Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

25 درصد کودکان قربانی حوادث و سوانح هستند

علیرضا رییسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی

گفت: ۲۵ درصد کودکان زیر پنج سال را قربانیان حوادث و سوانح تشکیل می‌دهند و پزشکان تنها مسئول سلامت کودکان  نیستند و در همه سطوح نیازمند همکاری هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود:آمارها نشان می دهند که با طرح تحول سلامت میزان مرگ و میر نوزادان کاهش یافته و با وجود ارتقا سلامت و شبکه های بهداشتی این آمار از ۱۲.۵درصد به ۹ درصد رسیده است.

انتقادات تند وزیر بهداشت در کنگره کودکان: جاهلان واکسن زدن را کار صهیونیست‌ها می‌دانند!

 سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت به برخی تبلیغات سوء در زمینه واکسن اشاره کرد و گفت: برخی افراد می‌گویند که واکسن کار صهیونیست‌هاست و سازمان بهداشت جهانی دست نشانده آنهاست. واقعا جای تعجب دارد که در قرن 21 در کشوری که تمدن چند هزارساله دارد، از این صحبت‌ها می‌شود. حیرت من از همکاران شماست. حیرت من از دکتر ولایتی و مرندی است. مگر مراجع و مقام معظم رهبری نوه‌هایشان را واکسن نمی‌زنند، چرا راحت از کنار این مسائل می‌گذریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: فردی می‌آید می‌گوید مسواک نزنید و جالب است که مسواک را کاری صهیونیستی می‌دانند و شاهد می‌آورند که حیوان‌ها مسواک نمی‌زنند و دندان‌هایشان سالم‌تر از انسانهاست.

هاشمی گفت: تعجب من این است که کسی که لباس پیغمبر تنش است می‌آید و هرچه می‌خواهد علیه پزشکی می‌گوید و هیچ‌کس صدایش در نمی‌آید، اما باید در این مسائل همه حرف بزنند و روشنگری کنند و اجازه ندهیم از کم اطلاعی مردم سوء استفاده شود.

وی با بيان اينكه مایه تاسف است که برخی سوء استفاده گران به اسم خدا، دين، پيغمبر و ائمه هر خواطيرى را رواج مى دهند، عنوان كرد: هيچ كس حرفى نمى زند، حوزه های علمیه، روحانیت و دستگاه قضا نيز در مواردى كه به سلامت مردم مربوط می شود، حرفى نمى زنند و حساسیت بیشتری نشان نمى دهند.

چاقی؛ عامل ابتلای ۱۰ درصد ایرانیان به دیابت

رضا ملک‌زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر سن 80 سالگی خانم‌ها و 76 سالگی آقایان بیانگر برنامه بلندمدت کاهش مرگ و میر نوزادان است و در بزرگسالان نیز با کاهش مرگ زودرس از 80 درصد به کمتر از 50 درصد شاهد روند خوبی بوده‌ایم.

ملک‌زاده گفت: در حال حاضر سکته‌های قلبی_ مغزی، سوانح جاده‌ای و بیماری‌های مزمن از علل افزایش مرگ و میر در کشور است و از سویی دیگر سرطان ها، بیماری‌های روانی، استفاده از مواد مخدر ، دیابت و حتی دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان به عنوان یک مشکل در کشور مطرح می‌شود.

29 درصد ایرانی‌ها دچار کمر درد و آرتروز هستند

رئیس انجمن روماتولوژی ایران، گفت: شیوع ۱۵ درصد جامعه به کمر درد و ۱۴ درصد جامعه به آرتروز حاکی از بروز بالای این بیماری‌ها در کشور است.جمشیدی با بیان اینکه بیماری روماتیسمی در بیشتر از ۶۵ درصد موارد بر اثر عوامل ژنتیکی بروز می‌کند افزود: عوامل محیطی نیز چون استعمال دخانیات به شدت در تشدید این بیماری‌ها و بروز نتابج منفی در درمان آن اثر دارد.

زائران مراسم پیاده روی اربعین بخوانند/ ترفندهایی برای کنترل سردرد و کمردرد

علیرضا یار احمدی فوق تخصص اختلالات خواب برای پیشگیری و کنترل سردرد به ویژه میگرن  زائران  پیاده روی اربعین، بیان کرد : دروهله اول همه زائران اربعین حسینی حتما یک بطری آب (قمقمه) یک الی 2 لیتری برای نوشیدن مداوم آب به همراه داشته باشند همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و سایه انداز ( چتر و سایه بان) برای جلوگیری از تابش شدید نور خورشید به ویژه در افراد  مبتلا به سردردهای میگرنی  بسیار ضروری است. 

وی با تاکید بر ضرورت به همراه داشتن بطری آب و مصرف مداوم مایعات برای همه زائران پیاده روی اربعین، ادامه داد: زائران اربعین  باید روزی یک عدد لیمو ترش را به همراه کمی شکر و نمک و آب در بطری خود بریزند و در طول روز مدام  آن را بنوشند زیرا این محلول درواقعی نوعی سرم قندی نمکی است که برای جبران کم آبی،پیش گیری و کنترل سردرد و همچنین جبران آب از دست رفته ناشی از تعریق بالا در پیاده روی اربعین بسیار حیاتی است.

تمهيدات وزارت بهداشت براى جلوگيرى از بروز اپيدمى آنفلوانزا در مرزها

قاسم جان‌بابايى معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اعزام6 هزار نيرو براى خدمت رسانى به زائران حسينى گفت: 400 پزشک براى خدمت به زائران اعزام مى‌شوند كه اين تعداد 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و خوشبختانه اعزام ها داوطلبانه بودند.

وى ادامه داد: استان كرمانشاه و همدان به عنوان استان هاى معين انتخاب  و 5 بالگرد اورژانس در مرز مستقر شده اند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بيان اينكه 4 درمانگاه در نجف و 2 درمانگاه در كربلا راه اندازى شده‌اند، گفت: افزون بر اين چند درمانگاه بين راهى راه‌اندازى كرديم تا به زائران مدمت رسانى كنند.معاون درمان وزارت بهداشت به زائران توصيه هايى براى حفظ سلامتى كرد و گفت: از زائران درخواست مى‌كنيم خود مراقبتى را رعايت كنند و غذاى خشک كه بهترين آن خشكبار است استفاده كنند و از بردن غذاهاى نذرى داغ در طول مسير به صرف نذرى بودن خوددارى كنند زيرا خطر مسموميت وجود دارد.

وى با اشاره به تمهيدات وزارت بهداشت براى پيشگيرى از بروز اپيدمى آنفلوانزا گفت: خوشبختانه امسال تب سنج هايى در مرزها در اختيار نيروها قرار داديم تا خطر بيمارى‌های ويروسى زائران بررسى شوند زيرا سال گذشته صحبت‌هايى در زمينه شيوع آنفلوانزا وجود داشت.

اعزام کاروان سلامت اربعین به مرزها/ خدمات دندانپزشكى و دیالیز سیار براى زائران

پيرحسين كوليوند سرپرست اورژانس كشورگفت: نيروهاى بهداشت و درمان در مرزهاى خسروى، شلمچه، مهران و چذابه مستقر شده‌اند.

كوليوند با بیان اینکه امسال از نظر لجستيك امكانات اورژانس را سه برابر كرديم خاطرنشان کرد: ميزان زائران حسينى امسال افزايش پيدا كرده است و به همین دلیل امسال تعداد آمبولانس‌ها برای خدمت زائران حسینی به ٨٠٠ دستگاه رسيده است.

وى از ایجاد هشت بیمارستان صحرایی ۳۵ تا ۶۰ تخت خوابی در مرزهای ایران و عراق خبر داد و گفت: در طول مسیر کرمانشاه تا قصرشیرین در هر ۱۰ کیلومتر یک امبولانس و در هر ۱۵ کیلومتر یک اتوبوس آمبولانس قرار دارد که هر اتوبوس آمبولانس خودش به مثابه یک درمانگاه است.

وی همچنين از راه اندازى دیالیز سیار و خدمات دندان پزشکی پرتابل در خدمات بهداشتى درمانى امسال براى زائران اربعين حسينى خبر داد.

وی اظهار کرد: ۱۰۰ نفر از فوریت‌های پزشکی در عراق در ۴ قرارگاه در شهرهاى نجف کربلا، سامرا و کاظمین حضور دارند بیمارانی را که در مراکز درمانی عراق بستری می‌شوند، پایش می‌کنند.

پوشش سراسرى اورژانس هوايى در كشور تا پايان سال

پيرحسين كوليوند سرپرست اورژانس كشور گفت:: آمبولانس ها ى ما در گذشته فرسوده بودند و با حمايت وزير در طرح تحول تعداد آمبولانس ها به ٤٦٠٠ دستگاه رسيد و ٤٠٠ دستگاه آمبولانس ۲ دیفرانسيل را اكنون قرار داد بستيم و مجوز خريد یک هزار آمبولانس ديگر را از دولت گرفتيم كه اميدواريم با اضافه شدن اين آمبولانس ها در آينده در مجموع ٦ هزار آمبولانس در اورژانس كشور خواهيم داشت.

وى افزود: اكنون ٣٣ پايگاه اورژانس هوايى در كشور داريم كه تا پايان سال، ٤٤ پايگاه اورژانس راه اندازى مى شوند و پوشش اورژانس هوايى در كشور تكميل مى شود.وى ادامه داد: چند كار ديگر را همچون راه اندازى اورژانس ريلى و دريايى در اورژانس دنبال كرديم و اكنون در حال خريد شناور هستيم و با سازمان پدافند غيرعامل و را آهن و مترو مذاكرات لازم را انجام داديم.

سرپرست اورژانس كشور اورژانس ريلى در تهران را يكى از راهكارهاى مناسب براى حل مشكل ترافيک و رسيدن به موقع اورژانس مطرح كرد و گفت: در تلاشيم تا با اتصال برخى بيمارستان هاى اصلى تروما در پايتخت اعم از بيمارستان امام خمينى، ميلاد، شريعتى، شهداى تجريش، سينا و نجميه به اورژانس ريلى بتوانيم بيماران حاد و ترومايى را به سرعت و بدون مشكل ترافيك به بيمارستان منتقل كنيم.

25 درصد هورمون رشد تجویزى در کشور غیر ضرورى است

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیربهداشت و رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم علوم پزشکی تهرانبا اشاره به موارد مصرف هورمون رشد در کشور گفت: اخیرا مطالعه ای در پژوهشگاه غدد و متابولیسم در زمینه میزان مصرف هورمون رشد در كشور انجام شده است تا مشخص شود چند درصد افرادی که این هورمون را مصرف می کنند واقعا به آن نیاز دارند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم علوم پزشکی تهران عنوان کرد: 25 درصد افرادی که در کشور ما هورمون رشد مصرف می کنند ضرورتی به استفاده از آن ندارند و این هورمون به صورت غیرصحیح تجویز می شود.

زائرین اربعین از دستفروشان، موادغذایی خریداری نکنند

سیدرضا غلامی، مسئول برنامه بهداشت محیط اربعین حسینی وزارت بهداشت درخصوص اقدامات و توصیه های بهداشتی که رعایت کردن آنها توسط زائرین الزامی است، اظهارداشت: زائران اربعین باید توجه داشته باشند که آب آشامیدنی را حتما به صورت بسته بندی تهیه و مصرف کنند و از مصرف آب جاری و غیربهداشتی خودداری کنند.

وی درخصوص بهداشت موادغذایی تصریح کرد: اولین توصیه درخصوص بهداشت موادغذایی این است که زائرین تحت هیچ شرایطی از دستفروشان خرید نکنند، حتی این توصیه برای خرید موادغذایی خشک هم رعایت شود.

غلامی تاکید کرد: چنانچه موکب ها برای زائرین غذای گرم گرفتند، غذا همانطور گرم مصرف شود، چراکه در آن محل شرایط گرم کردن غذا وجود ندارد و مصرف غذای سرد شده می تواند، سلامت فرد را به خطر بیندازد.

وی گفت: نکته ای که حائز اهمیت است، اینکه زائرین باید قبل از دست زدن به هرگونه ماده غذایی، دست های خود را با آب و مایع دستشویی شست و شو دهند و مصرف میوه نیز به شرط شست و شوی کامل اشکالی ندارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۵۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در حاشیه برگزاری این نشست در محل پایانه مرز خسروی در گفت وگو با خبرنگاران یکی از عوامل موفقیت در برگزاری کنگره‌ی اربعین سال گذشته را هماهنگی‌های زود هنگام مسئولان ۲ کشور ایران و عراق بیان کرد.

«محمدکاظم آل صادق » افزود: با توجه به مسئولیت جدید سرلشگر «ریاض الخیگانی» معاون وزیر کشور عراق به عنوان مسئول ستاد اربعین این کشور امروز از همه مرزهای تردد زائران اربعین بازدیدی انجام گرفت که در رابطه با امکانات و کاستی‌ها تبادل نظری انجام شد.

وی اظهار کرد: در سفر امروز مسئولان استانداری ایلام نیز حضور داشتندکه مسائل و مشکلات بررسی شد تا با تلاش ۲ طرف برطرف شود.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در رابطه با تردد زائران با خودروهای شخصی به عراق گفت: در سفری که فردا مسئول ستاد مرکزی اربعین کشورمان به بغداد خواهد داشت، قرار است در سطوح مقامات عالی ۲ کشور در رابطه با این مهم بحث و تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: اقداماتی صورت گرفته و امروز در رابطه با نیازمندی‌هایی که در این طرف باید انجام گیرد مانند سایبان ها و پارکینگ‌ها صحبت شد تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.
  تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه‌تر از سال گذشته است معاون وزیر کشور عراق و مسئول ستاد اربعین این کشور نیز با بیان اینکه تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه تر و بهتر از اربعین پارسال است، گفت: امروز در سفری که به مرز خسروی داشتیم در رابطه با مسائل و مشکلات پیرامون برگزاری هرچه بهتر اربعین با حضور ۲ طرف بحث و تبادل نظر شد و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که قرار است با تلاش جمهوری اسلامی ایران و عراق برطرف شود.

«ریاض الخیگانی» افزود: اربعین یک کنگره بزرگ برای ذکر اهل بیت (ع) است و ما وظیفه داریم در این مسیر خدمت کنیم تا از ثواب آن برخوردار شویم.

وی، سفر امروز را در راستای هماهنگی های قبلی با سفیر جمهوی اسلامی ایران در بغداد به منظور بازدید میدانی از مرزها و زیرساخت های لازم برای تردد زائران اربعین بیان کرد.
  مرز خسروی باقدمت ۱۲۳ سال باسابقه ترین مرز ایران و عراق است فرماندار قصرشیرین نیز در نشست بررسی مسائل برگزاری اربعین با بیان اینکه خسروی با قدمت ۱۲۳ سال با سابقه ترین و اصلی ترین مرز ایران با عراق است ، گفت: زمانی که مرز خسروی محل تردد زوار بود هیچ مرز دیگری وجود نداشت و قدمت این مرز در تاریخ برای همگان روشن است.

« محمد نجفی » افزود: مرز خسروی با توجه به امکانات و زیرساخت های بسیار مناسب یکی از مرزهایی برتر کشور در اربعین سال گذشته بود وهمه‌ی زائرانی که از این مسیر به عتبات عالیات تردد کردند از زیرساخت های این مرز رضایت داشتند.

وی مهم ترین مشکل سال گذشته را ازدحام زائران در پشت مرز منذریه و هنگام خروج از مرز خسروی به دلیل بازرسی که به شکل سنتی انجام می شد، بی نظمی در سرویس حمل و نقل طرف مقابل (منذریه) و عدم آشنایی درست رانندگان در رابطه با مسیر مرز منذریه نسیت به دیگر مرزها هنگام بازگشت زوار بیان کرد و تدبیر طرف عراقی برای رفع این مشکلات با توجه به گرمای هوا را خواستار شد.

مسئول کمیته اربعین کشور عراق نیز از نصب سامانه بازرسی در مرز منذریه برای جلوگیری از ازدحام و تلاش برای رفع دیگر موارد خبرداد.

معاون استاندار دیاله و فرماندار خانقین و رئیس پلیس استان دیاله نیز در این نشست از تلاش و اتخاذ تدابیر لازم و به کارگری همه‌ی امکانات و ظرفیت ها برای پذیرایی از زائران اربعین و میزبانی زوار خبردادند.

در این نشست قرار شد تا یک کمیته مشترک برای رفع مشکلات مربوط به تردد زائران در ۲ طرف تشکیل شود و همچنین نمایندگان تام الاختیار در ۲ سوی مرز برای رفع مشکلات و مسائل فوری در ایام اربعین مستقر شوند.
خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

انتهای پیام/  
 

دیگر خبرها

  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان