Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:40:51 GMT

خط دفاعی جهان در برابر یورش ترامپ به برجام

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۶۴۰۸۱

خط دفاعی جهان در برابر یورش ترامپ به برجام

تهران- ایرنا- دفاع رهبران جهان از برجام موضوعی بود که پس از اعلام راهبرد آمریکا درباره ایران مورد توجه رسانه های عربی قرار گرفت. این رسانه ها در بخش مهمی از گزارش های خود قدرت یابی ایران در منطقه و ناکامی واشنگتن در ماجراجویی علیه ایران را در کانون توجه قرار دادند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از ماه ها کش و قوس و جنجال آفرینی فراوان درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آنچه او اقدام ثبات زدایانه ایران در منطقه می داند بالاخره روز جمعه بیست و یکم مهرماه راهبرد جدید آمریکا در این باره را از تریبون کاخ سفید اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او مدعی شد از زمان راهیابی به کاخ سفید بررسی کامل استراتژی آمریکا درباره ایران را آغاز کرده است. وی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به توافق هسته ای مدعی شد دولت سابق آمریکا، این کشور را وارد توافقی یک طرفه کرد که بدترین قراردادی بوده که تا کنون آمریکا به آن وارد شده است.
ترامپ با وجود اینکه بارها بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تاکید کرده اند، مدعی شد از زمان این توافق رفتارهای خطرناک ایران بیشتر شده و برنامه موشکی آن توسعه پیدا کرده است. این گزارش دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که درباره راهبرد جدید آمریکا علیه ایران در رسانه های عربی منتشر شده است.

** شکست ترامپ در برابر برجام
روزنامه های «القدس العربی» چاپ لندن، «البناء» و «الدیار» لبنان با اشاره به قدرت یابی ایران، ناتوانی ترامپ در نادیده گرفتن توافق هسته ای را مورد توجه قرار دادند.
روزنامه القدس العربی نوشت: ترامپ راهبرد جدید خود درباره ایران را اعلام کرد. این راهبرد همانطوری که او پیش از این توصیف کرده بود طوفانی نبود. او توافق هسته ای ایران را پاره نکرد. بلکه آن را باقی گذاشت و به کنگره تحویل می دهد تا شرایطی بر آن بیفزایند. ترامپ خواسته ای از کنگره مبنی بر از سر گیری تحریم های ایران نداشت . زیرا این درخواست به معنای لغو توافق هسته ای بود. بر عکس آنچه پیش از این درباره در فهرست تروریستی قرار دادن سپاه پاسداران مطرح بود تنها چیزی که او خواستار آن شد افزایش تحریم ها علیه سپاه بود. با وجود اینکه ترامپ توجهی به موضع حمایتی بیشتر کشورهای اروپایی از توافق هسته ای نکرد، اما رویکرد رهبران اروپایی نشان می دهد آنان با مواضع ترامپ مخالف هستند. اروپایی ها نگران هستند افراط گری های آمریکا سبب شود ایران فعالیت هسته ای خود را از سرگیرد. همچنین آنان نگرانند رویکرد تند علیه ایران سبب می شود کره شمالی سرسخت تر شود و به مذاکره روی نیاورد.
به نوشته روزنامه البناء، ترامپ نشان داد با وجود حجم بالای اتهام ها علیه ایران به تنهایی جرات و شهامت خروج از توافق هسته ای را ندارد. همانطوری که پیش بینی می شد او نشان داد تنها بر طبل خالی می کوبد و درمانده، ناتوان و ترسو است. او مانند کسی بود که در کوچه تنگ و تاریک راه می رود و همواره فریاد سر می دهد تا ترس خود را بر طرف سازد و کسی به او نزدیک نشود. از سخنرانی ضد ایرانی ترامپ می توان نتیجه گرفت ایران به یک کشور بزرگ و قدرتمند در خاورمیانه تبدیل شده است. با این وجود ترامپ نمی تواند هیچ یک از درخواست های رژیم اسرائیل را در منطقه به ویژه در سوریه و لبنان بر آورده است.
حضور قدرتمند ایران در منطقه دیگر قطعی است. این تحولی است که دارای ابعاد راهبردی است که آثار مستقیمی در همه میدان های درگیری میان محور آمریکایی اسرائیلی و محور مقاومت به دنبال دارد. ترامپ جرات نکرد هیچ گونه تهدید نظامی علیه ایران و سپاه را عملی سازد این در شرایطی است که فرمانده سپاه پاسداران، آمریکا و ارتش این کشور را در خاورمیانه تهدید کرد که باید از شعاع دو هزار کیلومتری برد موشک های ایران در منطقه دور شوند. تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا علیه سپاه و حامیان آن هم هیچ ارزشی ندارد. زیرا سپاه بودجه خود را از بودجه وزارت امور مالی ایران دریافت نمی کند. سخنرانی ترامپ سبب شد «نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ایندگونه احساس کند که به طور کلی یتیم مانده است. فریادهای او که واشنگتن و مسکو را فراگرفته بود هیچ نتیجه ای به دنبال نداشت. سخنرانی ترامپ نشان دهنده اهمیت دستاوردهای ایران از امضای توافق هسته ای است. به عبارتی دیگر این سخنرانی نکات مثبت توافق هسته ای را تقویت کرد.
روزنامه الدیار نوشت: رئیس جمهوری آمریکا از اتخاذ هرگونه موضع شفاف درباره ایران شانه خالی کرد. او عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای را اعلام نکرد و سپاه را در فهرست گروه های تروریستی قرار نداد. او این موضوع ها را به کنگره واگذار کرد. به نظر می رسد ترامپ در نتیجه موضع ثابت اروپایی ها، چین و روسیه در حمایت از توافق هسته ای تنها مانده است و ناچار شد از تصمیم خود عقب نشینی کند و تنها در سخنان خود ایران را تهدید کند. حتی کار به جایی رسید که «ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی تماس گرفت و موضع فرانسه در افزایش هماهنگی و همکاری با ایران را اعلام کرد. این شکست جدیدی برای سیاست خارجی ترامپ است.

** تلاش ترامپ برای سرپوش نهادن برچالش های خارجی و داخلی
روزنامه البناء لبنان و صفحه عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه در بخشی از گزارش های خود هدف ترامپ از جنجال آفرینی علیه برجام را تلاشی از سوی وی برای سرپوش نهادن بر چالش های داخلی و خارجی به شمار آوردند.
به نوشته روزنامه البناء، راهبرد ترامپ درباره توافق هسته ای به اندازه ای که به فریب شباهت داشت به راهبرد شباهت نداشت. اظهارات ضد ایرانی ترامپ تلاشی برای سرپوش نهادن بر پیروزی های ایران و همپیمانان آن در جنگ با تروریسم بود. به ویژه که روسیه اعلام کرد تنها 8 درصد سرزمین های سوریه در کنترل داعش است. این پیروزی در شرایطی است که آمریکا و همپیمانان آن نتوانستند از زمان تشکیل ائتلاف مبارزه با داعش به پیروزی رسند. این نشان دهنده افزایش نقش ایران و روسیه در منطقه و حسن نیت آنها در مبارزه با داعش است. توافق هسته ای که ترامپ از زمان راهیابی به کاخ سفید به بهانه امنیت ملی آمریکا در آن تردید وارد می کند آمریکا را در جهان منزوی ساخته است. حتی همپیمانان اروپا اشاره کرده اند با روسیه و چین ائتلاف تشکیل خواهند داد.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «احمد السیوفی» تحلیلگر مصری معتقد است ترامپ در داخل آمریکا با بحران هایی روبرو است که با جنجال آفرینی درباره توافق هسته ای تلاش می کند بر این مشکلات سرپوش نهد.

** ناکارامدی تحریم های ضد ایرانی
صفحه عربی خبرگزاری اسپوتنیک در بخشی از گزارش خود ناکارامدی تحریم های ضد ایرانی و قدرت ایران در دور زدن تحریم ها را مورد توجه قرار داد.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، احمد السیوفی تحلیلگر مصری درباره تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران گفت ایران مدت 25 سال است که توسط آمریکا با تحریم اقتصادی روبرو شده است. ایران به تحریم ها عادت کرده است. این کشور به اقتصاد و تولیدات بومی روی آورده است. این کشور در شرایط تحریم توانست ابزارهای خود را توسعه دهد. تجربه های گذشته ایران نشان داد تحریم ها باعث قدرتمند تر شدن ایران می شود. این کشور در شرایط بحرانی پرونده هسته ای را مدیریت کرد و بسیاری از سلاح ها و صنایع خود را توسعه داد.
احمد السیوفی گفت آمریکا تلاش می کند ائتلاف اروپایی ها درباره توافق هسته ای را برهم زند اما این کشورها دیگر تمایلی ندارند به عقب برگردند. مذاکرات نشان داد ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. افزایش منافع سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی در تعامل با ایران سبب شده است این کشورها به راحتی از آمریکا تبعیت نکنند و منافع خود را در این راه قربانی نکنند.

** اجماع جهانی در مخالفت با سیاست ترامپ در قبال برجام
روزنامه البناء لبنان و صفحه عربی تارنمای «دویچه وله» آلمان هم دفاع مقام های کشورهای قدرتمند جهان از ایران در برابر اظهارات ضد برجامی ترامپ را در کانون توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه البناء، حسن روحانی گفت آمریکا باید به توافق هسته ای پایبند باشد. همگان باید تاریخ به ویژه رفتارهای آمریکا علیه مردم را به طور دقیق مطالعه کنند. هرگونه اقدام آمریکا ضربه ای به توافق هسته ای است و توافق قابل مذاکره نیست و همه باید به این توافق چند چانبه پایبند باشند.
روحانی هرگونه اصلاح توافق هسته ای میان ایران و کشورهای بزرگ را رد کرد و گفت: رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند توافق هسته ای را که مورد تایید شورای امنیت بین الملل قرار گرفته است، نادیده بگیرد.
روحانی آمریکا را به بحران آفرینی در منطقه خاورمیانه متهم کرد و گفت: آمریکا مردم مظلوم یمن را بمباران می کند. ایران تا زمانی که این توافق منافع کشور را به همراه داشته باشد به آن پایبند خواهد بود و با آژانس بین الملل انرژی اتمی همکاری خواهد کرد و اظهارات ترامپ مجموعه ای دشنام و اتهام بی اساس علیه امت ایران بود.
به نوشته البناء، «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اولین واکنش نسبت به راهبرد جدید آمریکا علیه ایران گفت: هیچ کشوری در جهان نمی تواند به توافق هسته ای ایران پایان دهد.
او بر ضرورت حفظ این توافق از سوی همه طرف ها تاکید کرد و گفت: به عنوان جامعه بین الملل نمی توانیم اجازه دهیم توافقی که در حال اجرایی شدن است با شکست روبرو شود. نمی توان بار دیگر درباره توافق هسته ای با ایران مذاکره کرد. توافق هسته ای یک توافق دوجانبه نیست و این توافق پابرجاست و پابرجا خواهد بود.
وزارت امور خارجه روسیه هم پایبندی روسیه به توافق هسته ای را اعلام کرد و از همه کشورهای خواست به این توافق پایبند باشند. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به اظهارات ترامپ آمده است استفاده از زبان تهدید در روابط بین الملل موضوع قابل پذیریشی نیست و این موضوع از گذشته برجای مانده و با اصل گفت و گوی تمدن میان کشورها مخالف است.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است ایران به دقت به تعهدات خود پایبند است و این موضوعی است که همواره آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را تایید کرده است. برپایه محتوای این بیانیه برجام در تقویت صلح و امنیت بین الملل و افزایش شفافیت در خاورمیانه نقش داشته است.
وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد نمی توان به دوران پیش از توافق برگشت و درباره از سرگیری هریک از تحریم ها از سوی شورای امنیت سخن به میان آورد.
به نوشته دویچه وله، آلمان، فرانسه و انگلیس نیز در بیانیه ای مشترک پایبندی خود به توافق هسته ای را اعلام کرده و نسبت به عواقب احتمالی تصمیم ترامپ درباره توافق هسته ای احساس نگرانی کردند.
«آنگلامرکل» صدر اعظم آلمان، ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس با انتشار بیانیه ای پایبندی خود به برجام را اعلام کردند و پایبندی به توافق هسته ای را به سود امنیت ملی خود به شمار آوردند. آنها توافق هسته ای را نتیجه 13 سال دیپلماسی به شمار آوردند.
به نوشته روزنامه البناء، انگلیس، فرانسه و آلمان نسبت به هرگونه تصمیم گیری علیه توافق هسته ای به آمریکا هشدار داده اند. وزیر امور خارجه آلمان معتقد است که تایید نکردن توافق هسته ای از سوی ترامپ، اروپایی ها را به روسیه و چین نزدیک می سازد و آنها را وادار می سازد تا با روسیه و چین موضع مشترکی در پیش گیرند.
«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان از اقدام ترامپ انتقاد کرد و گفت این موضوع شکافی میان اروپا و آمریکا به وجود می آورد و از اروپا خواست در این زمینه متحد باشند.چین هم از آمریکا خواست به توافق هسته ای با ایران پایبند باشد.
«هوا چونگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در برابر خبرنگاران گفت: این توافق برای جلوگیری از گسترش سلاح هسته ای مهم است و امیدواریم که همه طرف ها به این توافق پایبند باشند و آن را اجرا کنند.
به نوشته روزنامه البنا، مقام های بلندپایه آمریکایی و اروپایی پیش از این به ترامپ هشدار داده اند تایید نکردن توافق هسته ای سبب منزوی شدن آمریکا می شود. این اقدام سبب می شود ایران از نظر دیپلماسی در موقعیت بهتری قرار گیرد.
پژوهشم**9278** 1601** خبرنگار : اصغر یوسفی ** انتشار : شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۴۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

شاگردان جهان‌نجاتی در تیم فوتبال دختران زیر ۱۸ سال در دیدار برابر تاجیکستان با ۵ گل پیروز شدند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، دیدار تیم‌های فوتبال دختران زیر 18 سال ایران و تاجیکستان در تورنمنت کافا  برگزار شد که شاگردان جهان‌نجاتی با نتیجه 5 بر صفر پیروز میدان شدند.

گل‌های ایران را مریم دینی (2 بار)، سمیه اسماعیلی (2 بار) و تانیا جهانشاهی به ثمر رساندند.

تانیا جهانشاهی بهترین بازیکن زمین معرفی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • اعلام ترکیب تیم فوتبال دختران ایران برابر قرقیزستان
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟