چگونه محتوای جذابتری برای مخاطب تولید کنیم
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۹۹۳۵
بسیاری از فعالان بازار فکر میکنند تنها کاری که باید انجام دهند این است که محتوا را مقابل چشم سایرین قرار دهند. به همین دلیل در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند اما به ندرت «لایک» دریافت میکنند. پس به خرید تبلیغات روی میآورند اما کلیک چندانی روی تبلیغها نمیشود. خلاصه در فعالیتهایی اینچنینی شرکت میکنند اما نتیجهای که مد نظرشان است حاصل نمیشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پس به این نتیجه میرسند که باید محتوای بیشتر و بیشتری تولید کنند؛ چرا که محتوا خودش را به دیگران نشان خواهد داد. بدین ترتیب، یک سال بعد آنها حجم زیادی از محتوا فراهم آوردهاند اما همچنان نظرات کمی در پستهای بلاگ آنها وجود دارد؛ نتیجهای بسیار ناامیدکننده!
چطور چنین اتفاقی رخ میدهد؟ کجای کار اشتباه شده است؟ چرا بازاریابی محتوا واقعا به نتیجه مطلوب دست نمییابد؟
قرار گرفتن در چنین شرایطی بسیار ناراحتکننده و در عین حال بسیار معمول است. دلایل متعدد و پایهای برای شکست تولیدکنندگان محتوا در جلب نظر مخاطبان وجود دارد.؛دلایلی که از سطوح عمقی همچون تراز نبودن ساختار شروع میشود و به دلایل سطحی اما در عین حال مؤثر دیگری میرسد.
اما چاره چیست؟
۱. مخاطبان خود را بشناسیدبرای تولید محتوای اشتباه راههای زیادی وجود دارد؛ اما اگر دست کم مخاطبان خود را بشناسید میتوانید از خطا رفتن راه تا حد زیادی جلوگیری کنید. شاید به هدف مطلوب نرسید اما به بیراهه نیز نخواهید رفت.
مشکل اساسی اینجا است که شما سعی میکنید بهطور مخفیانه محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید و آن را بازاریابی محتوا بنامید. یعنی در این حالت شما مرتکب خطایی میشوید که ارجحیت دادن به نیاز خود نسبت به نیاز مشتری و مخاطب نام دارد.
اگر این همه کاری است که شما انجام میدهید، به همین دلیل کاربران توجهی به محتوای شما نمیکنند؛ زیرا آنها این موضوع را متوجه میشوند که شما در لباسی دیگر قصد فروش محصول خود را دارید و این اصلا جذاب نیست. اگر محتوای شما به گونهای نباشد که نیاز مشتری را در مرکز توجه و اهمیت قرار دارد، بهسادگی نادیده گرفته میشود.
۱. قسمتبندی، شخصیسازی، اولویتبندیتولید محتوا بیش از هر چیز به مخاطب مربوط میشود. روی این نکته بیش از هر چیزی تأکید داشته باشید.
پس اگر میخواهید بازاریابی محتوای خود را ارتقاء دهید، مهمترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که آن را با مخاطبان خود همراستا کنید.
شخصیسازی کاری است که شاید برای شرکتهای کوچک، تحمیل هزینهی اضافه باشد؛ هرچند سازمانهایی هستند که تجربه وب بازدیدکنندگان شما را شخصیسازی میکنند. البته این کار نیازمند تعیین و اختصاص بودجه است؛ اما به هر حال حتی اگر نتوانید شخصیسازی کنید میتوانید قسمتبندی کنید.
مثلا میتواند فقط ۱۰٪ از بهترین محتوای خود را انتخاب کنید و آن را بر اساس مهمترین بازدیدکنندگان خود طراحی کنید.
اینجا زمانی است که موضوع اولویتبندی مطرح میشود و بسیاری از تازهکارهای دنیای بازاریابی محتوا آن را از دست میدهند. سعی نکنید که یک محتوای همهگیر برای همه بازدیدکنندگان فراهم کنید. یادتان باشد که شما نمیتوانید رضایت همه را جلب کنید.
تا وقتی محتوایی که تولید میکنید به نتیجه مطلوب دست پیدا کند، بهتر است یک بخش از مخاطبان خاص را در نظر بگیرید و به آنها اولویت بدهید تا بتوانید بهترین نتیجه را بهمرور به دست آورید.
۳. محتوای بصری تولید کنیدشاید تحصیلات بالایی داشته باشید یا از هوش بسیاری برخوردار باشید؛ اما حتی شما هم عکسهای زیبا را دوست خواهید داشت و به آنها توجه میکنید.
همه ما چنین هستیم. بیشتر افراد از بین یک اینفوگرافی که بهخوبی طراحی شده است و یک پاراگرف نوشته، ابتدا به اینفوگرافیک توجه میکنند.
آنها همچنین زمان بیشتری برای نگاه کردن به آن صرف میکنند. بله، احتمالا به پاراگراف نیز نگاهی خواهند کرد؛ اما اینفوگرافیک جذابیت بیشتری دارد. ما تصاویر را روی دیوارها بهعنوان پوستر نصب میکنیم و در شبکههای اجتماعی نیز تصاویر و اینفوگرافیها بیشترین کلیک و به اشتراکگذاری را دارند.
البته احتمالا بگویید طراحی یک اینفوگرافیک هزینه زیادی تحمیل خواهد کرد. اما شما میتوانید با یک طراحی ساده و با المانهای کم به نتیجه مطلوبی دست یابید و نیازی نیست هزینههای سرسامآوری برای آن در نظر بگیرید.
آیا این کار امتیاز ویژه دیگری نیز دارد؟ بله Google Image search به اندازه نیمی از Google.com از به اشتراک گذاشتن سهم میبرد.
۴. از تصاویر متحرک و ابزارهای تعاملی استفاده کنیدشاید شما اهل مطالعه باشید یا شاید نویسنده باشید؛ اما حتی شما – با وجود علاقه به مطالعه – از دیدن متن طولانی احساس ناخوشایندی پیدا میکنید و میگویید «سخت به نظر میرسد، بیخیال!»
حال فکر کنید که افراد بسیاری هستند که اهل مطالعه نیستند و همه چیز را تصویری یاد میگیرند. این روزها افراد بیشتری بهسوی محتوای بصری جلب میشوند و این همان موقعیتی است که باید از آن بهره بگیرید.
پس سعی کنید حداقل یکی از این المانها را در محتوایی که تولید میکنید جای دهید؛ حتی اگر محتوای شما ایمیلهای کوتاه است:
– محتوای تعاملیشاید این تنها روش عالی برای افزایش توجه و همراهی مخاطبان باشد. مثلا پست وبلاگ را به یک کوییز یا ارزیابی تبدیل کنید. حالا اجازه بدهید کاربران بتوانند خودشان و عملکردشان را با سایرین مقایسه کنند.
– ویدئودوست ندارید در تصویرهای ویدئویی خودتان دیده شوید؟ راههایی برای این کار نیز وجود دارد. ایدههای جالبی درباره تولید محتوای ویدئویی برای شبکههای اجتماعی وجود دارد که به شما یاد میدهد چطور بدون دیده شدن ویدئوی جذاب بسازید.
– اسلایداین قبیل محتوا نیز به نتایج خوبی دست یافته است؛ بخصوص اگر کار شما B2B است. لیستهایی تهیه کنید و هر آیتم موجود در لیست میتواند به تنهایی یک اسلاید باشد.
– تصاویر متحرکگیفها این روزها محبوبترین محتوای شبکههای اجتماعیاند. شاید به نظرتان بیاید که بیش از حد تکرار میشوند و جذابیت خود را از دست میدهند؛ اما این هرگز به این معنی نیست که شما نباید از آنها بهره بگیرید.
۵. مثال بزنیدحتما شما هم این جملات کلیشهای را شنیدهاید: «داستان بگویید»، «نگو، نشان بده»، «یک تصویر به اندازه هزار واژه میارزد.» این عبارات همگی بهخوبی نشان میدهند که مثال زدن تا چه اندازه اهمیت دارد.
مثال، نکات مورد نظر را بهخوبی بیان میکند؛ حتی اگر تصویری برای نشان دادن وجود نداشته باشد از داستانگویی استفاده کنید. این راهی دیگر برای جلب توجه مخاطب است.
علاوه بر این، مثال زدن یک قدم دیگر پیش میرود و نشان میدهد فردی که برای شما صحبت میکند، تجربهی مشابهی دارد و آنچه بر زبان میآورد قبلا به عمل نزدیک کرده است. این موضوع به دیگران اعتمادبهنفس امتحان کردن و تجربه کردن میدهد. مثال زدن یک روش عالی برای ایجاد تجربه و به وجود آوردن اعتماد ناشی از آن است.
۶. ارتباط برقرار کردن را ساده کنیدبا وجود اینکه تصاویر و ویدئوها برقراری ارتباط را آسانتر میکنند؛ اما بازهم موضوع خوانایی از اهمیت خود برخوردار است. کیفیت نوشتهها را بالا ببرید ولی خواندن و فهمیدن آن را دشوار نکنید. هرچه خوانایی نوشته کمتر باشد، افراد کمتری برای ادامه مراجعه به محتوای شما تمایل نشان خواهند داد.
هرچه نوشته سطح بالاتر باشد، مخاطب کمتری به خود جلب خواهد کرد. یک تحقیق در آمریکا نسبت دشواری محتوا و تعداد مخاطبان را مقایسه کرده است.
این نمودار بهخوبی نشان میدهد که سطح دشواری متن چگونه باشد تا مخاطبان بیشتری به آن جلب شوند و تعامل بیشتری داشته باشند.
همهی ما میدانید باید کارهایی انجام دهید که محتوای تولیدی بتواند افراد بیشتری را به خود جلب کند. مشکل اینجا است که بسیاری از ما بر این باوریم که در تولید محتوا بهمحض آنکه بخش نوشتاری به پایان رسید، کار به پایان رسیده است و احتمالا همین کار نیز در آخرین لحظات باقیمانده آماده میشود و در نتیجه زمانی برای تولید محتوای متفاوت باقی نمیماند. این قسمت از ماجرا به دلیل ضعف برنامهریزی است. همیشه باید زمانی را برای بهینهسازی محتوای خود اختصاص دهید.
شاید مشکل شما از منابعی باشد که برای تولید محتوا انتخاب کردهاید. اگر زمان کافی برای این کار ندارید، چرا یک ویراستار استخدام نمیکنید؟ یا چرا کار را به یک طراح هوشمند نمیسپارید تا برای محتوای نوشتاری شما یک اینفوگرافیک ساده اما مفید تهیه کند؟
به تمام راههایی که برای بهبود محتوای خود دارید فکر کنید و از آنها بهره بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید.
true برچسب ها : marketing trueمنبع: امتداد نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۹۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از فیلمسازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یکشنبه ۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنّور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر به نمایش درآمدند و سپس محمد علیزادهفرد کارگردان سینمای کوتاه بهعنوان کارشناس و محمد صابری بهعنوان مجریکارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.
فیلمسازی بدون دیالوگ؛ ریسک یا فرصت؟
در بخش ابتدایی این نشست، فیلم «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی با حضور این کارگردان جوان مورد بررسی قرار گرفت و محمد علیزاده درباره ویژگی «بدون دیالوگ بودن» این فیلم، توضیح داد: خیلی وقتها ساخت فیلم بدون دیالوگ میتواند باعث ابهام شود چون شما با طیف مختلفی از مخاطبان روبهرو هستید. البته در فیلمکوتاه ما با مخاطبان خاص مواجه هستیم؛ افرادی که به شکل خاص سینما را دنبال میکنند. در فیلمهایی که به سمت این نوع روایتها میروند کار سخت میشود.
وی ادامه داد: فیلمکوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک هم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد. امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران «ضلعی برای خروج» را هم داشتیم که آن هم دیالوگ نداشت، یک وقتهایی روایت این اقتضا را ایجاد میکند که فیلم شما دیالوگ نداشته باشد اما یک وقتهایی اصرار داریم که فیلم هیچ دیالوگی نداشته باشد. در حالت دوم وقتی فیلم را میبینید با خود میگویید باید اینجا دیالوگی را میشنیدیم.
مرادی هم گفت: زمانی که ایده این فیلم به ذهنم آمد، اینچنین نبود که اصرار داشته باشم تا حتما دیالوگی در آن نباشد بلکه به این فکر میکردم که فیلم چه چیزی میطلبد. خودم البته این تجربه را دوست داشتم. من خودم را کامل در فرآیند ساخت فیلمکوتاه «شیوع» بهعنوان اولین فیلمم، رها کردم و به این فکر نمیکردم که اگر این کار را کنم کسی خوشش میآید یا نه.
این کارگردان ادامه داد: «شیوع» چیزی بین فیلم داستانی و تجربی است. برای تکتک اتفاقات داخل فیلم دلیل دارم، البته میدانم فیلمی موفق است که نیاز به توضیح نداشته باشد، در عین حال به نظرم فیلمی موفق است که بر سرش بحث شود. از این رو معتقدم فیلمی که همه از آن تعریف کنند موفق نیست.
علیزادهفرد توضیح داد: این فیلم نه به آن معنا تجربی است، نه داستانی. چون در فیلم تجربی قرار است یک تجربه جدید در روایت یا تکنیک ببینیم اما من در این فیلم تجربه جدیدی در تکنیک و روایت ندیدم و به تصور من «شیوع» یک فیلم داستانی است که اتفاقاً عناصر داستانی در آن نحیفتر به کار رفته است. البته این هم یک مدل از فیلمسازی است. من خودم فیلمسازم و میدانم که فیلمسازی چقدر سخت است.
فیلمی که هم میخنداند و هم حرف دارد
در ادامه نوبت به فیلمکوتاه «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر رسید که در ابتدا به صورت مختصر به معرفی خود پرداخت و این فیلم را اولین تجربه کارگردانیاش معرفی کرد. سپس علیزادهفرد گفت: من «قضاوت» را دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که یادم است بسیار مورد استقبال واقع شد. چون «قضاوت» فیلمی بود که موقعیتهای کمیک آن بهخوبی درآمده بود.
گازر درباره شکلگیری ایده فیلم «قضاوت» توضیح داد: دغدغه «قضاوت» از دوران تحصیل من در هنرستان میآید، در آن زمان همیشه وقتی کلاس داشتیم به دفتر مدیر احضار میشدیم که او هم مدام حرف میزد و ما کلاس را از دست میدادیم. همان موقع فیلمهایی را میدیدیم که یکی بیشتر از دیگری استانداردهای فیلمسازی را نداشتند! زمانی بیشتر متعجب میشدم که میدیدم اغلب به این فیلمها خوب پرداخته میشد و از جشنواره سالانه هنرستان چند جایزه میگرفتند.
وی افزود: به این روند فکر میکردم که چگونه میتوان این موقعیت را به نمایش دربیاورم. وقتی فیلم در پردیس ملت اکران شد عدهای در مواجهه با سکانس اول میگفتند این دیگر چه فیلمی است! اما از جایی به بعد مخاطب بهیکباره غافلگیر میشد. البته من خیلی از جشنوارهها را به واسطه همین امر از دست دادم چون خیلی از جشنوارهها حوصله ندارند تا انتها فیلم را ببینند و وقتی ابتدای فیلم را میبینند، گمان میکنند یک فیلم کلاسی و آماتور است و آن را پس میزنند. ریسک دومی که انجام دادم نام این فیلم است که دمدستی است و خودم فکر میکنم بدترین اسم را انتخاب کردهایم!
در ادامه علیزادهفرد درباره ویژگیهای «قضاوت» گفت: مدل و خلاقیت گاهی در چینش حوادث و گاهی در اجرای فیلم رخ میدهد، خلاقیت در اجرای برخی اتفاقات در «قضاوت» ما را یاد کارهای سروش صحت میاندازد. با آنکه در روایت «قضاوت» داریم مدل فیلم در فیلم را میبینیم که یک مدل تکراری است، ولی این فیلم در چیدمان حوادث متفاوت است و خلاقیت دارد. خیلیها معتقدند در فیلمهای کمدی آن چیزی که سبب خنده میشود شگفتزدگی مخاطب است که این اتفاق چندبار در «قضاوت» رخ میدهد.
این کارگردان توضیح داد: پس از پایان برخی از فیلمهای کمدی، شما وقتی با خودت تنها میشوی متوجه میشوی فیلم گرچه لحظات مفرحی برای تو داشته اما پیامی نداشته است اما ما با «قضاوت» میخندیم، شگفتزده میشویم و در انتها برای ما حرفی برای گفتن دارد. وقتی «قضاوت» را دیدم بیش از اینکه در قصه آن رابطه یک مدیر مدرسه با دانشآموز را ببینم رابطه یک مدیر فرهنگی با یک فیلمساز را دیدم.
چالشهای روایت یک «زخم»
در ادامه پاتوق فیلمکوتاه نوبت به «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور رسید که کارگردانش در نشست غایب بود. علیزادهفرد درباره «زخم» گفت: در این پکیج از فیلمها، من حس متفاوتتری نسبت به «زخم» داشتم، این فیلم را قبلا هم دیده بودم و باید بگویم پرداختن به برخی از موضوعات در فرهنگ و جامعه ما کار سادهای نیست و «زخم» و «دابر» فیلمهایی هستند که موضوعات سختی دارند.
وی ادامه داد: «زخم» علاوه بر اینکه به مسأله بلوغ یک دختربچه میپردازد، موضوع احساسبرانگیز نبود مادر را هم به تصویر میکشد که این امر میتواند همدلی مخاطب را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه کارگردانی و نویسندگی آن، کار سادهای نبوده و حتی تدوین آن هم بهاندازه است. همه این موارد کمک میکند تا دنیای فیلم برای ما باورپذیر باشد.
این کارگردان سینمای کوتاه، در ادامه در پاسخ به اظهارنظر یکی از مخاطبان مبنیبر اینکه «زخم» تنها در پی این بوده است که اشک مخاطب را دربیاورد، گفت: اینکه بگوییم فیلم میخواسته اشک مخاطب را دربیاورد و آن را محل اشکال بدانیم درست نیست، چون ما فیلم میسازیم که موضوعی را برای مخاطب باورپذیر کنیم. اگر منطق اتفاقات درون قاب درست نباشد، میشود پذیرفت که فیلم به دنبال ترحم مخاطب بوده است. اما در این فیلم اینچنین نیست، «زخم» به لحاظ منطق روایی به دنبال این نبوده که گریه مخاطب را دربیاورد.
استفاده هنرمندانه «گرازها» از عناصر داخل قاب
فیلم «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری هم آخرین فیلمکوتاهی بود که در پاتوق هفتم مورد بررسی قرار گرفت اما کارگردانش در نشست حضور نداشت.
علیزادهفرد درباره این فیلم گفت: از یک جهت موقعیت «گراز» جذاب است اما یک بدی هم دارد و آن، این است که موضوع بکری ندارد. چون در فیلم کوتاه مهم این است که سوژههای بکری داشته باشید. در «گراز» از عناصر داخل قاب به شکل هنرمندانهای بهره گرفته شده اما تکراری بودن سوژه و پایانبندی بد به آن ضربه زده است.
وی افزود: پایان باز در فیلمسازی به این معنا این نیست که به همه موضوعات پاسخی داده نشود، بلکه به این معناست که تنها یکی دو سوال باقی بماند اما پایان این فیلم اصلا رهاست.
انتهای پیام/