Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی امکان صادرات به کشورهای همسایه و منطقه وجود دارد،‌ بنابراین باید برای صادرات به کشورهای دورتر از جمله کشورهای آفریقایی مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شود. 

به گزارش گروه اقتصادی آنا، حمید کلانتری امروز در همایش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و آفریقا که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در رابطه با توسعه صادرات، استراتژی توسعه صادرات است و توسعه تعامل اقتصادی با آفریقا باید با تعامل دولت و بخش خصوصی فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: روحانی در انتخاب وزرا در دور جدید دولت دوازدهم در مجلس و در بحث وزارت امور خارجه موضوعی را در رابطه با دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مطرح کرد که بر اساس آن باید اولویت فعالیت این وزارتخانه در تعامل با کشورها به‌ویژه با کشورهای آفریقایی پررنگ‌تر شده و گسترش فعالیت‌های دیپلماسی از مسیر اقتصادی دنبال شود و تعاملات سیاسی خود را حتی با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای هدف موردتوجه قرار دهند.

کلانتری در ادامه به تجربه‌ای که در سال 84 برای برقراری ارتباطات تجاری با کشورهای آفریقایی اتفاق افتاد، اشاره کرد و افزود: در آن زمان مقرر شد برای توسعه تجارت با کشورهای افریقایی،‌هر استان بر اساس ظرفیت خود تعامل اقتصادی و تجاری با یک یا چند کشور آفریقایی را برقرار کند که به این ترتیب حدود 40 کشور آفریقایی تحت پوشش قرار می‌گرفت.

وی افزود: در آن زمان صنعتگران و تجار از این موضوع رضایت داشتند، زیرا در کنار برقراری تعاملات سیاسی، تعاملات تجاری هم به وجود می‌آمد.

معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بخش تعاون 93 تا 95 هزار تعاونی فعال وجود دارند که حداقل حدود 15 هزار تعاونی امکان بالقوه صادرات به آفریقا را دارند.

کلانتری اظهار داشت: در سال جاری 150 تعاونی برتر که صادراتی بیش از یک میلیون دلار داشتند، انتخاب شد و من پیشنهاد می‌دهم بجای دادن جوایز به این تعاونی‌ها، از آنها برای شرکت در یک سفر جمعی،‌ تخصصی و صادراتی به کشورهای هدف دعوت شود تا به این ترتیب فضای صادراتی کشورهای مختلف توسط این تعاونی‌ها شناخته شود و سازماندهی این کار هم با تعامل بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌های مرتبط با حوزه صادرات، وزارت امور خارجه و انجمن‌های دوستی فراهم خواهد شد.

وی بابیان اینکه جهت‌گیری‌های دولت دوباره به سمت صادرات شکل گرفته است، بیان داشت: آقای جهانگیری در روز ملی صادرات گزارش‌های خوبی را مطرح کردند و از آمادگی دولت برای پرداخت مشوق‌های صادراتی و تسهیل مسائل گمرکی صحبت کردند.

معاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما هم به سهم خودمان در جهت حمایت از حضور تعاونی‌ها در کشور آفریقا آمادگی داریم تا موانع اداری را برطرف کرده و هماهنگی‌ لازم را با سازمان امور خارجه و کشورهای مقصد فراهم کنیم.

کلانتری همچنین بیان داشت: البته برای برقراری روابط تجاری و توسعه صادرات به کشورهای دور ازجمله آفریقا باید مشوق‌های صادراتی وجود داشته باشد، زیرا وقتی صادرکنندگان امکان صادرات راحت‌تر به کشورهای همسایه و منطقه را دارند، باید برای صادرات به کشورهای دورتر تسهیلاتی فراهم شود.

وی در ادامه افزود: البته متقابلاً باید از ظرفیت کشورهای هدف صادراتی برای واردات هم استفاده شود.

لزوم احیای مسیر دریایی ابریشم

در ادامه رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا گفت: برای توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا باید با الهام از جاده ابریشم مسیری دریایی تحت عنوان پروانه ابریشم احیا شود.

سید‌محمد دستغیب امروز در همایش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و آفریقا که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: علی‌رغم وجود ظرفیت‌های فراوانی که در آفریقا وجود دارد، نگذاشته‌اند که ما ظرفیت‌های آنها را بشناسیم و فقط از آفریقا به ما درد، گرسنگی و دربه‌دری را نشان داده‌اند.

رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا با طرح این سؤال که اگر درد، گرسنگی و دربه‌دری در آفریقا وجود دارد، پس اروپایی‌ها در آنجا چه کار می‌کنند، افزود: روزی دو اروپایی را در آفریقا دیدم که از آنها پرسیدم شما در اینجا چکار می‌کنید و در پاسخ به من گفتند که مزرعه نمونه می‌سازیم. بعد از آن متوجه شدم که منظورشان از مزرعه نمونه کشت برون مرزی است.

دستغیب اظهار داشت: کشت برون مرزی با توجه به ظرفیت‌هایی که در آفریقا وجود دارد، در مشکلات و محدودیت‌هایی که ما در رابطه با کمبود منابع آبی داریم، می‌تواند بسیار برای ما مفید به فایده باشد به‌طوری‌که ما در ساحل عاج 150 هکتار زمین را به کشت پنبه اختصاص دادیم و پنبه حاصل از آن کشت، بلافاصله روی کشتی به فروش رفت.

وی افزود: یکی از نکات مهم در برقراری روابط اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌هاست.

رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا با اشاره به احیای مجدد راه ابریشم برای توسعه روابط اقتصادی کشورهای مجاور این جاده گفت: می‌توان با الهام از راه ابریشم، یک راه دریایی بنام پروانه ابریشم ایجاد کرد تا امکان برقراری روابط تجاری ایران و آفریقا بیشتر شود.

وی با اشاره به مطرح شدن راه دریایی پروانه ابریشم در انجمن دوستی ایران و آفریقا گفت: در این طرح که با الهام از احیای مسیر تجاری جاده ابریشم پیشنهاد شده است بسیج امکانات برای بخش خصوصی و همچنین ارائه یارانه‌های دولتی به منظور صادرات به کشورهای آفریقایی پیش بینی شده است که اشتغال زایی و درآمدزایی زیادی هم خواهد داشت.

رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا با بیان اینکه تحریم ها به ما نشان داد که چگونه مشکلاتمان را حل کنیم، گفت: طرح ایجاد میکروبانک بانک‌های کوچک بین‌المللی بین ایران و کشورهای آفریقایی مطرح شده که اولین بانک آن در ساحل عاج تأسیس می‌شود که می‌تواند در رفع مشکلات و مراودات مالی تجار ۲ کشور موثر باشد.

وی بیان داشت: هزینه های بالای حمل و نقل، دوری راه و وجود برخی بیماریها از مهمترین مشکلات برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی است.

همچنین سفیر سنگال در تهران خواستار طراحی استراتژی همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا و استفاده از توانمندی و قابلیت های ایران برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی شد.

'باباکار ' در همایش اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و آفریقا در محل سالن همایش های صدا و سیما با اشاره به سوابق خوب روابط سیاسی ایران و آفریقا، افزود: روابط اقتصادی ایران با قاره سیاه می تواند در زمینه های مختلف بویژه نفت و گاز، بهداشت، درمان و دارو، همچنین کمک های تکنولوژیکی توسعه یابد.

به گفته این دیپلمات ارشد، برای تحقق این مهم، باید تعریف استراتژی مناسب طرحی برای همکاری ها داشته باشیم.

وی با اشاره به درخواست های متعدد همکاری از سوی ترکیه، چین، هندوستان و سایر کشورها با آفریقا، تصریح کرد: علاقه مندیم این همکاری ها را با جمهوری اسلامی ایران نیز داشته باشیم.

باباکار با بیان اینکه در سال های گذشته به دلیل وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی علیه ایران، مشکلاتی در برقراری و ارتقای روابط و مناسبات اقتصادی داشتیم اما امروز اتحادیه آفریقا متشکل از بیش از 20 کشور آماده توسعه همکاری های همه جانبه اقتصادی با ایران است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۹۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجید تکبیری در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) که با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و دیگر مقامات و مسوولان کشوری در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت:با حمد و سپاس به درگاه الهی از افتتاح این دوره، لازم می‌دانم مراتب تشکر خود را ازملت شریف ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهدای گرامی و جانبازان و خانواده‌های آن‌ها ابراز نمایم و فرصت را مغتنم شمرده و به این نکته اشاره کنم که اگر توصیه و تدابیر رهبر معظم‌انقلاب اسلامی بر امر صادرات نبود اکنون رویدادی این چنین، وجود نداشت.

وی گفت: این رویداد برای بازیگران اقتصادی خارجی یک جذابیت قابل توجه را در جهت توسعه همکار‌یهای اقتصادی با ایران فراهم می‌کند.

تکبیری تاکید کرد: با برگزاری رویداد ایران اکسپو که با حمایت همه جانبه دولت و همه بخش‌های مرتبط آغاز شد به دنیا ثابت کردیم که کشور عزیزمان تحریم پذیر نیست و بازار تجاری ایران برای کشور‌های خارجی بسیار جذاب است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: برای صادرکنندگان برتر کشورمان که با تمام توان خود، پا در میدان نبرد تجارت جهانی نهاده و توانسته اند پرچم اقتدار کشورمان را در این عرصه بالا ببرند آرزوی موفقیت دارم و امید است با حضور پر رنگ در بازار‌های بین المللی و ارتقای کمی و کیفی هر چه بیشتر محصولاتشان بتوانند به اهداف مطلوب خود در راستای خدمت به کشور دست یابند و مَقدمِ تجار گرامی از نقاط مختلف جهان که در این رویداد حاضر شده و ایران را که مهد تمدن، فرهنگ و تجارت دیرینه است را به عنوان مقصد تجاری خود انتخاب کرده اند، ارج می‌نهم.

تکبیری با بیان اینکه تحقق شعار سال، یعنی رشد و جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری، با دانش و تکنولوژی محقق می‌شود گفت: شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، در واقع تأکید بر نقش محوری مردم در مسیر رشد و پیشرفت اقتصادی است و در همین راستا کشورمان با تقویت روابط با کشور‌های هدف و همسایگان خود و به کارگیری دیپلماسی چندجانبه و عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس، به‌دنبال مشارکت و همکاری در اقتصاد و تجارت جهانی است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ افزود: ایران با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و تعریف دقیق جایگاه خود، با توجه به رویداد‌های نظام بین‌المللی، توانسته نقشی مهم، در روند‌های کلان منطقه‌ای و بین‌المللی برعهده گیرد و همان‌طور که انتظار می‌رود، در جهت‌دهی به تحولات آتیِ جهانی نیز نقشی راهبردی داشته باشد.

وی در عین حال ضمن تشکر و قدردانی از هماهنگی و همکاری همه سازمان‌ها برای برگزاری این رویداد ارزشمند ملی و استقبال ویژه از میهمانان خارجی گفت: در این دوره خوشبختانه حدود ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی ایرانی حضور دارند و بیش از ۲۵۰۰ تاجر و بازرگان از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا از نمایشگاه بازدید خواهند کرد. این استقبال بی نظیر، بیانگر آن است که دوره‌ی قبل، دوره‌ی موفقی بوده که استقبال به این حد رسیده است، چون اگر این پروژه موفق نبود، میزان استقبال تا این میزان افزایش پیدا نمی‌کرد..

وی با بیان اینکه از رویکرد‌های مهم دولت سیزدهم ارتباط گسترده با کشور‌های جهان است  که نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشور‌های دیگر است اظهار کرد: رویداد‌های مهمی نظیر ایران اکسپو، جدای از معرفی توانمندی‌های صادراتی کشورمان در حوزه‌های مختلف، زمینه‌های قابل توجهی را برای ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی خارجی که به توانمندی‌های کشورمان نیازمند هستند، ایجاد می‌کند و به تناسب هر پیشرفت و خودکفایی، یأس و ناامیدی در دل دشمنان ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: کشور عزیزمان به برکت انقلاب اسلامی از ظرفیت‌ها و دستاورد‌های بزرگی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، فناوری‌های نوین و سایر حوزه‌ها برخوردار است، بنابراین معرفی این توانمندی‌ها در رویداد‌های ملی و ارزشمندی همچون ایران اکسپو بسیار مهم و فرصتی مغتنم محسوب می‌شود.

تکبیری اظهار کرد: قریب به ۶۰ درصد تُجاری که سال گذشته در نمایشگاه حضور پیدا کردند، برای اولین بار بود که در ایران حاضر می‌شدند و دیدگاه‌های آنان نسبت به پتانسیل‌های تجاری ایران بعد از شرکت در دورِ اول نمایشگاه، تغییر کرد و از همین رو در این دوره با تعداد بیشتری برای حضور اعلام آمادگی کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده