ای محقق سازد.

فروپاشی دولت ادعایی داعش در عراق و سوریه، ناکامی تروریسم تکفیری در براندازی دولت های مستقر در سوریه، عراق و لبنان، و بن بست راهبردی عربستان در جنگ یمن و بحران قطر نشان داد که جبهه آمریکایی – سعودی – صهیونیستی، موازنه قدرت در منطقه را به جریان مقاومت با حمایت روسیه و ایران واگذار کرده است.

در چنین شرایطی دونالد ترامپ با حمایت غیر متعارف از رژیم صهیونیستی در مساله حساس و چالش برانگیز قدس اشغالی تلاش کرد توجهات بین المللی را به سمت موضوعی جدید سوق دهد و با تقویت موقعیت رژیم صهیونیستی، و به زعم خود قدرت تعیین کنندگی آمریکا در خاورمیانه را بار دیگر احیا کند.

در این میان باید توجه داشت که پیش از اعلام این تصمیم، توافقات پشت پرده ای میان آمریکا با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی صورت گرفته است که مطابق این توافق ائتلاف سعودی – صهیونیستی درباره نحوه مقابله با عناصر اصلی جبهه مقاومت در مساله فلسطین اعم از حزب الله لبنان و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس به نتیجه قطعی رسیده است.

تحلیل گران منطقه ای بر این باورند که اقدام محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در احضار محمود عباس ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاض که یک ماه پیش در پانزدهم آبان ماه صورت گرفت، در واقع برای تفهیم تصمیمات جدید به وی از جمله پذیرش واگذاری شهر قدس به رژیم صهیونیستی و آمادگی برای سرکوب گروه های مقاومت در فلسطین بوده است.

به هر تقدیر رئیس جمهوری آمریکا با طرح تصمیم جنجالی خود برای انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس، برگ جدیدی را در حمایت از متحدان منطقه ای آمریکا در خاورمیانه رو کرد. و نشان داد که برای دستیابی به اهداف خود آمادگی لازم برای ریسک های بسیار خطرناک را دارد.

به گونه ای که با این تصمیم نه تنها خشم مردم فلسطین و کشورهای مسلمان بلکه مخالفت یکپارچه سازمان های بین المللی و جامعه جهانی را برانگیخته است، و در ماجراجویی جدید وارد شده است، که می تواند به قیمت برانگیختن فتنه ای جدید در خاورمیانه و آغاز جنگی دوباره در فلسطین اشغالی تمام شود.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۲۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد

 دونالد ترامپ در گفتگو گو با مجله تایم با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، گفت: افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند.

به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در گفتگو با مجله تایم با انتقاد از نتانیاهو، گفت: انتقادها از "بنیامین نتانیاهو" بجاست، چرا که نتوانست مانع کشته شدن غیرنظامیان اسرائیلی در هفتم اکتبر شود.

رییس جمهور سابق آمریکا با تاکید بر این موضوع که افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند، افزود: خیلی‌ها از هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) اطلاع داشتند، اما اسرائیل اطلاع نداشت و نتانیاهو به همین خاطر خیلی ملامت و سرزنش می‌شود.

ترامپ ادامه داد: آنچه در هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) رخ داد، نباید هرگز اتفاق می‌افتاد، همه چیز برای جلوگیری از آن وجود داشت.

دونالد ترامپ پیش از این با انتقاد از عملکرد جو بایدن، رییس جمهور آمریکا گفته بود که اگر من رئیس‌جمهور بودم هفتم اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد، حتی یک فرصت کوچک.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه