Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - حقوقدان، وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه با تاکید بر نقش نهادهای مدنی در تحقق حقوق رسانه ها و آزادی های مطبوعات، گفت: دولت در تنظیم لایحه سازمان نظام رسانه ای نقش نهادهای مدنی را پررنگ تعریف کند و با رویکرد مردم گرایانه و مشارکت نهادهای مدنی این امر را سامان بخشد.

حسین بیات در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره لایحه سازمان نظام رسانه ای با اشاره به ضرورت وجودی رسانه و مطبوعات آزاد در یک دولت دموکراتیک و مردم سالار افزود: مطبوعات در دنیای مدرن به عنوان رکن چهارم دموکراسی مطرح است و نقش کلیدی در تنظیم و تبیین سیاست ها، نظارت بر عملکرد اجزای مختلف قدرت سیاسی و لایه های متعدد اجتماع دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به جمهوری بودن در زمره نظام های دموکراتیک طبقه بندی می شود و در فصل سوم قانون اساسی حقوق ملت مورد اشاره قرار گرفته است.
بیات ادامه داد: در قانون اساسی، آزادی مطبوعات، آزادی بیان و ابراز عقیده مورد احترام و تکریم است و در اصل سوم قانون اساسی، دولت به معنای حاکمیت مکلف شده است تا زمینه ارتقای آگاهی های عمومی را فراهم کند همچنین دولت موظف است از بروز ظلم و ستم و نابرابری در جامعه جلوگیری کند و شرایطی به وجود آورد که همه شهروندان صرف نظر از جنسیت، نژاد، زبان، فرهنگ و مذهب در برابر قانون مساوی باشند.
این حقوقدان خطرنشان کرد: در نظام دموکراتیک، رسانه های عمومی باید مستقل از دولت و در کنار آن فعالیت کنند و زمینه تحقق و توسعه حقوق و آزادی های عمومی را فراهم آورند اما در مقام عمل، محدودیت های مختلفی بر فضای رسانه ها در جامعه حاکم است که تحقق اهداف تعیین شده را دچار چالش می کند.
وی اضافه کرد: قانون اساسی نقص ندارد اما برداشت های متفاوت و گاه متعارضی که از حقوق و آزادی های عمومی وجود دارد، زمینه محدودیت ها را فراهم می کند و در واقع تفسیرهای اقتدارطلبانه از متن قانون اساسی و نگاه تکلیف مدارانه به حوزه رسانه ها موجب می شود که صیانت لازم از حقوق ملت در زمینه آزادی مطبوعات و رسانه ها به خوبی اعمال نشود.
بیات گفت: دولت در همه امور نقش تصدی گری دارد و همواره حدود و چارچوب فعالیت نهادهای مدنی از جمله مطبوعات را مشخص می کند این درحالیست که اگر از مشارکت نهادهای مدنی بهره مند شود، در تحقق حقوق ملت در عرصه های مختلف، موفقیت های بیشتری می تواند کسب کند.
به گفته این وکیل دادگستری، در نظام های لیبرال، اساسا دولت در زمینه حقوق مربوط به آزادی مطبوعات و رسانه ها، ورود مستقیم ندارد مگر در موارد بسیار محدودی که به منافع و امنیت ملی مرتبط است.
بیات با تاکید بر نقش سازمان های مردم نهاد در تحقق حقوق و آزادی های مطبوعات، اظهار کرد: ساختار حاکم بر طرح یاد شده به ویژه در مورد هیات رسیدگی به تخلفات حرفه ای، کاملا دولتی است و از حضور و کمک سازمان های مردم نهاد در عرصه رسانه، خبری نیست.
بیات خاطرنشان کرد: اگر ساختار دولت، مردم گرا باشد و رویکرد اصلاح گرایانه داشته باشد، در تعمیم حقوق و آزادی ها با گشایش بیشتری مواجه خواهیم شد اما اگر رویکرد دولت اقتدارگرایانه باشد، در این زمینه دچار چالش های جدی می شود.
این حقوقدان تصریح کرد: دولت در نظام مند کردن حقوق اصحاب رسانه و در راستای تحقق آزادی مطبوعات و آزادی بیان و ابراز عقیده، ورود کرده است و اگر رویکرد مردم گرایانه داشته باشد و با مشارکت نهادهای مدنی این امر را سامان بخشد، گام موثری در جهت احقاق این حقوق برداشته خواهد شد.
بیات افزود: در ایده آل ترین شکل، دولت نقش هدایتگری خواهد داشت و نهادهای صنفی غیرانتخابی، متصدی امر عمومی می شوند و در این مورد، سازمان نظام رسانه ای متصدی و متکفل حوزه آزادی مطبوعات می شود.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پیش نویس لایحه سازمان نظام رسانه ای دارای 7 فصل و 66 ماده است که موادی از آن پیش از این در هیات دولت به تصویب رسیده بود ولی به دلیل ایراد برخی از اشکالات در آخرین جلسه هیات دولت برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی دولت بازگشت.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز شنبه هفته جاری در صفحه مجازی شخصی خود از بازگشت این لایحه به کمیسیون فرهنگی خبرداده و از پیشکسوتان رسانه خواست در تکمیل این لایحه، دولت را یاری کنند.
اجتمام**3229**1569
خبرنگار: حنانه شفیعی** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۲۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به سخن‌پراکنی برخی رسانه‌ها که با بیان عباراتی همچون «دولت کجاست؟» سعی در کمرنگ نشان دادن دستاوردهای دولت سیزدهم داشتند، گفت: آنها که می‌گویند نقش دولت کجاست باید به این اقدامات توجه داشته باشند. تورم کشور در فروردین ماه وارد کانال ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در سال گذشته نیز شاهد کاهش تورم بودیم و اما کاهش آن به کانال ۳۰ درصد دستاورد بزرگی است که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در حال به بار نشستن است.

آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

وی با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، تصریح کرد: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود و در چند سال متمادی درگیر تورم بالای ۴۰ درصد بود اما دولتِ مردمی تمام این کارها در ۲ سال و نیم انجام داد ، نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافت، رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت از بیش از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد رسید.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه نیم نگاهی به این دستاوردها نشان می‌دهد که دولت نقش سیاستگذاری و اجرایی خود را به خوبی انجام می‌دهد، بیان داشت: سیاست‌های تبیین شده با همین رویکرد فعلی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی و با قوت در حال پیش رفتن است. نمونه آن سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکاست که اتفاق بسیار مهمی است پاکستان یکی از همسایگان مهم ماست که پیوندهای فرهنگی بسیار و ناگسستنی با یکدیگر داریم. در پاکستان شاهد استقبال بی نظیر از رئیس‌جمهور بودیم که این نیز پیام مهمی به همگان مخابره کرد.

قادریم در تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و اعمال کنیم

خلجی افزود: پروژه عظیمی که در سریلانکا رقم خورد نیز نشان داد که جمهوری اسلامی این توان را دارد که در حوزه تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و حتی اعمال کند.

اعلام کرد: در طول ۲ تا سه هفته گذشته اقدامات بسیار مهمی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دادیم که اینها به اتکا پشتوانه مردم بوده است، شما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای‌ با اتکا به ظرفیت مردم و به اعتماد و پشتوانه مردم در مقابل زورگویی و جریان سلطه با اقتدار ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نیروهای مسلح کشورمان بسیاری از مناسبات و تحلیل‌های مرتبط با موضوعات بین‌المللی را تغییر داد، افزود: تمام دنیا، اعم از دوست و دشمن پیام پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردند و این نتیجه یک انسجام و وحدت کلمه است که امروز در ارکان مختلف نظام وجود دارد و به حمدالله دولت نقش مهمی در کمک به همه این مباحث دارد.

خلجی تصریح کرد: در همین ایام که شرایط بین‌المللی دستخوش تغییراتی بود، رئیس جمهور به استان سمنان رفتند؛ این موضوع حاکی از این است که همه چیز در حال تدبیر است و بعد استقبال مردم را می‌بینید و ادامه پیدا کردن سفر ایشان از یک روز به دو روز و ادامه سفر به شهرستان دامغان، یک پیام روشنی برای همه طرف‌ها داشت. در بسیاری از کشورها با اتفاق کمترین مسائل امنیتی سفرها را لغو می‌کنند اما اینجا در اوج اقتدارآفرینی ارکان نظام علیه دشمن، آیت الله رئیسی به توسعه و پیشرفت استان سمنان و کشور توجه دارند و لذا تمام سفرهای از قبل پیش‌بینی شده مطابق برنامه انجام می‌شود.

مردم پشتوانه نظام هستند

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: درهمین ایامی که جمهوری اسلامی اراده کرد که پاسخ دشمن را قاطع و اثربخش بدهد، بسیاری از مسافرت‌های مسئولان و سران کشورها لغو شد. اینها همه پیام است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی مطابق فرمایش حضرت آقا از نظر ساخت درونی نظام و ظرفیت‌های بزرگ و اعتمادی که نظام به پشتوانه مردم دارد کارها در حال جلو رفتن است.

دیگر خبرها

  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  • خبر مهمی که وکیل توماج صالحی درباره او اعلام کرد
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • وکیل در آذربایجان شرقی
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • نصری، حقوقدان بین الملل: برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی