Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اجرای مراسم ادای سوگند چهار فرمانداری از ائتلاف مخالفان دولت ونزوئلا، تلاش مخالفان برای سرنگونی نیکولاس مادورو در هم شکست.  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا وسیما ؛ با اجرای مراسم ادای سوگند چهار فرمانداری از ائتلاف مخالفان دولت ونزوئلا، زنجیره چهار ساله تلاش های مخالفان برای سرنگونی نیکولاس مادورو در هم شکست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهار فرماندار از ایالت های تاچیرا(Tachira )، مریدا(Merida)، نوو اسپارتا(Nueva Esparta) و آنزوتگوی Anzoategui) ) از جمله نامزدهای مخالفین دولت بودند که از تصمیم ائتلاف سر زده و در مجلس موسسان مراسم سوگند به جای آوردند.
مخالفان دولت ونزوئلا پس از انتخابات منطقه ای پانزده اکتبر اعلام کرده بودند که فرمانداران منتخب در پنج ایالت منتسب به حزب اقدام دموکراتیک هرگز در مجلس موسسان این کشور سوگند نخواهند خورد، چرا که مجلس موسسان را نهادی غیرقانونی می دانند.

آنها ادعا می کردند، براساس قانون، مراسم سوگند باید در پارلمان های منطقه ای انجام شود و فرمانداران نیز به همان نهاد پاسخگو خواهند بود.
اما نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا مخالفان را تهدید کرد که در صورت سرباز زدن فرمانداران منتخب برای ادای سوگند در مجلس موسسان انتخابات را در پنج ایالت تکرار خواهد کرد.
مجلس موسسان ونزوئلا در 30 ژوئیه پس از برگزاری یک انتخابات جنجالی که مخالفان هم آن را تحریم کرده بودند، شکل گرفت.

پیروزی حزب حاکم
با پیروزی حزب حاکم در انتخابات منطقه ای ونزوئلا در 18 ایالت از 23 ایالت،، عملا این کشور وارد یک دوره جدید سیاسی شد. در این انتخابات بیش از 61 درصد واجدین شرایط شرکت کرده بودند که به گفته مادورو، بالاترین میزان مشارکت در انتخابات در پانزده سال گذشته بوده است. این پیروزی، شوک بزرگی به مخالفان دولت وارد کرد، بویژه اینکه در ایالت میرندا به عنوان پایگاه اصلی مخالفان دولت ونزوئلا و زادگاه انریکه کاپریلس یکی از بانفوذترین رهبران مخالفان دولت نیز نتوانستند به پیروزی برسند.
البته این دومین انتخابات در سال 2017 بود که مخالفان در آن شکست خوردند. آنها انتخابات مجلس موسسان که در 30 ژوئیه برگزار شد، را تحریم کرده بودند و به همین دلیل پیروزی حزب سوسیالیست در مجلس موسسان جندان مورد توجه محافل داخلی و خارجی قرار نگرفت، اما در مقابل، آنها با تمام قدرت در انتخابات منطقه ای شرکت کرده بودند.
.مخالفان دولت از طرفداران خود خواسته بودند که با همه توان در انتخابات شرکت کنند. رسانه های طرفدار مخالفان نیز تا زمان آغاز انتخابات به شدت از عملکرد حزب سوسیالیست متحد انتقاد می کردند و رسانه های آمریکایی و اروپایی نیزمردم را به رای دادن به نفع مخالفان تشویق می کردند.
مخالفان دولت ونزوئلا امیدوار بودند پس از پیروزی در انتخابات بتوانند شرایط را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 مهندسی کنند، بویژه اینکه ایالت های ونزوئلا در برخی از مسائل از دولت مرکزی استقلال دارند و پلیس ایالتها نیز تحت نظارت فرمانداری ها عمل می کند.
حتی براساس نظرسنجی ها، ائتلاف مخالفان دولت ونزوئلا یا همان میز اتحاد دموکراتیک، می توانست نیمی از فرمانداری ها را به دست آورد، ولی نتایج کاملا خلاف انتظار آنها و حامیان خارجیشان بود. دیوسدادو کابیو، نایب رئیس حزب سوسیالیست وحدت ونزوئلا در ارزیابی نتایج انتخابات ونزوئلا گفته است، ملت ونزوئلا در کنار هم با اتحاد حرکت می کند و هرگز به دوران استعمار بازنخواهد گشت.

آمریکا و اتحادیه اروپا قبل و بعد از انتخابات
پیش از انتخابات منطقه ای در پانزدهم اکتبر، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای مداخله جویانه اعلام کرد، مردم ونزوئلا شایسته آن هستند که صدایشان در صندوق های رای شنیده شود. آمریکا پیش از انتخابات با تهدید برای مداخله نظامی و همچنین اعمال تحریم های شدید مالی، عملا به مخالفان دولت کمک کرده بود تا رای دهندگان را اقناع کنند که پیروزی حزب حاکم به معنای فلج اقتصادی و حتی جنگ است. اما نتایج نظرسنجی های پیش از انتخابات حاکی از این بود که این تهدیدات و تحریم ها نتیجه معکوس داشته و محبوبیت مادورو در نظرسنجی ها افزایش یافت.
اتحادیه اروپا نیز همانند آمریکا قبل از انتخابات تلاش کرد با اتخاذ مواضعی علیه دولت حاکم در ونزوئلا، مردم را به رای دادن به ائتلاف اتحاد دموکراتیک ترغیب کند؛ مسئله ای که با انتقاد شدید دولت ونزوئلا مواجه شد. خورخه اریسا((Jorge Arreaza وزیر خارجه ونزوئلا در واکنش به برخی اظهارنظرهای مداخله جویانه اتحادیه اروپا گفت، برخی دولت ها فکر می کنند از حق به رسمیت شناختن یا بی اعتبار کردن نهادهای قانونی کشورهای دیگر برخوردار هستند.
بعد از اعلام نتایج و پیروزی حزب حاکم در 17 ایالت، استراتژی به چالش کشیدن نتایج انتخابات از سوی مخالفان دوالت و حامیانش آغاز شد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل اندکی پس از اعلام نتایج در توئیتر خود درباره نتایج انتخابات ابراز تردید کرده و ادعا کرد، این انتخابات آزاد و عادلانه نبوده و به همین دلیل فاقد مشروعیت است. به جز هیلی، هیثر نورت یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد، صدای مردم ونزوئلا در انتخابات منطقه ای این کشور شنیده نشده است. با توجه به حضور گسترده ناظران بین المللی و تایید سلامت و شفافیت انتخابات توسط این ناظران، مسئله مشروعیت نتایج انتخابات، موجه نبود. نیکانور موسکوسو، رئیس شورای ناظران انتخاباتی آمریکای لاتین موسوم به سیلا (CEELA) نتایج انتخابات را تایید و آن را شفاف و عادلانه توصیف کرد. آمریکا انتظار داشت، مثلث سیستم تحریم ها به همراه تحریکات داخلی، مخالفان دولت در کنار رسانه های قدتمند حامی راست در ونزوئلا و خارج از آن، ابتدا دولت ونزوئلا را از درون تضعیف کرده و در مرحله بعد مخالفان با به راه انداختن تظاهرات در ایالت های مختلفی که فرمانداری ها در اختیارشان است، زمینه وقوع یک انقلاب رنگی را در این کشور فراهم کنند.
جایگاه مخالفان دولت ونزوئلا پس از نتایج انتخابات منطقه ای به شدت متزلزل شده و ائتلاف آنها دچار شکاف و اختلاف شدید شد.
نتایج این انتخابات نشان داد که مخالفان دولت نتوانسته اند مردم و افکار عمومی را با خود همراه کنند و تنها در همان پنج ایالتی که پایگاه سنتی آنهاست، به پیروزی رسیدند. با وجود این هم دولت و هم مردم ونزوئلا می دانند که تحرکات مخالفان دولت و حامیان غربی آنها به پایان نخواهد رسید.

براین اساس می توان سناریوهای زیر را برای آینده ونزوئلا ترسیم کرد:
سناریوی میدان: در این سناریو مخالفان تلاش خواهند کرد بار دیگر تجمعاتی را علیه دولت ترتیب بدهند. با توجه به اینکه کاراکاس، مهمترین مرکز مخالفان دولت است، آنها تلاش خواهند کرد با برگزاری فراخوان های متعدد با کمک رسانه های مورد حمایت خود بار دیگر همچون سال های گذشته عملکرد دولت را به چالش بکشند. ولی با توجه به شکست این سناریو که به صورت قوی تر در اوایل سال جاری اجرا شد و همچنین با توجه به شکاف اساسی به وجود آمده در میان صفوف مخالفان، اجرای این سناریو در آینده نزدیک بعید به نظر می رسد.

سناریوی دوم پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2018 است. برای این منظور آنها باید ائتلاف در هم شکسته خودشان بعد از انتخابات فرمانداری ها را بار دیگر گرد هم آورند. اما در حال حاضر شرایط پیشبرد این ایده نیز وجود ندارد. چون هر حزب از مخالفان دیگری را به خیانت متهم کرده و همدیگر را مسئول شکست در انتخابات می دانند. ترمیم این وضعیت دست کم تا زمان انتخابات ریاست جمهوری 2018 امکان ندارد.

سناریوی سوم حذف فیزیکی برخی از چهره های شاخص حزب سوسیالیست است. البته این سناریو در گذشته نیز چندین بار دنبال شده و نتیجه معکوس داده است. هر چهره حذف شده در آمریکای لاتین به یک قهرمان ملی تبدیل می شود و اسطوره ای برای مقابله با آمریکا می شود.

سناریوی چهارم، افزایش حمایت های مالی و سیاسی آمریکا و اتحادیه اروپا از مخالفان است. در اوج نارضایتی ها در آمریکا، اعضای سفارت آمریکا به بهانه نگرانی از بروز درگیری های خیابانی این کشور را ترک کردند. در آن زمان آنها در این اندیشه بودند که کار دولت ونزوئلا تمام است و آنها عملا نقشه راه سرنگونی دولت ونزوئلا را کامل کرده و اجرای آن بر عهده مخالفان بود. اما در عمل این طرح مخالفان و آمریکا نتیجه بخش نبود و مخالفان نتوانستند در انتخابات سرنوشت ساز 15 اکتبر پیروز شوند. تنها چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات، رسانه های غربی از بازگشت مجدد اعضای سفارت آمریکا به کاراکاس خبر دادند. این بازگشت زنگ هشداری برای دولت ونزوئلا برای احتمال طراحی طرح های جدید علیه دولت بود.
سناریوی آخر این است که با توجه به پیروزی حزب حاکم در انتخابات، این حزب رویکرد سنجیده ای برای اداره کشور در نظر گرفته و با توجه به پشتوانه مردمی و همچنین تقویت همکاری ها با کشورهای چپ منطقه نظیر بولیوی، کوبا و اکوادور و گسترش و توسعه همکاری ها با رقبای آمریکا در منطقه نظیر روسیه و چین می تواند زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی این کشور را ترمیم کند و شرایط را برای پیروزی حزب حاکم سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری 2018 فراهم کند. با توجه به وضعیت فعلی ونزوئلا این سناریو محتمل تر است. تحقق این سناریو مستلزم مهار بحران اقتصادی جدی در این کشور است.

نتیجه گیری
به طورکلی می توان گفت، بعد از برگزاری انتخابات فرمانداری ها در ونزوئلا، چشم انداز آینده این کشور تقریبا روشن شده و به سمت باثباتی پیش می رود. در چنین شرایطی دولت ونزوئلا با توجه به گسستی که در جبهه ائتلاف مخالفان پیش آمده است، می تواند از این وضعیت استفاده کرده و چهره های تاثیرگذار آنها را به سمت حزب حاکم سوق داده و یا دست کم آنها را قانع کند تا بی طرف باشند. همچنین دولت باید از میانجیگری های دومینیکن استقبال کرده و مذاکرات با مخالفان دولت ونزوئلا را پیگیری کند. ضمن اینکه پیروزی مخالفان دولت ونزوئلا در انتخابات پانزدهم اکتبر، باعث سنگین شدن وزنه دولت در مذاکرات شده است.
=======================
نویسنده: تهیمنه بختیاری- کارشناس سیاست در آمریکای جنوبی .
.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۹۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرار نافرجام از زندان + فیلم

تعدادی از زندانیان در یکی از زندان‌های ونزوئلا، پس از یکسال و نیم تلاش برای حفر تونل از زندان به بیرون، در نهایت از ایستگاه پلیس سردرآوردند؛ پلیس ونزوئلا در طول ماه‌ها این چند زندانی را تحت نظر داشته است؛ این افراد دوباره دستگیر و به زندان بازگردانده شدند.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • تیم حسینی کابوس تیم های سخت لیگ
  • فرار نافرجام از زندان + فیلم