Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-01@13:55:51 GMT

مشروح سخنرانی سید حسن نصر الله

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۴۱۱۱۴

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ دبیر کل حزب الله لبنان گفت: اقدام اخیر آمریکا به منزله بازگذاشتن دست صهیونیست ها برای انجام دادن هر اقدامی در شهر قدس است.
به گزارش شبکه تلویزیونی المنار سید حسن نصر الله گفت: موضوع امشب سخنان من تصمیم اخیر آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیروز آن را اعلام کرد اما قبل از اینکه به این موضوع بپردازم از آنجا که همچنان در فضای عطر آگین میلاد پیامبر گرامی اسلام و حضرت امام صادق علیه السلام هستیم این مناسبت را به تمامی مسلمانان جهان تبریک می گویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنان که دیروز مناطق مختلف جهان عرب و اسلام گفته شد ما احساس می کنیم که با یک بیانیه بالفور جدید رو به رو هستیم. حال اینکه پس از گذشت صد سال از صدور بیانیه بالفور اول ما بار دیگر شاهد پدیدار شدن بالفور دوم هستیم یک اتفاق است یا یک برنامه حساب شده است مشخص نیست.
من می خواهم درباره این موضوع تحت سه عنوان سخن بگویم و تلاش می کنم که در حد امکان در این باره مختصر صحبت کنم هرچند که مسائل بسیاری برای سخن گفتن وجود دارد.
عنوان نخست «درک خطرات این تصمیم آمریکا» است. عنوان دوم مربوط به «برخی نشانه های این تصمیم آمریکا» است. عنوان سوم نیز مربوط این است که «موضوع مطلوب در برابر این اقدام» چیست. این مطالب با یک خاتمه نیز همراه خواهد بود.
نخست درباره درک خطرات این تصمیم آمریکا باید بگویم که وقتی ما حجم خطراتی را که بر این تصمیم مترتب است درک کنیم این مساله باعث می شود که همه ما انگیزه ای برای حرکت و مسئولیت پذیری داشته باشیم و از سوی دیگر باعث می شود که به صداهایی که طی چند روز آینده به گوش خواهد رسید و خواهند گفت آنچه رخ داده اهمیت و ارزشی ندارد و طوری نشده است، گوش فرا داده نشود، نباید به سخنانی که درصدد کم ارزش جلوه دادن این تصمیم هستند توجهی کرد.
در خصوص خطرات این تصمیم نخست یک مقدمه کوتاه بیان می کنم. همه ما می دانیم که رژیم صهیونیستی و سران این رژیم اساساً به قطعنامه های بین المللی احترام نمی گذارند و این مساله بر همگان ثابت شده است، رژیم صهیونیستی به پیمان های بین المللی و توافقنامه های بین المللی نیز احترام نمی گذارند. آنها حتی به توافق هایی که خودشان هم منعقد کرده اند نیز احترام نمی گذارند. برای آنها مصلحت اسرائیل بالاتر از هر چیز دیگری قرار دارد. آنها حتی برای آنچه جامعه جهانی یا اراده بین المللی نامیده می شود احترامی قائل نیستند. آنچه کشورهای عربی، اسلامی، یا کشورهای اروپایی یا چین و روسیه یا آمریکای لاتین، کانادا یا استرالیا می گویند به هیچ وجه برای آنها مهم نیست. تنها چیزی که برای آنها مهم است آمریکا و موضع آمریکا است، این مشخص است. طی چند دهه گذشته، دولت های پی درپی رژیم صهیونیستی تلاش کرده اند که شهر قدس را به یک شهر یهودی تبدیل کرده و این شهر را در همه جنبه ها مصادره کنند. اما دولت های پی در پی آمریکا تحت عنوان اینکه آمریکا کشور ناظر بر روند سازش است و لازم است که میان کشورهای منطقه و همپیمانان عربش با اسرائیل موازنه برقرار کند، گاهی جلوی اقدام های اسرائیل در قدس را می گرفت. مثلاً فرایند کوچاندن فلسطینی ها از قدس، کم کم انجام می شد گاه آمریکا به این اقدام صهیونیست ها اجازه می داد و گاه نیز ممانعت می کرد و موضع می گرفت و همه امور در این چارچوب انجام می شد. آمریکا با فرایند ساخت شهرک ها نیز کم کم همکاری می کرد، گاه مانع از این کار می شد، گاه این کار را تسهیل می کرد و گاه نیز بر شهرک سازی چشم می پوشید. در مورد مصادره خانه ها و املاک فلسطینی ها نیز اوضاع بر همین منوال بود. در مورد نزدیک شدن تدریجی به مسجد الاقصی نیز وضع به همین صورت بود. از این رو موضع آمریکا موضعی بود که به گونه ای سد و مانعی در برابر سیاست های اسرائیل محسوب می شد و جلوی هیمنه و سلطه مطلق اسرائیل بر قدس را می گرفت و اجازه نمی داد که صهیونیست ها تمامی برنامه های دلخواه شان را در قدس اجرا کنند با درک این مقدمه می توان خطر تصمیم جدید آمریکا را دریافت. زیرا می توان سخنی را که ترامپ به صهیونیست ها گفته است درک کرد، ترامپ به آنها گفته است که کل شهر قدس، چه قدس غربی و چه قدس شرقی، برای شما است، این شهر خاک شما و پایتخت شما است، این شهر تحت حاکمیت شما است. این به معنای آن است که مانع تاکتیکی که آمریکا بر اساس برخی ملاحظات دیپلماتیک یا سیاسی، در برابر اسرائیلی ها ایجاد کرده بود دیروز کاملاً فرو ریخت و ضربه فنی شد. پس از موضع اخیر آمریکا، هم اکنون دولت رژیم صهیونیستی، یعنی نتانیاهو و دار و دسته اش، دیگر هیچ مانعی پیش روی خود نمی بینند و این مساله نقطه ورود ما به برخی تحلیل ها در خصوص خطرات این اقدام است.
برخی این خطرات تدریجی است و کم کم وخیم تر می شود. نخست مساله فلسطینی های ساکن در قدس شرقی مطرح است، این سوال مطرح می شود که پس از این تصمیم آمریکا سرنوشت این فلسطینی ها چه خواهد شد؟ آیا آنها وادار خواهند شد که تابعیت اسرائیل را بپذیرند یعنی وضعیتی مشابه با فلسطینی های حاضر در مناطق 1948 پیدا خواهند کرد یا اینکه آنها از قدس شرقی بیرون رانده می شوند و گزینه های متعدد دیگری که در این خصوص می توان متصور شد. در گذشته برخی ملاحظات در خصوص کوچاندن فلسطینی ها از قدس وجود داشت اما پس از این تصمیم ترامپ دیگر درها بر روی این کار باز است.
مساله دوم این است که سرنوشت املاک فلسطینی ها در قدس چه می شود. در گذشته ما در رسانه ها شاهد برخی نمایش های اسرائیلی ها بودم که می آمدند یک بار در این نقطه قدس خانه یک فلسطینی را مصادره می کردند دفعه دیگر در نقطه ای دیگر از شهر قدس خانه مثلاً دو فلسطینی دیگر را مصادره می کردند خانه ای راساختمانی دیگر را در جای دیگر شهر. گاه به بهانه مغایر قانون بودن و نداشتن مجوز ساخت از شهرداری دست به این کارها می زدند و گاهی نیز به بهانه های دیگر مرتکب این اقدام ها می شدند. حال سوال این است که با توجه به تصمیم اخیر ترامپ وضعیت این املاک چه می شود، آیا املاک فلسطینیان مصادره می شود، آیا این املاک ویران می شوند زیرا دیگر از طرف آمریکا هیچ مانعی بر سر راه اسرائیلی نیست و اسرائیل می تواند با حاکمیت تمام دست به هر کاری بزند. بنابراین سرنوشت املاک فلسطینی ها، خانه های شان، زمین های شان و باغ های شان در قدس نامعلوم است.
مساله سوم این است که در گذشته اگر اسرائیل اقدام به شهرک سازی می کرد صدای اروپایی هایی در می آمد اما پس از تصمیم اخیر ترامپ ما شاهد آن خواهیم بود که شهرک سازی به صورت بسیار گسترده، سریع و بدون ظابطه در قدس شرقی و در تمامی مناطق پیرامون شهر قدس دنبال خواهد شد.
مساله چهارم این است که قدس تحت عنوان قدس بزرگ بیش از پیش به سمت کرانه باختری پیشروی خواهد کرد. از فردا هر منطقه ای که به قدس الحاق شود به بخشی از قدس بزرگ تبدیل می شود.
بنابراین در خصوص ساکنان فلسطینی قدس شرقی، املاک و خانه های فلسطینیان در قدس و شهرک سازی صهیونیست ها در شهر قدس باید گفت آنچه اسرائیلی ها طی دهه ها توانسته اند انجام دهند بیش از آن را طی برهه زمانی بسیار کوتاه تری انجام خواهند داد و این مسئله ای خطرناک است. 

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان گفت: مساله پنجم و مهمتر مساله سرنوشت مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس است. در گذشته قدس در وضعی ویژه قرار داشت که به لحاظ بین المللی نیز به رسمیت شناخته شده بود، اما دیگر چنین وضع ویژه ای در قدس وجود ندارد. هم اکنون دیگر حاکمیت بر مقدسات اسلامی و مسیحی بر اساس اذعان آمریکایی ها به دست اسرائیلی ها است و دست آنها برای انجام هر کاری که می خواهند باز است. ما از همان آغاز و بویژه طی چند سال گذشته می شنیدیم که این یک فرصت تاریخی برای ساخت معبد سلیمان و اجرای مقاصد صهیونیستی در این زمینه است. پس از این اقدام آمریکا می توان گفت که مقدسات اسلامی و مسیحی در معرض خطر شدیدی قرار دارند و ما باید زنگ خطر را در این زمینه به صدا در آوریم اما آنچه بیش از دیگر مقدسات در معرض خطر قرار دارد خود مسجد الاقصی است. دیگر کسی نباید تعجب کند که روزی از روزها صبح از خواب برخیزیم و بشنویم که بگویند داشتند در مسجد الاقصی کار می کردند و زیر مسجد حفاری می کردند اما معلوم نشد که به یکباره چه شد که مسجد الاقصی فرو ریخت و در این باره هیچ کس را مورد مؤاخذه قرار ندهید. این مساله ممکن است در هر لحظه ای رخ دهد. بنابراین سرنوشت مقدسات اسلامی و مسیحی بویژه مسجد الاقصی در معرض خطر است.
مساله ششم مساله آرمان فلسطین با تمامی جوانب آن است. یعنی قدس که قلب، محور و عصاره آرمان فلسطین است اگر بخواهد از این آرمان خارج شود دیگر چه چیزی باقی می ماند، هیچ چیز دیگر باقی نخواهد ماند. امروز ترامپ به فلسطینی ها و امت عربی و اسلامی چه می خواهد بگوید، می خواهد بگوید دیگر آرمان فلسطین وجود ندارد و این مساله پایان یافته است بلکه تعدادی فلسطینی هستند که برخی از آنها در درون اسرائیل -به تعبیر ترامپ- حضور دارند و برخی از آنها خارج از اسرائیل هستند، حال بگردید و راه حلی برای آنها پیدا کند و مثلاً مشخص کند که اینها را کجا اسکان دهید، اینها به کجا برگردند، مثلاً صحرای سینا را به این ها بدهید یا خودمختاری به این ها بدهید. کل مساله همین است اما آرمان فلسطین و قلب و عصاره این آرمان یعنی قدس برای آمریکایی ها دیروز پایان یافت. از دیدگاه کسانی که به مذاکرات نیز ایمان دارند نیز اوضاع به همین صورت است.
در این میان مساله سرنوشت کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس نیز کاملاً مشخص است. از دید آمریکایی ها دیگر قدسی در کار نیست که شما بخواهید بر سر آن مذاکره کنید و وضعیت آن را مشخص کنید. فلسطینی ها با وجود اختلاف هایی که بر سر مرزهای کشور مستقل فلسطین دارند، هم در این مساله اشتراک نظر دارند که پایتخت کشور فلسطین باید قدس شرقی باشد اما امروز آمریکا بر روی این مساله کاملاً خط کشید. وقتی که آمریکا که ناظر بر مذاکرات و تضمین کننده توافق ها محسوب می شود می گوید برای فلسطینی ها قدس خارج از چارچوب مذاکرات قرار دارد و دیگر قدس مساله قابل مذاکره نیست بلکه راجع به دیگر مسائل باید گفتگو کرد، این به چه معنا است.
کسانی که به مذاکرات و آنچه روند سازش نامیده می شود سر و کار دارند دیروز به صراحت اعلام کردند که ترامپ با این اقدامش به روند سازش تیر خلاص شلیک کرد. البته برخی هم گفتند که اساساً فرایند سازش مرده بود ولی ترامپ این جرأت را داشت که خبر مرگ آن را اعلام کند. با این حال ممکن است همچنان در جهان عرب کسی وجود داشت باشد که بر اینکه این فرایند همچنان زنده است اصرار بورزد.
همچنین یکی دیگر از خطرات این اقدام که مربوط به کسانی است که در خارج از قدس به سر می برند، این است که وقتی که آمریکا به خود این گستاخی را بدهد که به آنچه برای فلسطینی ها، عرب ها، مسلمان و مسیحی ها با ارزش ترین چیز محسوب می شود -یعنی قدس- خدشه وارد کند و آن را برگیرد دیگر فردا سرنوشت کرانه باختری چه می شود، سرنوشت جولان، مزارع شبعا و تپه های کفرشوبا و هر چیز دیگر چه خواهد شد. وقتی آمریکا این جرات را به خود بدهد که به با ارزش ترین چیزی که برای تو وجود دارد تعرض کند و از هیچ چیز نهراسد و حساب هیچ چیزی را نکند بنابراین معلوم است که درباره دیگر اموری که به لحاظ ارزش و تقدس به پای آن نمی رسند چگونه رفتار خواهد کرد. از این رو تمامی دیگر مسائلی که محل اختلاف و درگیری با دشمن صهیونیست است در معرض تهدید قرار خواهد داشت بویژه در صورتی که در قبال این تصمیم خطرناک سکوت صورت گیرد.
به طور مختصر این برخی خطرات این اقدام آمریکا محسوب می شود. البته اگر در این باره بیشتر اندیشه شود خطرات بیشتری که مترتب بر این تصمیم است کشف می شود. اگر در برابر این اقدام آمریکا سکوت شود خطرات این اقدام پررنگ تر خواهد شد. از مهمترین خطراتی که این اقدام آمریکا دارد این است که آمریکا همه چیز را مباح کرده است زیرا اگر امت در قبال تجاوز به قدس و جدا کردن قدس از تاریخ، تمدن، قلب، عقل و روحش سکوت کند، چنین امتی می تواند در مورد هر چیز دیگری نیز سکوت کرده و از آن چشم بپوشد حال این مساله مربوط به درگیری میان اعراب و اسرائیل باشد یا مربوط به هر چیز دیگری باشد.
عنوان دوم به برخی «معانی این اقدام» مربوط می شود. به این معنا که دیروز که دونالدترامپ این تصمیم را اعلام و سند آن را امضا کرد و این صحنه رقم خورد و مسائل پیرامونی آن چه معانی ای می تواند داشته باشد.
1- به حسب ظاهر همه کشورهای جهان با این تصمیم مخالفت کرده و از آن حمایت نکردند. همچنین بر حسب ظاهر تمامی کشورهای عربی و اسلامی نیز با این تصمیم مخالفت کرده و آن را تایید نکردند، معنای این مساله این است که تمامی کشورهای جهان به ترامپ گفته اند که ما با این تصمیم و این اقدام مخالف هستیم. برخی گفتند با این اقدام مخالفیم، برخی گفتند از این اقدام متاسفیم، برخی گفتند ازاین اقدام حمایت نمی کنیم، برخی محکوم کردند و به شکل های مختلف با این اقدام مخالفت کردند. اما او به سخن هیچ کس گوش نمی دهد و حرف هیچ کس را نمی پذیرد و به هیچ کس احترام نمی گذارد. او نه به همپیمانان اروپایی اش احترام می گذارد و نه به همپیمانانش در جهان عرب و اسلام احترام می گذارد و نه توجهی به آنچه که جامعه جهانی خوانده می شود دارد. وقتی تمامی این کشورها جامعه جهانی نیستند پس جامعه جهانی کیست، آیا فقط واشنگتن جامعه جهانی است. شما می دانید که آمریکایی ها گاهی علیه دولت و ملت ها جنگ راه می اندازند به این بهانه که آنها به اراده جامعه جهانی احترام نمی گذارند. خیلی خوب، احترام خود آنها به اراده جامعه جهانی کجاست، احترام آنها به اراده بین المللی کجاست، احترام آنها به کشورهای جهان کجاست. آنچه ما دیروز شاهد آن بودیم توهین به تمامی کشورها، پایتخت ها و دولت های جهان بود و آمریکا این توهین را به خاطر اسرائیل بر تمامی کشورهای جهان روا داشت.
2- همچنین ترامپ می داند و آمریکایی ها نیز در دوران ریاست جمهوری ترامپ به خوبی می دانند که این اقدام توهین و تجاوز به احساسات یک میلیارد و چهارصد پانصد میلیون مسلمان جهان است و صدها میلیون مسیحی نیز که موافق این اقدام نیستند نیز همچون مسلمان احساس می کنند به آنها توهین شده است. بنابراین دستکم صدها میلیون مسلمان و مسیحی دیروز احساس کردند که به آنها توهین شده است چرا که شهری که برای آنها مقدس بود و در برگیرنده مقدسات آنها بود و هویت دینی و تمدنی آنها را در بر داشت و نشانگر تاریخ طولانی و درخشان آنها بود به رژیم جعلی صهیونیستی بخشیده شد و تمامی این تاریخ و ارزش ها مصادره شد. بنابراین ما با یک فرد و یک دولتی رو به رو هستیم که هیچ چیز از ارزش، عزتمندی، عواطف، احساسات، وجدان و ارزش ها نمی داند و به میلیاردها یا میلیون ها انسان توهین می کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و واگذاری تیک تاک توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و درخواست از مالک چینی شبکه اجتماعی تیک تاک برای واگذاری این شبکه در آمریکا توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته لایحه کمک‌های 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را امضا کرد. از میان این 95 میلیارد دلار، بیش از 60 میلیارد دلار سهم اوکراین خواهد بود و حدود 26 میلیارد دلار نیز به رژیم اسرائیل اختصاص می‌یابد؛ 8 میلیارد دلار نیز به تایوان می‌رسد.

همچنین سنای آمریکا به اتفاق آرا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف، به ممنوعیت فعالیت شبکه اجتماعی تیک تاک در خاک آمریکا در صورتی که مالک چینی آن از واگذاری این شبکه طی 9 ماه تا یک سال آینده خودداری کند، رای داد.

استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک باعث نگرانی زیادی در بین قانونگذاران آمریکایی شده و بیم آن می رود که شرکت چینی بایت دنس که مالک تیک تاک است، به اطلاعات میلیون ها کاربر آمریکایی دسترسی داشته باشد.

براساس این لایحه، وجود این نرم افزار چینی در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات متحده ممنوع می‌شود، مگر اینکه پلتفرم این رسانه اجتماعی که توسط تقریباً 170 میلیون آمریکایی استفاده می‌شود، طی 9 ماه تا یک سال آینده از شرکت بایت‌دنس  (ByteDance) منفک شود.

لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست تا بخش های «منفی مرتبط با چین» این لایحه را اجرایی نکند.

وی بدون ذکر توضیحات بیشتر در این باره اظهار کرد اگر آمریکا مصرانه به مسیر خود ادامه دهد، چین گام های مصمم و قوی برای دفاع از امنیت و توسعه منافع خود بر می دارد.

این در حالی است که آمریکا همواره مهم ترین حامی بین‌المللی تایوان و اصلی ترین تامین کننده تسلیحات این کشور به رغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک است. چین نیز که همواره تایوان را جزو سرزمین چین واحد می داند، بارها از واشنگتن خواسته تا فروش سلاح به تایوان را متوقف کند.

این در حالی است که دولت تایوان که همیشه ادعای مالکیت چین را رد می کند، از این لایحه و اختصاص بودجه از سوی آمریکا برای کشورش ابراز خرسندی و اظهار کرد این بودجه به حفظ امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

آمریکا در سال 1979 درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • فعال حقوق بشر سخنرانی وزیر دفاع آمریکا را بر هم زد
  • مجری الجزیره از خجالت سیاستمدار آمریکایی درآمد؟!
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • معترضان به جنگ غزه سخنرانی وزیر دفاع آمریکا را قطع کردند
  • تیک‌تاک؛ صدای اعتراض
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • تیک‌تاک؛ صدایی برای اعتراض
  • ناشر هندی بابت اقدام وهن‌آمیز به امام خمینی(ره) عذرخواهی کرد
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد