Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکو - ایرنا - «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی در دو روز اخیر از مسکو دیدار کرد و طیف گسترده ای از موضوعات همکاری های ایران و روسیه از مشارکت در ساخت مسکن و برقراری پروازها بین برخی شهرهای دو کشور گرفته تا همکاری در عرصه انرژی در دیدارهای وی با چهار مقام روس مطرح و مورد بررسی و تاکید بر گسترش همکاری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روز شنبه ایرنا، نخستین ایستگاه سفر آخوندی وزیر راه و شهر سازی به مسکو وزارت امور قفقاز شمالی روسیه بود که از روز پنجشنبه در مسکو بسر می برد و در این مدت با وزیران قفقاز شمالی و مسکن و خدمات عمومی، انرژی و رئیس شرکت راه آهن دیدار و گفت و گو کرد.

***دیدار با وزیر امور قفقاز شمالی
وزیر راه و شهرسازی و«لو کوزنتسف» وزیر امورقفقاز شمالی روسیه برگسترش همکاری های این منطقه روسیه با ایران به ویژه استان های شمالی این کشور تاکید کردند.
در مذاکرات آخوندی با کوزنتسف موضوعات مختلف از جمله اقتصادی، بازرگانی، گردشگری، حمل و نقل و کشتیرانی مورد بحث قرار گرفت.
این دیدار با توجه به اهمیت گسترش روابط ایران با منطقه قفقاز شمالی روسیه به دلیل عواملی همچون نزدیکی جغرافیایی، وجود ظرفیت های گسترده برای همکاری و اکثریت جمعیت مسلمان این منطقه که آن را در کنار مسکو و منطقه ولگا به قطب سوم مسلمانان در روسیه تبدیل کرده بیش از دو ساعت به طول انجامید.
مذاکرات آخوندی با کوزنتسف طیف گسترده ای از موضوعات همکاری های دوجانبه شامل حوزه های اقتصادی و بازرگانی، گردشگری، حمل و نقل و کشتیرانی را شامل می شد.
وزیرامورقفقاز شمالی روسیه با اشاره به اولویت های ششمین برنامه توسعه این کشور با ایران اظهارداشت: گسترش جهانگردی و توسعه کریدور های حمل و نقل به عنوان برنامه های دولت تعیین شده است.
وزیرامور قفقاز شمالی روسیه بر ضرورت افزایش تلاش های کشورش و ایران به همراه هند برای توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل شمال - جنوب تاکید کرد.
مقام روس خواستار توسعه همکاری ایران درعرصه کشاورزی و مواد غذایی شد وگفت: منطقه قفقاز شمالی دارای استان ها و جمهوری های مسلمان نشین است و می تواند در عرصه مواد غذایی حلال با ایران همکاری کند.
«عباس آخوندی» وزیر راه وشهرسازی نیز در ادامه دیدار به تشریح وظایف وزارتخانه متبوعه خود پرداخت وگفت: در این وزارتخانه توسعه زیرساخت ها اعم از جاده ها، خط آهن ، فرودگاه و بنادر را به عنوان هدف راهبردی پیگیری می کنیم. خوشبختانه در حوزه زیرساخت ها وضع موجود برای ارتباط با شما خوب است.
وی افزود: در حوزه بنادر، بنادر ایران در دریای خزر بسیار خوب است و روسیه نیز بنادر خوبی دارد و ارتباط دریایی بین دو کشور در خزر قدمت دیرینه دارد.
در این دیدار توافق شد که دو طرف امکانات گسترده دریای خزر برای توسعه همکاری های دوجانبه ازجمله با گسترش روابط کشتیرانی و ارتباط دریایی و برقراری پروازها از فرودگاه های استان های شمالی ایران به مقصد مناطق ساحلی دریای خزر در روسیه به ویژه منطقه قفقاز شمالی را بررسی کنند.
منطقه قفقاز شمالی روسیه بااکثریت ساکنان مسلمان، شامل جمهوری های داغستان، چچن، اینگوش، اوستیای شمالی، کاباردینو بالکاریا، کاراچایوو چرکس وخطه استاوروپول می شود و در همسایگی گرجستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

***مذاکرات با وزیر مسکن و خدمات عمومی روسیه
«عباس آخوندی» وزیر راه وشهرسازی در دیدار با «میخاییل من» وزیر مسکن و خدمات عمومی روسیه نیز درخصوص همکاری های دو کشور در عرصه ساخت مسکن وتبادل تجربیات در حوزه های شهرسازی و کمک به مشارکت در طرح های ساختمان سازی و مطالعات علمی در این زمینه گفت وگو کردند.
آخوندی دراین دیدار به برنامه تشکیل کارگروهی برای همکاری درعرصه مسکن بین ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: با تشکیل این کارگروه، همکاری ها را توسعه می دهیم.
وی همچنین به تجربه گسترده ایران درعرصه ساخت مسکن اشاره کرد و افزود: بطور میانگین در سال حدود 60 میلیون مترمربع مسکن در ایران ساخته می شود.
میخائیل من ، وزیر مسکن و خدمات عمومی روسیه نیز با استقبال از توسعه روابط با ایران در عرصه ساختمان سازی و معماری گفت: روسیه تجربیات خوبی در عرصه معماری، مسکن و شهرسازی دارد و آماده تبادل این تجربه ها با شرکای ایرانی و همکاری در این بخش ها هستیم.
مهم ترین بخش این دیدار امضای تفاهم نامه همکاری در عرصه مسکن بود که به امضای «عباس آخوندی» و «میخاییل من» رسید.

***دیدار با رئیس شرکت دولتی راه آهن روسیه
دیدار«عباس آخوندی» با«اولگ بلازیوروف» رئیس شرکت دولتی راه آهن روسیه نیزبخش دیگری ازبرنامه سفر«عباس آخوندی» وزیر راه وشهرسازی در مسکو را تشکیل می داد که عصر روز پنجشنبه صورت گرفت.
دراین دیدار زمینه های همکاری ایران وروسیه در عرصه راه آهن و حمل و نقل و مشارکت در توسعه زیرساخت ها به ویژه با توجه به موقعیت جغرافیایی دو کشور و قرار گرفتن در مسیر راهگذر بین المللی شمال - جنوب بررسی شد.
طرف های ایرانی و روس در این دیدار بر ضرورت گسترش همکاری ها در عرصه های حمل و نقل تاکید کردند.

*** دیدار با وزیر انرژی روسیه
دیدار آخوندی با آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه روز جمعه با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه صورت گرفت و دو طرف در باره دورنمای همکاری های دوجانبه در حوزه های مختلف و در چارچوب سازمان اوپک و همایش کشورهای صادرکننده گاز گفت وگو کردند.
نوواک با بیان اینکه سران دو کشور دائم با یکدیگر در تماس هستند، با اشاره به سفر آتی رئیس جمهوری روسیه به تهران اظهار کرد: به زودی رهبران دو کشور با یکدیگر دیدار و گفت وگو خواهند کرد.
رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه خاطرنشان کرد: همکاری های دو کشور در حوزه حمل و نقل به خوبی پیش می رود و پیشرفت های چشمگیری در این عرصه به دست آمده است.
وی افزود: طرح برقی کردن خط آهن گرمسار- اینچه برون از طرح های اولویت دار در ساختار همکاری های ایران و روسیه است.
عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی نیز با اشاره به روند خوب گسترش همکاری های ایران و روسیه، آهنگ کنونی توسعه روابط دو کشور را رضایت بخش خواند و افزود: در بخش پروژه های عملیاتی ایران و روسیه، در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.
آخوندی همچنین به بخش راه آهن به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های همکاری ایران و روسیه از جمله در عرصه واگن های باری اشاره کرد.
در دیدارهای وزیر راه و شهرسازی در مسکو تمام موضوعات مرتبط با همکاری ها و روابط ایران و روسیه بررسی و طرف های ایرانی و روس دیدگاه های خود را برای گسترش این همکاری ها اعلام کردند.
اروپام*391*1590
انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۱۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۷ اردیبهشت در دومین روز همایش گروه‌های جهادی و مردمی ضمن تقدیر از بسیجیان فعال، اقدامات امام راحل را در به خروش آوردن مردم و پیروزی انقلاب اسلامی ستود و گفت: به خروش آوردن مردم، طرز تفکر متفاوت و داشتن روحیه رهبری اجتماعی می‌خواهد که امام راحل این ویژگی ارزنده را داشت.

عضو کابینه دولت سیزدهم یکی از اهداف تشکیل بسیج سازندگی را ترغیب مردم و آوردن آنها به صحنه‌های مختلف اجتماعی عنوان کرد و گفت: شما بسیجیان می‌توانید با روحیه خود به وزارت راه و شهرسازی در ترغیب مردم به نوسازی مسکن کمک کنید.

بذرپاش با اشاره به اینکه حضور حلقه‌های میانی کمک قابل توجهی به تشویق مردم به نوسازی بافت فرسوده می‌کند گفت: کارهای زیادی در کشور در حال انجام است اما به نظر می‌رسد رضایت بخش نیست زیرا فناوری که باید استفاده شود به کار نمی‌رود و گروه‌های جهادی می‌توانند در سرعت دادن به این اقدامات نقش مؤثری داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: گروه‌های جهادی صاحب فناوری هستند و ما در وزارت راه و شهرسازی به این فناوری نیاز داریم که این باور من به این همایش و رویداد به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از توانمندی حلقه‌های میانی و گروه‌های جهادی سبب جهت‌گیری فعالیت‌ها خواهد بود گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی یکی از پرتماس‌ترین وزارتخانه‌ها به شمار می‌رویم و عملکرد ما مستقیماً با زندگی مردم ارتباط دارد. بنابراین بهره‌مندی از روحیه گروه‌های جهادی در پیشبرد اهداف در بخش راه‌های روستایی و نوسازی بافت‌های فرسوده مؤثر خواهد بود.

عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه دو پروژه بزرگ طرح نهضت ملی مسکن و پروژه ایران راه به عنوان پروژه‌های کاربردی دولت سیزدهم در مجموعه وزارت راه و شهرسازی است، گفت: پروژه ایران راه به این معناست که ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است. همچنین با توجه به اینکه مردم در حوزه بهره‌مندی از فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی از مجموعه وزارت راه و شهرسازی مطالباتی دارند در این بخش کارهای مهمی در حوزه بین‌الملل انجام شده است.

بذرپاش تاکید کرد: ترانزیت به اندازه نفت می‌تواند برای کشور درآمدزایی داشته باشد که تلاش می‌کنیم تا از این ظرفیت بهره لازم را ببریم.

رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای در سال گذشته

وزیر راه و شهرسازی گفت: با تلاش همکاران و همه فعالان در سال گذشته در حوزه ترانزیت جاده‌ای ۵۸ درصد رشد داشتیم و رکورد ترانزیت در این سال شکسته شد. همچنین در فروردین امسال در حوزه ترانزیت جاده‌ای نسبت به فروردین سال گذشته ۴۵ درصد رشد ثبت شد.

بذرپاش به اثربخشی اتخاذ سیاست‌های خارجی دولت که تحت عنوان سیاست همسایگی نامیده می‌شود اشاره کرد و گفت: توافقات بین‌المللی و توسعه کریدورهای شمال- جنوب جزو برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم و مجموعه وزارت راه و شهرسازی است که سیاست‌های خارجی بخشی از آنها را محقق کرده است.

میزان احداث راه‌های روستایی از ۱۱۶ هزار کیلومتر عبور کرد

وی با اشاره به اینکه به توصیه رئیس‌جمهور عملکرد دولت‌های قبل مورد نقد این دولت قرار نگرفته است، گفت: توسعه راه‌های مواصلاتی بخشی از سیاست‌های در حال اجرای وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود. به برکت انقلاب اسلامی میزان احداث راه‌های روستایی از ۱۱۶ هزار کیلومتر عبور کرده است.

۷۲۵ نقطه پرحادثه کشور سال گذشته رفع خطر شد

بذرپاش با یادآوری اینکه وزارت راه و شهرسازی نگهداری ۲۲۰ هزار کیلومتر راه را بر عهده دارد، توضیح داد: در ابتدای سال گذشته در همکاری با پلیس رفع ۸۸۷ نقطه پر حادثه هدف گذاری شد که در سال گذشته ۴۱۲ نقطه پرخطر از ۸۸۷ نقطه هدف گذاری شده رفع شد. در مجموع با احتساب سال ۱۴۰۲ و سال‌های ماقبل ۷۲۵ نقطه حادثه خیز رفع خطر شد و همین برنامه در سال جاری تداوم دارد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه زمین و مسکن پرداخت و گفت: با تصمیمات درستی که در شورای بنیاد مسکن گرفته شد و همچنین در همکاری با وزارت راه و شهرسازی واگذاری یک میلیون قطعه زمین روستایی به مردم در برنامه قرار گرفته است که تاکنون ۶۷۰ هزار قطعه زمین شناسایی شده است. همچنین در بخش ساخت واحدهای مسکونی روستایی از ۱۰۰ هزار واحد عبور کرده‌ایم.

بذرپاش افزود: هدف‌گذاری ما در حوزه روستایی احداث و تأمین دو میلیون واحد است. در حوزه زمین شهری نیز یک میلیون قطعه زمین به متقاضیان واگذار خواهد شد.

رشد بخش مسکن و ساختمان در ۱۴۰۲ به مثبت ۴.۸ رسید

عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم توسعه مسکن و ساختمان طبق اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی به ترتیب منفی ۱۳.۵ و منفی ۱۵.۴ بود. در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رشد بخش مسکن و ساختمان به مثبت ۴.۸ رسید.

اجرای بیش از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تعاونی‌های مسکن مشکلاتی در تکمیل واحدهای اعضای خود دارند، گفت: با تلاش‌های دولت سیزدهم هم اکنون احداث واحدهای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور به دو میلیون و ۵۶۸ هزار واحد رسیده است. همچنین در بافت فرسوده نوسازی واحدهای مسکونی این بافت‌ها از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون از ۲۷۰ هزار واحد عبور کرده است بخشی از این واحدها تکمیل شده است.

تأمین ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در پروژه مسکن مهر در مجموع ۸۰۰۰ هکتار زمین وارد عملیات ساخت مسکن در کشور شد گفت: امروز با احتساب زمین‌های روستایی، شهری و شهرهای جدید ۱۰۰ هزار هکتار زمین این کلان پروژه تأمین شده است و تابستان امسال این رقم به ۱۲۰ هزار هکتار خواهد رسید.

تکمیل و تحویل ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده تکمیل به دولت به ارث رسید که متقاضیان برخی از این واحدها از سال‌های ۸۹ و ۹۰ منتظر تحویل بودند که با تلاش‌های دولت سیزدهم ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و باقیمانده نیز در تعهد دولت است تا تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

بذرپاش افزود: آماده‌سازی هر واحد مسکونی ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد که در خصوص باقیمانده‌های مسکن مهر، دولت این هزینه را متقبل شده است.

وی همکاری گروه‌های جهادی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن را حائز اهمیت برشمرد و گفت عزم داریم تا واحدهای مسکونی در تعهد دولت را در زمان‌بندی اعلام شده به متقاضیان بدهیم.

گفتنی است در این مراسم از گواهی صلاحیت حرفه‌ای برای گروه‌های مردمی و جهادی رونمایی شد.

کد خبر 6098808 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • دعوت دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف از صنعت گاز ایران برای برگزاری کارگاه آموزشی ساخت داخل
  • امضای تفاهم نامه همکاری اداره کل ورزش و جوانان با اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی
  • مسکو: به اخراج وابسته نظامی روسیه توسط لندن پاسخ می‌دهیم
  • کدام مناطق بیشترین سهم از ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی را دارند؟
  • سفیر کشورمان در روسیه با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار سفیر ایران در روسیه با امیرعبداللهیان
  • دیدار فرمانده سنتکام با وزیر دفاع مصر در سایه تنش در غزه
  • ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور