Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست ؛مهناز احمدی ،افزود: کار توزیع بسته های بهداشتی میان دانش آموزان دختر در مناطق محروم با تعامل معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش است و اعتبارات موردنیاز آن نیز تامین شده است.

وی تاکید کرد: برای تهیه این بسته های بهداشتی دانش آموزان؛ اعتبار آن در استان ها توزیع می شود و تعداد مدارسی که محروم هستند و مشکل تامین ملزومات بهداشتی دوران بلوغ را دارند در اختیار آنها قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی درباره بحث ارتقای سلامت دانش آموزان دختر و اقداماتی که تاکنون از سوی این وزارتخانه انجام شده است، گفت: از چند سال پیش طرح ها و برنامه هایی برای ارتقای سلامت آنان اجرا شده است و در امور بانوان و خانواده این وزارتخانه نیز طرح هایی را شروع کرده ایم.

وی اظهار داشت: از نظر سلامت جسمی و روحی دختران دانش آموز نیز طرح هایی در استان ها پیاده می شود که به عنوان نمونه در رابطه با سلامت جسمی دانش آموزان دختر، طرح بهبود وضعیت بهداشتی دانش آموزان دختر سال ها است در حال اجرا است.

احمدی ادامه داد: در این طرح آموزش برای دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول ارائه می شود البته برای پایه ششم هم در برخی از استان ها که بلوغ زودرس دارند این طرح شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع وضعیت دوران بلوغ و حفظ سلامت جسمی دانش آموزان دختر هم برای خودشان، هم برای اولیای مدرسه و والدین آنها در کارگاه های آموزشی توضیح داده می شود تا در جریان نحوه برخورد و ارتباط با دانش آموزان در این سن، قرار بگیرند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در کنار طرح آموزش بلوغ، در رابطه با مسایل روانی، آموزش های مهارت های زندگی یکی از مسایلی که می تواند بهداشت روانی دانش آموزان را تامین کند و این طرح در سال های گذشته انجام شده است و در سال جاری نیز برای دانش آموزان دختر اجرا می شود.

وی عنوان این طرح را آموزش مهارت های ارتباطی عنوان کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح به دانش آموزان دختر و والدین آموزش های لازم ارائه می شود و مهارت های ارتباط با همه افراد اعم از معلمان، اولیا، همکلاسی و جنس مخالف - موضوعی است که اکنون دچار معضل و مشکل است - داده می شود، البته ناگفته نماند که کل آموزش های دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش در قالب برنامه های فوق العاده است.

احمدی ادامه داد: همچنین طرح آموزش حقوق و تکالیف در دانش آموزان دختر متوسطه دوم از حدود سه سال پیش به اجرا گذاشته شده است و از مهرماه امسال نیز در وزارت آموزش و پرورش کتاب برای آن چاپ شده و کتاب در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد تا در قالب کارگاه های آموزشی این آموزش ها هم به دانش آموزان، معلمان و والدین آنها داده شود.

وی اضافه کرد: تجربه به ما ثابت کرده اگر دانش آموز را آموزش دهیم و والدین یا معلم دانش آموزان از آن مساله آگاهی نداشته باشند به آن نتیجه مطلوبی که می خواهیم نمی رسیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: در سه سال گذشته آسیب شناسی روانی اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه آغاز شده است که در مرحله اول در هشت استان و پس از آن در کل کشور با کمک دفتر مشاوره وزارت خانه انجام شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع برای اجرای این طرح، دو پرسشنامه استاندارد به دانش آموزان برای پر کردن داده شد که نتایج آن جمع بندی و حدود 25 هزار پرسشنامه به دست ما رسید و نتایج این پرسشنامه ها تجزیه و تحلیل شد و در اختیار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار گرفته است.

احمدی اضافه کرد: در زمان حاضر میزان آسیب های اجتماعی استان ها و بالاترین آسیب آنها مشخص شده است و براساس آسیب های اجتماعی هر استانی برنامه های آموزشی در حوزه های امور زنان پیش بینی می کند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال براساس نوع آسیب و شدت آن در هر استانی آسیب شناسی برنامه ریزی می شود البته در سال های قبل هم برنامه هایی داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه های آموزشی متناسب با اولین و بالاترین آسیب هر استان برنامه ریزی می شود چون این می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی به ما کمک کند.

احمدی درباره وضعیت آسیب های اجتماعی به ویژه در بحث استعمال سیگار و اعتیاد برخی از دختران دانش آموز در کشور نیز افزود: در وزارت آموزش و پرورش، دو دفتر برنامه ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی و دفتر مشاوره فعالیت دارند که با همکاری و کمک ما در جهت کاهش آسیب های اجتماعی برنامه های آموزشی و اجرایی دارند.

وی ادامه داد: به همین منظور برنامه هایی برای شناسایی انواع آسیب های اجتماعی مانند استعمال سیگار و میزان اعتیاد در میان دختران، راهکارهای کاهش و مقابله در قالب برنامه های مختلف آموزش داده می شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برای اجرای این طرح ها هرساله نهاد ریاست جمهوری کمک های مالی دارد و اعتبار آن نیز از طریق ستاد مبارزه با موادمخدر در اختیار دفتر آسیب های اجتماعی ما قرار می دهد و با تهیه بسته های آموزشی کتاب، سی دی، فیلم و برگزاری برنامه های اردویی و آموزشی سعی می کنند به دانش آموزان دختر و پسر این مسایل را بشناسانند تا جلوی خیلی از آسیب های اجتماعی گرفته شود.

وی ادامه داد: البته بخشی از راه تقابل با آسیب های اجتماعی با وزارت آموزش و پرورش است و سایر نهادها مانند صدا و سیما و رسانه ها همه نقش دارند که نباید آسیب های اجتماعی را کتمان کنند چون ممکن است اثر یک فیلم روی نوجوانان و جوانان ما خیلی از دیگر راهکارهای دیگر موثرتر باشد.

احمدی اظهار داشت: باید رسانه ها از تمام دستگاه های فرهنگی که از دولت بودجه می گیرند مطالبه گر باشند که شما برای کاهش آسیب های اجتماعی چه کار کرده اید؟

وی بدون اشاره به میزان آسیب های اجتماعی در میان دختران دانش آموز گفت: آمار اصلی میزان آسیب های اجتماعی و اینکه در چه استانی چه آسیبی بیشتر شیوع دارد، در اختیار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: چون این وزارتخانه آسیب های روانی و اجتماعی را مورد سنجش قرار می دهد ممکن است استانی پرخاشگری، روان رنجوری، افسردگی و اضطراب بیشتر داشته باشد که همه اینها سنجیده شده است البته باید گفت که رفتارهای پرخطر را نمی توان با تست محاسبه کرد و متوجه شویم چند درصد دانش آموزان ابتلا به اعتیاد دارند، اینها براساس خوداظهاری است و دانش آموز هم به راحتی اعتراف نمی کند که معتاد است و آمار رفتارهای پرخطر فقط از طریق مراجعه به مراجع قانونی داده می شود.

اکنون 14 میلیون دانش آموز داریم که حدود 50 درصد آن را دانش آموزان دختر تشکیل می دهند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۹۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود

ایسنا/قزوین استاندار قزوین گفت: طرح نماد جزو طرح های خوب در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت های مردمی بیشتر استفاده شود

محمدمهدی اعلایی شنبه هشتم اردیبهشت در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: همه مدیران استان باید در ایام هفته معلم برای قدردانی از زحمات این قشر زحمتکش در مدارس و جمع معلمان حضور پیدا کنند و تقسیم‌بندی لازم در این زمینه هرچه سریعتر صورت گیرد، معاونین استاندار به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در روز معلم در یکی از شهرستان‌ها حضور پیدا کرده و از خدمات معلمان سراسر استان تجلیل کنند.

وی بیان کرد: زحمات و خدمات جامعه تعلیم و تربیت استان قزوین بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود و اقدامات خوب مدیران و دست اندکاران این حوزه مورد تأیید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفت و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این حجم از همدلی و همگرایی در حوزه موضوعات فرهنگی را قابل تقدیر بیان کرد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: «طرح نماد» جزو طرح‌های خوب در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده شود و در این مسیر حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویانی که علاقه‌مندی و توانایی لازم را دارند هم استفاده کرد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار کرد: جریان‌های مردمی باید در حوزه صیانت از دانش‌آموزان به‌کارگیری شود و آموزش و پرورش باید با نگاهی باز از ظرفیت مساجد و مجموعه‌های فرهنگی استفاده کند تا بدین وسیله شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان باشیم.

وی با بیان اینکه باید با همگرایی و هم افزایی مشکلات را کاهش داد، تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان می تواند با شکل جدیدی فعالیت کند و علاوه بر حوزه‌های ماموریتی خود در حوزه‌های تربیتی هم خدمت‌رسانی کند و لازم است در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان انجمن‌های مختلفی تأسیس شود تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند.

اعلایی در پایان گفت: برگزاری اردو در افزایش روحیه و نشاط دانش آموزان بسیار مؤثر است و باید در این زمینه یک کار ویژه در استان صورت گیرد، البته استان همچنان منتظر نگاه مثبت وزارت آموزش و پرورش در موضوع اردوگاه «یانس‌آباد» است که امیدواریم هرچه سریعتر محقق شود و بتوانیم این مجموعه را به یک مجموعه اردویی فاخر در سطح کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردوهای تربیتی می شوند
  • توزیع بسته کمک آموزشی به ۵ هزار دانش آموز در تخار
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل